Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Luottoperhonne?

Started by Petri, August 27, 2003, 20:43:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Petri

Kertookas mitkä ovat teidän luottoperhoja, semmoisia jotka sidotaan siimaan silloin kun mikään ei tunnu kelpaavan. Kohdelajeina taimen kirjolohi ja harjus.

edit. oikeinkirjoitus
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

otto

Red tag

Ja se on ollut suosikki ja sillä on tullut!

Jani2

Mullakin Red tag (ja sitten omat muunnokset siitä), ainakin vielä näin alkuaikoina, koska se on helppo sitoa ja sillä olen saanut ensimmäiset perhokalani.
Noihin omiin muunnoksiin että esim kaksi redtagia peräkkäin samaan koukkuun ja sain elämäni ekan perhotaimenen (jo kyseisen perhon toisella heitolla).
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Anonymous

Nalle Puh valkoisin siivin, ylivoimainen taimenille.

klinkki

Meitillä ne luottoperhot ovat yleensä ottaen ensimmäisinä perukkeessa. Viiminen yritys on joko jotain aivan hullua tai sitten larvastushommat.
-De gustibus non est disputandum

Am33ba

Kyllähän se Red tag on.
Ihan perusversio.
Viikonloppuna pitä mennä kalaan ja koittaa äsken sitomaani kuula red tagia.
Red tag:illä on kyl kalaa tullu , jopa särkiä :)
-[Kalastan ympäri vuoden pilkkien , heitto- , veto- ja perhokalastellen Otermajärvellä]-

Anonymous

Minä luen mieluummin luottoperhoksi sen jolla yleensä saa kalaa ja jolla yleisimmin kalastuksen aloittaa. Tällaiseksi on minulle muodostunut Klinkhamer special eri muunnoksineen. Rasiasta löytyy pientä ja isoa, tummaa ja vaaleaa, oliivia ja oranssia jne. Pääasiassa on tullut kalasteltua harreja, ei ehkä niin tappava peli kirrelle ja taimenelle.

Suosion syitä:
+ Tykkään kalastaa pinturilla
+ Laskuvarjohäkilän ansiosta kelluu 99.9% heitoista oikein
+ Harrit tykkää ku hullu puurosta
+ Ei mielestäni kovinkaan vaikea sitoa
+ Valko- tai pinkkisiipisenä näkyy hyvin
+ Kelluu hyvin ja pitkään
+ Kestää hyvin

? Mitä vielä sais herroille olla? :)

tarpooni

12 koukkuun sidottu kuulapäinen hares ear, ilman kierrettä, pyrstöä tai mitään muuta turhaketta, vaan pörröiseksi harjattuna.
Red tagit ja klinkit menee tietysti harrille mainiosti nekin.

Mika69

Mietin tätä vastausta kauan, mutta kyllä se on meikäläisellä Red Tag
Kalastus on parasta, mitä mies voi kokea housut jalassa!

Anonymous

Mayfly

Jep, toi sun luottoperho 'Caddis' melko laaja käsite, streaking, goddard, mikä?

Itellä myös aika huono homma, kun en luottoperhoni nimeä muista. Alunperin sain perhon kauan sitten kaupan valmiissa perhorasioissa mukana ja se nimi oli joku Caddis. Niitä olen sitten sitonut kautta aikojen ja kalastanut niillä paljon harjus ja taimenta.

Perholla on ruskeat eteenpäin sojottavat tuntosarvet ruskea tuuhea häkilä ja vaaleat vesiperhomaiset rungon peittävät levysiivet. altapäin katsottuna tais runko olla jotain oranssia tai viininpunaista. Yleisin olen käyttänyt #10 ja #8 koukkuun sidottua 'piip' Caddista. Siihen  ei aina hyvin kyllä alamittasetc tartu, mutta vuosien takaista päiväkirjaani selatessa on niiden koukkukokojen kalastavuus tälläperholla jo moneen otteeseen todistettu.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Ville K.

Oliver Edwardsin Perhovaliot; Large Stonefly Nymph, Klinkhamer, Cut-Wing Dun, Rhyacophila  Larva/Pupa, Peeping Caddis jne...

Anonymous

Kyllä se on valkonen leech ja Red tag.

matiaz

Mulla mitää ns. luottoperhoja oo, vaan valitsen perhoni aina paikanpäällä. Jos esim. vesiperhosia kuoriutuu nii on aika tyhmää kalastaa jollain valkosella luottoliitsillä!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Anonymous

".. Jos esim. vesiperhosia kuoriutuu nii on aika tyhmää kalastaa jollain valkosella luottoliitsillä!"
Jos siellä onkin vastaistutettua kirreä... nih eikös silloin ole aika toivotonta käyttää mitään "oikeaa" jäljitelmää?

Anonymous

Zulu on hyvä luotto perho taimenelle ja myös harjuksellekin se kelpaa mainiosti

hexex

Pienenpieni Red Tag on hyvä taimenelle ja harrille...kirreä kalastan lähinnä Nalle Puhilla

Hota

Takuuvarmahan on Larvajäljitelmät.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Anonymous

Toivottoman tuntuisen kalastuksen päätteeksi pistän siiman päähän sen näköisen härvelin , mitä kalat ei takuulla ole ennen nähneet:

Streamerkoukku 6-10
v.vihreä perä
tinselirunko dubattuna, pronssikierre
alasiipi pun. marabou
välisiipi valk. marabou
yläsiipi pinkki kettu

Sidos on toiminut erittäin hyvin niin kirjolle kuin taimenelle. Kannattaa sitoa tuuheaksi ja siiven oltava väh. 1,5* koukun mitta. Tämä elävöittää uintia.

Viime reissu 8.11 antoi taimenen ja 3 tärppiä kyseisellä perholla kun mikään muu ei toiminut...

Råtta

Luottoperhona joko suvannoissa, koskessa tai järvellä on toiminut ihan tavallinen musta- keltainen Montana koossa 8-12, kirrelle pitelemätön oikein uitettuna. Harrille on kelvannut kaikenlaiset pienet harmaan/ruskean sävyiset nymfit. Ei perhon tarvitse olla välttämättä joku priima imitaatio, mielestäni uittotekniikka ja oikea aika ratkaisee...
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

taimen

Quote from: Mayfly on September 10, 2003, 23:20:39
Jep, toi sun luottoperho 'Caddis' coddard, streaking?

May, eikös ole myös sellainen perho jonka nimi on pelkkä caddis?
Ja mikä paras perho on, sanon joku oliivi, yksinkertainen larva.

Mayfly

taimen.
hyvin mahdollista.
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Lee

While My Guitar Gently Weeps

matiaz

Jos ei mitää hyönteisii näy nii yleensä ekana perukkeen päässä roikkuu joku näistä ite kehitetyistä:
1. The Best Of Nymphs
2. Orange Nymph
3. Jatko-perä-pupa
4. Mudlerpäätinseli
5. Super-Puh
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

.-sagel-.

en tiiä sen nimee  :)

#8 streamer koukku, kultainen kuula
siipi: oranssi marabou ja väliin hopeita flashaboun suikaleita
painotus: lyijylanka

toimii ilman runkoa, mutta voi dubata hopeista flashabouta.

peltzi

meneehän se aika paljon ton red tag puoleen..... ja sit toi streaking caddis on ollu melkein aina paras mahdollinen melkein joka kerralla.... toi klinkhämer olis muuten aika hyvä mut ei kellu rikkonaisessa virrassa omasta mielestäni oikein kunnolla...

poka

Valkoinen zonkeri koukkukoossa 4 ja eri kokoiset/väriset Larvat

hk

12 numeroinen jäniksen naamakarva pupa kuulapäällä.
Jepulis

erästäjä

Jos mikään ei kelpaa niin omia virityksiä siiman päähän.
-Kala Eemeli-

Grouse

(Välttämättömät Trummor- balance-black&decker) tai ihan joku Classinen.
|KALAVALE|