Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Vene ei pysy paikoillaan

Started by Anonymous, July 09, 2003, 20:24:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Minulla on soutuvene jossa ei ole moottoria. Haluaisin saada veneen pysymään paikoillaan, jotta voisin heittokalastaa tai onkia samasta paikkaa pidemmän aikaa. Kysyisinkin hyviä keinoja veneen paikallaanpysymiseen. Nykyään joudun soutamaan jatkuvasti, kun venee ajelehtii virtauksen tai tuulen mukana kohti rantaa. Olen koittanut noin 3kg ankkuria, mutta se ei auttanut. Ankkuri raahautuu perässä. Ankkurin haarat eivät saa ilmeisesti tartu kunnolla pohjaan ja kiviäkään ei taida hirveästi pohjassa olla. Miten te saatte veneenne pysymään paikoillaan?

Anonymous

Ku lasket sen ankkurin ni anna muutama metri löysää ennenku sidot sen.. Jos pidät kireellä ja sidot, ni se ei tartu pohjaan!

Masa

laita narua kaksinkertainen määrä kuin vettä on alla... se on hyvä yleiskeino...
Luulisin...

vilski

Mä olen käyttänyt mökillä soutuveneen kanssa riippaa. Tein itse, valoin pieneen pahvilaatikkoon sementtiä ja rautanaulan taivutin kanteen mutkalle narua varten.

Tämä kulmikas sementtiriippa (n.5-8kg) toimii satavarmasti suotuveneen painoiseen paattiin ja isompikaan tuuli ei ole vaikuttanut. Tosin moottoriveneille en suosittele, koska sementtinen pinta tykkää naarmuttaa venettä vaikka varovasti käsittelisi :)

Anonymous

Ankkuriin kannattaa laittaa pari metriä ketjua ennen kuin vaihtaa sen köyteen. Ja köysi mielellään uppoavaa laatua ainakin jos myös itsellä on moottori perässä. Tuo 2 kertaa syvyys on ihan hyvä mitta, yleensä ohje on että vähintään 1,5 kertaa syvyys.

Mä mies

Joo, toi ketju systeemi on toiminut itsellänikin. Ketjua ei tarvitse olla paljoalaan kun se jo toimii.
Liian isoa ankkuria ei kannata missään nimessä ostaa...

Anonymous

Vika voi olla myös ankkurin "muodossa". Koko (3kg) on milestäni ihan hyvä soutupaattiin, mutta hommaa jostain bruce-ankkuri. Itselläni ainakin takuuvarma peli vajaassa 600kg:n veneessä 5kg koossa.

Käsittääkseni olet kokeillut naara-ankkuria (neljä haaraa...), ko. ankkuri ei yleisesti ole kovin suuressa huudossa veneilijöiden/kalastajien keskuudessa. Bruce hoitaa hommansa.

Anonymous

No nyt se ankkuri toimii niin kuin pitääkin. Jätin löysää narua parin metrin verran ja vene pysyy nyt hyvin paikoillaan. Kiitos neuvoista!