Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Onko hienoa?

Started by TIIMU, January 11, 2004, 16:49:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TIIMU

Onko pakko käyttää Balsaa? Kenelläei ole pihtejä ja puukkoja? Kenellä ei ole sahaa? Miksi maalata kynäruiskulla kun on muitaj´kin maaleja! Ei kaikkea tarvi liioitella!

Deathis

Ihan helposti,Hyvä kynäruisku, kompressori, balsaa, runkolankaa, erilaisia puukkoja, saha, maaleja, lakkoja, koukkuja, turpalevyjä, pihdit, jne... + runkolankaa, koukkuja(mieluiten kemiallisesti teroitettuja), uintilistoja, hyvä ilmastointi, liuotinhöyrynaamari, liimoja.

Tuohon voi mennä aika paljonkin yli 100 e. Aika surkeeta on tehdä vaappuja jostain koivusta tms.

panumies

Onko pakko käyttää Balsaa? Kenelläei ole pihtejä ja puukkoja? Kenellä ei ole sahaa? Miksi maalata kynäruiskulla kun on muitaj´kin maaleja! Ei kaikkea tarvi liioitella!

Ei ollut liioittelua, itse en ainakaan menisi maalaamaan pensselillä. Itse en omista kunnollista vuolemispuukkoa. En omista myöskään tarpeeksi pieniteräistä sahaa. Mutta kaiken voi tehdä tyylillään, nämä seikat luultavasti vaikuttavat enemmän kalamieheen kuin kalaan. Maalaa sinä vaan huoletta niitä kaarnavaappujasi vesiväreillä.

TIIMU

Panu ensin mennään huippu vehkeillä ja yhtäkkiä tehdään vieheitä kaarnasta en oikeen tajuu että missä mennään

Jani2

Panu ensin mennään huippu vehkeillä ja yhtäkkiä tehdään vieheitä kaarnasta en oikeen tajuu että missä mennään
????

Itsehän kyseenalaistit kaikenlaisten tarvikkeiden tarpeellisuuden ja Panu vain sanoi sinulle, että, jos et kerran tarvitse huippuvehkeitä, niin voit kyllä käyttää kaarnaa.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

Mah

Niin eli ajattelin ottaa vielä kantaa tohon alkuperäiseen aiheeseen eli ''onko perhokalastus niin hienoa kuin puhutaan?''

Itse en ole ko. kalastusmuotoa kokeillut vaan suosin enemmän virvelöintiä. En kuitenkaan halua yhtään vähätellä perhokalastustakaan ja uskon senkin olevan erittäin mielenkiintoinen kalastusmuoto jota mahdollisesti tulen vielä joskus itsekin kokeilemaan. Selkeä etu jonka kuitenkin löydän perhostelun ja virvelöinnin välillä on se, että kun perholla kalastetaan pääasiassa vain jalokalaa niin tällöin mahdollisuus muiden kalojen (ahven, hauki) saantiinn pienenee. Virvelillä on mahdollisuus saada myös näitä itse jalokalan lisäksi ja ainakin itse, kuten varmasti monet muutkin, arvostan paljon sitä että tulee edes jotain. <- Piste, näitte oikein :)

Potkuri

QuoteAika surkeeta on tehdä vaappuja jostain koivusta tms.

Kun aletaan veistää kovaa, kestävää haukivaappua, on aika surkeeta lähteä väkertämään sitä pehmeästä, kevyestä balsasta. Balsaa on helppo työstää em. ominaisuuksien takia, mutta koivu eteenkin haukivaapuissa on mainio materiaali!
Team Ruoto

erästäjä

Tiimu kannattaa lopettaa ajoissa toi vastaan väittäminen ennen kuin teet itsestäsi vielä tyhmemmän.

Mah perhollakin saa ahvenia ja haukia pitää vain sitoa siimaan oikeanlainen perho ,uittaa sitä oikein , oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.
-Kala Eemeli-

Royal Trude

Jos keskustelu menee kolmannelle sivulle niin kyMpistä vetoa että kyse ei enää ole siitä mistä alunperin oli kyse.

(jatkoksi vaan tuohon erästäjän juttuun, joka jo osaltaan osui suoraan otsaluuhun)
Fly fishermen have longer rods.

