Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lahnan jigailu!

Started by Salmo, July 17, 2002, 23:28:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Salmo

Oletteko kokeilleet?

Itse sain tässä muutama päivä sitten n. 10 lahnaa jigillä. Kokokin oli ihan kivaa : Isoin n. 1 kg ja pienin n. 500g. Siltä väliltä muut...

Jiginä käytin pientä muutaman sentin toukkajigiä. Värinä oranssi, jossa hopeahilettä.

Paikka oli ihan saaren rannalta jigaillen.

Ei lahna kyllä mitään kovin erikoista vastusta siiman päässä anna, mutta olihan niitä ihan kiva nostella. :)

Mr.Lahna

Täytyy kokeilla.

Itse olen lahna kalastaja nimeni mukaan..

kalastan lahnaa ongella ja pohja-ongella

mites ton tagin saa?
hankala kala kävi koukkuun....

HerraHame

Kuulostaa kivalta, millainen jigipää?
millainen uitto tyyli?
Mo~

Salmo

Jigipää oli sellainen aika pieni musta, mikä nyt oli sopusuhtainen jigiin.

Uittotyyli oli ihan perus! Eli jigi pohjaan, hidasta nostoa vavan kärjellä kunnes vapa on lähes pystysuorassa, jigi takaisin pohjaan ja taas sama uudestaan niin kauan, kunnes jigi on tullut vierelle. Samalla voi tehdä pientä nypytystä! :)

Antti

Ahvenen jigailun yhteydessä on saanu aika paljon suuria lahnoja. Tekee normaalilla jigillä hitaita nostoja niin eiköhän joku lahna siihen nappaa.

Liquid Snake

Oon kokeillut enkä mitään oo saanu. Onko vika kalamiehessä vai jigissä. Kertokaas ja äkkiä minkälainen jigi pitäis hommata!
Kipu on kiva, mut elä satuta ittees!

Mepps

Joskus viime vuonna tuli ostettua joku vapa- ja urheilukalastuslehden numero. Siinä oli juttu lahnan pyydystämisestä kesähelteillä. Jutun allekirjoittanut oli saanut pienellä, noin 3 cm pitkällä sirppipyrstöjigillä, paikasta josta ei muilla keinoilla tullut mitään, kolme komeaa lahnaa ja kolme pienehköä ahventa. Ottipaikan ilman lämpötila oli ollut + 31 astetta! Että kyllä sen luulisi pelaavan.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Jigi

Isän kanssa oli verkot kohtuu hyvällä lahna paikalla josta tuli parhaimmillaan neljäkin lahnaa kerralla.

Kerran oltiin verkkoja katsomassa ja kalat alkoi mulisemaan pinnassa.  Lahnahan usein käyttäytyy näin ja tottakai me niitä lahnoiksi luulimme ja virveli ja jigi rasia oli mukana niin eikun jigiä veteen.

Sitten otti ja olikin aika isokin mutta pääsi irti. Sama tapahtui monta kertaa uudestaan. Vähän ajan kuluttua kala tarttui ja pysyi kiinni ja sieltä tuli pieni ahven.

Eli olen monta kertaa yrittänyt mutta en ole ikinä saanut. Mutta kyllä se vielä joskus tärppää...

Salmo

Kas, tämä topic on "kaivettu" jälleen esille.

Tänä kesänä olen saanut 5 lahnaa jigillä, suurin 2kg. 4'' jigeihinkin ovat ottaneet. Eli jigi on kyllä yllättävän hyvä myös lahnan pyynnissä. :)

Lohenuistelija

Kas, tämä topic on "kaivettu" jälleen esille.
Niinpä, kun vaan tietäisi milloin nuo aiemmat on kirjoitettu...
Mulle ei paljoa kerro lähetysajankohta 22, 20, 19, 18, 17 jne...
Jussi lupaili ajat sitten uudistettuaan tätä foorumia korjata tuon häikän, saataisiin näkyviin jälleen kirjoituspäivämäärät. Olisi mukavampaa selata kirjoituksia kun tietäisi kokoajan mitkä on jo lukenut.
Eipähän vaan ole korjattu...

Vesku

Mites Salmo tuo lahna noin niinkuin ruokakalana..?
Jotenkin aina kun joku sanoo sanan: lahna, niin mieleen tulee: matoja ja ruotoja !

En ole oikein koskaan pitänyt mitenkään ruoan vuoksi pyydettävänä otuksena, joten laitapas vaikka reseptiä tulemaan, niin jigaillaan sitten tuotakin eväkästä.
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Salmo

Lohenuistelija, totta! Kalassa.net uudistuu jonkin ajan kuluttua aikalailla totaalisesti, kai. Tuokin ongelma korjataan varmasti sitten, viimeistään.

Vesku, itse olen päästänyt kaikki jigilahnani pois, koska savustusmahdollisuutta ei ole yleensä ollut. Lahna siis on savukalana hyvä. Varmasti myös mullakin lailla valmistettuna, mutta itse olen tottunut syömään lahnan savustettuna.

kaivo

Lahnahan on perinteisimpiä suolakaloja, tosin mummoni väitti säynettä maukkaammaksi.

Juha-

Mä en oo jigillä lahnoja pyydystäny, mutta ongella nousee mukavan kokoisiakin lahnoja mereltä. Isoin olisko vähä päälle kilon tai siinä kilon paikkaa ollu. Ongen vapakin on kerran katkennu kun oon nostellu lahnoja. :)