Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Minkä kokoinen kela?

Started by Fiskala, October 29, 2002, 17:53:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fiskala

Olen ostamassa kelaa ja haluaisin tietoa.

Peeveli

Minkälainen kela ei ole niinkään olellinen oleellinen kysymys kuin minkälainen vapa. Kela määräytyy enemmänkin vavan mukaan kuin siitä menetkö jigailemaan vai heittelemään. Vapa saisi olla jäykähkö keppi, jolla saa hyvän tuntuman jigiin sitä uitettaessa.

Mä itse käytän jigikalastuksessa 6" teleskooppivapaa, joka saisi olla hieman jäykempikin, mutta sillä kyllä pärjää. Isommilla jigeillä käytän 8" Vulcan X:ää, joka on tanakka, hyvä vapa.

Edelleen jigikalastuksessa käytän haspeleita kokoluokkaa 2000, joissa + 10 kg:n kuitusiimaa.
Mielummin kalassa kuin selässä...

Anonymous

Tekis mieli sanoa että ul-kela, mut en sano.

Kunnon jigailussa ul-kamat voi unohtaa. "kunnon jigailulla" tarkoitan jigittelyä n.5-6 metrin syvyyksissä. Siinä alkaa päiden painot ylittää reilusti 10 grammaa, eikä minusta oikein sovi oikealla ul-kelalle..(saati sitten vavalle  ;)) 1000-2000´on ihan sopiva...

Tää on kyllä mielipide kysymys.

Itekkin käytän kalajigeille (10cm ->) 8'  Vulcan-X:ää. Mutta se on asia sitten erikseen. Ja siinä muuten käytän 4000:sta kelaa...

Eli riippuu jigien koosta. Mun kelat heiluu ton gallupin laidasta laitaan......

Salmo

Itse olen nyt käyttänyt 1000-luokan kelaa ja Shakespeare Ambidex vapaa. 1000-luokan kelakin on siimatilavuudeltaan liian pieni, jos jiggaillaan syvemmältä. UL-luokan kelat eivät ainakaan siimatilavuuden kannalta toimi syvässä vedessä.

Niinkuin tuli ilmi, vapa on kuitenkin tärkeämpi. No mutta siitähän tässe ei kysytty...

:)

Selenius

Millaiseen jiggailuun?

Ahventa mökillä jigit painohaarukassa 2-12g "ul-kamoila"
Kuhaa ja ahventa merellä 7-20g ykkösluokka/2500 dööri
Haukea ja kuhaa 10-30g haspeli 2000/2500 dööri
Iso(i)mmat kalajigit yli 25-150g 4600-6500 döörit
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

kiso

minun vapa on 165shimano sedona ja kelana 1000solstace niillä pärjännyt sisävesillä/koskilla millä kalastan...
TEAM PUTKO FISHING

Jaakko

1000 on liian pieni, niin laitappa mieluiten se 2000 ja vapa vois olla pitkä ja tarpeeksi taipuva  ;)

paulinho

Varmaan 2000... Riippuu vähän siitä, että minkä kokoisia kaloja jiggailet (jiggailetko esim. 8 metrin syvyydetä 5 kilon haukia...)

abo

Jos haluat pienen kelan, niin joku Daiwan Micro-Spinn tai Silstar Tiny lienee sopivimmat... jos taasen haluat ison kelan niin suurin heittokalastukseen oikeasti vielä soveltuva lienee Ambassadeur 10000... suosittelen siis jotain siltä väliltä, eli sopivan kokoista kelaa.

