Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

hauen pilkintä

Started by Petri, August 19, 2003, 17:11:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hemulisoturi

Quote from: Tosimies on December 22, 2007, 18:58:39
Nyt on hauki hurjalla syönnillä. Tänään 1h sisällä nousi 1kg sekä 2.5kg hauet tasurilla, karkuutuksia tuli kolme.
Kaverilta lähti 3 pystypilkkiä hauen mukaan.
No perhana.
Itse olen yrittäny hurjasti eikä pilkkiin ole tullut kuin yksi tökkäisy, joka sekin oli varmaan peräisin joltain mukavalta ahvenelta.
Kerroppas millä tasurilla sait, minkälaisista paikoista - kuinka syvää, ruohikosta vai joltain karikolta ym ym.. ?  :-)

Tosimies

Quote from: Hemulisoturi on December 22, 2007, 20:17:08
Quote from: Tosimies on December 22, 2007, 18:58:39
Nyt on hauki hurjalla syönnillä. Tänään 1h sisällä nousi 1kg sekä 2.5kg hauet tasurilla, karkuutuksia tuli kolme.
Kaverilta lähti 3 pystypilkkiä hauen mukaan.
Kerroppas millä tasurilla sait, minkälaisista paikoista - kuinka syvää, ruohikosta vai joltain karikolta ym ym.. ?  :-)

Tasuri oli Sillin kevennetty.

Tuon kuvan ylimmäänen.

Hauet tulivat siinä 13:00 - 13:30 välisenä aikana ja samaan aikaan kaverin pystyt lähtivät hauen matkaan.
Minun pilkkipaikkani oli tyypillinen haukipaikka; 
Ruohikon reuna jonka liepeillä on äkkisyvää tai epätasainen kohta pohjassa.

Kairasin 5 reikää kaislikon viereen, 5 reikää syvän ja matalan välisen penkan päälle ja 5 reikää syvän päälle.
Pienimmäinen hauki nousi ruohikon laidasta ja isompi syvän päältä. Tuosta penkalta karkuutin 2 joista toinen oli varma 3kg ylitys.
Kolmas ja viimeinen karkuutus tuli paluumatkalla alle 50cm vedestä. Tuo viimeisen kontaktin antanut kala oli pieni.

Progamer

Quote from: Hemulisoturi on December 22, 2007, 20:17:08
No perhana.
Itse olen yrittäny hurjasti eikä pilkkiin ole tullut kuin yksi tökkäisy, joka sekin oli varmaan peräisin joltain mukavalta ahvenelta.
Menet vaan apajalle ja ihan sama mitä pilkkiä heilutat niin veikkaampa ettet voi olla saamatta haukea, vähintäänkin tärppejä. Eniten nuita haukitärppejä tosin on pieniin morreihin tullut :-o
Tosimiehellä kohtuullisen hintavia (hauki)tasureita. Ihanko yritit haukee vai sivutuotteenako tuli?

Tosimies

Quote from: Progamer on December 22, 2007, 20:54:45
Tosimiehellä kohtuullisen hintavia (hauki)tasureita. Ihanko yritit haukee vai sivutuotteenako tuli?

Hintavia ovat juu  :-)
Vauraampaa ahventa haettiin, mutta koska sitä ei löytynyt, niin hauen perään lähdettiin.
Elikkä haukea yritin silloinkun ne sain.

Progamer

Selvä homma, pari kertaa oon yrittäny noita sillin tasureita ostaa mutta hinta kohonnut vähän turhan suureksi :|

Progamer

Yks puikkarihauki tuli pieneltä lammelta tänään, 5cm Oranssiin nilsuun tuo puras.

