Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

perukkeen pituus

Started by Anonymous, July 26, 2003, 14:45:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

tietääks kukaan, että onko perukkeen pituudella paljon merkitystä kalan tuloon? esim, pitkä peruke->vähemmän kaloja ja toisinpäin kun ollaan haukea hakemassa??

Lohenuistelija

Enpä ole huomannut että tuolla olisi kalantuloon vaikutusta.

Ainoa mihin olen satsannut haukivesillä on se, että peruke on korkealaatuinen. Eli riittävän vahva ja SUORA.
Joskus oli perukkeiden puutteen vuoksi "pakko" vetää vanhoilla käppyröillä ja siinä uinti kärsii rajusti vieheellä. Välillä muuten niin hyvin uiva vaappu alkoi uimaan selkää.

Toinen asia mihin olen satsannut, tarpeeksi pitkä peruke.
Eli nyrkkisääntönä 2 kertaa vedettävän vaapun mittainen peruke.
Olen kerran menettänyt hauen kanssa vaapun (ja kalan) kun peruke oli pyörähtänyt kalan pään ympäri ja katkaisi siiman veneen vieressä.
Jos en olisi tapahtumaa nähnyt veneen vieressä, tämäkin tapaus olisi jäänyt hämärän peittoon.
Sen jälkeen olen pidentänyt peruketta ja satsannut laatuun, niinä mutamina kertoina kun haukea vuodessa vedän.
Eli suosituin vetämäni viehe hauelle taitaa olla 15 senttinen Invicible ja siinä noi 30 senttinen hyväkuntoinen peruke.

Mepps

Ei mitään väliä. Ja kuten Lohenuistelija jo mainitsikin, enemmän merkitystä on perukkeen laadulla. Rohkeasti vaan 25 - 40 cm kokoteräsperuketta niin pitäisi hauet nousta ylös!
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

kaivo

Aina kun käytän peruketta, hauet ovat kiinni siististi suupielestä. Sitten kun en käytä, uistin on varmasti kurkussa tai siima katkeaa.

Salmo

esim, pitkä peruke->vähemmän kaloja ja toisinpäin kun ollaan haukea hakemassa??      

Tästä tuli mieleen, että jerkkauksessa pitkä ja paksu peruke on parempi kuin ohut ja lyhyt, koska vavan nykäyksen energia ei kulu perukkeen suoristamiseen vaan välittyy suoraan jerkkiin.

Eli näinkin päin joskus.

Dogget

Ei kai perukkeeen pituudella ole niin paljon väliä kunhan uistin ui kunnolla..?

Jesse^

Jos se ei vaikuta uistimen uintiin, nii tuskin on huomattavaa eroa.  :)
Mutta jos peruke ei kestä, niin sillon se kyllä vaikutaa kalan tuloon. ;)
Kalastus ei ole harrastus, vaan elinehto.

Ammattilainen

Ei minulla ainakaan ole vaikuttanut kalan tuloon jos on liian pitkä, mutta tietysti mm. vaappua heitellessä menee useammin solmuun ja sitä myötä jos menee heittoja pieleen niin tietysti kalan tulon mahdollisuus pienenee aavistuksen. Enenpikin joustavuudella on merkitystä. Itse tykkään taipuvista perukkeista, sillä kovin jäykät vievät ainakin pienimmistä vieheistä uinnin. Ei ole kyllä käynyt oikeen koskaan niin että olisi hauki meinannut päästä puremaan perukkeen päästä siiman katki. Tykkään käyttää 10 - 15cm perukkeita :-).
Kalaan aina kun pääsee !

abla

Miten hyvin sellainen metallinen peruke toimii?

pjk

Wanha keskustelu, mutta aina ajankohtainen :)

Quote from: Anonymous on July 26, 2003, 14:45:42
tietääks kukaan, että onko perukkeen pituudella paljon merkitystä kalan tuloon? esim, pitkä peruke->vähemmän kaloja ja toisinpäin kun ollaan haukea hakemassa??