Kaleveli

Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä :D On varmaan sellaisia ihmisiä jotka ei ymmärrä kalastusta millään välineillä >:(

Selenius

Hih, onhan karannut mukavasti mopo käsistä...
Meikäläinen vetäytyykin keskustelusta toistaiseksi, pointtini onkin tullut ainakin melkoisen monelle selväksi. Perho on helpoimmillaan 3cm punaista villalankaa onkikoukussa, "pahimmillaan" klassinen Jock Scott 8/0 guttisilmukallisessa. Vaaput aina jotain tältä väliltä.

Fiskaus on kivaa. Niin perholla kuin virpalla. Näin musta, enkä kyseenalaista muiden mieltymyksiä.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

MRI

Kyllä se on Parmalatin kustannuslaskija, joka sanoo että perhokustannukset ovat sitä, että kiertää vähän villalankaa koukun ympärille. Jokainen vähänkään perhonsidontaan perehtynyt tietää että tarvikkeita kerääntyy järkyttävällä hinnalla, jos harrastaa vähänkään monipuolista sidontaa. Vuodessa sidonnan aloituksesta arvioin että lähes 1000€ välineet ja tarvikkeet ovat laatikossa, vaikka olen yrittänyt pihistellä mm. välttämällä kalliiden kukonniskojen ym hankintaa. Siitä huolimatta kiintoisaa ja hupaisaa hommaa, mutta vaimolle ei kannata kertoa kustannuksia.

Anonymous

Kyllä se valitettavasti on niin, että aloittelijat pilaavat innostuksen koko perhokalastukseen halpisvälineillä.En itsekään mikään guru ole, mutta kyllä perhostelu vie voiton 10-0. Myös järvillä perhostelu vie voiton, varsinkin sopivillavälineillä. Ei ehkä marketin seteillä harrastus innosta. Koneonginta oin juuri sitä kalojen veivaamista ylös. Paljon muuta se ei ole, paitsi UL kamoilla.

TIIMU

MRI on oikeassa tuon perhonsidonnan hinnoista!

edit. oikeinkirjoitus

Mah

Joo tiedän sen että perhollakin saa ko. kaloja, mutta eiköhän noi ahvenet ja hauet kuitenkin paremmin nappaa noihin virveli-vehkeisiin. En halua ruveta väittelemään, mutta näin uskoisin asioan olevan.

Pete

Eli onko perhokalastuksessa mitään järkeä? Oma mielipiteeni on että ei ole!  Olen kokeillut perhokalastusta mutta ei siinä ole mitään hienoa ainakaan omasta mielestäni! Virvelointi on paljon hienompaa ja saa samoja kaloja mutta usein paljon isompia! Mutta mitä mieltä te muut olette?

Eli palataan takaisin kysymykseen. Kaikki rakentelusta ym. kuuluu sille varattuun palstaan.

Perhokalastuksessa varmasti on yhtä paljon järkeä kuin virvelikalastuksessakin. Vaikka siinä ei Tiimun mielestä mitään hienoa olekkaan. Pitääkö siinä olla jotain hienoa kun jotain tekee? Minusta ainakin perhokalastuksessa ei tarvita mitään hienoa, itse harrastaminen luonnon "helmassa" riittää. Tarvitaanko virvelikalastuksessa jotain hienoa kun sitä harrastaa? Tiimun mielestä se on hienompaa, miksiköhän? Perusteluna on, että saa samoja kaloja, mutta isompia. Kauankohan Hän kokeili tuota perhokalastusta? Ja missähän Hän kokeili perhokalastusta? Mutta missäköhän Hän harrastaa virvelikalastusta, kun aina saa isompia kaloja kuin perhokalastajat?

Ollaankohan taaskaan aiheessa, ei ainakaan puhuta mitä perhojen ja vaappujen tekeminen maksaa....

