Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

kannattaako pitää peruketta

Started by HAUKI, July 29, 2002, 00:12:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alexi

Mä ainakin käytän peruketta, koska järvi josta kalastan on täynnä haukia ;D
-AleXi-

bart.sim

Tänään meni pari jigiä ja yks pikku vaappu 0.15 power pro ei kestänyt hauen hampaita :) :) :)

zurme

:D ;D >:(Mullaki tossa eilen meni siima katki just ku sain hauen haavittettua kyllä kävi säkä!Se oli tollanen 4,5kg jöttikkä et käy mulle! ;)

JAKSU

Itse en käytä peruketta. Mutta kannattaako käyttää? Se riippuu minkä laisia vieheitä käytät esim jotkut vaaput eivät ui hyvin perukkeen kanssa. 8)

UL_Tommi

nyt oli lähellä siiman katkeaminen kun oltiin viikonloppuna mökillä soutu-uistelemassa ul-välineillä ja ahventen seasta yhtäkkiä tulikin reilu 2,5kg hauki ja oli imassu 4cm risto rapin aika syvälle...mutta eipä katkennut kuitenkaan.

Anonymous

Ei toi volframiperuke paljoa pikkuvaappujen uintia haittaa... Mä käytän perukkeita aina jos on haukivaara. Koskilla on pelkkä lukko.

Pikkujigit ei tarvii perukkeita, ei se ole niin iso menetys !

Ahvenia tavoitellessa on aina kevyt volframiperuke. Ei paljoa ahvenia tunnu häiritsevän !  ;D

Rokotiili

Kannattaa, jos kuvan uinti ei siitä pahemmin kärsi.

Eilen meni 0.40 siimasta 18 g helmellinen ahven / kulta crocodil (tämän kesän ehdoton ottipeli heitossa) hauen suuhun KERTANYKÄISYLLÄ!

Yleensä käytän lusikan kanssa peruketta, mutta nyt en laittanut jostain syystä, lähinnä epähuomiossa. Arvatkaa harmittaako! Saattoi nimittäin olla ennätyshauki (minulle), sillä tärppi oli sellainen, että tukeva RG 4000 kelakin karjaisi kunnolla, vaikka jarru oli vähän liian kireällä...

Mitä tästä opimme? No sen, että hauenkalastukseen AINA peruke.

Onneksi tämän jälkeen samalta paikalta tuli vielä vanhalla kuparijakilla yksi 800 grammanen ja yksi 2 kiloinen viherpötkö..:] Siis edes jotain kotiinvietävää, ettei vaimo ala epäillä reissujen tarkoitusperää...;]

M
Hauki on kaveri!

atuomola

Hauen kalastuksessa peruke on melkein pakollinen

Narwi

hauen kalastuksessa lähes aina peruke vaikka ei olis tarviskaan kun vetelen noin 15cm vaappuja lähes poikkeuksetta. Tuskin niin isoo ikinä saan kiinni että sellasen jötkäleen hotkasee kiduksiinsa saakka. Ahvenen uistelussa pelkää lukko riittää, koska haittaa esim. seniorin uintia NIIN paljon. On niitä UL-vaappuja kyllä haukikin vienyt. Viime kesänäkin taisi mennä joku 5. Tänä vuonna olen vielä välttynyt menetyksiltä, joka on pelkkää plussaa, UL-vaaput kun eivät satu olemaan mitään edullisia. Hauki muuten syö nyt tosi hyvin, ainakin järvillä...
"Kannattaa pyytää vaikkei saiskaan, sellainen kala lohi on"
-Freud, Marx, Engels & Jung - Viski ja naiset

Tappajahauki

Jos haukia pyytää ja tykkää omista uistimista, niin ei siinä paljon vaihtoehtoja ole ;D

Vaikka saa sitä veneeseen kyytiinkin vaikkei ole peruketta jos vaan on riski vavanheiluttaja, eikä tupakoi turhia silloin ;)
Haavimieskin on hyvä olla silloin mukana...yhdellä kädellä kun iliman peruketta heiluttelet haavia ja hauki potkiskelee veneen vierellä just se paras uistin suussa ja katsoo sua silmiin jotta jokohan ottas lähöt kauemmas...sitten se potkasee kerran ja pärskäyttää veet silimille just ku oli haavi hollilla...sitte huomaat että sinne män - hauki ja uistin! :-/