Mielestäni haukiperukkeella on syytä olla mittaa vähintään 30 cm, jos kyseessä on jäykkä peruke niin 25 cm vielä menettelee. Syy: Vaikka käyttäisikin normaalikokoisia eli suhteellisen suuria haukivieheitä, ja vaikka kalan koko alueella ei olisikaan kuin sitä normaalia max. 2 kg luokkaa, varsinkin lämpimän veden aikaan käy usein niin että väsytyksessä kala kieputtaa perukkeen päänsä ympärille, jolloin 10 – 15 cm tynkäperuke loppuu auttamattomasti kesken ja on vain tuurista kiinni, osuuko siima jossain vaiheessa kalan hampaisiin. Siima voi samoissa tilanteissa katketa myös vieheen koukkuihin hangatessaan. Perukkeen pituus vaikuttaa siis siihen, kuinka monta tartuttamaansa kalaa hoitelee turvallisesti ylös. Vieheiden jättäminen kalojen suihin ei tunnu kivalta sen enempää kalasta kuin kalastajastakaan, varsinkin kun menetykset ovat helposti estettävissä asiallisella perukkeella.

Noin muuten sitten: Kala näkee kyllä kaikenlaiset perukkeet. Se näkee aivan samalla tavalla myös vieheen koukut, viehelukot, leikarit ja siimankin, mutta kala on yksinkertainen olento eikä ymmärrä näkemäänsä. Se tarkastelee itse viehettä aina kokonaisuutena (minkä kokoinen ja näköinen se on, miten se liikkuu jne.). Peruke ei siis pelota kalaa ja heikennä kalantuloa, jos viehe vain ui perukkeen kanssa kunnolla...

Quote from: Dogget on July 31, 2003, 14:36:34
Ei kai perukkeeen pituudella ole niin paljon väliä kunhan uistin ui kunnolla..?

Tuossa onkin hyvä lähtökohta, mistä päästään siihen millaista peruketta milloinkin kannattaa käyttää. Vaihtoehtoja on käytännössä kaksi: "löysä" tai "jäykkä" peruke.

- "Löysä" peruke on yleisperukkeeksi paras valinta. Notkealla perukkeella heittelee monipuolisesti vaappuja, lusikoita, lippoja ja jigejä ilman, että vieheen uinti muuttuu liikaa. Parhaat perukkeet voi tehdä itse perukesiimasta, jossa ulkokuori on metallipunosta ja ydin dyneemaa tms. tekokuitua, siis samaa materiaalia jota monet punotut kalastussiimatkin ovat. Kuituperuke on kevyempi kuin perinteinen teräsperuke, ja käytössä mutkille mennyt perukelanka oikenee sormien välissä vetelemällä. Materiaaleja pyydään rullatavarana, josta on helppoa leikellä haluamansa mittaisia pätkiä ja solmia päihin sellaiset lukot ja leikarit kuin itse haluaa (viehelukoista lisää täällä). Omassa käytössäni hyväksi havaittu materiaali on ollut ProLeader paksuimpana 45 kg vaihtoehtona. Vastaavanlainen tuote on myös Fortress Predator.

Jos harrastaa kevytkalastusta ja pelkää pikkuvieheiden uinnin menevän perukkeesta pilalle, näistä perukelangoista löytyy sopivia vaihtoehtoja UL-hauestukseenkin. Esim. ProLeaderia saa 5 kg vahvuisenakin. Jotain metallia on vieheen edessä joka tapauksessa oltava, mikään muu ei varmuudella kestä hauen hammastarhassa. Tässä mielessä esim. muuten hyvät paksu punottu siima tai monofiili eivät ole täysin varmoja valintoja, vaikka kevyinä materiaaleina tuntuisivatkin houkuttelevilta.

- "Jäykkä" peruke on parhaimmillaan jerkkikalastuksessa. Oikeastaan pitäisi puhua "suorasta perukkeesta", sillä tässäkin sarjassa on materiaaleja umpijäykästä puolinotkeaan. Yhteistä näille materiaaleille on se, että ne pysyvät uitossa suorina vieheen edessä, jolloin uittonykäykset välittyvät jerkkiin terävämpinä ja viehe yleensä ui paremmin. Oma(kin) suosikkini on yksisäikeinen titaanilanka, joka on hieman kalliimpaa kuin teräs mutta käytössä pitkäikäinen ja erittäin miellyttävä materiaali: peruke palautuu rasituksesta suoraksi, vaikka sen vetäisi umpisolmuun.