Hemulisoturi

Tänään taas yhdellä metsälammella. Ahven ei syönyt yhtään. Pakko oli vaihtaa hauen pilkintään.
8cm Lucky Johniin toppas n.3m vedestä 27cm ahven, siinä oli ne tasurin heiluttelut.
Perjantaina sinne Apajalle.

jormavirveli

Quote from: JuippiTheOnkija on December 26, 2007, 14:40:13
Sain joulahjaksi hong kongin kirrevavan ja jonkun ihme pilkkihyrräkelan. Laitoimpa siihen monikuitusiiman perukkeen ja rapalan tasurin kiinni ja lueskelin täältä ohjeita. Menin metsälammelle ja rupesin kairailemaan reikiä. Kairasin  15 reikää ja aloitin pilkkimään.Ensimmäsisetä reijästä iski heti n. 500g hauki.Sitten vaihdoin reikää viisi kertaa ilman tulosta.Kuudennen vaihdoksen jälkeen taas iski , mutta nyt se oli 340g ahven. Taas oli tyhjiä avantoja, mutta viimeisestä avannosta sain vielä 980 hauen. Ilta pimeni ja jouduin lähtemään, mutta jos nyt jokupäivä pääsisi uudestaan.
Voitko laittaa kuvan kelasta tai muuten kuvailla sitä?

Keijo the Kalamies

Ajattelin minäki alottaa hauenpilkinnän tänä talvena. :-) En vaan tiiä et onko mulla tarpeeksi hyvät tavarat:

Mulla on (kerran kesällä Katkennut  :-D johon on kuitenkin lisätty pari osaa, jotta siima olisi oikeassa paikassa) vapa johon on kiinnitetty kela, jossa on jarru. (vai onko se kitka?)

Ajattelin ensimmäisenä kokeilla uistimena 12g Tobyä. (onko se liian iso koska ei sitä koskaan tiiä tuleeko iso vai pieni?)

Siima noin 6kg kestävää.

Ainoa puute on nostokoukku. :-(

Comments please.

PS: Jos haluatte kuvia mun kelasta ynnä muista, sanokaa. :-)
Terve ja heipä hei!

SUURkalastaja jyväskyläst

JuippiTheOnkija ootko ostanu ton setin Veljekset keskiseltä Tuurista? Jos oot ni mulla on samallaine :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Tosimies

Hauen pilkinnästä muutamia asioita joiden olen itse huamannut vaikuttavan saaliiseen;

Reikien määrä.
Reikiä on kairattava päivässä kymmeniä. Tuurilla hauki saattaa nousta ensimmäisestä reiästä ensimmäisellä laskulla, mutta harvoin käy näin.
Valitse kaislikko jonka seassa ja reunamilla luulet haukien piileksivän. Kairaile reikiä parin metrin välein. Kaislikon reunoille, aukko kohtiin, kohti syvempää vettä..
Kalapäivän aluksi voi kairailla valmiiksi 50m kaislikonpätkän..

Pilkin valinta ja uitto.
Ainutta oikeaa pilkkiä tai väriä ei hauelle ole. Joka päivä on erilainen kuten hauen mieltymyksetkin.
Itse käytän värin valinnassa tällaista tyyliä; Sumeaan veteen ja passiiviselle kalalle kirkkaita ja ärsyttäviä värejä, kuten papukaija, ambulanssi ja KeMu. Passiiviselle kalalle täky on yksi tehokkaimmista syöteistä.
Kirkkaissa vesissä ja tummempia värejä.. Luonnonväreillä kalaa nousee lähes aina, mutta värejä vaihtelemalla ja ottiväriä etsimällä saalistakin tulee enemmän.
Uittoon(kaan) ei ole yhtä oikeaa tyyliä, jokainen kyllä löytää itselleen (ja kaloille) sopivan tyylin. Tasurilla sääntönä voi pitää sitä, että pilkki ei saa olla paikoillaan 3sek kauempaa. Kun pilkin laskee veteen, niin aluksi tehdään muutama kovempi houkutusveto. Sitten vain normaalia tasuri uittoa eli rauhallisia nostoja vavalla, korkeampia ja matalampia, välillä pohjan tuntumassa ja pohjaa pöllyttäen, välillä välivedessä ja jään alla..
Yhdellä reiällä viivytään max.10min ja sitten seuraavalle. Kun jono on käyty läpi, niin mennään alkuun ja sama uusiksi.

Välineitä..
Hauen pilkintään ei tarvitse erikoisia vapoja tai hyrräkelaa tms.. Normaali vapa riittää mainiosti.
Hauki vavan olisi hyvä olla jämäkkä ja suuripuolainen. Siimana voi käyttää vahvaa monofiiliä tai kuitusiimoja.
Molemmissa siimoissa on hyvät puolensa Kuitusiimat jäätyvät kangeksi monofiiliä herkemmin, mutta sitä voi käyttää ohuempana kuin monofiiliä, joten tuntuma pilkkiin ja mahdolliseen haukeen säilyy hyvin. Siiman päähän kevlar peruke ja isohko pystypilkki, uistin, täky tai tasuri ja näillä mennään!