Ja se laakeroitu peruke estää sen siimankin kiertymisen :)

Itse olen kyllä huomannut etteivät kaikki lipat ui kunnolla perukkeen perässä. Mutta pyydänkin pelekkää haukia 8)

Rokotiili

Haavimieskin on hyvä olla silloin mukana...yhdellä kädellä kun iliman peruketta heiluttelet haavia ja hauki potkiskelee veneen vierellä just se paras uistin suussa ja katsoo sua silmiin jotta jokohan ottas lähöt kauemmas...sitten se potkasee kerran ja pärskäyttää veet silimille just ku oli haavi hollilla...sitte huomaat että sinne män - hauki ja uistin! :-/

Niin - jos käyttää haavia.. ;)

Itse en nimittäin koskaan käytä haavia ollessani yksin kalassa. Toisinaan on kyllä sitten sormet verillä kun hauki osoittautuu erityisen pirteäksi, mutta toisaalta käsin ylösottamisessa on tietty oma viehätyksensä.

Lisäksi taidan olla vähän taikauskoinen - haavi voi vaikka vähentää kalaonnea..:D
Hauki on kaveri!

lotto

kyllä haukien kanssa peruke on pakollinen mutta millainen??itse olen tehnyt kompromissin ensinnäkin valmistan peruukkeet itse!! esim predator(punottu kuitusydän+teräspunos päällä on erinomainen) , se on ohut ja taipuisa joten haittaa erittäin vähän vieheiden uintia, lukot ja leikarit on valittava erittäin huolellisesti valitettavasti 90% tarjonnasta ei täytä vaatimuksia jos mennään yli 5kg haukiin pitää kestävyys olla toista laatua mitä yleisimmin myydään. Lisäksi yleensä eka työ vieheen oston jälkeen on vaihtaa kunnon vahvat kemialliset koukut ja vahvemmat koukkurenkaat omat menetykseni loppiuvat täysin näin menetellen ;D

Tappajahauki

No näin...nuo alkuperäiset koukkurenkaat kyllä kärsi tänä kesänä. Mutta mitä on nuo kemialliset koukut? ???

Anonymous

25 vuoteen en ole hauen kalassa peruketta käyttänyt. Yli sata haukea. Yleensä alle 2,5 kg. Ylös tullut myös  5 kg. Ainakin ison lusikan esim 18 gr Krokodilin kanssa mielestäni turha. Kerran meni pienen 16 gr Salamanderin kanssa poikki. Tämä on ainoo kerta. Ja myös esim. pienen lipan kanssa varmaan tarpeen.

zzzn

Olen aina käyttänyt sen jälkeen peruketta, kun hauki  vei uuden uistimen ensimmäisellä testaus kerralla. :-/ Ne uudet perukkeet joissa sisäosa on siimaa ja sen päällä on metallipunos ovat hyviä. Mutkatkin saa oikenemaan, kun sitä vetelee muutaman kerran sormien läpi.
[size=4Mitäs Äijä![/size]

Viking_Herring

Mulla on ikävä tapa käyttää perusinta kaikkialla paitsi koskella.. Haukia on kaikkialla niin pelko on kaikkialla ja perusinta suosittelen ainakin tietoiseen hauen kalastukseen.
El-P:"Even When I Say Nothing It´s A Beautiful use of negative space!"

Pine

QuoteJos haukia pyytää ja tykkää omista uistimista, niin ei siinä paljon vaihtoehtoja ole ;D

Itse olen kyllä huomannut etteivät kaikki lipat ui kunnolla perukkeen perässä. Mutta pyydänkin pelekkää haukia 8)

Taitaa riippua myös perukemateriaalista. Ainakaan kevlarperuke ei tunnu haittaavan lippojenkaan uintia. Ja varmaan on muitakin tässäkin ketjussa mainittuja materiaaleja, joita käytettäessä voi hyvin heitellä lippojakin.

Rokotiili

Pitkässäsiimassakin (ainakin takavuosina) käytetty "kalastajanlanka" on materiaali, josta pyöräyttää perukkeen helposti eikä haittaa uintia pahemmin. Ei tietty ole niin kestävää kuin vaijeri tms. mutta takuulla kestävämpää kuin ohuehko monofiili.

