Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hyvä viehe säynelle.

Started by Hata, August 02, 2003, 16:42:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Hata

Mikä olisi tummaan veteen hyvä säyne-viehe?

T:Hata

EsaKo

Itellä tuli tänä kesänä vahingossa mepsin 4:sella, lippa kuparinen.Vesi oli tumma.
Mulla on virveli,hyvää tahtoa ja kavereita.

Reaper

Vibraxin lipat, pikkuset vaaput (3cm).
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Salmo

Edellä mainittujen lisäksi 2 ja 3 tuuman (keltaiset, valkoiset ja fluorinvihreät) toukkajigit.

Mä mies

Itselläni säyneitä on tullut vähän joka vieheeseen.
Yleisimmin ehkä jigiin ja lippaan, mutta on se iskenyt myös lusikkaan ja vaappuunkin.
Käytättekö säynettä suolakalana vai mihin käytätte sitä?
Itse en ole keksinyt sille käyttö tarkoitusta joten joko päästän pois tai hautaan kompostiin jos on vahingoittunut.
Kertokaa säyneen mausta?

Deathis

Itse olen saanut 2kg säyneen jigillä jossa oli oranssi pää ja keltainen muovimato ;) ;)

Jesse^

Yritättekö yleensä tarkotuksella säynettä, vai tuleeko vain vahingossa?
Anteeksi nyt, kun poikkesi "vähän" aiheesta...
Hieman tyhmä kysymys muutenkin, mutta kiinnostaa! :)
Kalastus ei ole harrastus, vaan elinehto.

Anonymous

:) mä sain räsäsen seiskalla n.2.1 kilosen säyneen se on hyvää:::)))

Fabu

Minä en ainakaan yritä tarkoituksella säynettä, mutta olen saanut sitä n. 10 cm proffalla, leecheillä ja lipoilla. Sitä tulee aina muun kalastuksen yhteydessä.

123

hopeinen meps3 mustilla pilkuilla ja hopea kupari räsänen ovat tuottaneet muutaman 2kg:n säynen

Salmo

Enpä oikeastaan. Tosin kaikki säynäväni olen saanut virtapaikoista ja lähes aina olen ollut tietoinen, että niitä siellä on.

Yleensä olen osunut ahvenen ja kuhan jiggailun yhteydessä säyneparveen, jolloin niitä on noussut aina muutamin kappalein samasta paikasta. Merellä silloin tällöin olen nähnyt veneen ali kulkevan suuren säyneparven, mutta enpä ole saanut niitä ylös asti.

UppoPerho

Kaveri sai 300g säynen Kuusamon kumikalalla.
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

Pikkarainen

Punainen toukkajigi mustalla päällä. Serkku sai sillä 1,5kg:n säyneen.

Vikke

- Toby
- Kumikala (sininen ehkä hyvä)
- Toukkajigit (valkoinen, moottoriöljy, sininen yms)
- Räsäset
yms yms..

Voi se ottaa vaikka mihinkä, kunhan sille päälle sattuu...  :roll:
Kaikkea kannattaa siis kokeilla.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

JarkkoJurokki

Ite oon saanut säynettä tummasta vedestä meppsin lipoilla (esim. musta keltaisilla täplillä) ja pikku vaapuilla
Moni ei tiedä, kuinka kuuluisa olen.

Morripoika

9g lottoja eri väreissä. Jos niillä ei tule niin sitten ei tulekkaan. :wink:
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

prå-kalastaja

Rapala Mini Fat Rap on mulla toiminut parhaiten.

sube

Lord lurella tullu yks 1.2kg säyne. Kaverilla samalla vieheellä säyny, mutta vähän pienempi.

pilkkiäijä

Ei kukaan ole vielä ehdottanut 3 koon Calico Cattia värissä musta/puna/valko?  :-o

Se on ainakin merellä ollut aina ihan ylivoimainen säyneviehe. Nappaa puolikiloisista kahteen kiloon olevat kalat todella mieluusti  :wink:
Olen kalastelijapoika!

unatco

olen joskus pienenä saanut +2kg säynen(korvakuulolla mitattu) 11cm puna\valkoisella rapala magnumilla
valokuvakin löytyy ja se on siinä säyneen alapuolella vertailun vuoksi, että kuinka iso se kala silloin oli :D
sekä pari pienempää säynävää tuli samaisella vaapulla. siis muistaakseni. aikaa siitä on jo about 10 vuotta.
Kalastus ei ole vain harrastus, se on elämä !

Daiwa

Calico Cat, Mepsit ja muut pienet lipat. Kannattaa uittaa melko hiljaa ja melko lähellä pohjaa, eikä kovin kaukana rannasta. Ite sain mustakulta ruohosuojatulla Minnow Spoonilla reilu kilon säynen, mutta sitä uistinta en kuitenkaan suosittele siihen hommaan.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

Atte Ahven

Tuli viimme kesänä 600g säyne :-D ja ihme kyllä nilsun invinciblellä 15cm  :lol:

DNR

onkohan semmosta olemassakaan?? kuitenkin, iskän senioriin otti vuosia sitten joku iso, säyneksi se epäili sitä. vei veneen alta pohja pitkin ja naps, siima poikki. ja otti muuten paikasta, josta niitä säynäviä on muutenkin saatu.

