Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Suurien haukien liha?

Started by Viking_Herring, August 28, 2002, 17:14:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Viking_Herring

Mikä siinä on kun se mukamas ei ole yhtä hyvää kuin pienen hauen tai ainakin nuo vanhemmat ihmiset sanoo niin. Onko sillä paksuudella tai iällä jotenkin väliä? Ja jos suuren hauen liha on huonoa niin miksi kaikkia suuria haukia ei vapauteta?
El-P:"Even When I Say Nothing It´s A Beautiful use of negative space!"

Salmo

Itse tykkään enemmän syödä isoa haukea, kun nyppiä pientä haukea. Isossa hauessa on sitä lihaa ruotojen välissä vähän enemmän...

Ja se maku...hmm. Mä en oo huomannut oikeastaan paljoakaan eroa. Maustaminen on tärkeätä osata tehdä oikein, eli iso kestää maustua kauemmin. Hyvä maustaminen ja isosta hauesta saa todella hyvää ruokaa.

Mikko_-Procyon-

Minä olen hieman toista mieltä... Pienessä hauessa on pienemmän lihassolut, joten esim. suola kulkeutuu paremmin solujen välissä kudokseen. Kala siis maustuu paremmin. Taitavalla maustamisella ja pitkällä suolaamisajalla tätä voidaan tietenkin kompensoida ja isokin hauki maistunee hyvälle. Oma mielipiteeni on, että parhaimman makuinen hauki on painoltaan 1-1,5kg. Siinä on sopivasti ruotoja eikä se ole liian paksukaan... niin, ja ohut palanen on parempi paistaa... Kypsyy nopeammin, eikä kuivu tai jää vetiseksi. Myöskin ympäröivää leivitettä (ja siihen sitoutunutta rasvaa) on enemmän. Suola ja rasva tekee ruuasta hyvää :)
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Minnow_spoon

Suuremmat hauet maistuu mudalle.

Vaikka ei hauki minusta yleensäkkään ole hyvä ruokakala. ja tämä on edelleen vain ja ainoastaan minun mielipide!!  :D
-=Minnow=-

Zizzo

QuoteSuuremmat hauet maistuu mudalle.

Vaikka ei hauki minusta yleensäkkään ole hyvä ruokakala. ja tämä on edelleen vain ja ainoastaan minun mielipide!!  :D
Se riippuu myös vähän paikasta mistä sen kalan saa.. :/

PenaII

Totta on, että pienessä hauessa on sitä pientä ruotoa niin paljon ettei niitä aina viitsisi nyppiä. Olen huomannut että ei suuren hauen maku ole sen kummempi kuin pienenkään. Suola vaan ei ahdo imeytyä kunnolla hauen selkä ja barsinkaan pyrstö osaan. Tekemällä puukolla ison hauen sisäpuolekke  pistoja selkään ja pyrstöön päin, painelemalla sinne sormilla suolaa saa suolauksen tasaisemmaksi ja eikun onnistuu. Kun saa kerran suuhunsa raaan kalan mmaun etoo se pitkään. Isosta hauesta saa vallan mainiota savu ja uuni kalaa.
Pertsa

pt

Isostakin hauesta saa syötävää kun fileeraa ensin ruodottomaksi ja leikkaa fileet kapeiksi siivuiksi jolloin paistuvat pannulla paremmin eivätkä jää keskeltä "raaoiksi".
Itse suosin vähintään kilon painoisia tai sit pienempiä jos tekee niistä kalapihvejä. Jauhaa lihamyllyllä kalan hienoksi ja sekaan korppujauhoja, suolaa, kananmunaa, sipulia, pippuria. Paistaa ohuita pihvejä pannulla jolloin niistä tulee rapeita.

Selenius

Itse en suostu (enään) yli 3kg haukea kotiin tuomaan... Ensinnäkin sitä on liikaa kahdelle. Toiseksi se ei ole hyvää. Tuollaisesta 1,5-2 kg hakista kun tekee ruodotonta filettä, ja vaikka wokkia on se ihan kelvollista ruokaa. Mutta isompi rupeaa olemaan hiukan kuivakkaa ja maistuukin puulta. Miksei siitäkin kalapullia saisi, puolet siankylkeä ja puolet haukea...
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

Rokotiili

Pojat, pojat!