Materiaali on

- halpa
- helposti solmittava
- ei-jäykkä
- joustaakin

joten kantsii kokeilla. Voi tehdä vaikka joka reissulle uudet perukkeet. Löysin materiaalin taannoin sattumalta mökiltä vintistä, enkä sen koommin ole muuta perukkeena käyttänytkään.
Hauki on kaveri!

Rokotiili

QuoteAinakin ison lusikan esim 18 gr Krokodilin kanssa mielestäni turha.

No ei kai 18 g Croco nyt mikään kauhean iso lusikka vielä ole...

Multa lähti ko. lusikka kuitenkin kertanykäisyllä 0.40 monofiilista vihreän hammasmakkaran suukkiin.
Hauki on kaveri!

Anonymous

jos kalastaa haukea ilman peruketta niin siinä ei ole mitään järkeä.Haukia ainakin iso sellainen nirhaa siiman yleensä muutamassa sekunnissa poikki.Monta kuvaa on mennyt myös siksi ,että hauki tuppaa kieputtamaan siiman päänsä ympärille ja tietysti siima menee kiduskansien taaksi ja saman tien poikki.jos joku perustelee perukkeen käyttämättömyyttä sillä,että se haittaa kuvan uintia niin kannattaa katsoa peiliin.kuvat jolla haukea kalastetaan kestävät helposti perukkeen käytön.Vieheen valmistajassa on vikaa jos uistin ei ui perukkeen kanssa,jos nyt ei halua kalastaa haukea jollain silakka luokan mikro vaapulla!

paulinho

Riippuu vähän, et mitä kalastaa...

Mulla oli tossa keväällä kolmesti (3) kiinni yks iso (ois ollu mun isoin), siis noin metrin pitkä, koska kerran vedin sitä rantaan ihan liian jyrkältä kohdalta ja vapa nous pystyyn ja sitten kala irtos.. kylläpä V.....i!!! Sitten, se kala on ollut mulla luultavasti kahdesti(2) muulloinkin kiinni(otti samasta paikasta) , mutta niillä kerroilla se on katkaissut siiman (mulla oli vaan leikari + lukko siinä siiman ja uistimen välissä...)... ja sinne meni sitten kaks hyvää räsästä...

Mä kyllä kuvaan se nkalan, ja lähetän tänne kevan näytille jos sen suusta löytyy ens keväällä ne mun uistimet... Tai vaikka ens viikolla, jos jäksan lähte sitä kalaa yrittämään veneellä (keväällä heittelin rannasta, mutta nykyään kaiken maailman ruohoja/heiniä/lumpeita on siinä kasvanu 50 metriä rannasta selälle päin ja sitte mulla lentää vaan hikisesti sen "kukkarajan" "puhtaalle" puolelle... mut pitää kahtoo, jos toi isä jaksais ajaa senb trailerin tohon rantaan, niin pääsisin kalaan...

Jigi

No TOTTA KAI KANNATTAA PITÄÄ PERUKETTA!!!! jos haukea kalastat nii siima on het poikki jos ei peruketta oo!! Ahven vaapuissa eri asia....  ::)

shanghai

Perukkeen käyttö on hauen kalastuksessa perusteltua ja esimerkiksi Minnow Spoonia kaislikossa hypytettäessä perukkeeton kalastaja voi varautua katkenneseen siimaan oli sitten käytössä punottu tai monofiili.

Peruke vaikuttaa uintiin ja pikkuvaappujen kanssa onkin perukkeen valinnassa oltava tarkkana.

Isoilla haukivaapuilla, lusikoilla ja lipoilla ei peruke aiheuta uintiin ongelmia.

Kuhan uistelussa peruke on tarpeeton, toisaalta ongelman aiheuttavat sattumahauet (hauki kun ei ymmärrä eroa kuha- ja haukivaapun välillä) jotka ovat joskus sellaisia petoja että 11 cm vaappu häviää kitaan kokonaan.

