Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Teleskooppivapa?

Started by Pine, July 30, 2002, 21:02:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Pine

Tervehdys. Olisi kysyttävää teleskooppivavoista, eli onko noista mihinkään ja minkä merkkiset voisivat olla hyviä? Kalasteluharrastukseni on ollut toistaiseksi varsin kevyttä ja olen heitellyt lähinnä Etelä-Saimaan parilla rannalla saaliina ahvenia ja pieniä haukia. Vanha vapa (hiilikuitu(?) 180 cm) vaan voisi olla aika vaihtaa uudempaan, kelana on Shakespeare avokela.

Teleskooppi kiinnostaisi kätevän kuljettelun takia, ehkä reilu parimetrinen vapa olisi sopiva? Mitä sen hankkimisessa pitäisi ottaa huomioon?

Kiitän etukäteen.

Peeveli

Mulla on ollut teleskooppivapoja jo useita vuosia ja olen ollut niihin hyvin tyytyväinen juuri niiden kätevän kuljetettavuuden takia. Kestävyys ei tietenkään ole ihan samaa luokkaa kuin "oikealla" kaksiosaisella vavalla, tämä tulee muistaa heitoissa.

Teleskooppivavassa pitäisi olla vahvistetut liitokset/siimarenkaan pidikkeet, joten se on ainakin hyvä tarkistaa. Ensimmäinen teleskooppini meni nimittäin katki liitoskohdasta, koska se ei ollut vahvistettu ja saattoipa heitossakin olla hieman liikaa voimaa...

Myös teleskooppien pituuksilla kokoonlaitettuna on yllättävänkin suuria kokoeroja. Jäykkyys onkin sitten toinen kuttu. Teleskoopit kun eivät rakenteensa vuoksi ole kovin jäykkiä, mutta aivan riittäviä "normaaliin" kalastukseen, jossa ei ole tarkoitus mennä lohia kalastamaan.

Itselläni on kuusijalkainen Demon Tele Spin ja kriteerinä minulla oli vain pieni kuljetuspituus. Olen saanut sillä nelikiloisen hauen, tosin siinä kyllä sai jo olla tarkkana, ettei vapa mennyt rikki.

Omaa vapaani en ole Suomesta hankkinut, mutta muistaakseni Erä-lehdessä oli viime vuonna testi teleskooppivavoista, jonka taisi voittaa Daiwa...

Korjatkaapa muut jos olin väärässä.
Mielummin kalassa kuin selässä...

Pine

Kiitokset Peevelille neuvoista. Täytyypä kattoa jos vaikka löytyisi tuo Erä:n numero jostain.
Mielelläni otan vastaan lisää kokemuksianne teleskooppivavoista.

BASS70

aivan kohtalaisia vapoja nekin ovat,itselläni on niistä jonkinlaista kokemusta,ovat suhteellisen helppoja menemään poikki,jos on kovakourainen.onhan niitä tosiaan helppo kantaa mukana,suosittelisi niitä varavavaksi.

Pine

Shimano Catana 210 cm:n teleskooppivapa tuli nyt sitten hankittua, kun 30%:alennuksella myivät (Duosport Helsingissä, hyvä palvelu). Vielä kun ehtisi kokeilemaan.

kiso

ite oon ollu tyytyväinen daiwan minispiniini(se onkin sitten ainut daiwan tuote mihin olen tyytyväinen...)
TEAM PUTKO FISHING

Anonymous

Itse päätyisin mieluummin siihen Shimanon "matkavapasarjaan", joku Exage tai sinne päin.

Teleskoopit tunnetaan huonosta kestävyydestä (saatan olla väärässäkin), mutta itselleni on tähän osti tavalliset 2-osaiset vavat.

Rokotiili

Tässä pätee varmaankin vanha totuus korostetusti, eli että halvalla ei hyvää saa.

Huoltoasema-teleskoopit ovat takuulla roskiskamaa korkeintaan yhden kesän jälkeen, mutta merkkilaite voi toimia kohtuullisesti jopa hyvin joillakin viehepainoilla.

Tuskin siis voidaan sanoa, että teleskooppivavat ovat läpeensä huonoja tai hyviä, vaan olisi parempi keskustella siitä, minkälainen *tietty* teleskooppivapa on.

Pitkällä tähtäimellä ei varmaankaan hakkaa laadukasta kaksiosaista, sillä liitosten  määrä = mahdollisuus rikkoontuvaan liitokseen...

M
Hauki on kaveri!

Lassi87

Mulla on aina ollut teleskooppivapa ja hyvin sillä on noussut tähän astiset kalat vaikka toinen onkin ollut jo käytöss aika kauan koska sain sen joskus 8-vuotiaana? eli se on tollasen 7 vuotta vanha ja silti on vielä hyvässä kunnossa vaikka empä ole 2kg isompaa sillä koska järvemme ei ole mikään 40-metriä syvä. Siellä on syvimmillään tollaset 5-metriä vaikka se onkin aika laaja järvi.

Minusta teleskoopit rulettaa.

tave

jos löydät vielä jostakin daivan alkuperäisen minispinin, niin osta se. mulla on itsellä, voittaa ominaisuuksissa monet kaksipätkäiset. ainoa ongelma on kärkirenkaan liimauksen pettäminen, pikaliima kalaan mukaan ja homma jatkuu...
putko rulez

slp^

No mulla on tällä hetkellä kolme televapaa ja ihan tyytyväinen oon ollu kaikkiin. Yksi Shakespearen Excursion ul vapa, Daiwan mikälie 180cm vapa ja sitten joku aika pirun jäykkä ja kestävä 240cm Huoltoasemavapa. Ei ole ollut valittamista kalaa on tullut ja toivottavasti tulee jatkossakin ;)
jep jep ja uutta matoa koukkuun..

viltawa

Mulla on 'kolmossetti' varustettu Masterin teleskooppivavalla, joka on kankea, painava, kolho ja muutenkin aika venäläisen oloinen.

Toisaalta se onkin kestänyt jo kohta kymmenen vuotta, käyttö on tosin koko ajan vähentynyt ja se kulkee mukana lähinnä pohjaongintakäytön vuoksi. Rantaan tuettu vapa ei ranteita rassaa...

Eetu_

Oma televapani meni rikki kärkirenkaan kohdalta.

Matikainen

Nuo teleskooppi vavat on siitä hyviä että ne saa alas vaan vetämällä.. ei tarvi purkaa koko helvetin virveliä
Rapala                                                                                                                                                                                                                          On Hyvä

lohen pyytäjä

Ostin pari vuootta sitten Fladenin umpikela setin. Siinä tuli mukana aika hyväkin UL vapa joka oli teleskooppinen. Mutta kela oli ihan p*ska.
Anteeksi off topicci.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

JuutuanYö

Osta shakesperin Teleskooppivapa. vavan saat kyllä ilman teleskooppiaki niin että se on hyvä se.
Kalasta!