Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Monnin palautus

Started by Mikko_-Procyon-, October 16, 2002, 22:38:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ipe

Monni: Tavallisesti 1-2 m, paino jopa 40kg. Tonavasta tiedetään aikoinaan saadun yli 3 m:n mittaisia ja yli 250 kilon painoisia yksilöitä, mutta nykyisin saadut suurimmat yksilöt ovat olleet alun kolmatta metriä pitkiä ja noin 70 kilon painoisia. Monnia tavataan siellä täällä Keski- ja Etelä-Euroopassa ja varsinkin Itä-Euroopassa, missä sitä mm. Kaspian meressä ja siihen laskevissa joissa pyydetään runsaasti. Meillä se esiintyy nykyisin vain satunnaiskalana Suomenlahden rannikkoalueella. Ennen vanhaan sitä on tavattu sisävesissämmekin paikoitellen melko yleisenä. Vielä 1700-luvulla se oli Etelä-Hämeen vesissä yleisesti tunnettu. Viimeiset Hämeen monnit saatiin tiettävästi Janakkalan Kernaalan järvestä viime vuosisadan lopulla. Nykyisin se lienee kuollut sukupuuttoon maamme sisävesistä, joskin esim. syvässä Lammin Pääjärvessä sen väitetään vieläkin asustavan. Lähellä maamme rajoja, Salmin Suojujoessa se vieläkin elää verraten runsaslukuisena kantana.
Pääjärvi on MYÖS Hämeenkosken puolella. ;)
Mä en oo kyllä kuullu että Pääjärvessä olis vieläkin monnia.
Ipe

Kokslax

Juttua olen kuullut että joku olisi saanut sieltä 10 kilosen monnin joskus 80-luvulla. Liekö totta vai ei.
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

Monni

Olishan se hienoo saada monnit takas suomen vesiin. Eikös niitä ole viellä joillakin lammilla. Luokkalaverin isä kasvattaa kaloja ja se kerto et jossakin mettä lammella olis viellä ihan pieni monni kanta. En tie... PS. MONNiT rulaa! :D
Poltinkoski

Kala_Jökke

Olishan se mukava nostella semmosia yli kakskymmentä kilosia körmyjä kilosten haukien sijaan, mutta olisihan se aika tyhmää. Tällä hetkellä ei suomessa ole muutakuin hauki mitä on saatu yli kaksikymmentä kiloisia. Istuttais samaan aikaan vielä sampia ja ties mitä merimakkaroita. :) En kyllä ainakaan uimaan menis. Veis mun koiran. :) Eikös suomen suurin ole painanut 152kiloo. Näin siitä kuvan yhessä kalakirjassa. Kokemäenjoesta saatu.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Anselmi

Oishan se ihan kiva jos monneja ruvettais tänne tuomaan.
Sais vähän isompaa kalaa jos jaksais nosturilla ja nostokoukulla semmosia sieltä nostella :D.
Se oli ainakin näääääääin iso...

Deathis

Olishan se tosi kivaa kalastuksen kannalta mutta...Jos haluu mennä uimaan,ja on monneja kotivesillä, niin pitää ottaa harppuuna mukaan.Ja miettikää millaset välineet pitäis olla,jos haluu kalastaa niitä!

http://ndnd.essortment.com/catfishfishing_rgeb.htm - Vinkkejä monnin kalastukseen

[MPPK]Antonio(Fin)

Monnista tosiaan... ihan vikat sisävesien monnithan pyydettiin Kernaalanjärvestä vuonna 1866 vissiin. Mutta oishan se pirun iso ja omallatavallaan komea kala. Ainoa ongelma on se että sopeutuuko se enään tänne.
"Enemmän osaamista, Enemmän saalista"

Torro

Mielenkiintoinenhan se on.... toisaalta kannaatko istutuksiin käyttää varoja? Meinaan on täällä aina ollut ankeriaitakin mutta niiden tila on menossa kovaa vauhtia huonoon suuntaan. Ei välttämässä enää pärjää monnikaan.
Hatunnosto kyllä jos joku siihen alkaa....
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

JuP3

Monnihan hävisi Suomesta, kun ilmasto kylmeni nyt kun KHI sitä on lämmittämässä niin...Kyllähän tuo olisi mukava lisä urheilukalastuksen kannalta koonsa vuoksi ja kai niistä kalavesien hoidossakin hyötyä olisi. Voi sellasen 50kg säkiän mahaan muutama särki mahtua. :-D
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

kalastan_kaikkea

Enpä usko, että jos ne kalastuksen paineen alta selviäisivät, että ne kasvaisivat järin lohta isommiksi. Pelkääkö joku uida joessa, jossa on lohia.

XxFilthxX

Jokunen vuosi takaperin tuosta läheisessä pikkulammessa löytyi jäiden lähdettyä kuolleena omituisia kaloja. No tutkittiin asiaa ja selvis että ne oli jotain monneja. Pitkulan muotoisia joilla oli "viikset". Sen jälkeen en oo noihin otuksiin törmänny. Samassa lammessa asustaa paljon ruutanoita ja nykyään ahvenia. Jotkut sano että ne olis ollu jotain järvimonneja tai jotain sellasta mutta en nyt mene varmaks sanomaan mitä lajia tarkalleen olivat.   :-)

Zinkki

Mahdollisesti piikkimonni -->http://fi.wikipedia.org/wiki/Piikkimonni

Näitä tietääkseni elelee vieläkin jossain päin eteläsuomea pieninä pitoisuuksina.

vainaja

Quote from: El'ToroRosso on March 27, 2009, 13:55:50
Mielenkiintoinenhan se on.... toisaalta kannaatko istutuksiin käyttää varoja? Meinaan on täällä aina ollut ankeriaitakin mutta niiden tila on menossa kovaa vauhtia huonoon suuntaan. Ei välttämässä enää pärjää monnikaan.
Hatunnosto kyllä jos joku siihen alkaa....

Ankerias on kyllä ehkä pikkusen eri asia.. Sehän käy kutemassa atlantin toisella puolella ja kuolla kupsahtaa, sen poikaset ties vaikka joskus löytää samaan jokeen ja järveen jos mäihä käy..  :D

Dumppi 95

Katoin Jimiltä kerran yhtä kalastus ohjelmaa, niin siinä ne kalasti monneja jossain päin Pohjois-Amerikkaa paljain käsin! Ne vaan jossain muta veessä kahlas ja etti jotain koloja missä olis monni ja kun sellane löyty niin alaleuasta kiinni molemmin käsin ja kala ylös. Suurin mitä ne sai oli kai 40kg.  :-D
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

ahti kiiski

Itse olen sitä mieltä että ei ne kovin suuriksi suomessa kasvaisi(ehkä lähelle 100kg) ja itse menisin ainakin uimaan vielä sen jäkeen.Ja se 153kg monni mikä oli sieltä kokemäestä niin se oli kyllä sampi :-) itse olen lukenutkin siitä jotain juttuja.Sitten jostain keski-euroopasta niin siellä on semmosia tarinoita ,että siellä olis löydetty joskus 1700-luvulla naisen ruumis monnin sisältä ,mutta itse en usko(tai no ken tietää).
-------------O N K I--------------

Murmeli

Onhan niitä viiksimonneja ainaki vielä suomessa (kato uusin ERÄ). Aika hauskan näköinen kala. Ei yhtään samanlainen rumilus, kuin nämä jättimonnit.