Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kopio vieheet

Started by Pete, September 27, 2003, 17:29:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

Viekö kopiovieheet alkuperäisten tekijöiltä leivän?
Yleensähän alkuperäiset vieheet niin vaaput kuin muutkin ovat pitkän kokeilun ja kehittelyn tulos. Usein kopio vaappu/uistin on kyhätty kokoon ja maalattu "karkin väriseksi" ja eikun hyllyyn. Joku vielä ostaakin näitä ! Itse en tähän p*skaan koske. Sen verran kunnioitan sekä arvostan alkuperäistä ja varsinkin näitä pieniä uistimien ja vaappujen tekijöitä. Hinta voi olla vähän korkeampi, mutta uinti/värit/koukut/viritettävyys aivan eri luokkaa. Joskus jopa vieheen tekijä kysyy millaisen uinnin asiakas vieheeseen haluaa.

Nämä Venäjän ja kopioteollisuuden lahjat Suomen kalastukselle eivät ainakaan vie vieheteollisuutta eteenpäin. Ilmeisesti kalastusvälineiden alallekin on tullut jäädäkseen tämä -mahdollisimman hyvä tuotto, mahdollisimman pienellä työllä-ilmiö.

Välillä jopa naurattaa kuinka pitkälle kopioinnissa voi tosiaan mennä ja kuinka pitkälle siinä saa mennä. Ajatelkaa esim. kopiouistinten nimiä !

Pysytään alkuperäisissä, ja edelleen tulevaisuudessa saadaan parempia ja testattumpia uistimia.

Salmo

Luulen, että kopiovieheet saattavat toisaalta nostattaa alkuperäisvieheiden arvoa kalastajien keskuudessa. Kopiovieheet kun yleensä ovat uinniltaan, rakenteeltaan, kalastavuudeltaan ym. paljon huonompia kuin muut, nousee alkuperäisvieheen arvo yhä enemmän ja enemmän, ainakin minun silmissäni.

Itse kierrän kaukaa kopiovieheet ja varmasti monet muutkin kalastuksen todelliset harrastajat. Eri asia on sitten sunnuntaikalastajat, joista monet valitettavasti taitavat sortua näihin paskakopioihin.

Potkuri

Jos nyt puhutaan kopioista, jotka maksavat 2 euroa ja hajoavat paketista pois ottaessa, kiroan omalta osaltani ne syvimpään helvettiin. Tosin hyviä, laadukkaita ja "hintavia" kopioitakin löytyy mm. Falden conrad.
Team Ruoto

Pete

Tästä aukeaakin seuraava kysymys...olisiko esim.Fladen Conrad myynyt niin hyvin ellei Bomber olisi ollut esikuvana/kopioinnin kohteena?
Sama koskee Zaltin kopioita OPM VooDoo ja Believer ym.

Anonymous

Minua säälittää ne ihmiset jotka huijaavat markettien ja tavaratalojen ostajia, myymällä heille kaikkea moskaa "kalastustarvike" nimikkeellä.
Esim Master nimisiä tuotteita ei pitäisi saada myydä ollenkaan, laatu kun on suoraan p...stä.
Esimerkiksi em sarjan perukkeissa eivät leikarit pyöri, lukot aukeavat itsestään, vaparenkaista lähtee kromi irti jolloin siima vaurioituu, uistimista irtoavat koukut eikä lipat edes pyöri jne...
Ainahan on kopioitu tuotteita, oli kyseessä sitten uistin, ambassadööri, lenkkikenkä tai vaikkapa auto. Mutta pitäisi sentään olla jokin vastine rahoille.
Surkeimpia esityksiä ovat monet uistinsarjat joissa on 4-8 uistinta muutamalla eurolla.

Ostakaa tunnettujien valmistajien tuotteita niin ette pety, toki heilläkin voi olla aliarvoisia alihankkijoita (esim Rapalan kalapihdit ym).

panumies

Riippuu kopion laadusta, mutta useimmiten ovat kyllä todellisia riman alittajia. Kopiolipat ovat huonoimpia: lippa ei pyöri, runkolanka vääntyy. Vaaput ovat siinä ja siinä joskus: uintilevy vinossa, uinti pielessä. Lusikat ovat jopa usein aivan toimivia kun niitä koneella prässätään. Mutta tietenkin poikkeuksia on molempiin suuntiin, hyvään ja huonoon.  Kyllä mieluummin ostan ihan aitoa ja alkuperäistä.