Tässä taas nähdään kuka on syönyt kalapuikkoja ja savulohta.. ;)

Ensinnäkin, ison hauen liha on varsin hyvää oikein valmistettuna. Mielestäni hauen valmistuksessa on ensimmäinen asia se, että oppii fileeraamaan kalan siten, että siihen jää mahdollisimman vähän ruotoja. Fileerauksessa menee jonkin verran kalaa hukkaan, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole väliä, varsinkaan jos kyseessä on iso kala. Fileerauksen etuna on myös suolaamisen helppous - fileet suolautuvat takuulla helpommin kuin kokonainen kala. Lisäksi imeytymistä voi helpottaa viiltelemällä fileisiin poikeittaisia viiltoja.

Fileerausta ei kannata karsastaa vaikka ei ekalla kerralla saisikaan kunnollisia (kauniita) fileitä. Harjoitus tekee mestarin! Lisäksi täytyy muistuttaa, että kalamiehen paras apu on TERÄVÄ fileerausveitsi, moralla on turha nyrhiä - siinä menee vain hermot. Hyvä ohje fileeraukseen löytyy mm.

www.suomenhaukiseura.com

sivuilta.

Fileitä voi sitten käyttää monella tapaa ja päästä ja ruodoista voi keittää soppaliemen helposti mausteiden kanssa. Liemeen vaan kiehumaan perunat ja juurekset ja hetken päästä filettä paloina. Hyvää on! Tai sitten voit kuorruttaa ja paistaa fileet esim. annospaloina. Uunihaukikin onnistuu fileistä mm. juustokuorrutuksella.

Pikkuhaukea voi käyttää samalla tavalla, oikein fileoituna ei ruotoja jää haitaksi asti. Pieni kokonainen uunihauki sen sijaan on ruotoriesa, en kannata. Pikkuhauesta teen usein friteerauspaloja: eka tehdään friteeraustaikina lettutaikinan tapaan, mutta maustetaan suolalla ja pippureilla. Nesteeksi voi laittaa valkoviiniä, olutta, maitoa - tai mitä nyt sattuu olemaan. Dipataan taikinaan fileistä leikatut palat ja uppoöljyyn paistumaan munkkien tapaan. Lohkoperunoita kaveriksi ja avot! Jos olet syönyt Lontoossa fish and chips, niin tämä on takuulla parempaa! Vähäisetkin ruodot muuten "sulavat" tässä menetelmässä, joten voi syöttää pikkulapsillekin.

Kyllä hauki on hyvä ruokakala, se vaan vaatii kokilta vähän enemmän kuin lohi...
Hauki on kaveri!

Miihkali

Itse olen syönyt sekä 10kiloista ja pikku haukea. Sen voin sanoa, että emäntä osaa laittaa kalan sen verran hyvin ettei se "puulta" maistu.
Kuten aiemmissa kommenteissa on sanottu, valmistustapa vaikuttaa makuun.

Vellamo

Rokotiili. Mulle tuli nälkä!!!  :D
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Anonymous

Siis "ison" hauen liha saattaa maistua puulta koska sen lihakset on menny maito hapoille kun se on taistellu kauemmin vastaan kun taas pieni hauki ei yleensä kerkiä taisteleen niin pitkää aikaa ::) ::) ::) Kuulin tämän teorian kerran kun olin katsomassa jotain kalan käsittely näytöstä!!

zzzn

Mää en oo kyllä siinä maussa mitään huomannu eroa kun on tullut syätyä isoa ja piäntä. 8)
[size=4Mitäs Äijä![/size]

BASS70

Rokotiili puhuupi asiaa,kyllä on tullut laitettua isookin haukee ja vaikka millälailla,aivan maukkaksi sen saa,kun laittaa mielikuvituksensa kehiin.
Onhan keittokirjoissakin useita ohjeita ja voihan niitä ohjeita aina muutella makutottumustensa mukaan.
Uunissa olen yleensä itse kokkaillut,vesihauteessa kypsentänyt tai aivan pariloimalla ja mikseipä pannulla paistaen koko leivityksellä.

