Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lyijy haulit liitseissä

Started by Petri, September 25, 2003, 19:50:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Petri

Minkäs kokoisia lyijy haulia käytetään liitseissä joita heitellään virvelillä ja mistä voisi ostaa ? Miten ne saadaan pysymään koukussa ? Entä millä pystyisi maalaamaan ? Kummat toimivat paremmin liitsit joissa on lyijyhaulista puristettu pää vai jigikoukku ? Olisikohan Helsingissä myynnissä jigikoukkuja joissa ei olisi kaulusta ?
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Mayfly

Virvelillä heitettävässä liitsissä voisi toki olla hieman painavampi pää, kuin perhovavalla heitettävässä. Tai siis eihän sen tarvitse painavampi olla, mutta painavampaa liitsiä heittää paljoa mielummin virvelillä, kuin perhovavalla. Ja liian kevyt liitsi on taas huono vaihtoehto virvelille, mutta perhovavalle päin vastaisesti.
Lyijyhauleja myydään lähes jokaisessa kalastustarvike liikkeessä. Helpompaa ostaa liitseihin kuulapäitä tai valaa niihin pää itse. Maalina käy erilaiset kestävät yleismaalit, tai vaikka paremman puutteessa eriväriset perhonsidonta lakat.
Toki voi liitsit sitoa myös noihin liitsi kouukkuihin (eli noihin jigikoukun tyylisiin). Kysyit löytyykö noita Helsingistä? heh, älä edes epäröi. Voihan niitä kylläkin varmasti tilata, vaikka netistä.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Petri

Mites toi päiden valaminen tapahtuu ?
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

erästäjä

Kyllä nuo jigikoukut on parempia kuin koukut joihin on puristettu lyjyhauli. Meinaan että kestää paremmin.
-Kala Eemeli-

Jermoni

Hmm... On monta tapaa kiinnittää tuo hauli tuohon koukkuun, yksi kestävä tapa on monofiilin ja pikaliiman avulla. Eli kiinnitetään koukulle pätkä monofiilisiimaa, siimaan kiinnitetään tuo hauli, ja kiinnitetään monofiilin toinen pää vielä koukulle. Sitten varmistetaan kiinnitys pikaliimalla tai lakalla.
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D