Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Suurin haukesi katiskalla

Started by lentokala, July 01, 2003, 12:12:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kalamään

Jaaha olen kirjoittanut saman tarinan
näköjään kahdesti.. Olikin vanha aihe :)
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

H.a.u.k.i

Komee on ollut kalamäänin hauki!
Oma haukiennätykseni katiskalla on tällähetkellä
3.1kg.
Parannusta on varmasti luvassa! :-D
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Tosimies

135cm hauki on ollu semmonen 11-13kg.

kaivo

Suurhaukien pituus - painosuhteesta saa osviittaa Suomen Haukiseuran sivuilta, jonne voi ilmoittaa vapavälineillä saamansa ja vapauttamansa vähintään 7 kg tai 100 cm hauen. Vapautuslistoja vuodesta 2002 alkaen pääsee tarkastelemaan täältä.

Hauen paino vaihtelee suuresti mm. vuodenajasta, vesistöstä ja kalayksilöstä johtuen, joten pelkän pituuden perusteella ja ilman tietoa kalan ympärysmitasta painoa voi vain arvailla. Joka tapauksessa, mikäli tuo Kalamäänin 130 - 135 cm pitää paikkansa (mitä en kyllä aivan tältä istumalta usko), kalan paino lienee ollut jossain 15 - 20 kilon vaiheilla. 

Tosimies

Ois iha mukavata tietää että kaunakos se hauki kestää mädääntyä vedessä.. luulis et 1-2kk jälkeen hauesta ei ole paljoa näytettävää?
Saatiin viimetalvena verkoista 130cm hauki joka painoi 11kg.

Himopilkkijä89

Minullakin on 2. suurin hauki mädäntynyt, jonka olen katiskalla saanut. :|
Pituutta sillä oli arviolta metrin verran. :cry:

Kalamään

Tarkistan vielä sen kauanko hauki oli katiskassa, mutta toi 135cm oli arvio pituudesta.Meinaan pyrstöstä ei ollu paljoo jäljel nii tarkkaa mittaa ei sentillee voinut määritellä..  :-( Joten otin "viisaan" pääni käyttöön :) Mut kaivan valokuvakansion ja tarkistan sen kuinka pitkä se ainakin oli  :lol:
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

Haugi_94

Minulla on vähän yli kakskilone!

deeris

taildancer

6.4kg hauki.Tuon kalan sain mökki järvestäni ja oli tuo kala taisi olla se sen järven"kunkku"nimittäin sain siitä aiemmin monia haukia jolla olla selässä sellaiset jäljet että tuo hauki minkä tuolloin sain oli puraissut poikittain niitä pienempiä haukia.nimittäin mittasin niiden pienempien selässä olevan purujäljen leveyttä ja se täsmäsi tuon "ison" kulmahampaiden välin kanssa.

Morripoika

4,5kg on suurin katiska haukeni :x
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Poromies

Kalakaveri sai katiskastansa 5.4kg hauen. Hauki oli mennyt ahventen perässä pieneen, yksinieluiseen pikku katsikaan, jossa ei ollut edes aitaa.
Sisälle päästyään kala oli potkinut ulosmenoaukon kiinni. :wink:
Oli kaverilla ollut hiukan ihmettelemistä, kun ei ollut pariin päivään katiskaan kokenutkaan.
Kalalla oli pituutta kuitenkin 98 cm!(?)
"Kalastetaan aina kun ehditään, ja silloinkin kun ei ole aikaa"

deeris

esal

Deeris: Nytkö se on sitten 1,7 kg? Kun selaa pari viestiä taaksepäin niin on tälläinen vastaus:
Quote from: deeris on June 12, 2007, 01:01:39
1,8kg ja 2 ahventa

Luulempa, ettei kovinkaan moni usko enää noita sinun juttujasi.

JoDa

Mun ennätys katiskahauki on 4.5kg, se tuli tänäkeväänä kaislikonreunasta jossa vettä oli juuri sen verran, että katiska peittyi.

Crice

Vähän päälle pari kiloinen naaras.
O_o

Kalastaja_!

todistetusti 8.7 kiloinen. Tosin ongelma oli kun katiska oli pieni ja herra ei sopinut luukusta pihalle niin joutui katiskan purku töihin. Ei ollut enää kovin hyvän makuinen.......Liian iso syötäväksi, sopiva pyydettäväksi...
Nyt tai ei koskaan......=)

iso <><

8,5 kilonen on tullu joesta joskus ihantavalisella katiskalla.
Anna miehelle kala mies on tyytyväinen lopunpäivää.
Opeta mies kalastamaan hän on tyytyväinen lopun elämäänsä.

