Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ruohikkohauen metsästystä

Started by kaivo, July 16, 2003, 08:30:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Helteellä ja kesällä muutenkin saattaa hauenpyynti tehostua huomattavasti, kun keskittää kalastuksen kasvustojen sekaan. Kasvustolla en tässä tarkoita muutamaa lummetta siellä-täällä, vaan ihan kunnon tiheää lumpeikkoaluetta tai kortteikkoa jossa soutaminen on jo hankalaa.

Venettä melotaan tai sauvotaan hiljalleen keskellä pöheikköä, ja etsitään paikkoja joissa uistimella on edes pienet mahdollisuudet päästä kasvustolta pinnan alle. Aukkopaikalla en tarkoita täysin paljasta länttiä, vaan sellaista kohtaa jossa ei esim. kasva tiheässä korkeaa kortetta joka estää uistimen pääsyn veteen. Minnow Spoon on niitä harvoja uistimia, jotka toimivat tosi tiheiköissäkin.

Kasvuston seassa hauet ottavat usein koska uistin uitetaan "silmille", toisin kuin avovedessä jossa kaloilla on mahdollisuus seurata uistinta pitkiäkin matkoja. Kortteikossa kalat eivät tunnu olevan edes erityisen arkoja; tärppi voi tulla pari metriä veneestä. Heitot ovat muutenkin sellaisia lyhyehköjä vippauksia, koska vieheen ohjailu ei olisi muuten mahdollista.

Kasvustojen seassa kalastettaessa siima sekä peruke, ja erityisesti sen lukko joutuvat tavallista kovemmalle rasitukselle, mikä kannattaa huomioida. Lukon kiinnityksen tarkistaminen aika-ajoin ei ole hätävarjelun liioittelua.

Mä mies

Itsekkin olen kokeillut tätä tyyliä, mutta melko heikoin kokemuksin.
Kyllähän sieltä saa paljon tärppejä, mutta tuollaiset kilon - kolmen kilon hauet kieputtavat itsensä sinne ruohikkoon niin ettei niitä saaa sieltä ylös.
Jos joku keksii hyviä vinkkejä tämän estämiseksi niin niitä otetaan vastaan......

Masa

mä en en oo montaakaan haukea menettäny pusikkoon...en tiiä johtuuko se otteista vai mistä... ei mulla oo ku 6jalkanen keppi ja powerit...
Mut kyllä ne melkee aina ylös tulee..
Luulisin...

Haltianpolun_tallaaja

Aivan loistava tapa kalastaa haukia, toimii kyllä lämpimän veden aikaan. Ainut ongelma on kyllä tuo kun hauet kieputtaa siiman tuonne korteiden/lumpeiden ympärille. Paras uistin on tuossa pyytävyydeltään kuusamon räsänen mutta sitten helpoin on kalastaa minnow spoonilla, koska se on painavampi. Jos ei hauki satu tärppäämään siitä heinikon kolosta, niin koittakaapa vaikka lippaa, näin olen monet säynävät narrannut.

Petri

Itse olen saanut erittäin paljon haukia mökillä järveltä paikasta jossa kaislat ovat muodostaneet semmosen "aidan" yhden ranna tuntumaa. Alue on noin 100metriä pitkä ja 20 leveä ja aidan sisus on aivan täynnä lumpeita ja haukia vettä on noin puoli metriä. Ainoat uistimet jotka ovat toimineet ovat olleet minnow spoon ja ruohosuojattu räsäsen seiska, minnow spoon ehkä hiukan parempi kun tuntuu pujottelevan kaislojen ohi kun taas räsänen taas jämähtää hiukan useammin lumpeisiin kiinni. Kaloja saa kyllä käydä vähän väliä irroittelemassa lumpeista kun ovat niihin kieputtaneet itsensä kiinni, Mutta kun kalat ovat pieniä (alle 2 kiloa) niin niitä voi pidellä aika tiukastikkin kiinni jolloin eivät pääse lumpeisiin tarttumaan.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

zeus

Itse en ole kalastanut aivan pöheikössä, mutta olen kalstellut kesällä aivan kaislikon vierestä ja hyvin on haukea tullut. Tosin usein jotain kilon haukia. Yleensä soutelen kaislikon viereen ja heittelen kaislikon suuntaisesti. Toimivia uístimia Minnow Spoon jolla selkä vihreä, maha keltainen ja kylki vihreä. Spinnerbaitit ovat toimineet kohtalaisesti. Suurin haukeni on muuten Keravan joesta Kirkonkylänkoskesta. 2,5 aika pieni, mutta tulevana kesänä suurenee! ;)
Sanokaa: "NILSU" kun haluatte haukea...