Nohh... kai meppsin 00 - 1 kokoisilla kannattaa yrittää, ja senioreilla myös.

DNR

Quote from: Ruttonalle on July 17, 2008, 11:15:23
Wanha aihe, mutta kun joku kerran on tämän nostanut niin laitetaanpa tähän itsekin.

Tämän vuoden isoimmat säyneet (2150g, 1700g, 1500g ja 1300g) ovat kaikki tulleet eri värisillä 9g Bete Lotoilla. Pienempiä säynejä taas on taas tullut niinikään 9g lotolla, mutta näitä pienempiä säynejä kalastettaessa kannattaa harkita muitakin, jopa pienempiä vieheitä.

Tuollaisen isonkin säynen kanssa pärjää mainiosti UL setillä ja ohuella siimalla, sillä jykevästä ulkomuodostaan huolimatta ei tämä kala juurikaan taistelunhaluinen ole.

onko ihan varmasti säynejä? ne nimittäin on aika hel***in kovia taistelemaan.

sube

Quote from: DNR on January 01, 2009, 16:15:55
Quote from: Ruttonalle on July 17, 2008, 11:15:23
Wanha aihe, mutta kun joku kerran on tämän nostanut niin laitetaanpa tähän itsekin.

Tämän vuoden isoimmat säyneet (2150g, 1700g, 1500g ja 1300g) ovat kaikki tulleet eri värisillä 9g Bete Lotoilla. Pienempiä säynejä taas on taas tullut niinikään 9g lotolla, mutta näitä pienempiä säynejä kalastettaessa kannattaa harkita muitakin, jopa pienempiä vieheitä.

Tuollaisen isonkin säynen kanssa pärjää mainiosti UL setillä ja ohuella siimalla, sillä jykevästä ulkomuodostaan huolimatta ei tämä kala juurikaan taistelunhaluinen ole.

onko ihan varmasti säynejä? ne nimittäin on aika hel***in kovia taistelemaan.
Ainaki itellä ku tuli 1.1kg säyne, niin en ees tienny että siel oli kala siiman päässä vaa tuntu joltai isolta roskalta :D ja ei pistänyt yhtää hanttiin.

Morripoika

Säyne vetää yleensä sen 5sek melko lujasti, mutta sen jälkeen on kuin halko, ainakin virveli välinein. :-)
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Hemulisoturi

Säynävät; 1,67kg nelosluokan haukikamoilla, 1,52kg kutosluokan perhokamoilla ja 1,50kg UL- luokan paskavirvelillä saaneena voin sanoa että laiskempaa särkikalaa en ole tavannut.

Kevään haukireissun sivusaaliina tuota 1,67kg sai kelata kokonaan kuin jätesäkkiä. Ei ensimmäistäkään potkua.
1,52kg #12 uppoperhoon ottanut potkaisi yhden potkun ja kelan siimat pohjasiimoilla. 3zone perhokelan jarrutapinhan tietää jokainen perhomies. Mutta sitten sai 0,15mm perukkeella kelata painavan tukin helposti haaviin pitkin lumpeikoita.

Viimeinen tapaus laiskin mahdollinen.

Sitä pienempää 200g - 1000g säynettä sitten tuhottomasti tullu nii pilkillä kuin jerkilläkin. Ja syöksyvauhdit ei ikinä ole hurjia olleet.

tonko__

Quote from: Hemulisoturi on January 01, 2009, 19:34:19
1,50kg UL- luokan paskavirvelillä saaneena voin sanoa että laiskempaa särkikalaa en ole tavannut.

Ohhoh!! Isäpuoli sai kilosen säyneen ja sano, että mikään kala ei ole yhtä paljon pistäny vastaan kuin se!!  :-D Ja ei siinä ollu edes kovin kova virtaus.
Sitten se sai tuommoisen 1,7 kilosen jänkäkoiran paljon kovemmasta virrasta ja ei laittanu läheskään yhtä kovaa hanttiin..  :roll:
Tuo tapahtui yhdellä joella Kainuussa..

Ja isäpuoli sai tuon säyneen Bete Lotolla (9g)
Ja tämän värisellä: http://www.ostokset.fi/images/th100x100/53/7a2c22b6.jpg

Hemulisoturi

No ei ne kyllä virrassakaan kummosia taistelijoita oo.  :-P Viannankosken loppuliuku on kesällä täynnä isoja säyneitä eikä niille jaksa edes huvikseen perhoa tarjota.

Ja kovasta virrasta saatu hauki nyt ei varmasti paljoa edes jaksa hanttiin pistää. Se virta vie suurimman osan voimista.

pilkkiäijä

Mereltä nuo isommat säyneet (+1kg) niin eivät kyllä millään tahdo tulla ylös. Mutta nämä järvisäyneet taas tuntuvat kovin laiskoilta, pari potkua ja ylös. Mereltä kun saa säyneen nappaamaan vaikka 30m päästä niin kyllä se vastaan pistää sen koko kelausmatkan, vaikka kunnon välineet ovatkin. Ei ne mitään syöksyjä tee, mutta jumputtaa vastaan todella kovaa.

Edelleen hyviä vieheitä ovat lipat, jigit ja pienet vaaput ja lusikat
Olen kalastelijapoika!