Perukemateriaaleja löytyy nykyään jo useimmista kalastustarvikeliikkeistä. Ja jos ei lähimmästä kaupasta löydykään, kotimaisista nettikaupoista niitä saa tilattua muutamissa päivissä. Perinteinen, hyvälaatuinen (= ei aivan halpa) vaijeriperuke on edelleen ihan käyttökelpoinen muiden kuin jerkkien ja kevyimpien vaappujen + jigien kanssa, kunhan siinä on asiallinen lukko ja kippuraperuke vaihdetaan uuteen ja suoraan aina tarpeen vaatiessa. Samanmittaisista perukkeista puhuttaessa aiemmin mainittu "löysä" kuituperuke menee vaijeriperukkeen edelle oikeastaan kaikessa muussa paitsi metallipunoksen kulutuskestävyydessä.

--pikeye

seppo

En usko että pituus on merkittävä, mutta ilman peruketta saataa tulla kalaa vähän paremmin kalaa... silti itsellä on 25cm peruke ja haukia ja kuhia tulee!!!
Tiedätkö milloin kala syö??
" tietenkin silloin kun sillä on nälkä "

Ammattilainen

Moi Pjk,

Saanko udella että mistä noita sinun "lempi perukkeitasi" saa, ja millainen on hinta. Itse ostin joskus turun pyyntivälineestä jotain todella pitkiä ja jäykkiä jerkkausperukkeita, mutta olivat niin pitkiä että tuntui haittaavan vieheen uittoa.
Kalaan aina kun pääsee !

Pete

Lureparts.nl -webbikaupasta voi ainakin tilata ns. tee-se-itse-satseja. Yhdellä hyvällä titaaniperukkeella pärjää koko kauden, syksyllä tai keväällä vaihtaa uuteen samanlaiseen. Siimat vain täytyy olla kunnossa.
Titaaniperuke on jäykähkön ja rautalankamaisen oloinen, silti vaikka perukkeen vääntäisi kuinka solmuun, se suoristuu ilman mitään muistia.

pjk

Quote from: Ammattilainen on July 07, 2009, 20:34:43
Moi Pjk,

Saanko udella että mistä noita sinun "lempi perukkeitasi" saa, ja millainen on hinta. Itse ostin joskus turun pyyntivälineestä jotain todella pitkiä ja jäykkiä jerkkausperukkeita, mutta olivat niin pitkiä että tuntui haittaavan vieheen uittoa.
Quote from: Pete on July 07, 2009, 20:49:00
Lureparts.nl -webbikaupasta voi ainakin tilata ns. tee-se-itse-satseja. Yhdellä hyvällä titaaniperukkeella pärjää koko kauden, syksyllä tai keväällä vaihtaa uuteen samanlaiseen. Siimat vain täytyy olla kunnossa.

- Lurepartsista Hollannista olen minäkin tilannut kertaalleen rakennussarjan, olikohan tuota 70 lb. titaanivaijeria, jossa on asialliset lukot, leikarit ja holkit mukana. Toisen kerran, itse asiassa tänä kesänä tilasin kotimaisesta Puukkomatista "Titaaniperuke rakennussarjan", josta tekee kolme ~30 cm peruketta, mukana siinäkin hyvät lukot, leikarit ja holkit. Hinta varsin kohtuullinen 9 € (+ postit). Yhden perukkeen hinnaksi jää siis alle 4 €, ja se tosiaankin kestää käyttöä paljon kauemmin kuin ostettaessa halvemmat teräsperukkeet.

Rakenteluun tarvitaan lisäksi pihdit, sivuleikkurit sekä pikaliimaa, jota voi tipauttaa holkin sisään ennen sen puristamista kiinni. Olen käyttänyt puristamiseen kalastuspihtejäni joissa on tätä varten ura valmiina, mutta tavalliset jämäkät pihditkin käyvät, kunhan litistelee holkin koko matkaltaan ja molemmilta puolilta. Perukeholkin päälle voi vielä lopuksi laittaa pätkän kutisteletkua, jotta siima ei takerru uitossa holkkiin, kenties rispaannukin tms. Pakollista tämä ei ole, mutta itse teen tämän mielelläni. Lopuksi voi vielä "koeponnistaa" perukkeensa reippaasti kiskomalla ennen kalastusta.

Viime aikoina on alkanut näkyä valmiitakin titaaniperukkeita joissakin kalastusliikkeissä ja -osastoilla, ainakin Motonetissa oli jotain tarjolla ja on niitä jo Shakespearellakin (Patriot). Niitä oli ainakin 30 cm ja 45 cm mittaisina, sekä "jäykkänä" että punottuna eli "löysänä". Muistelen myös, että jopa Kuusamon Uistin tekisi nykyään titaaniperukkeita? Hintaa valmisperukkeilla taisi olla 6 – 8 € / kpl, joten itse rakentelemalla säästää hieman.