Jani1982

Aivan erinomainen tähän touhoon on Spinner bait. Tarttuu kaisloihin hyvin harvoin, pohjaan ei "ollenkaan" ja kalastavuus on mahtavaa luokkaa...

SledgeHammerFIN

Rapala Fat Rap 7cm on ehdottomasti paras lumpeikko/korteikko viehe mitä tiedän. Pesee Minnow Spooninkin siellä
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

slash

itse kalastan haukea yleensä niin tiheässä heinikossa, että siitä ei läpi näe(pohjaan).
Syvyyttä paikassa on n. 1-2 metriä joten kesäisin paikka on mitä mainioin.
Ainut toimiva uistin on minnow spoon weedless, koska siinä on kiinteä ruohikkosuoja. muista ei ole ollut vastusta "minnowille" kyseisessä paikassa.
Kuusamon uistimen iskulause ruohikkokoukuilleen"et joudu heinätöihin" joutaa romukoppaan.
Yleensä tosta heinikosta saa 1-5 kiloisia haukia, mutta isommistakin on näköhavaintoja.
Kannattaa kalastaa ruohikosta haukee!!!!
are you ready?

Jani1982

itse kalastan haukea yleensä niin tiheässä heinikossa, että siitä ei läpi näe(pohjaan).
Syvyyttä paikassa on n. 1-2 metriä joten kesäisin paikka on mitä mainioin.
Ainut toimiva uistin on minnow spoon weedless, koska siinä on kiinteä ruohikkosuoja. muista ei ole ollut vastusta "minnowille" kyseisessä paikassa.

Kokeile sitä spinner baittia...

Anonymous

Ja taas on pakko kehua Abu Garcian Toby ruohikkouistimia.
Olen käyttänyt niitä 0,5-3,0m syvyyksissä, erittäin tiheässä ruohikossa ja avovedessä. Sopivalla uittotekniikalla hauen saa höynäytettyä varmasti. Minnow spoonit ovat täysin pskoja näihin verratuna kokemuksieni perusteella. Omistan 5 kpl. Minnow spooneja enkä ole monesta yrittämästä huolimatta saanut ainuttakaan tärppiä kyseisellä uistimella. Samasta paikasta Tobyllä varma puikkari ellei jopa iso mamma.
Minnow spooneihin ei tartu mikään!!!!!
t:Toeevo

kalastaja86

Toi ei pidä paikkaans aet abun ryohikkouistimet tai mitkään muut olis parempia ku minnow spoon, minnow spoonille ei vedä vertoja mikää muu ruohikkouistin. Olen kokeillut kaivon kuvaamaa menetelmää ja aina on tullu hauki tai enemmänkin reisulla. On hieno surata jos kasvuston sekaan näkee kuinka hauki lähtee uistimen perään lipumaan sitten se tekee syöksyn ja kiinni on ja jääkin melkein aina kiinni. Mut pitää vaa toivoa ettei taru mikää hirmu hauki jos ei oo punottuja siimoja katkee aika helposti, oon tällä tavalla menettäny arviolta 3-4kg hauen.
Just a Fishing Man....

Kersantti

mulla jäi kesällä 4.5 kilon hauki pyörimään lumpeikkoon, ei muuta ku veneellä viereen ja ''varovasti'' pieni kopautus airolla niskaan :D
hauki veneeseen tajuttomana ja uunia lämmittelemään :)

Kala_Jökke

Mulla käy aina sillain, ettei vaikka kala syö kunnolla ja sitten vaihdan ruohikkouistimen ja rupeen heittelemään ruovikkoon tai lumpeisiin...Sitten on kunnon kala päässä ja oho ku irtos...toi on toistunu jo niiiin monta kertaa, etten luota enään pätkääkään niihin minnow spooneihin...Kaks kalaa oon niillä ylös saanu. Niihin ei jää mikään kiinni..ja tää on van MUN mielipide...jotkut ovat voineet saada sillä vaikka kuinka paljon kalaa...
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Läjä

Quote from: Kalamies_JertziMulla käy aina sillain, ettei vaikka kala syö kunnolla ja sitten vaihdan ruohikkouistimen ja rupeen heittelemään ruovikkoon tai lumpeisiin...Sitten on kunnon kala päässä ja oho ku irtos...toi on toistunu jo niiiin monta kertaa, etten luota enään pätkääkään niihin minnow spooneihin...

Ei pahalla mutta kalastus on taitolaji ja joskus jopa tuuri :D

Tosissaankin tuolla ihme ruohikkouistimella saan ainakin 80% kaloista ylös mutta se vaatii normaalisti vähän kireämmällä jarrun ja siiman tosi kireällä koko ajan. Suurimman haukeni olen saanut jurii tuollaisesta reheväkasvuisesta korteikosta ja kalalla oli painoa 5,5kg pikkusen jännitti kun se veti kaislaa nurin että nytkö karkaa mutta olinpas ovelampi.

Apinamies

Minnow Spoon on paras  :wink:

En käytä muita ruohikkouistimia ja yleensäkin kalassa käytän suurimman osan ajasta minnowia. Sillä saa hyvin haukia. Välillä ne eivät tahdo tarttua mutta jos ne tarttuvat niin tulevat melkein aina ylös asti.

Lisäksi minnow spoon selviytyy melkein minkälaisesta ryteiköstä tahansa

Bister

Minnow spooneissa on yks huono puoli.. Niistä lähtee (ainaki mulla) maalikerros tosi helposti irti ja alta paljastuu valkonen pinta.

Juho_

Quote from: kalastaja86Toi ei pidä paikkaans aet abun ryohikkouistimet tai mitkään muut olis parempia ku minnow spoon, minnow spoonille ei vedä vertoja mikää muu ruohikkouistin. Olen kokeillut kaivon kuvaamaa menetelmää ja aina on tullu hauki tai enemmänkin reisulla. On hieno surata jos kasvuston sekaan näkee kuinka hauki lähtee uistimen perään lipumaan sitten se tekee syöksyn ja kiinni on ja jääkin melkein aina kiinni. Mut pitää vaa toivoa ettei taru mikää hirmu hauki jos ei oo punottuja siimoja katkee aika helposti, oon tällä tavalla menettäny arviolta 3-4kg hauen.

Kröhöm...Elä vedä itseäs pussiin!!
Minusta minnow on hyvä, mutta Abun Flamingo kullaksi kiillotettuna ja perässään perhollinen kuusamon ruohosuojattu tuplakoukku....(siis ei kolmi haara koukku!!!)Toimii tosi mainiosti!
Ja ei jaksaisi nyt enää intellä tästä aiheesta kun monessa muussakin threadissa tapella samasta asiasta!!Ja loppujen lopuksi maku asioitahan nämä ovat vai mitä??Ja maku asioista ei kannata kiistellä...

elux

kesäisin ruohikko matalissa ei ole kuin puikkareita.Ne isot on syvänteiden reunoilla

marabou

Quote from: eluxkesäisin ruohikko matalissa ei ole kuin puikkareita.Ne isot on syvänteiden reunoilla

Niihä se on mutta kyllä kolme kilosen kaa saa jo tapella ja niitä siellä on.

Thenextone

Tuo pusikoissa rymyäminen on ainakin tapahtumia hakevalle kalastajalle  yks tehokkaimmista kalastusmuodoista. Tartutusprosentti tipahtaa tosin pitkässä juoksussa valitettavasti kun vertaa ulkolaitojen heittelyyn normaaleilla kolmikoukkuisilla lusikoilla ja lipoilla/vaapuilla.