Siinon pilkkeinä;

Isohko ahvenen värinen Räsänen
Sillin +/- 10cm tasapainopilkki
40g abu lurette

Vapana:
Iso Delfin pilkkivapa

Siimana:
0.25mm Monikuitu

Mittakaavaa näyttää normaali tulitikkuaski.

Keijo the Kalamies

Tässä ois mun kela ja mun uistin. (Sama ku pro pilkis :-D)

Kehtaako näillä lähtä haukee pyytää?
Terve ja heipä hei!

El Dorado

Oi! Sama uistin kun propilkissä. :-D
Varmasti sillä tullee. Ei oo kyllä mikään hyvä kela. :wink:
Aika häröä kun olin hauki pilkillä niin yhtäkkiä tuli vaan sirri! resspspspsps

Keijo the Kalamies

Quote from: Tatska on December 29, 2007, 11:29:50
Oi! Sama uistin kun propilkissä. :-D
Varmasti sillä tullee. Ei oo kyllä mikään hyvä kela. :wink:

No vois kai sen vaihtaa. On mulla noita keloja. Ja perukehan se piti olla. Eiks nii?
Terve ja heipä hei!

Tosimies

Mikäs vika tuossa kelassa on..?
Peruke piähän ja pilkkimään.. Kuinkas pitkä tuo vapa on?  Yli 50cm vavalla pilkkiminen on jo aika persiistä  :|

Keijo the Kalamies

Noh... Kyllä toi vapa oli vähän pitkä. :-( Mutta liitin sen uuteen vapaan ja lisäsin perukkeen.

Voisko tällä nyt saaha kalaa?
Terve ja heipä hei!

Keijo the Kalamies

Noonnii.. Nyt piäsen minäki haaki pilikille :-D On enään vain yksi puute. Nostokoukku.(onko se pakollinen?)
Terve ja heipä hei!

[T-R]Eke

http://www.asuk.fi/

kattokaa ja ihmetelkä tuota pilkkihaukea.. 6730g
kuvakin on tuolla sivulla

-Teukka-

Quote from: Erä _ Jorma on December 29, 2007, 14:17:19
On enään vain yksi puute. Nostokoukku.(onko se pakollinen?)

No eihän se pakollinen ole, voihan sen hauen nostaa myös kädellä sieltä avannosta, mutta koukulla on mukavempi nostaa. Näin minä olen ainankin ymmärtänyt. Itsekkin ajattelin aloittaa hauen pilkinnän tänä talvena, jos ne jäät nyt tulisivat. Vapana ihan perus jäykkäkärkinen ja iso puolainen pilkkionki ja 0.35mm monosiimaa sata metriä. Isoja tasureita ja Kuusamon lusikoita ajattelin hauille tarjota.

Tosimies

Viime viikonloppuna 3 pientä haukea. Silliin ja räsäseen ottivat.

Shark

Eilen illalla noin kello 23:00 madepilkillä ollessani nappasi tasuriin n. 750g hauki. Muutamia tärppejä lisäksi tasuriin.
Jovain.

Toniski

mulle kävi aika huvittava juttu kun olin pilkkimässä morreilla ja wigglerin todella heppoisella morrivavalla niin napsahti sitten aivan yllättäen ja yllättävästä paikasta semmonen 700-800 gramman hauki niin siinä sitten vähän ihmetytti että morrriin nappas ja että vielä kiinni pysy  :-o
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Siikapilkkijä

Tänään kävin Ahventa tasurilla pilkkimässä.

Mutta se muuttuikin hauen pilkinnäksi ahvenen tasuri siimat ja semmoset pelit pilkissä kiinni.

Ja lopputulos kala vähän aikaa kinni ja nosto alkaa ja SIIMA poikki :(
Kohta se alkaa!