Potkuri

Pete, luoja sen vain tietää. Uskoisin jos bomber ei kalastaisi niin hyvin, tai sitä ei olisi ollenkaan, ei olisi conradiakaan. Sama pätee muiden kopiotujen vieheiden suhteen.

Omistan conradeja vain ja ainoastaan hyvien värien sekä kalastavuuden takia. En halvan hinnan, mikä ilmeisesti oli pointti tässä keskustelussa. Jos bomberilla samoja upeita värejä kuin conradilla, ostaisin todennäköisesti niitä.
Team Ruoto

Pete

Joo, kyllä niistä kopioistakin löytyy ihan kalastaviakin tapauksia. Toisaalta "kopiot" pistävät kehitystyötä eteenpäin kaikissa valmistajissa. Asialla on monta puolta.
Eniten ottaa aivoon nämä todelliset törky kopiot jotka eivät toimi edes villeimmissä unissa saati sitten veden alla. Usein kopio uistimen viritykseen taytyy käyttää melkein väkivaltaa että se edes pysyy veden alla ja silloinkin jos kala siihen ottaa uistin on kypsä roskikseen tämän jälkeen.
Mutta asialla on tosiaan monta puolta.

Deathis

kun aloin kalastaan,ostin noita halpa/kopiolusikoita tosi paljon,mutta nyt totean ETTÄ NE RUOSTUU KÄSIIN,JA ETTÄ NE ON IHAN PYLLYSTÄ >:(Ja nyt ostankin pelkkiä rapaloita,kuusamoita ja abuja.

Esim.fladenin perukkeita ei saisi myydä kaupoissa koska ne alkaa kulumaan heti ensimmäisen käytön jälkeen. >:(

Anonymous

Moi  

Itse ostin viikko sitten shakespearin woodoo:n joka on täysi kopio zaltista. hintaa huimat 4€. Eka kalareisu (viime viikonloppuna pikku järvellä) 12 haukea suurin 3,5kg ja yli 10 varmaa tärppiä! Miksi maksaisin zaltista 15€ kun voin ostaa robinhoodista jäjennösen joka on ihan perkeleen pakjon halvempi,ja kalastaa ihan yhtä hyvin kun alkuperäinenkin? Toisaalta kaikki jäljennökset eivät aina toimi siitä esimerkkinä shakespearin Pike buster(hi-lo jäljennös) ,joka ei uinut ollenkaan.

Potkuri

Snorleif,

Täytyy kyllä sanoa ettei rapaloissa laatu ylensä päätä huimaavaa ole. Yleensä joutuu tukkimaan reikiä nokka- ja perälenkeistä, ettei vaappu ime vettä. Abun tormentor (mikälie) on kyllä kalastava mutta kestävyydessä olisi kyllä parantamisen varaa.

Perukkeista,
"se on tyhmä joka ostaa, ei se joka myy."

Ernosti,

Miten vertaat kalastavuutta zaltin ja vodoon kohdalla? Kokeilitko kenties samalla reissulla zalttia, vai miten on?
Team Ruoto

Deathis

hmm...itse en ole nähnyt,että rapalat imevät vettä sisään...tosin en ole ikinä edes katsonut. :).yritätkö ajaa takaa tuolla:("se on tyhmä joka ostaa, ei se joka myy.")lauseella,että perukkeita on tyhmä ostaa...?

K0lkkaaja

Tuen ennemmin vieheen alkuperäistä valmistajaa, eli en käytä "halpisvaappuja".

En käytä esim. fladenin kopio zaltteja, vain oikeita.

Syy tähän on lähinnä se että haluan tukea niitä henkilöitä jotka ovat zaltin omaperäisen uinnin saanut kehitettyä, enkä niitä jotka suoltaa tehtaan liukihihnalla muovizaltteja, ja lisäksi luotan alkuperäisten laatuun huomattavasti enemmän. :F

Anonymous

no kerran olen rapala suoran kopion ostanut "cittarista" hintaan 5,90mk  :) mutta ostin sen  siksi kun tarvin ne ruostesuojatut koukut omatekemääni vaappuun :D...kyllä se vaappu jotenkin uikin mutta jotenkin veltosti,mulla on se rapalan aito versio ja sillä on ihan eri meininki  :) siis ui oikein...