Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Haukien heittely rannoille on syvältä!!!!

Started by pikefreak, April 16, 2002, 21:04:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Anonymous

Oot oikeessa! ei meijän kannata puuttuu niitten elämään.

teme

No voi helvetti!
QuoteItse en päästä ainuttakaan haukea takaisin järveen,päästän ne ainoastaan hengiltä.Hauet roippaan metsään ,saa metsänelukat syötävää,ja samalla mahdollisesti säästyy muutama lintupoikue.
Mun mielipide on se että jos tollee ajattelee ei sinne kalaa tarvi mennä! Mä taidan alkaa heittelee noita taimenia ja lohia metsän eläimille. että säästyisi muutama vesihyönteinen! Ne ei oo kalamiehiä jotka tappaa hauet pois sen takia että muutama lohen poikanen säästyisi. Jos tossissaan ootte sitä mieltä että niitä lohia pitäis "säästää" Mitä helvettiä te itte sitte siellä kalassa istutte!

Menkää s-markettiin ostaa kalapuikkoja!

Toni

Itse en haukia rannoille nakkele. Nehän haiseekin aivan karseelle siellä oksalla mädäntyessään! Annan saamani hauet kissalle.

Anonymous

ELÄMÄ!
Ensinnäkin näistä vanhoista perinteistä ja tavoista..ja tämä on fakta: ennen haukea arvostettiin enemmän kuin lohea! paremman lihansa puolesta..lohen lihahan on rasavaista kuin synti!..ja lohet annettiin koirille..tämä wanha tapa muuten vielä elää pohjois ameriikassa(vaikka se nyt tähän ei liitykkään)
Ja sitten sille joka kirjotteli että 10kilosen hauen kalastaminen on vaivatonta ja helppoa..NO EI OLE!! ei sitä läheskään jokanen kalastaja ole saanut yli 10kiloista haukea ja jotkut sentään monta vuotta pelkästään tätä kalaa ovat jahdanneet..ja onpas teillä siellä lapinmaalla hepposet kalat jos 10kilosen ylös vetäminen on vaivatonta..5kilonen vetää mun lohen kalastus vavan mukavalle mutkalle ja voimaa saa käyttää että ylös nousee..milläköhän halolla sinä haukia olet kalastellut(varmaan verkoilla)...ja hauki ei ole syynä lohi kantojen pienemiseen vaan liikakalastus! ja tämä on puhtaasti ihmisten aiheuttamaa(hauet on ollu siinä joessa kauemmin kun ihmiset asunu sen rannalla!!!)..sitäpaitsi aika fiini pitää kaverin olla jos hauki ei ruoka kalana maistu..tai sitten ette ole pessy paskantamisen jälkeen sormianne!...niin ja jokainen oikea kalastaja ja metsästäjä osaa kunnioittaa saalistaan ja käyttää kaiken hyödyksi(niinkuin ne wanhan ajan ihmiset!)

ps. menkääs väsyttelemään yks yli 10kg hauki ja syökää se ennen ku tuutte tänne riehumaan..niin ja tutkikaa ihan suomen ja suomen luonnon historiaa ennen kun alatte puhumaan p*skaa

Anonymous

Totuushan on se että kun noi hauet heitetään rannoille niin haukikanta vähenee. Ja kun haukikanta vähenee niin vähenee myös isot hauet. Ja Luulenpa vaan että taimen ja harjusmiehillekin kelpaisi ihan niinku tossa sivussa joku 10-15kg hauki että eiköhän pistetä ne hauet sieltä joulukuusenkoristeitten seasta sinne jokeen takasin.

Sorva

Erään teoksen mukaan ne kalat joita Pohjois-Amerikassa annetaan koirille ovat oma lajinsa, koiralohi.

Onko kukaan muuten käynyt Saarijärven kivikauden kylässä? Siellä oli ainakin viime vuonna vaakatasossa sillainen puu mihinkä on ripustettu n. 10 perkaamatonta isohkoa haukea mätänemään :D .Sitten turistit kävelevät hajua valittaen vierestä ja sanovat että "jaa, noinko tehtiin hauille kivikaudella?".

Masa

" Haukikin on kala! Mitähän se Jumala on ajatellut luodessaan hauen maamme vesistöihin? "Laitanpa tuota haukea kalamiesten kiusaksi". No enpä usko! "

?? Mikä jumala...???

Luulisin...

Lohenuistelija

No nythän tämäkin keskustelu alkaa saamaa potkua...
Ehdinkin tuossa muutama kuukausi sitten kyllästyä moiseen väittelyyn mutta nyt alkaa löytymään asennetta...

Anonymous

Aika turhaa väitellä näiden lappalaisten kanssa. Sama porukka tuhoaa kotkan pesiä suojellakseen poroja yms.. Ei näillä luonnonlapsilla ole mitään havaintoa siitä miten ympäröivän luonto ihan oikeasti toimii..

PS.
Saattaa muuten olla että kotkat syö lohia...

Munaaja

Outoa porukkaa...
Ite ottasin MIELELLÄNI vähän pienemmänkin hauen mukaan... yleensä otain KAIKEN mitä mukaan vaan saa... toiset aneetaan kissoille tai haurataan maahan ja toiset taas syödään... pistäsivät vaikka pakkaseen nuo hauet ja kauppaisivat sukulaisille vaikka... luulen että sentään JOKU pitää hauesta..

Vesku

Vastaus suoraan otsikkoon:

No on, ja todella syvältä onkin.
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Anonymous

jep jep, anopille hauet, kyllä ne ainakin sinne on tuntunu kelpaavan... ja ihan syömistä varten.  ;)

Aleksi_Kalamies

Joissakin istutusjärvissähän annetaan palkkiota jos saa hauen,jos he ovat keskittyneet esim.lohen kasvatukseen.

Paikat joissa keskitytään kasvattamaan jotain tiettyä kalaa,niin tapan hauet.

Mutta jos paikka onkin luonnonjoki tai vastaava,tai muuten vaan annetaan haukien olla,niin laitan ne takaisin,sillä itse en hauen mausta niin paljon pidä.

allu

Mielestäni hauki kannattaa päästä menemään jos sitä ei tarvi.
Tarviihan haukikin ruokaa eläkseen.
Ei kunnon kalamies tapa ystäviään muuten vaan.
Voihan toki sen hauen palotella ja antaa sen vaikka lokeille tai jonkulle muulle joka tarvii sitä.
NO, jos perinne on perinne niin mitäs sille voi.

ALLU

martti

Kyllä minä ainakin tapan syön jokaisen kalan minkä saan perheen kanssa.Kyllä se haukien heittely rannalle tyhmää onkin, niin kala jonka tappaa pitäis syödä ainakin minun periaattella. Mutta perinne mikä perinneja niitähän pitäisi kunnioittaa.
kalastus on ihanaaa

Mah

Ja noita ''perinteitä'' ihmettelen kyllä jonkin verran kun täällä etelässä pistetään yleensä hauen PÄÄT puihin roikkumaan, joista jää hienot haisemattomat pääkallot jäljelle (, ja niistä kaloista on otettu syötävä tavara talteen).

Noilla samoilla periaatteilla muikunkalastajat vois ruveta napsimaan vesistöistä kaikki alamittaisetkin lohet mukaan, että muikkukannat säilyy.

Ja vielä semmonen pointti, että lohikalat ja hauet on aikojen alusta asti eläny samoissa vesissä ja 50 vuotta sitten sitä lohta niissä joissa ja muuallakin oli vielä paljon. Ihminen se on, joka on ne lohet täältä hävittäny eikä mitkään muut kalat.

kuha

No prkle.... Jos se on niiden perinne niin antaa niiden tehdä sitä,
mitä se meille kuuluu >:(
Kuha on kala.

Jesse^

"Mitähän se Jumala on ajatellut luodessaan hauen maamme vesistöihin? "  

On pojalla varmaan hyvät perustelutkin. ;)
Itse en arvostele lohta, enkä haukea sen kummaisemmin, mutta kyllä lohi on paljon mieluisempi saalis. Päästän hauet vain, jos kalan koko ei riitä tai kotona tila ei enää riitä.
Mutta tuskinpa minun asia on ruveta leikkimään jumalaa. :)
jumalaa, ja jumalaa...mutta noin sen kai ymmärrätte paremmin.
Kalastus ei ole harrastus, vaan elinehto.

Jesse^

Tarkoitin tuolla siis, että ei minusta meidän tarvitse puuttua niiden elämään jne...
Kalastus ei ole harrastus, vaan elinehto.

Runtu

Jos ei hauki maita ni syy on pannunvarren pitelijäs! Eipä silti, kyl hauet varmasti syö niitä arvokkaita lohikaloja.
NO AJA!!!

Kalamies88

Siis AIVAN TYHMÄÄ!! Minä hauen kalastajana sanon että tuo on tyhmää!  Hauki on hieno kala ja se syö niitä kaloja elääkseen. Pitäisikö ahvenetkin laittaa roikkumaan oksille jos se sattuu syömään arvokalojen poikasia!? >:(
HEi! KALASTAKAA SUURELLA SYDÄMMELLÄ!

Runtu

Tarkoitin "arvokkaita" lohikaloja. mitäs tuhannen kappaletta taimenenpoikasia maksaa? jos ne istuttaa haukia täynnä olevaan jokeen ni kylhän ne syödään... ja jos sen hauen saa ni sen voi kyl syödä, ennemmin ku nakkaa rannalle.
NO AJA!!!

kalaEPELI

olin kesälomalla kalastelemassa tornio joella ja satuin eksymään
yhteen sivuhaaraan (tengeliönjoki). kohtas muute melekonen
näky ku oli 20-30 haukea jätetty ranalle mätäneen.suurin oli
5.kg ja pieni oli reilu kilonen. vois vähä harkita tommosia
juttuja.  >:(

panumies

Ne on ne "lapin miähet" jotka niitä haukia pahoinpitelee. On kyllä tyhmä "perinne" mutta ei sille paljon mahda mitään, tyhmä mikä tyhmä.

fizuztaja

Lohi ja taimen on ilman ihmisen puuttumista selvinnyt vesistöissämme tuhansia vuosia, miksi meidän pitäisi mennä laittamaan näppejämme luonno kiertokulkuun. Jos ainoa syy kalastaa hauet pois on se että kalliit istutukset menevät hukkaan, on mielestäni kalojen istuttaminen kyseiseen vesistöön tutkimatta seurauksia vastuutonta. Ennen kuin menee istuttamaan kalanpoikasia pitäisi selvittää että tuleeko kyseisen lajin poikaset selviämään alueen ekosysteemissä.
Kun nyt fakta on se, että haukia kalastetaan ja tullaan kalastamaan pois lohipitoisista vesistöistä "kalaveden hoito tarkoituksessa" eikö olisi fiksua käyttää saadut hauet edes jotenkin hyödyksi, tai tuoda ne ainakin pois sieltä rannoista. Kun hauki jää mätänemään rantaan kaikki ravinteet vapautuvat takaisin vesistöön, pidemmällä aikavälillä tämä aiheuttaa vesistön rehevöitymistä mikä taas vahvistaa haukikantoja ja heikentää lohikalojen elin mahdollisuutta.
Jokainen voi miettiä itsekseen haluaako tosissaan jättää sen hauen sinne puun oksalle roikkumaan siten että siitä ei ole kenellekään hyötyä vai suostuuko esim. kerran syömään hauesta tehtyä ruokaa sen punalihaisen sijaan?

Anonymous

ei kukaan oo tullu aatelleeks et lohet  syö hauen poikasia

-Make-

Syöhän hauet omiaan poikasiakin, ei jalokalakanta ole laskussa, ja vaikka olisikin, ei haukia kannata vesistöistä hävittää, tuskinpa ne jalokaloja sukupuuttoon tappaa!!

Mah

Sanon vieläkin, että ei se hauki sitä lohikantaa pilaa. Ihminen hoitaa sen kyllä hauen puolesta. Keskittykää mielummin ihmisten toiminnan valvomiseen luonnossa ja jättäkää ne hauet sinne vesistöihin takasin, niin kaikilla on kivaa.

Deathis

toisaalta hyvä asia,toisaalta huono asia.Itse en kyllä kannata sitä,että hauet heitetään rannalle.itse ainakin teen niin,että pikkuiset hauet päästän,(ellen vie niitä haukimyllyyn)
mutta isommat,( 5 kg,ja ylöspäin)vien kuvattavaksi ja sitten päästän ne menemään.Ja kyllä isot lohetki voi syödä pikkuhaukia ja ehkä vähän isompiakin.

taimen ja Lohi on kyllä hienompia ja paremmanmakuisia kaloja kuin hauet,mutta jos kokki osaa asiansa,saa hauesta oivallista ruokaa.

Mepps

On se kyllä kumma, kun jootkut ihmiset pyrkivät hakemaan syyllistä aivan kaikkialta muualta kuin itsestään. Entäs linnut? Syöväthän nekin ihan yhtä lailla etenkin pienempiä kaloja eli myös taimenia. Vai mahtaakohan se jättää lohensukuiset kalat ihan rauhaan. Ei, kyllä se on ihminen ainut otus tämän pallon päällä kenellä on kyky valikoida kotiin vietävät kalat. Heh, pääsisipä sitä joskus näkemään kun vaikka Tenolla harrastettaisiin C&R -fiskausta. Eli lyhyesti:
Kumman luulette kiskovan vuodessa enemmän lohta lohijoelta, ihmisen vai hauen. Hauki sentään käyttää ravinnokseen myös omia lajitovereitaan, mitä ihminen taas harvemmin toteutta.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-