*Kalastus.comin puolella eräs henkilö on myynyt jo pidempään itse rakentamiaan titaaniperukkeita, kauppa näyttää käyvän: http://www.kalastus.com/keskustelu/messages/25/160296.html

- Noita metalli+kuitumateriaaleja yleisperukkeita varten löytyy nykyisin melkein joka kalastusliikkeestä. ProLeaderia olen tilannutkin pari kertaa Wobblerin verkkokaupasta, mikä on jäänyt mieleen erittäin nopean toimituksen takia. On siellä titaaniperukkeitakin...

--pikeye

Miskala

Quote from: seppo on July 07, 2009, 11:19:25
En usko että pituus on merkittävä, mutta ilman peruketta saataa tulla kalaa vähän paremmin kalaa... silti itsellä on 25cm peruke ja haukia ja kuhia tulee!!!

AIVAN.  :-D

Itse käytän 20cm ja 30cm perukkeita, eikä ole tuntunut kalantuloa haittaavan. Onhan sitä vaikea verrata, että tuleeko kalaa paremmin ilman peruketta, jos joka kerta on peruke siimassa. Tuskin peruke mitään haittaa, mutta hyötyä siitä ainakin on, kun kalat eivät saa purtua sitä poikki.

Morripoika

Ikinä ei ole isällä ja minulla ollut käytässä muutakuin lukkoleikari haukia on tullut aikamoinen läjä ja vain kerran on siima katkennut. Tiedä sitten paljonko siitä todellisuudessa edes hyötyä sitten on.. (Joo kohta tulee joku kertoo nipun tarinoita joissa peruke olisi pelastanut ison hauen ja uistimen, joten älkää juuttuko tähän, nämät ovat vain minun mietteitäni.)
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

pjk

Quote from: Morripoika on July 09, 2009, 16:42:20
Ikinä ei ole isällä ja minulla ollut käytässä muutakuin lukkoleikari haukia on tullut aikamoinen läjä ja vain kerran on siima katkennut. Tiedä sitten paljonko siitä todellisuudessa edes hyötyä sitten on..

"Hauenkalastus" on lajina liian laaja, jotta voitaisiin miettiä perukkeen todellista hyötyä tuntematta kalastustilannetta.

Esimerkki 1: Varhaiskevät, vesi jääkylmää ja kutuaika vielä edessäpäin. Heittokalastetaan haukea kutupaikkojen edustoilta isoilla uppovaapuilla, -jerkeillä ja jigeillä. Kalat ovat kylmänkankeita ja melko rauhallisia ylösoton aikana. Kookas viehe on usein kiinni siististi suupielessä tai jos se onkin kunnolla suussa, kala ei yleensä riehu pinnassa ja kieputa peruketta ja siimaa paketiksi päänsä ympärille. Suurin osa kaloista tulisi ylös ilman perukettakin.

Esimerkki 2: Moottoriuistellaan haukea selkävesiltä isoilla vaapuilla. Vavat ja siimat ovat melko järeitä ja kalojen ylösotot hoidetaan yleensä moottorin käydessä, siis koko ajan veto päällä. Kala ei pääse juuri ravistelemaan koko aikana, joten siiman katkeamisia tapahtuu ilman peruketta lähinnä heti tärpissä, jos on tapahtuakseen.  

Esimerkki 3: Keskikesä, vesi lämmintä. Kalastetaan haukea ja ahventa metsälammella, vieheet ovat enimmäkseen pikkulippoja ja -lusikoita, kenties jigejäkin jos lampi on vähän syvempi. Kesähauki iskee vauhdilla ja pikkuviehe joutuu tärpissä helposti syvälle suuhun, ja ilman peruketta homma voi käydä kesän mittaan kalliiksi.

Esimerkki 4: Perhokalastetaan haukea. Perho on kevyt, sen vedenvastus on pieni ja uitto on pysähtelevää, joten kalalla ei ole suurempia vaikeuksia imaista perhoa kiduksiinsa asti. Ilman peruketta ollaan jälleen onnettaren varassa.

Esimerkkejä voisi keksiä jokainen lisääkin. Pointti on siinä, että kukin miettisi omaa kalastustaan ja arvioisi, kuinka todennäköistä milloinkin on jättää vieheitä haukien suihin. Itse en keksi yhtään hauenkalastustilannetta, jossa peruketta ei kannattaisi käyttää. Haittaakaan siitä ei ole, kun erilaisia perukevaihtoehtoja on nykyään olemassa joka lähtöön. Ja onhan kaloja kivempi väsytelläkin perukkeen kanssa, kun joka tärpin jälkeen ei tarvitse miettiä, onkohan siima nyt vaarassa... ja joka siimankatkotuksen jälkeen miettiä, mahtaako kala selvitä viehe suussa.

--pikeye  

haukimaukka

Oon huomannu sellasta että jos peruke on vihreä, hyvin tarkat kalat ei sen takia pyytimeen ota. Mustalla perukkeella nekin saadaan sitte rannalle. Mutta pieni harmi se on. :-)

Miskala

Quote from: haukimaukka on July 17, 2009, 12:38:50
Oon huomannu sellasta että jos peruke on vihreä, hyvin tarkat kalat ei sen takia pyytimeen ota. Mustalla perukkeella nekin saadaan sitte rannalle. Mutta pieni harmi se on. :-)

Mistä tiedät, että jotkin kalat eivät ota kiinni, kun käytössä on vihreä peruke?

Eikös paras väri katiskaankin ole tuo vihreä?

haukimaukka

Quote from: Miskala on July 17, 2009, 13:30:23

Mistä tiedät, että jotkin kalat eivät ota kiinni, kun käytössä on vihreä peruke?

Eikös paras väri katiskaankin ole tuo vihreä?

Näkyvät kalat siis kyseessä. Ja jos jotain paikkaa heittää ensin vihreällä perukkeella tyhjää, olen perukkeen vaihtamisella saanut siitäkin des kalan. Kun kalat on säikkyjä niin musta peruke näyttää toimivan paremmin.

Lainaukset oikein..
Qkkeli

pjk

Kiintoisaa... Kyse on siis kahdesta eri värisestä perukkeesta, jotka ovat muuten tismalleen samanlaisia? Kala siis hyväksyy mustalla perukkeella uitetun saman vieheen, jonka se ensin hylkää vihreällä perukkeella?

Onko tätä tapahtunut useammilla reissuilla, vain onko kyse vain yksittäistapauksesta?

--pikeye

*27.7. Taisi jäädä tämäkin asia vaille lisäselvitystä..?

haukimaukka

Quote from: pjk on July 17, 2009, 18:35:39

Kiintoisaa... Kyse on siis kahdesta eri värisestä perukkeesta, jotka ovat muuten tismalleen samanlaisia? Kala siis hyväksyy mustalla perukkeella uitetun saman vieheen, jonka se ensin hylkää vihreällä perukkeella?

Onko tätä tapahtunut useammilla reissuilla, vain onko kyse vain yksittäistapauksesta?

--pjk

*27.7. Taisi jäädä tämäkin asia vaille lisäselvitystä..?

Sori kaverit ku kesti :D Varsinkin kirkkaalla kelillä tätä on sattunut ja silloin kun kalat ovat varovaisia. On aika usealla reisulla tapahtunut. Etenkin kun hauki kutee se ei ole kovin innokkaasti vihreällä perukkeella uitetuun uistimeen ottanut. Mutta mustalla perukkeella se on ottanut. Itse olen tätä '' tapahtumaa '' seurannut viime syksystä. Oli kirkas syysiltapäivä ja kala oli tiukassa. Sitten havaitsin pari kalaa matalassa ja heitin uistimen sinne. Se tippui pari metriä kaloista vasemmalle ja toinen hauista lähti uistinta seuraamaan kun se vaan kääntyi pois. Koitin niitä kahta haukea koikuttaa mutta ne eivät oikein halunneet yhteistyötä tehdä. Sitten uistin tarttui pohjaan enkä sitä sieltä pois enää saanut. Liehusiiman päähän sitten sidoin mustan perukkeen ja saman värisen ja kokoisen suspin. Heitin samaan paikkaan missä hauet olin nähnyt. Pari kammen pyöräystä ja stoppia ja oli ensimmäinen hauki kiinni. Sain sen rantaan ja poistin koukut ja päästin sen takaisin. Ja koitin jos se toinenkin hauki tulisi ylös. Samat kampistoppi ruletit ja niin oli toinenkin hauki kiinni. Olin ihan ihmetyksissäni kun ne eivät vihreällä perukkeella ottaneet. Vaihdoin vihreän perukkeen siiman päähän ja kalan tulo loppui kuin seinään. No vaihdoin perukkeen takaisin mustaan ja sen samaisen suspin myös mitä käytin vihreälläkin perukkeella. Ruotaisin samaiseen matalikkoon  ja hauki kiinni. Koitin vielä kalastaa loppupäivän vihreällä perukkeella mutten saanut kalan kalaa.

pjk

Quote from: haukimaukka on July 27, 2009, 18:01:33
Sori kaverit ku kesti :D Varsinkin kirkkaalla kelillä tätä on sattunut ja silloin kun kalat ovat varovaisia. On aika usealla reisulla tapahtunut. Etenkin kun hauki kutee se ei ole kovin innokkaasti vihreällä perukkeella uitetuun uistimeen ottanut. Mutta mustalla perukkeella se on ottanut. Itse olen tätä '' tapahtumaa '' seurannut viime syksystä. Oli kirkas syysiltapäivä ja kala oli tiukassa. Sitten havaitsin pari kalaa matalassa ja heitin uistimen sinne. Se tippui pari metriä kaloista vasemmalle ja toinen hauista lähti uistinta seuraamaan kun se vaan kääntyi pois. Koitin niitä kahta haukea koikuttaa mutta ne eivät oikein halunneet yhteistyötä tehdä. Sitten uistin tarttui pohjaan enkä sitä sieltä pois enää saanut. Liehusiiman päähän sitten sidoin mustan perukkeen ja saman värisen ja kokoisen suspin. Heitin samaan paikkaan missä hauet olin nähnyt. Pari kammen pyöräystä ja stoppia ja oli ensimmäinen hauki kiinni. Sain sen rantaan ja poistin koukut ja päästin sen takaisin. Ja koitin jos se toinenkin hauki tulisi ylös. Samat kampistoppi ruletit ja niin oli toinenkin hauki kiinni. Olin ihan ihmetyksissäni kun ne eivät vihreällä perukkeella ottaneet. Vaihdoin vihreän perukkeen siiman päähän ja kalan tulo loppui kuin seinään. No vaihdoin perukkeen takaisin mustaan ja sen samaisen suspin myös mitä käytin vihreälläkin perukkeella. Ruotaisin samaiseen matalikkoon  ja hauki kiinni. Koitin vielä kalastaa loppupäivän vihreällä perukkeella mutten saanut kalan kalaa.

Kiitoksia lisäselvityksestä :) Vielä kun selviäisi se, olivatko perukkeet väriä lukuunottamatta muuten identtiset (materiaali, pituus, lukot, leikarit). Koska kalantulo alkoi vasta viehevaihdon jälkeen, kiinnostaisi myös millainen uinti mahtoi olla siinä ensimmäisessä suspissa, joka jäi pohjaan. Suspeissakin on nimittäin yksilöeroja, esimerkiksi yksi kappale voi tehdä näyttäviä sivupuikkauksia melko vaivattomasti, toinen "samanlainen" lähinnä raahautuu perukkeen päässä, vaikka mitä tekisi.

--pikeye

haukimaukka

Perukkeet olivat identtiset muuten kuin väriltään. Suspit mitä käytin oli tummemmaksi tussattu PuMu. Suspeissa ei ollut mitään hirvittävää eroa, molemmat heittivät nykäyksissä hienosti sivulle ;)

pjk

Quote from: haukimaukka on July 27, 2009, 20:23:14
Perukkeet olivat identtiset muuten kuin väriltään. Suspit mitä käytin oli tummemmaksi tussattu PuMu. Suspeissa ei ollut mitään hirvittävää eroa, molemmat heittivät nykäyksissä hienosti sivulle ;)

Ok, nyt on selvitykset saatu. Onneksi omat perukkeet ovat aina yhtä sorttia, niin ei tarvitse kiinnittää huomiota kuin vieheen väriin... ;) Samasta syystä myös jigihommissa on pelkkiä "värittömiä" lyijypäitä.