Kala_Kalle

Söin tänäkesänä yli 5 kiloo painavaa haukee joka oli tietty mun enkka,  ;D ja se maistu kirjaimellisesti ihan paperille. :P

Pete

Kyllä taitaa olla niin että sen hauen saantipaikallakin on vähän väliä. Jos kala on saatu kylmästä merivedestä ja vaikka se painaa 4 kiloa, niin hyvän makuista evästä siitä saa. Toisaalta jos maistaa heinäkuun helteellä Vantaanjoesta Keravan kohdalta saatua samankokoista haukea voi maku olla hieman toinen. Molempia kokeilleena voin näin sanoa.

Kyllä siinä veden laadussa ja puhtaudessa/lämmössäkin on jotain merkitystä asialle.

Ja mikä on suuri hauki??  Onko se 4 kiloa vai 12.6 kiloa?

Toisaalta olen syönyt oikein ammattikokin tekemää uunihauki leipää, jossa ei uskoisi sen edes olevan haukea. Tekijämiehet loihtivat lähes mistä vaan lähes mitä vaan.

Oletko katsonut kokkisotaa..

Pete

Rokotiili:
Se oli hyvin sanottu....Hauen laittaminen hyvin vaatii hiukan enemmän kuin lohen laittaminen.

Siitä hauesta saa kyllä ihan juhla-aterian, kun vaan näkee hiukan vaivaa fileoinnissa ja laittamisessa.

BASS70

Kokeille se kaikki kiitos kuuluu...........
.........ja ainahan se asiakas on oikeassa.....

Kalamaster

Pienet hauet maistuu hyviltä, mutta jätti-hauet maistuu mun mielestä puulta. En tiedä miksi näin on

Jaakko

Mutapohjaisessa järvessä asustavat hauet ovat mutaisia ja näin maistuvat pahemmalle, mutta kyllä se niin on, että jos osaa edes jotenkin kokata, niin saa mutaisetkin hauetkin maistumaan, koosta huolimatta...:)

paulinho

En itse ole syönyt pahemmin mitään suuria haukia, joten  tiedot puuttuvat yli 10 kiloisista, mutta ainakin mun suussa hauet maistuu samalta, riippuu tietysti valmistusttavata... Suurta kalaan en välttämättä söisi sen suurien raskasmetalli arvojen takia... Mutta tämäkin riippuu kalapaikasta

kalervo

Olen kuullut, mutta en kokeillut, että mudan maun saa pois kaloista, jos ne saa muutamaksi päiväksi raikkaaseen ja väljään veteen elävinä. Vaikka olen asunut mutapohjaisen järven rannalla vuosia, on vihje jäänyt testaamatta.

Kipster

En täysin menisi allekirjoittamaan väitettä mutapohja =mudanmakuinen kala.

Tuossa alkukesästä sain ennätyshaukeni (hitusen vajaa 5kg) ja se savustettiin. Järvi on täysin mutapohjainen ja syvyyttä vain 2m, syvänteessä 5m.
kala oli erinomaisen makuista, eikä mudanmakua ollut havaittavissa.
Samoihin aikoihin sain hauen eräältä toiselta järveltä, jonka keskisyvyys on 60cm. Niissä hauissa oli mudanmakua, vaikka miten koitti valmistaa. Molemmat siis mutapohjasia järviä.

Jos haluaisin kunnolla testata väitteen, niin tarvitsisi käydä nyt kalastamassa tuolta syvemmästä järvestä hauki ja maistaa, että onko mudanmakua. Epäilen, että ei ole, koska vesi pääsee kuitenkin vaihtumaan ja on sen verran viileämpää, kuin tuossa 60cm syvässä "järvessä"

kalervo

Mudan maku kaloihin tuleekin vasta kesällä, kun on ollut joku viikko helteitä. Keväällä ja alkukesällä sitä ei ole havaittavissa meidän tosi matalassa järvessämme. Järvestä on yli puolet alueesta alle metrin syvyistä, puolimetristäkin on useita hehtaareja. Noin kahden metrin syvännettä lie muutama hehtaari, suurin syvyys 3 - 3,5 metriä taitaa olla vain hehtaari tai pari.