Anonymous

jos totta puhutaan harrastan molempia... virvelöitiä vai enemmän kuin pörhöämistä :) mutta kumpikaan näistä ei voita (huom! itseni mielestä) veto uistelua... mikään ei ole rennompaa kuin kesä iltana soutu uistelu
tyynellä hiljaisella järvellä... siinä ei haittaa vaikka ei tulisi kaloja ;)

TIIMU

Pete onko järkeä tehdäjotain jos se on tyhmää jos haluaa luonnon helmaan niin mene metsään! Itse ainakin menen metsään rentoutumaan jos on koko päivä aikaa mutta kalaan pääsee pienemmälläkin ajallla!

visa

Erästäjä puhui tuossa vähän aikaisemmin ihan asiaa! Kannattais TIIMU lopettaa toi vänkääminen, tekee susta ihan pellen! Ja kyllä sitä kalastusta saa harrastaa ihan niinkuin ite haluaa, eikä kukaan voi tulla sanomaan, että "ei taida sulla nousta hissi ihan huipulle asti kun kerran perhostelet/virvelöit!" Jos annettais vaan kunkin kalastaa ihan omalla tavallaan, sopiiko TIIMU???

Pete

Pete onko järkeä tehdäjotain jos se on tyhmää jos haluaa luonnon helmaan niin mene metsään! Itse ainakin menen metsään rentoutumaan jos on koko päivä aikaa mutta kalaan pääsee pienemmälläkin ajallla!

Kysehän ei tosiaan ollut siitä mikä on tyhmää ja sen tyhmyyden taidat itsekkin tietää. Käsittääkseni kalastaja, oli se sitten minkä vapakalastustavan harjoittaja tahansa haluaa luontoon. Rentoutumistahan harrastuksella haetaan. Itse voit mennä tosiaan metsään, sitä ei kiellä kukaan ja tehdä siellä lähes mitä haluat. (Siitä emme välttämättä halua edes kuulla.)
Kalaan tosiaan pääsee vähemmäksikin aikaa, samoin sinne metsään pääsee vaikka vain käymään.
Jatketaanko siitä aiheesta ?
Jos olisi Sinullakin oikein asiaa aiheesta.

Muuthan ovatkin perustelleetkin kommenttinsa aivan hienosti.

TIIMU

Eli tästänyt on tullut "riita"! Nyt yritän vähän selventää tilannetta! Eli mä tykkään virvelöinnistä mutta en perhokalastuksesta! Mutta en silti väitä että ne jotka tykkää niin olisivat jotenkin tyhmiä! Ja kalastuksessahan on kyse rentoutumisesta ja ajanvietosta niinkuin jotkut ovat sanoneet! Ei sillä ole väliä millä kalastaa! Se on pääasia että tykkää ja on kivaa! Itse asiassa meidän kaikkien kalastajie pitäs pitää yhtä eisilläole väliä millä kalastaa   mutta toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta!  Ja jos harrastaa perhokalastusta niin tietenkin sitoo perhoja ja jos virvelöi niin tietenkin tekee vaappuja! Kyllä itsekkin kalastan perholla pikku joissa/puroissa missäon harjusta ja taimenta! Mutta en silti voi kuvitella että kalastaisin useammin perholla esim lohi joella virveli on ykkönen!

Mokki

En nyt mitenkään halua haastaa riitaa/jatkaa sitä, mutta;
QuoteJa jos harrastaa perhokalastusta niin tietenkin sitoo perhoja ja jos virvelöi niin tietenkin tekee vaappuja!
Tarkoitatko tällä sitä, että mielestäsi on itsestäänselvyys, että kun virvelöi, niin myös tekee vaappuja?
Vai tarkoitatko kenties sitä, että jos pitäisi valita, että tekeekö uistimia vai perhoja, niin sitten tekisi uistimia?

Jos kuitenkin tarkoitit tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, niin rohkenen olla eri mieltä. Mä en ainakaan ikinä ole yhtäkään vaappua tehnyt.

Pakko vielä...
QuoteTässä yksi mielipide:"Ei sillä ole väliä millä kalastaa! Se on pääasia että tykkää ja on kivaa!"
Ja tässä toinen:"Eli onko perhokalastuksessa mitään järkeä? Oma mielipiteeni on että ei ole!  Olen kokeillut perhokalastusta mutta ei siinä ole mitään hienoa ainakaan omasta mielestäni!"

^^ Totta joka sana.

Pete

Ei tämä ole riidan paikka. Tämä on keskustelu foorumi.

