Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Saaliskalan suolaus

Started by Perca, May 29, 2008, 00:44:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Perca

Koin tuossa päivänä eräänä ahaa-elämyksen avatessani sanomalehtikääröä jääkaapista, minkä olin edeltävänä iltana verhonnut kirjolohifileeseen. Kirjolohen pinnalle ripottelemani reilu määrä karkeaa merisuolaa oli imeytynyt fileeseen täysin. Tämän fileen olin siis suolannut alle tunnin päästä kalan kuolemasta. Vajaa viikko takaperin tästä olin samassa tilanteessa, availin suolatun fileen sisältävää sanomalehtipakettia. Sama määrä karkeaa merisuolaa ei ollut imeytynyt kuin heikosti tai olemattomasti. Tämä file oli suolattu noin 8 tuntia kalan kuolemasta.

Soluhan elää vielä jonkin aikaa vielä senkin jälkeen kun yksilön hermostollinen toiminta on loppunut. Edellisestä voisi siis vetää johtopäätöksen että jälkimmäisen fileen solukko oli jo suurimmaksi osaksi kuollut, eikä imenyt suolaa läheskään yhtä tehokkaasti kuin vielä elossa oleva solukko. Uskoisin suolan imeytyvän jälkimmäiseen fileeseen lähes yhtä hyvin kuin ensimmäiseenkin, mutta se vaan taitaa vaatia huomattavasti pidemmän ajan.

Koska kalan suolaus on herkkää puuhaa, kannattaa olla tarkkana suolamäärän kanssa, ja huomioida ennenkaikkea se kuinka kauan suolattava kala on ollut kuolleena. Myös suolautumislämpötila taitaa vaikuttaa asiaan, mitä kylmempi on sen hitaampia reaktiot ovat.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter