Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Rattlin' Rapala

Started by Pine, September 09, 2002, 17:41:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hemulisoturi

Rattlin' Rapala pelitti hyvin Onkivedellä juhannuksena, vedin ko. uistinta vain ehkä 10-15 metrin päässä veneestä ja koko ajan hauet ja ahvenet kiinni.
Niin kova on räminä, että uistinta ei tarvitse rapala- oppaan mukaan uittaan kuin 5-15 metrin päässä veneestä.

kalapena

onhan toi hyvä, tosin berkleyn frenzy Rattlin pelittää paljon paremmin :wink:

Vilppeli

Merellä kova peli suurille ahvenille n. yli 300g  :-) Muuta kalaa ei ole ikinä moisilla rämisijöillä tullut, mutta ahventa niidenkin edestä!!  :wink: :-) :-D
Kalamies on eri mies!

Plague

ekan hauen sain tolla uistimella, tosin oli kyllä kovin pieni hauki  :-(

Plague

1-2 tuntia heittelin tolla tänään ja tuloksena oli 6 haukea. (n. 2 kiloisia)

JuP3

Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

haukka-1

Oon myös kuullut että toiset ovat käyttäneet sitä kuha pilkillä ja todella hyvällä tuloksella :-o. Pitäis varmaan joskus kokeilla kuha pilkillä kun itekin omistan kyseisen uistimen ja kun asun ihan hyvän kuha paikan vieressä.

Plague

Pari tuntia tänään heittelin tolla uistimella ja tulosta tuli:
- 1kg hauki
- 3,5kg hauki
- 5,5kg hauki

ja monta muutakin tärppia tuli, mutta pääsivät pakoon...  :-(

gzr

olen kyseisellä heitelly siuronkoskella ja lempäälässä. täytyy sanoa että sillä on tullu enemmän kirrejä kuin muilla uistimilla yhteensä. koskethan ei yleensä kovin syviä oo ja monet muut uistimet uivat varmaan samoissa syvyyksissä (pohjan tuntumassa). tiedä sitte mistä johtuu. ainut miinus on tietenkin pohjatärpit kun uppoavaa uistinta lähtee koskeen nakkomaan. kun kala ei syö, täytyy kokeilla kaikkia vaihtoehtoja  :wink:

miksu94

Ostin itte just semmosen. Makso hyvinkään prismassa 2e :-o :-o

appe

on tuo pakissa en ole ahventa saanut. joitakin haukia silloin harvoin kun sillä heittelen.

jaska74

sain huuto.netistä kympillä kuusi käyttämätöntä eri kokoista ja pakkohan ne oli ostaa =)
koittamaan en ole vielä kerinnyt.
mutta ainakaan tälläiselää berkley frenzyllä ei tule mitään merestä.. http://www.ffo-tackle.com/productimages/FR14GBB.jpg

haukka-1

Sain toissa päivänä kyseisellä uistimella pari kilosen hauen pulikan toi räminä kyllä kuuluu todella hyvin siimaa pitkin kun kelailee pysäyttelemällä

Hemulisoturi

1.9 - 3-9 välisenä aikana kävin kokeilemassa ko. uistinta. Hyvin anto haukea. Suurin oli vain 1,1kg, mutta puikkareita sen sijaan tuli kymmeniä. Mukaan eksy pari pannukarkeaa ahventakin.

esal

Taitaa se olla. Ikinä en ole saanut kalaa, kun aina on kadonnut ja lopulta löytynyt etsinnän tuloksena.

Tumzu

Miten tota uitetaan :?  itselläni on jokin honkkarin halpis kopio rattlin rapalasta ja haluaisin tietää hyvän uittotavan.

jaska74

Tumzu

Eli oma halppis kuvani ei toimi  :x

Tosimies

kannattaaha sellanen ostaa jo siks et se o pirun halpa rapalaksi,ja ei rapala tollasta myis jollei kalaa tulis.

pienimmällä kokonaan hopeisella mutta mustaselkäisellä tulee pirun hyvin ahventa! :-D

kalankiskoja

millä värillä olette saaneet ja onko niitä eri kokoisia jos on niin millä koolla olette saaneet.itselläni on sellainen sini hopea mutta ei ole sillä kalaa tullut vielä ylös. :lol:

miksu94

Quote from: jaska74 on September 11, 2006, 20:05:23
sain huuto.netistä kympillä kuusi käyttämätöntä eri kokoista ja pakkohan ne oli ostaa =)
koittamaan en ole vielä kerinnyt.
mutta ainakaan tälläiselää berkley frenzyllä ei tule mitään merestä.. http://www.ffo-tackle.com/productimages/FR14GBB.jpg
Toihan on kopio rattlin' rapalasta! :-o

miksu94

Mulla on tommonen rattlin' rapala, aika hillityn värinen. En oo päässy vielä koittaa.....
http://www.rapala.com/products/luresdetail.cfm?modelName=rattlin_rapala&freshorsalt=Both
(Mulla on tuo sd-värinen)

kaivo

Omia käyttökokemuksia "Räminä-Rapalasta" ei ole kuin yhden (melkein heti pohjaan jätetyn) kokeilukappaleen verran jostain yli kymmenen vuoden takaa, joten joudun heittämään muutaman oletuksen siis ilman ainoatakaan kalahavaintoa:

-Suhteellisen reipasta kelausvauhtia vaativa viehemalli on ehkä parhaimmillaan lämpimän veden aikaan, kun kala on vilkkaalla tuulella ja saa halutessaan nopeastikin kelatun vieheen kiinni? Alkukeväästä ja loppusyksystä Rattl´n Rap ei olisi siis ehkä kalastavin viehemalli?

-Viehe ei ole myöskään nopeahkon uppoavuutensa ja luontaisen uintisyvyytensä takia parhaimmillaan tilanteissa, joissa vieheen tulisi uida hyvin matalassa, vaikkapa alle metrin vedessä? Tällöin saattaisi toimia paremmin esim. voimakkaasti kelluva vaappu tai kokoonsa nähden kevyt lusikka? Vieheen uppoamisnopeus riippuu tietysti myös vieheen koosta, mutta käsittääkseni Rattl´n Rapin tyyppiset-, selästään siiman päähän kiinnitettävät vaaput toimivat paremmin esim. metrin-puolentoista vedestä "alaspäin"?

Professor

Miten sitä uitetaan?
Käsialauitetaanko niitä?
En oo saanut niillä mitään.

kaivo

Rattl´n Rapin tyylisiä räminävaappuja voi uittaa samalla tavalla kuin muitakin uppoavia vieheitä joiden uintiliike syntyy suoralla kelauksella, siis kuten tavallisia lusikoita ja vaappujakin. Mielestäni pelkkää "suoraveivausta" tehokkaampaa on kuitenkin elostuttaa uintia vaihtelemalla kelausnopeutta, ja mahduttaa kelaukseen mukaan pysäytyksiäkin. Kala iskee usein juuri pysäytyksessä tai välittömästi sen jälkeen, vieheen lähtiessä jälleen liikkeelle. Jos seuraatte joskus pikkukalojen liikkumista rantavedessä tms., niin eiväthän nekään liiku pysähtelemättä ja suoraan.

aitohoppis

Hmm, olen saanut Rättärillä kalaa vetouistelussa. Toiminut kohtalaisesti helteellä keskellä kirkasta päivää, kun oikeilla uistimilla ei ole tullut. Naapuri sai 3,5-kilon järvilohen ja itse olen saanut tuolla ennätyskuhani, muistaakseni 3,4 kg. Pari järvitaimenta ja jokunen päiväkuha. Järvi Kivijärvi, uistin 7 cm värissä sinikromi.

Heitellyt olen hyvin vähän. Ahvenet seurailee ja hauet nyt tarttuu melkein mihin hyvänsä.

Ei mikään ihmeuistin.
~sing if you are happy that way~

kaivo

Quote from: aitohoppis on October 02, 2006, 19:20:14
Hmm, olen saanut Rättärillä kalaa vetouistelussa. Toiminut kohtalaisesti helteellä keskellä kirkasta päivää, kun oikeilla uistimilla ei ole tullut. Naapuri sai 3,5-kilon järvilohen ja itse olen saanut tuolla ennätyskuhani, muistaakseni 3,4 kg. Pari järvitaimenta ja jokunen päiväkuha. Järvi Kivijärvi, uistin 7 cm värissä sinikromi.

Heitellyt olen hyvin vähän. Ahvenet seurailee ja hauet nyt tarttuu melkein mihin hyvänsä.

Ei mikään ihmeuistin.
Tässä hyvä osoitus siitä, että jokin viehemalli voi toimia joissakin tilanteissa paremmin kuin muut. Siksi olisi hyvä pitää kalalla mukana kaikkia viehetyyppejä, ja myös kokeilla niitä rohkeasti joka kerta.

Tämänkään takia en ole tuosta "hauen kaikkiruokaisuudesta" ollenkaan samaa mieltä, mutta ei siitä sen enempää.   

Hemulisoturi

Eilen tuli ko. uistimella noin 400g säynävä  :-o. Ihmettelin saalista, mutta mikäs siinä.
Lisäksi kaksi puikkaria. Ei ottanu kala Ratliniin, tiuhaan tahtiin vaihtelin uistimia ja tehokkaimmaksi yltyi Rapalan Risto Rap.
Riston saldo oli 5 haukea ja 3 veneen vieressä karannutta.

Teräs

Minä sain pari simpukkaa äitienpäivänä :) Kiva lahja siitä tuli :D

szczupak

Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?