Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Vapojen säilytyksestä...

Started by Salmo, November 20, 2003, 18:35:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salmo

Ajattelin tässä kysyä, miten säilytätte vapojanne. Irroitatteko aina kelan ja vavan toisistaan reissun jälkeen vai ovatko ne aina yhdessä? Jos irroitatte ne toisistaan, miten ja missä säilytätte vapoja? Vavat pusseissa, kelat laatikoissa? Vai onko teillä kenties joitain telineitä vavoille?

No joo, ei nyt tietystikään tarvitse kertoa pikkutarkkaan, miten ja missä vavat ovat, mutta noin yleisesti. Myönnän, itse olen kauan säilyttänyt vapoja ja keloja yhdessä, ja vielä vapa-kela-setitkin ovat olleet yhdessä. Mitään kolhuja tai vaurioita ei ole tullut, mutta välillä on ollut aika kettumaista irroitella settejä toisistaan, kun siimat ovat sökkyrässä, setit kaatuilevat jne.

Nyt viime aikoina, oikeastaan hyrräsetin oston jälkeen, olen alkanut säilyttää heittosettini irrallaan. Ja onhan se tietysti paljon siistimpää, ja pysyvät ainakin hyvässä kunnossa (mahdollisilta kolhuilta). Vavat laitan vapapusseihin, kelat laatikoihin (kelojen mukana tulleisiin). Toisaalta aina ei tunnu jaksavan irroittaa kelaa, etenkin jos vaikka leikari ei tule vaparengaan lävitse (jotuu katkaisemaan siiman), mutta toistaiseksi olen niin tehnyt.

Olen miettinyt jonkinmoisia vapatelineitä, jotka olisivat seinässä kiinni, ja vavat pysyisivät nissä hyvässä järjestyksessä. Ongelmana on vain, että ei tahdo kämpästä löytyä moisille tilaa... noh, ehkä tulevaisuudessa, kenties... Kattotelineetkin ovat mielessäni käyneet.

Jos vetouistelua (usealla vavalla) harrastaa, on selvää, ettei joka reissun jälkeen viitsi purkaa 20 settiä. Kenties kuitenkin avovesikauden päätteeksi (huolto)?

Mutta tosiaan, kertokaa, jos on joitain muita hyviä vinkkejä vapojen säilytykseen.

Jigi

Nyt kun siirsin uistelu kamat talvi teloille irrotin kelan ja vavan toisistaan, mitä en kyllä ikinä ennen ole tehnyt vaan laittanut kaikki samaan lootaan, kelat laitoin kaikki samaan laatikkoon ja vavat pistin vain sellaiseen pitkään puulaatikkoon joka roikkuu varaston katossa. Yleensä kesällä kun kaikki kelat ja vavat ovat käytössä ne ovat telineessä autotallissa, eli en niitä ikinä toisistaan viitsi/jaksa ruveta irroittelemaan.  Hyvähän se varmaan olisi jos irroittaisi ne toisistaan mutta eipä ainakaan minulla ole ne pahemmin kolhiintunut.

Mokki

Hmm...
Riippuu vähän.
QuoteIrroitatteko aina kelan ja vavan toisistaan reissun jälkeen vai ovatko ne aina yhdessä?

En voi sanoa että aina irrottaisin kelan tai vavan toisistaan, mutta en voi myöskään sanoa, että ne olisivat aina kiinni toisissaan.  :)
Mutta otetaanpa nyt pari esimerkkiä.:
Sillon kun olen kotona, enkä kalastele niin tiuhaan tahtiin(korkeintaan kerran viikossa), niin melkein aina kela ja vapa ovat erillään toisistaan. Silloin ne jaksaa irrottaa  ;)
Mutta esimerkiksi kesälomalla, kun sattuu olemaan vaikka mökillä, ja tulee kalastettua monta tuntia, ja monta kertaa päivässä, niin eihän niitä kelaa ja vapaa jaksa irrotella aina toisistaan, vaan pidetään ne yhdessä.

Sillon kun ne eivät ole kiinni toisissaan, kelaa säilytän yleensä siinä laatikossa, mikä tuli kun kelan osti ja vapaa pidän ihan tavallisessa vapapussissa  :)

Itselläni ei siis ole kuin yksi kappale keloja, ja yksi vapa( tai on toinenkin, mutta sitä en käytä)  :)
^^ Totta joka sana.

Jani2

Koskella jos olen useamman päivän, niin kyllä kaikki pysyy kiinni ja nojaa esim. puuhun.

Kotona mulla on seinällä sellaiset koukut joissa vavat ja putket lepäävät. Ongelma vaan on, ettei aina muista viedä kalareissujen jälkeen niitä sinne seinälle, vaan usein ne jäävät eteiseen lojumaan.

Perhovavasta otan aina kelan pois ja säilytän vapaa putkessa ja kelaa kaapissa. Pilkkivavat lojuvat aina jossain ja virvelin kahdessa teleskooppivapasetissä on aina kelat paikallaan ja setit roikkuvat seinällä niistä koukuista.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Tornio_River

Itse olen rakentanut yhteen vaatekaappiin paikat vavoille,
kaapin pohjalla on lankuun poratu vavan peräpäälle sopiva reikä
ja ylemmäs toinen lankkun kaapin seinään kinni jossa on lovet
joka vapaa varten,ja jokaista lovea kohti on  puusalpa jolla sitten lukitset vavat paikoilleen,kelat  ym,muut tavarat  ovat laatikoissaan
Toivottavasti joku sai selvää mitä tarkoitan.

djpepe

Itse en juurikaan kesäisin irroita keloja vavasta. Säilytän vavat "ns saunan nurkassa" telineessä, missä ne pysyy paikallaa ja eivätkä pääse kolhiutumaan.
Syksyllä teen huollon keloille, elikkäs tarkistan rattaa, öljyän ja katson että se on muuten kunnossa ja toimii. Vavoista tarkistan renkaat ja onko tullut murtumia tai muita vaurioita ja ei kun kelat kiinni kevättä odottelemaan. Keväällä ennen ensimmäistä reissua puolaan uudet siimat sisään ja eikun menox.  :)
Näin se homma etenee
Fishing Team Passion

Peksim

Todella harvoin irroitan kelan vavasta kalastuksen jälkeen, mutta vapoihin ja keloihin ei ole siltikään  tullut paljoakaan kolhuja.
Juuri hetki sitten kun laitoin kesäkalastus "vempeleet" talvi teloille niin pesin kelat ja vavat. Kelat laitoin niiden laatikkoihin ja ne vavat joille pusseja riitti laitoin pusseihin. Kelat sijoitin kaappiin ja vavat laitoin sievästi kaappien päälle odottamaan ensi kesää...
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Petri

itse irrotan vavat ja kelat irti toisistaan ja pistän komeroon/eteiseen odottamaan seuraavaa reissua. Nyt kun oli shimanon umpikela vapa lojunut vuoden vailla käyttöä komeroosa niin vapaliitos oli löystynyt ja enään ei vavan pätkät pysy kiinni toisissaan mistäköhän johtuu ? Onko mitään keinoja saada liitosta "tiukkenemaan" ?
Ratkaisu löytyy vastauksesta.