Em. Syystä kannattaa ruohouistimia vältellä niin kauan kuin on pakko--eli kannattaa yleensä kalastaa pusikoiden seasta löytyvät aukotkin normivieheillä jos vaan heittotarkkuus riitää. Aloittelevalle kalastajalle tuo pusikoissa rymyäminen on loistavaa opiskelua heittotarkkuuden/viehekontrollin ja rantahauen olinpaikkojen opiskeluun.

Tuota tartutusprosenttia saa hilattua ylöspäin aikasta paljon kuitusiimalla, hieman ylijäykällä vavalla, polaroid laseilla + lyhentämällä heittoja sen verran että uistimeen on jatkuvasti kunnon kontrolli. Myös veneessä seisominen ja erittäin tarkka heiton seuraaminen ja aktiivinen uittaminen palkitsevat paremman tärppimäärän muodossa.

Mulla on tällähetkellä käytössä vain yhtä pusikkolusikkaa + spinnerbaitit eli Minnow Spoonia by rapula. Jos joku keksii paremman niin vaihdan heti. Spoonin virityksestä sen verran, että uusien minnowien koukut alkaa olla defaulttinakin tarpeeksi teräviä, vanhojen minnowien koukkuihin kannattaa kiinnittää erittäin suurta huolta timanttiviilan muodossa. Jos oikein haluaa alkaa hifistelemään, niin minnowspoonien koukkuja voi ohentaa "tiettyyn" rajaan asti smirgelillä paremman läpäisyn aikaansaamiseksi...ja niinkun kaivo jo mainitsikin perukkeen lukko otta aika paljon hittiä ja damagea pusikossa. Berkley crosslokki ja nämä normarkin "aukeamattomat" tuplaleikarimallit on toiminut itsellä kohtalaisesti.

Kuusamon 2 haarakoukullla koukutetut normilusikat pärjäväät auttavasti kovempivartisessa ja harvemmassa kasvustossa. Ongelmat oikeasti tiheissä puskissa eivät ilmene niinkään usein kuokkuun takertuneina ruohoina vaan lähinnä lusikan ohuen etureunan taipumukseen narahtaa kiinni pehmeävartisiin kasveihin. Tähän voi tietusti itse vaikuttaa valitsemalla solakkaprofiilisia lusikoita (kuten toi aiemmin mainittu toby jne.) jotka muotonsa puolesta selviytyvät paremmin kuin pulleat/kulmikkaat (proffa "väärinpäin", räsänen, atom).

Kalan (varsinkin isomman) ylösottoon pusikosta on olemassa yksi pikkujippo, eli isompi hauki tykkää usein vetää itsensä jumiin pusikkoon. Kalaa ei yleensä kannata vetää väkisellä veneeseen 16 kilon kaislamällin kanssa vaan hyvin varoen lähestytään "myttyä" ja tempaistaan hauki + kasvimöntti nostokoukulla tai riittävän isolla haavilla veneeseen käyttäen reilua voimaa. Tässä on jotkut kuulemma soveltaneet erilaisia kalakirveitä ja atrainvirityksiäkin.

FisherManne

Ruohikkoon Minnow Spoonia heittelemään.Ylösotto on jo parikiloisten kanssa todellinen
ongelma vähänkin pahemmasta pöheiköstä.Itse menetin viime kesänä arviolta 5-6kg
hauen,kun mokoma veti tiheimpään pöheikköön ja katkaisi siiman.UL-vehkeillä kun
ei sellaista paljon vastustella...Mutta jos kalastaa veneestä,kannattaa soutaa kalan luo,
eikä väkisin kiskoa sitä kauhean puskan läpi ja ylösotossa on itselläni parhaiten toiminut
suuri haavi,jolla voi samalla kauhaista ylimääräiset puskatkin vedestä ja vielä on tilaa
muutamalle hauellekin!

sale uistin

Kun nakkelee isoa keltaista toukkajigiä kaislikon reunaan niin melkein joka reissulla on hauki mukana,tai haukia :-D
ENT.jättihaukimanniskan.piti vaihtaa nimeä