Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalan käsittely

Started by Amiraali Nelson, March 16, 2011, 13:02:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Amiraali Nelson

Kalan käsittely on tärkeämpääkin tärkeämpi asiakokonaisuus, sillä väärillä metodeilla pilaa helposti saaliin. Siitä on mielestäni tärkeää käydä keskustelua siksi, koska asiasta on niin erilaisia näkemyksiä. Myös aloitteleville pilkkijöille tämä on tärkeää tietoa.

Kalan käsittely talvella on hyvin samankaltaista kuin kesälläkin, mutta on eriäviäkin seikkoja. Yksi perustavaa laatua oleva ero on esimerkiksi sää ja lämpötila. Talvella on yleensä niin kylmä, että kalan välittömästä pilaantumisesta ei tarvitse huolehtia. Keväällä voi olla jo hieman enemmän varuillaan.

Itse olen ymmärtänyt koko toimituksen suurpiirteisesti näin:

Kun saalista nousee jäälle, se joko kalasta riippuen palautetaan takaisin veteen, tai otetaan talteen. Ainakin suuremmat on hyvä päästää tuskistaan ennen reppuun heittämistä, mutta miksei pienemmätkin. Tästä on erilaisia mielipiteitä, ja jokainen punnitkoon moraalinsa itse. Tuskinpa minkään kalan tarvitsee kärsiä sen enempää kuin on jo kärsinyt. Samassa yhteydessä suoritetaan verestäminen, ainakin suuremmilta kaloilta.

Jäällä ollessa voi myös perata isoja kaloja, jos haluaa ja sormet eivät ole kohmeessa. Näin säästyy suuremmilta sotkuilta kotona.

Aatami

Itse olen kehittänyt perkaamiseen omat tekniikkani, joten sotkua ei juuri tule, kun kotona perkailen. Melko siistiksi olen opetellut  :lol:

Vähän hävettää myöntää, mutta viime aikoina en ole kaloja jäällä tappanut niskan taittamista lukuunottamatta. Ei se verestys haitaksi olisi. Pakko kyllä sanoa sekin etten ole huomannut mitään makueroa ahvenissa. Oli ne verestetty tai ei. Säilymiseen en ota kantaa, kun syön aina saaliin seuraavana päivänä ja se mitä en heti ruuaksi laita, pistän pakkaseen.

Koskaan en ole jäällä kaloja perannut enkä koe sitä tarpeelliseksi. Kovilla pakkasilla kalat on täysin syväjäädytettyjä ja säilyminen kotiin perkuuseen on taattu. Kevätjäillä, kun auringossa lämpö nousee jo melkein kesälukemiin heitän jäitä tai lunta kalojen sekaan. Kala joka kädessä tuntuu lämpöseltä on jo melko varmasti kasvattanut bakteerien määrää. Kylmäsäilytys olisi suotavaa kesät talvet.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Tasuriman

Talvella kalan säilyminen ei ole ongelma, joten sen vuoksi en pidä verestämistä tärkeänä. Kuitenkin esim hauki on mielestän maukkaampaa, jos sen on verestänyt heti pyynnin yhteydessä.
Ahvenesta en minäkään osaa mennä moittimaan makumuutosta. Ei kai se pieni verimäärä, joka fileeseen mahdollisesti jää, muutoinkaan epäterveelliseksi muodostu.

Pyrin palauttamaan sinttikoon kalat heti takaisin veteen ja paistikkaat päästän tuskistaan niskat taittamalla.
Usein tulee keväämmällä fileoitua saalis jo jäällä. Viimeistään kuitenkin heti kotona. Matkassa kulkee muovipussirulla ja veitsi. Fileet pussiin ja ilma mahdollisimman tarkoin pois pussista ja sitten pussin suu solmuun. Jos ilmat alkavat olla lämpimän puolella, niin toiseen pussiin jääsohjoa, tai lunta ja pussit sisäkkäin.

Huolella käsitelty kala on maukasta, mutta haittana on, jos joskus joutuu syömään kaupasta ostettua kalaa, niin siinä maistaa heti ettei se ole tuoretta. Kaupasta ei saa  niin tuoretta kalaa, ettei siinä olisi jo makuvirheitä.

Tuosta perkaamisesta. Kuten Aatami toteaa, sen voi tehdä kohtuu siististi. Perkuujätettä aina syntyy, mutta ei sitä tarvitse roiskutella. Minulla on perkuulaudan alla sanomalehti, johon siirrän sisälmykset, pään ja nahkat. Perkuun jälkeen pyyhin laudan talouspaperilla ja lauta syrjään. Perkuuroippeet käärin sanomalehden mukana paketiksi , jonka vien kompostiin.