--pikeye

abla

Toimivatko nuo titaaniset (esim. tämä http://www.puukkomatti.com/product_info.php?cPath=115&products_id=323) myös jiguakseen?
Niin ja tuolla Bete lotto threadissa oli puhe mikä peruke olis hyvä loton kansaa niin noi titaaniset sopii niiden kanssa myös?

pjk

Quote from: abla on July 27, 2009, 21:49:54
Toimivatko nuo titaaniset (esim. tämä http://www.puukkomatti.com/product_info.php?cPath=115&products_id=323) myös jiguakseen?
Niin ja tuolla Bete lotto threadissa oli puhe mikä peruke olis hyvä loton kansaa niin noi titaaniset sopii niiden kanssa myös?

Titaani on sen verran arvokasta materiaalia, että pohjatärppien takia käyttäisin jigien kanssa jotain halvempaa matskua, vaikkapa niitä itse solmittavia kuituperukemateriaaleja. Ei ole kovin mielekästä jättää pohjaan peruketta, joka on esim. viisi kertaa kalliimpi kuin itse viehe...

Noin muuten jigien ja lippojen kanssa ei ole niin kovin väliä sillä, uittaako niitä notkealla vai jäykällä perukkeella. Niiden oma uintihan on varsin olematonta, sivuttaisliikettä ei ole kuten vaikkapa vaapuissa.

--pikeye

jarmoankka

Quote from: pjk on July 27, 2009, 22:05:05
Quote from: abla on July 27, 2009, 21:49:54

Titaani on sen verran arvokasta materiaalia, että pohjatärppien takia käyttäisin jigien kanssa jotain halvempaa matskua, vaikkapa niitä itse solmittavia kuituperukemateriaaleja. Ei ole kovin mielekästä jättää pohjaan peruketta, joka on esim. viisi kertaa kalliimpi kuin itse viehe...

Noin muuten jigien ja lippojen kanssa ei ole niin kovin väliä sillä, uittaako niitä notkealla vai jäykällä perukkeella. Niiden oma uintihan on varsin olematonta, sivuttaisliikettä ei ole kuten vaikkapa vaapuissa.

--pjk

Juu, kyllä se niin on, että titaania ei kannata pohjaan jättää.Aikas arvokasta. Ostamalla vaikka Predator- perukelankaa, pieniä lukkoja ja isoja lukkoja ja leikareita jne jne  jne, teet iltapuhteina perukkeita, joiden pituus itsesi valittavana. Ja mikä parasta, hinta jää alle euroon kipale. Itse tein nyt satsin en ehkä ihan laadukkaimmilla lukoilla/leikareilla mutta välttävillä ja kappalehinnaksi jäi 65c.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

abla

^http://www.fishers.fi/preadatorsuperkuitu-metallipunoksella-p-239.html Tuotako tarkoitat? Mikä vetolujuus olis hyvä? Varmaan 8 tai 12kg olis hyvä. Vielä että mistä hankkisit oman lankasi? Niin ja käytätkö tuon Predatorin kanssa puristusholkkia? Jos käytät niin mistä niitä saa?

pjk

Perukelangan vetolujuuden voi valita siimansa ja vieheiden koon mukaan. Kulutuskestävyyden kannalta paksumpi tavara kestää tietysti pidempään hauen hampaita kuin ohut. Nämä "kevytperukkeet" eivät siis kestä käyttöä kulumatta yhtä pitkään kuin perinteiset teräsperukkeet, koska metallia on niissä vähemmän. Toisaalta kevytperuke ei mene käytössä pilalle kippuroitumisen takia läheskään yhtä nopeasti kuin perinteinen teräsperuke, eli käyttömukavuus on parempi. Peruke myös oikenee melko hyvin sormien välissä vetelemällä.

Kannattaa hommata perukemateriaalia kerralla rullatavarana. Siitä voi leikellä sen mittaisia pätkiä kuin haluaa ja liittää päihin haluamansa lukot ja leikarit. Oma suosikkini on ProLeader, sitä saa tilattua muutamassa päivässä esim. täältä, jos kotiseudulta ei sitä kaupoista löydy. Perukkeet tehdään ihan solmimalla, holkkeja ei tarvita. Esim. tuon ProLeaderin kanssa voi käyttää Unisolmua, jolloin kierroksia ei tarvita solmuun kuin kaksi tai kolme, solmun kostutus ja kiristys samalla tavalla kuin siimojakin solmittaessa. Käytän nykyään paksuinta 45 kg vahvuutta, juuri sen paremman kulutuskeston takia. Materiaali tulee 3 m rullassa.

--pikeye