-eemeli-

slp^

UL-välineillä kalastaessa leikari on paikallaan mutta ei peruketta koska se pilaa uistimen uinnin, mutta jos isommalla vavalla kalastan alueella jossa on mahdollista saada haukeakin ja uistimena on vähänkään hauen perään oleva niin silloin on peruke.
jep jep ja uutta matoa koukkuun..

Jio

Pojilla ei ole käynyt mielessä että perukkeena voi käyttää muutakin materiaalia kuin vaijeria?
C&R!

Eci

Jos tosissaan aikoo suuria haukia saada kannattaa ehdottomasti käyttää peruketta. Ilman peruketta on ihan sama katkaista itse siima ja heittää uistin järveen...
....on tosin isojakin tullut niin että peruketta ei ois tarvittu, mutta vaikka uistin ei olisikaan syvällä hauen kurkussa niin väsytyksessä siima menee usein hauen hampaisiin.....

Esim. kesällä hauet 4,7 ja 6,0 kg...molemmat valkoisella mepsillä....isommalla koukku vaan vähän suupielessä kiinni...pienemmällä syvällä nielussa...
Ehkä otin, ehkä en!

Anonymous

jos käytät 0.20 siimaa niin et sä sillä perukkeella tee mitään, jos ISO kala tulee niin se katkasee siiman ja pieniin uistimien uintiin vaikuttaa peruke , mut jos sulla on vahvaa siimaa ja haluat isot kalat pussiin, niin suosittelen vaijeriperuketta (6kpl/n.7€).

abo

Quotejos käytät 0.20 siimaa niin et sä sillä perukkeella tee mitään, jos ISO kala tulee niin se katkasee siiman ja pieniin uistimien uintiin vaikuttaa peruke , mut jos sulla on vahvaa siimaa ja haluat isot kalat pussiin, niin suosittelen vaijeriperuketta (6kpl/n.7€).

Opettele vapakalastuksen alkeet edes ensin, kommentoi vasta sitten. Ei sitä kalaa ole tarkoitus sillä siimalla nostaa, siksi keloissa on kalastusjarrut ja vavat on joustavia. 0,20mm siimaluokan IGFA ennätys lienee sadoissa kilossa, et se sun logiikastasi. Jos et ymmärrä kalastuksesta mitään, et tiedä edes mitä niillä välineillä on tarkoitus tehdä jne niin älä kommentoi, joku aloittelija vielä erehtyy luulemaan että tiedät jotain. Jos oletr kommentoimatta, niin kukaan ei edes havaitse kuinka tyhmä olet, asialla olisi siis monta positiivista puolta.  
Älä ota mitään liian vakavasti.

Anonymous

Itse käytän peruketta ainoastaan hauen kalastuksessa ul vermellä. Lähes pakko koska 0,18 Fire line ei kestä hauen hampaita. Kokemuksesta voin sanoa että jotakin pientä esim predator tai kevlar peruketta kannattaa hauen kalastuksessa käyttää. Itseltäni jäänyt useita uistimia hauen suihin sillon kun  perukkeet jääny ostamatta. Ongelma ei ole siiman veto lujuudessa vaan yksinkertaisesti siinä, että siimat ei kestä teräviä hauen hampaita. Paksut 0,40 ja 0,50 siimat ei minulla ole hauenhampaisiin katkenneet mutta ikävä muisto minulla on viime kesälta ku melko iso hauki katkaisi 0,30 monofiilin  (peruke oli prkl unohtunut) siinä tuli sitten tupla vitutus meni enkka kala ja luotto uistin. Tommosia vaieri perukkeita en kyllä suosittele kellekkään (tahtoo haitata erityisesti vaappujen uintia)!!! Mutta kevlar ja predator perukkeet on mielestäni ok vaihtoehto. Itse en käytä peruketta missään muussa tilanteessa kuin haukea kalastaessani!!!  

Jio

Hoh-hoijaa. Mulle tuottaa mahdottomasti vaikeuksia saada hauet ymmärtämään etten kalasta niitä joka kerta kun vieheitäni viskon.

Joku aisantuntijoista voineekin valoittaa miten kalastetaan UL-vermeillä, ilman peruketta, esim. kirreä, niin etteivät hauet pure siimaani (0,10 Fireline) poikki.

-Siis tosi huono aamu mulla.
C&R!