Saku

Käykö haukipilkintään normi siima jota kesälläkin käytetään? Miten kauan kannattaa varata aikaa haukipilkintään? Ja olisiko tälläinen hyvä setti hauenpilkintään: Pilkkivapa Delfin 90E lasikuitu jäykkä, joku 0.30/40mm siima ja Professori/tasuri? Ja onko hauki yleensä kovinkin matalalla, tiedän yhen hyvän paikan, mutta siellä on noi 50cm vettä :D Onko se liian vähän?

Hemulisoturi

Quote from: antenniapina on February 13, 2008, 21:06:39
Käykö haukipilkintään normi siima jota kesälläkin käytetään? Miten kauan kannattaa varata aikaa haukipilkintään? Ja olisiko tälläinen hyvä setti hauenpilkintään: Pilkkivapa Delfin 90E lasikuitu jäykkä, joku 0.30/40mm siima ja Professori/tasuri? Ja onko hauki yleensä kovinkin matalalla, tiedän yhen hyvän paikan, mutta siellä on noi 50cm vettä :D Onko se liian vähän?
Normi mono käy vallan mainiosti.
Ensiksi kun käyt muutamat kymmenet putket kairaamassa auki, hörpit sumpit ja lähdet kiertelemään avannot läpi. Minuuttia kauempaa en oo ainakaan ite reiällä seisoskellut.
Käy hyvin tuo setti, mutta tuon lasikuidun vaihtaisin ehkä ihan perus muoviseen Delfiniin. Siima on ihan soveltuva mun mielestä ja erilaiset lusikat ja isohkot tasurit toimii.
No itse sain talvia sitten ekan vartavasten haukipilkityn hauen. Vettä oli jään alareunan alla n.40cm.

Siikapilkkijä

Minä kans kävin haukea tänään kokeilemassa. Koko rantaviivan reikiä täyteen porasin tuloksetta.

Pari pientä tökkäsyä tuntui vavassa ei muuta. Huomenna ajattelin ostaa jonkun jigipyrstö tasarin kun kerta ne niin kuumaa kamaa ovat. :wink:
Kohta se alkaa!

Tasuriman

Hauen pilkinnästä tuli mieleeni : onko kukaan kokeillut pilkkiä haukea tuolla mainiolla haukivieheellä nimeltään Minnow spoon? Luulisin siinä vieheessä olevan haukipilkin aineksia.
   Jos jollakin on jo kokemuksia, tai tulee joskus kokeiltua, niin lukisin tuloksista mielelläni. Olisin itse jo kokeillutkin, mutten näköjään enää omista kysesitä viehettä.
  Kesäksi pitää peli hankkia taas viehepakkiin, mutta menköön tämä pilkkkikausi vielä näin ja kyllä tasurilla haukea tulee aivan kohtuullisesti.

Ruohikonkoluaja-

Pitääpä kokeilla Minnowia, mutta ensin kyllä poistan sen ruohosuojan siitä.
Hauki se olla pitää. :)

Kaivo

Quote from: Ruohikonkoluaja- on March 11, 2008, 19:30:53
Pitääpä kokeilla Minnowia, mutta ensin kyllä poistan sen ruohosuojan siitä.

Enpä lähtisi rikkomaan Minnow Spoonin ruohosuojausta yhden pilkkikokeilun takia. Mahdollisten haukitärppien tarttuminen vieheen kiinteään yksihaarakoukkuun tulisi varmasti olemaan niin heikkoa, että jättäisin Minnarin käytön suosiolla siihen, mihin se on tarkoitettukin, eli kesäiseen pöheikköjen haravointiin.

Minnow Spoonin liikehdintä vapaassa pudotuksessa ei kuitenkaan ole ollenkaan huono, joten jos satutte löytämään jostain vanhoja kolmihaarakoukullisia Minnareita, niillä voisi ollakin jotain käyttöä myös haukipilkkinä.

-- Kaivo

TUOMARI

Tulkaa Naantalin Kultarantaan pilkkimään(silloin kun täällä on jäätä), niin ei tarvi miettiä miten niitä haukia saisi. Paikallise hauet eivät ole mitään ronkeleita, vaan ottavat pilkkiin kuin pilkkiin, aina morrista tasuuriin. Koko ei ole päätä huimaava, mutta tässä tapauksessa määrä korvaa laadun, jos kerran haukia haluaa pilkkiä.

"PAREMPI VOITTAA"

www.facebook.com/poikonparonimaailmalla