Mudan maku tulee helteillä, kun kalat syövät pohjassa eläviä pieniä otuksia, tai jopa kuolleita toukkia ja niiden kuoria.  Haukiin maku siirtyy toisaalta syödyistä pienistä kaloista, toisaalta ilmeisesti niiden ihon läpi, kun hauet vaanivat saaliitaan matalan alueen mutapohjassa. Ilmeiseen hapen puutteeseen kuollut, muutaman kilon hauki, oli löytynyt pari viikkoa sitten äitini kesämökin rannasta. Mahtaako hapen puute syvänteissä aiheuttaa kaloissa makuvirheitä? Joka tapauksessa mudan maku katoaa talven, tai viimeistään kevättulvan aikana.

Jerekala

Ei suuemmissa hauissa mitään maku vikaa ole. Niissä nyt on vain vähän enemmän rasvaa, jonka voi mahdollisesti poistaa.

KÖSTER

Quote from: Jerekala on December 02, 2011, 21:19:10
Ei suuemmissa hauissa mitään maku vikaa ole. Niissä nyt on vain vähän enemmän rasvaa, jonka voi mahdollisesti poistaa.

Juu, pitää vaihtaa kokkia jos ei haukea saa maistuman :-D.

>Miten sitten näiden dioksiini silakkaimureiden ja muiden elohopea torpeedojen myrkkytilanne lienee verrattuna 1,5kg
ruokakaloihin? >syönyt olen molempia, vanhemmat yksilöt hiukan mietityttää ,niinkuin vanhan hirven maksa konsanaan :-P.

Eipä noita ole tullut mitattua myrkkyarvoja itseltäkään, pitäs kai näkyä jos haukisoppa vaikuttaa?>senverran tullut kuitenkin kaiken näköistä kalaa popsittua,järvi,meri,joki ja lampi saaliista tehtynä.

Lonewolf

Haukea olen syönyt pienestä pitäen ja ihan hyvä ruokakala se on (vaikka jotkut toisin väittävätkin). Syötyjen haukien painot ovat vaihdelleet puolesta kilosta vajaaseen kymppikiloon, enkä ole pahanmakuista vielä onnistunut maistamaan huolimatta siitä mistä tai milloin kala on saatu. Sanoisinkin omasta kokemuksestani, ettei se suurien haukien liha usein ole sen huonommman makuista. Tuommoisen +5kg hauen liha alkaa olemaan vaan niin isosyistä ja paksua, ettei siihen varsinkaan pannulla tai savustuspöntössä saa samanlaista makua loihdittua kilon pulikkaan verratttuna. Suuremmat yli kahden kilon hauet menevätkin hyvin usein kalamurekkeeseen tai pihveihin, joissa lihan paksuudella tai rakenteella ei ole kovinkaan suurta merkitystä, kun se kuitenkin myllyn läpi ajetaan.
Leuka vasten rintaa ja kohti uusia vastoinkäymisiä.

Jerekala

Ja varsinkin pienet hauet, joissa tietoisesti on paljon enemmän ruotoja, Tuppaan ne itse laittamaan lihamyllyn läpi. Hävii ruodot aikaste hyvin. Sitten vaan uunivuokaa, korppujauhoa päälle, vähän voita  ja uuni, niin 1/2 tunnin päästä se onkin maistuva haukimureke. On muuten pirskatin hyvää.  :wink:

Murmeli

Ite oon syönyt 6,3 kiloista haukea. Jos sen voi nyt isoksi luokitella, niin ei siinä kyllä mitään erikoista ollut pienempiin verrattuna. Mudan makua ei ainakaan ollut. Saattaa toki johtua vesistöstä, sillä kyseinen järvi on kirkasvetinen (näkee varmaan 1,5-2 metriin tuulastamalla). Perkaaminen on helppoa paiston jälkeen, kun ruodot (tarkoitan luut) näkyy jo kauas. :-) Iha normi hauelle se maistui.

madtrue

Itellä sillee että parhaat keitto paisto hauet on väliltä 1-2kg en tiedä muista mutta ISO hauki maistuu melkein kuin puuta jäystäisi.
"rocky has left the building"