Tässä yksi mielipide:
"Ei sillä ole väliä millä kalastaa! Se on pääasia että tykkää ja on kivaa!"
Ja tässä toinen:
"Eli onko perhokalastuksessa mitään järkeä? Oma mielipiteeni on että ei ole!  Olen kokeillut perhokalastusta mutta ei siinä ole mitään hienoa ainakaan omasta mielestäni!"

Siis mitä mieltä nyt olet ?  ?

Tätä nyt en oikein itse ymmärrä ollenkaan:
" Kyllä itsekkin kalastan perholla pikku joissa/puroissa missäon harjusta ja taimenta!"

Miksi sitten kalastelet kuitenkin, jos siinä ei ole mitään hienoa ja virvelillä saa isompia kaloja.

Älä enää jatka tai olet sanomisiesi kanssa niin sotkussa, ettet tiedä mitä mieltä olet ja mitä olet sanonut.

Minulla ei ole muuta tähän asiaan.

Tirpitz

Tiimu, kysyt onko perhokalastuksessa mitään järkeä. Kun olet kalassa siella pikku tane- ja harripurolla niin kysyppa hiljaa itseltasi etta onko tassa mitaan jarkea. Siinahan on paljonkin jarkea. Kalastelet perholla pikkupurolla koska siella on paljon helpompi heittaa ja opetella muutenkin perhostelua. Vaitan 100% varmasti etta taidoillasi tassa lajissa on viela paljon kehittymisen varaa.
Sinulla on aika agressiivinen lahestymistapa. Kysyt etta onko jarkea, koska se on niin vaikeaa. On totta etta alussa se on vaikeaa ja siksi virvelointi on suositumpaa, koska helpompi aloittaa. Mutta kysyt onko jarkea koska et vain osaa. Kun itse sain perhovehkeet niin kuitenkin liian usein vain kavi niin etta tuli napattua virveli mukaan kun ei jaksanu perholla opetella. Eli en osannut ja siksi sain kalaa huonommin. Mutta kun nyt vasta olen oikein perehtynyt lajiin ja sen monipuolisuuteen, tulen luultavasti perhostelemaan koko ikäni.
Sanotaan etta perhostelu sopii semmoisille jotka tykkaavat ajatella. Ja kylla perholla isoja saa kun vaan osaa. Mutta jos ei pida ajattelusta niin sitten vaan mato-onki tai virveli ja heittokoho kateen. Virvelointi on jotain tuosta valista.
Mutta jos todella haluat takertua aiheeseen, etta virvelilla saa isompia, niin miksi edes vaivautua kalaan jos vain koko ratkaisee? Ei muuta kuin kaupan kalatiskille, siella ne isot luuraavat  :)
Suuria puheita, pieniä saaliita..

PatilZ

No niin pojat. Joko riittää? Eli jatkossakin vähän malttia mihin heittoihin kannattaa lähteä vastaamaan.

Tiimu on nuoresta iästään huolimatta (tai sen takia)
lupaava trollinoviiisi.

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nyysit/3.4.html#trolli

eli vertaa linkin takana olevaa kuvausta tähän nimenomaan perhokalastuspuolelle laitettuun keskustelunaloitukseen:

Eli onko perhokalastuksessa mitään järkeä? Oma mielipiteeni on että ei ole!  Olen kokeillut perhokalastusta mutta ei siinä ole mitään hienoa ainakaan omasta mielestäni! Virvelointi on paljon hienompaa ja saa samoja kaloja mutta usein paljon isompia! Mutta mitä mieltä te muut olette?

Ja tätä on nyt sitten vatvottu kolmen sivun verran. Kuka ottaa ensimmäisenä Hitler-kortin käyttöön?

Siltä varalta, että jotakuta tällainen kiinnostaa, niin laitan tähän vinkiksi muutaman keskusteluaiheen eri kalassa.netin keskustelualueille, joilla fleimisodan saa syttymään:

onginta: Pitäisikö matojen käyttö syöttinä kieltää eläinrääkkäyksenä?
heittokalastus: Mitä mieltä olette siitä, että parhaissa koskikalastuskohteissa vain perhokalastus on sallittu?
vetouistelu: Vetouistelu on romuttanut Janakkalan Kernaalanjärven kuhakannan, mitä pitäisi tehdä asian korjaamiseksi.