Jan--

Jotain kilon luokkaan vain. En paljoo käytä katiskoja. Joskus mökin rannassa vaan.
~Jan~

Ilu

Joo, on tullut. Semmonen kilon pikkusen yli painoinen hauki. Mutta päästettiin se menemään kun oli niin pieni :cry:
Rekisteröitykää kaikki osoitteeseen Kalassa.net/keskustelut[move]

taildancer

Quote from: Tosimies on February 07, 2007, 21:20:49
135cm hauki on ollu semmonen 11-13kg.
jos 114cm on parhaillaan 11kg..Niin 135cm on 15-25kg,joka tosin lienee lähes mahdotonta.

perho aloittelija

Tuli iha viimme vuonna semmone oisko ollu joku 3kiloo vähä vajaa 8-)

osmanhauki

Quote from: JoDa on October 01, 2007, 16:31:38
Mulla on 5kg ennätys. Tänä keväänä haukimamma kaislikon reunasta kutu puuhista. vettä oli alle 1 m. puristin mädit pois ja päästin takas. Sen takia puristin mädit pois koska sielä on ihan liikaa haukia muutenkin ja syö kaikki muut kalat. Tämä oli siis merestä tarkemmin Maalahdesta.

Kuuleppa tuossa ei ole mitään järkeä :??
Sitä paitsi hauet syövät muita kaloja joka on HYVÄ asia, että ei tule liijan suurta särkikantaa! Älä tee tuallaista toisella kertaa :x.

Edit:Sori of topic

kaivo

Mulla on 5kg ennätys. Tänä keväänä haukimamma kaislikon reunasta kutu puuhista. vettä oli alle 1 m. puristin mädit pois ja päästin takas. Sen takia puristin mädit pois koska sielä on ihan liikaa haukia muutenkin ja syö kaikki muut kalat. Tämä oli siis merestä tarkemmin Maalahdesta.

Mitenhän kala mahtoi selvitä käsittelystä? Omatoiminen lypsäminen (= kalan puristelu) aiheuttanee sisäisiä vaurioita varsin helposti, jos ei aivan varmasti tiedä miten se voidaan tehdä turvallisesti. Lisäksi kalan kuivillaoloaika pitenee aivan turhaan. Mikäli kala joudutaan ottamaan pois vedestä esim. hankalan irrotuksen, punnituksen tms. takia, koko operaatiosta olisi hyvä selvitä noin minuutin kuluessa. Isojen, sanotaan 5 kg –> kalojen turhaa roikottelua mistä tahansa syystä tulee myös välttää. Erityisen varovaisesti tulisi kohdella juuri mätilastissa olevia, kutemattomia kaloja.

Luonto pyrkii hoitamaan haukikannan koon säätelyn automaattisesti. Tilanne on kuitenkin ikavän usein se, että petokaloja on rehevöitymään päässeissä vesistöissä liian vähän. Niiden osuuden tulisi olla vesistön koko kalamassasta 1 / 3 luokkaa, jotta roskakalakannat pysyvät kurissa. Pyyntipaine kohdistuu kuitenkin nurinkurisesti juuri petokaloihin. Hauella on erittäin tärkeä rooli vesistön "särkipoliisina". Silti sitä paikoitellen jopa vihataan.

Rehevöityminen on ihmisen vika. Siksi olisikin vähintään kohtuullista, että mahdollisten ruokakalojen ottamisen jälkeen petokalojen annettaisiin hoitaa hommansa rauhassa.

Morripoika

Meressä liikaa haukia empä usko :-o Ja jos rupeat vähentämään hauki kantaa (joka ei todellakaan ole viisasta) niin miksi puristelet siltä kalalta mädit pois ja päästät sitten vahingoittuneena kärsimään takaisin? Jos sinulle on joku pakkomielle vähentää sitä hauki kantaa niin olisit tappanut sen kalan etkä päästänyt sitä sinne kärsimää.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Perca

Quote from: Kalamään on November 30, 2006, 23:25:36
SE SAMA KATISKA, JOKA OLI AIVAN RUSINANA! Ja siellä oli jättihauki aivan mätänä.. :cry: Pituutta jos en aivan väärin muista oli 130cm-135cm. :S

Mitkä mahtavat olla tuollaisen normikatiskan mitat? Itse en käytä katiskaa kuin roskakalapyynnissä. 135cm hauella on kyllä ollut melkoinen projekti tunkea itsensä sinne katiskaan. Saati sitten mahtua enää potkimaan itseään väljemmille vesille...? Pakko epäillä hieman  :-D. Itse olisin ottanut 1001 kuvaa tuollaisesta mahtihauesta, kunnosta riippumatta.

Quote from: Kaivo on February 07, 2007, 21:36:56
(mitä en kyllä aivan tältä istumalta usko)

Samoilla linjoilla. Jotain puuttuu.. Olen itsekin nähnyt todellisen jättihauen tuulastusreissulla, mikä olisi varmasti ollut Suomen ennätys. Ei kuvia, ei uskomista. Mutta ylössaaduista isomuksista on kaikista kuvat  :-)

-Perca 
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Hemulisoturi

Huomaapi sen, että ollaan kalastajien foorumilla.  :roll:
Itse en ole katiskakalastusta harrastanut juuri yhtään. Keväällä taisi olla 1,6kg hauki katiskassa.

Juseli

Noin 600g saatiin kaverin kanssa hänen mökiltä.

Arska_1

Hmm joskus ihan nuorena saatiin joku suht iso hauki katiskalla. Oisko jotain vajaa 3kg ollut se. Nyt on semmosia parin kilon mällejä ollu isoimmat.
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?