Älä ota mitään liian vakavasti.

ksam

Ul kalastukseen on ehkä sopivin koko luokka 1000 ja väittää muut mitä tahansa niin sillä kyllä jigailee syvemmältäkin siima kapasiteetti kuitenkin punottuja käyttämällä on aika roima,esim0,18 fuusion tai monikuitu siimaa mahtuu noin85m 1000 kelaan ja jos sen syvemmälle tarttee päästä niin kyllä on kumma.keski kokoisen kalan (1-6kg) käy vallan mainiosti 2000 kela mutta jos isoo kalaa haluaa kalastella niin kannattaa siirtyä heti suosista hyrriin ja koosta5500 ylöspäin: Ihan vaan "vinkvink" niin kokeile microkalastusta 500Sedona 0,08 punottu ja vaikka Minispin-Z vavaksi niin jumalauta ku muuttuu käsitys kalastuksesta heti kertaheitolla

qaz

eikö jokaisella kalamiehellä pitäisi olla useampia keloja ja vapoja?
itse en voi kuvitella tulevani toimeen esim. pelkillä ul-vehkeillä tai 4-luokan keloilla/vavoilla..
rahanmenoahan se tietää kun pitää ostaa runsaasti kalustoa mutta mitä kalamies ei saaliin eteen tekisi? ;)

sopiva kalusto voi olla vaikka ul-kela ja vapa herkkään kalastukseen ahvenille yms. ja 3-4-luokan kela ja vapa suuremmille jötkyille..

Petri

Jos pitäisi yksi kela ottaa niin ottaisin 2000 koko oleva shimanon haspelin ja siihen siimaksi 0.17-0.25 kuitua tai 0.25-0.35 monoa. tommosella 2000 kokosella kelalla onnistuu niin ahvenen ja kuhan jiggailut kuin hauen ja meritaimenen heittämis hommat.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Salmo

Yli vuosi on näemmä kulunut edellisestä viestistäni. Edelleen käytössäni on 1000-luokan Shimanon haspeli (TX, CX [?] tms.), vapana tällä hetkellä Shimano Nexave "jigi-special". Kokemusta noista on nyt jonkin verran tullut, eivätkä ole kyllä ollenkaan vakuuttaneet. Kelalta en nyt juuri mitään ole odottanutkaan, mutta vavalta varsin paljon. En tiedä, olenko vaatinut liikaa, mutta minua ei Nexave ole tosiaan vakuuttanut. Riittävää tuntumaa en ole saanut ja vapa on jotenkin selkärangaton, vastaiskut eivät ole oikein purreet jne. En tiedä sitten, onko vika ollut miehessä vai missä... noh, jos ensi kesänä vielä jiggailisi Nexavella, sitä täytyy katsoa...

Ainakin uuden kelan hankinta tulee todennäköisesti eteen. Haspeleista Daiwan Laguna on ainakin 2500-luokassa vakuuttanut. 1500-luokan Laguna voisi olla jiggailuun kelpo peli. Uuden vavankin saatan hommata, jos sopivan tuntuinen osuu kohdalle... täytyy tosin harkita huolella, kunnon vapa kun on kuitenkin oleellinen osa jigikalastusta.

Quoteeikö jokaisella kalamiehellä pitäisi olla useampia keloja ja vapoja?
itse en voi kuvitella tulevani toimeen esim. pelkillä ul-vehkeillä tai 4-luokan keloilla/vavoilla..
rahanmenoahan se tietää kun pitää ostaa runsaasti kalustoa mutta mitä kalamies ei saaliin eteen tekisi?

Enpä minäkään tule yhdellä kelalla ja vavalla toimeen. Tai ehkä tulisin toimeen ja saattaisin saadakin kalaa, mutta minä pidän tärkeänä kalastuksen mukavuutta/nautinnollisuutta. Ja suuri osa siitä on kunnon välineistä kiinni. Hintaa tulee tietysti yleensä lisää, mutta sille ei voi mitään... laatu vain yleensä tahtoo maksaa.

Deathis

Minulla on Shimano CX 4000 kela ja Shimano Hyperloop-vapa.Se on toiminut hyvin ja hintaa setillä oli vaivaiset 79 euroa!Setti on vielä erän testivoittaja ;)