Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Vision Extreme Distance

Started by hk, January 09, 2004, 16:49:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hk

Olen ostamassa tutulta vanhaa #7 '9 orviksen vapaa. Yksi siima ehdokas olisi kyseinen siima. Kokemuksia? Plussat ja miinukset.
Jepulis

V-P

Mulla on ollut käytössä #6 kokotoimisessa vavassa ja olen ollut tyytyväinen. Kuluu kyllä aika nopeasti, tosin piiskaan sillä 4 - 5 kertaa viikkossa kesäaikaan. Joka kevät ostan uuden siiman.

Jos takaheittotilaa löytyy, niin saa pitkiä ja tarkkoja heittoja. Rullaussiimaksi en ostaisi.

Vastaavasti  #7/8 Loopin vavassa ei toiminut ollenkaan minulla, joten Visionin siima ei koristanut tätä kokoluokkaa seuraavalla kaudella minun välineissä. Se on vähän vapakohtaista ja kalapaikkakohtaista mikä toimii ja mikä ei. ;)
Kaikki paitsi kalastus on harhaa. Tulis jo kevät.

PatilZ

Quote from: hk on January 09, 2004, 16:49:11
Olen ostamassa tutulta vanhaa #7 '9 orviksen vapaa.

Millainen/mikä Orwaiseri? Mihin käyttöön? Vähän vaikuttaa tuohon +/- osaston kommentointiin nuo pikku tarkennukset.

Vissun Extreme Distancessa löytyy muistia häiritsevästi. Oma yhden kesän kokemuksen perusteella tää uutuus Extreme Distance Compound on tässä suhteessa parempi. Se taas sopii paremmin ehkä nopeahkoon vapaan. Compound versiossa kartiointi on TT-siiman tapainen, jolloin rullaus-, ala-, yhdenkätösen speyhässäkät lähtee taitoihin nähden kai lähes optimaalisesti. Eli tässä kohtaa peesaan vastauksessa V-P:tä. Rannari ED Compoundissa on ohut ja liukas - mutta onko se parempi kuin Extreme Distancessa? Hyvää on kuitenkin tää että klumppi ja rannari ovat eri väriset. Compound versiossa värien kontrasti on sen verran iso, että on helppo arvoida, milloin siimaa on vedetty sisään riittävästi ennen seuraavaa heittoa.

Puolinopsalle itse valitsisin kai tosta hintaluokasta mielummin Loopin Distancen (9 metrin klumppi) tai Distance + (11 metrin klumppi?). Juuri tämän muistiosaston takia. Mikäli pitää pysyä vissussa niin tää Presentation voisi olla hyvä valinta. Rullaa ja tekee mitä pitää lähes originaalin (Wulfin TT) veroisesti.

hk

En muista vavan tarkkaa merkkiä. Kuitenki melko halpa (uutena 1000mk). Vapa taitaa olla kokotoiminen. Minkä hintainen tuo Loopin distance on? Miten sillä onnistuu rullausheitot? Kenties muita samaan hintaluokkaan kuuluvia hyviä siimoja? Kalastan pääasiassa pienillä ja keskikoikoisilla joilla. Ja streamereiden heittelyä varten olen noita välineitä ostamassa.
Jepulis

PatilZ

Loopin distancen hintoja en nyt ulkomuistista saa päähäni. Ei varmaan kauas mene kun sanon sen maksavan 40-50€.

WF siimojen rullaus ominaisuudet on kutakuinkin yhteneväiset DT-siimojen kanssa tuon siiman paino-osan pituisen matkan.  Silloin voi voisi ajatella, että pitemmällä paino-osalla rullaa pitemmälle. Toisaalta siiman luokitus ja kartiointi suhteessa käytettyihin perhoihin tulevat vielä lisäksi sotkemaan asiaa.

Streamereiden heittelyyn ko. vavallasi pienillä ja keskisuurilla joilla ottaisin itse seuraavan lähtökohdan siimapolitiikkaan (siis oma mielipide ja vapaa vastaväitteille). Oletuksena siis, että joutuu käyttämään runsaasti rullausheittoa ja sen johdannaisia.

1. selvittäisin vavan todellisen luokan. Todennäköisesti #7 vapasi on tuo #7, mutta ei vara venettä kaada. Vapa voi olla myös #8. Menetelmänä on joko kokeilla ko. luokkaisia omia tai kavereiden siimoja. Vaihtoehtona vaikka tää common cent-systeemi (jota en itse ole kokeillut, mutta vaikuttaa pätevältä) linkki:

http://www.bamburakentaja.com/index.php?s=content&p=rodtest

2. etsisin siimaa jossa kärkikartioinnin ohuin osa on lyhyt. Tämä siksi, että painavien perhojen kanssa siimaa rullaa auki (energia siirtyy riittävän tehokkaasti perukkeeseen) mikäli perhosiiman "presentaatio-osa" on suhteellisen lyhyt. Toinen vaihtoehto on pätkästä siiman kärjestä jonkun verran (vähän kerralla!) pois. Siiman porrastettu kartiointikin auttaa tässä.

3. jos rullaa perinteisesti (tai speyviritelmiä) voisi tuo hitusen pitempi paino-osa olla paikallaan. Kokotoimisempi vapa tässä paikallaan. Alaheitoissa käytetään nopeaa(jäykähköä) vapaa ja lyhyttä klumppia. Toisaalta, koska kohteina myös pienehköt joet (mitä se sitten tässä tarkoittaneekaan kun käytetään #7 vapaa, itse käytän pienillä joilla #3 vapaa), pitää lähteä kai liikkeelle yleissiimasta, joka toimii myös lyhyemmillä matkoilla.

Mistä siimoista lähtisin sitten tätä purkamaan auki? Varsinaisten pitkäheittosiimojen kanssa olisin varovainen. Eivät välttämättä lataa vapaa lyhyillä heitoilla sitten riittävästi. Toisaalta siis paino-osan piti olla pitkä. DT-siimojen kohdalla olisi ratkaisut ehkä helpompia. Toisaalta jos tarvitsee välillä niitä reiluja ampumisominaisuuksia, niin WF.

Rion Windcutter (tarjous perhokolmiossa 65€) olisi yksi vaihtoehto. Siinä on porrastettu kartiointi (olisiko noin 13 metriä, jossa kartion taimmainen osa painavampana kääntää siiman vähän pitemmissäkin heitoissa. Rullausheitossa kannattaisi käyttää tässä kohtaa kai tekniikkaa, jossa siimaa ei piiskata vettä vasten vaan tähdätään rullaus ylemmäksi, jolloin rullaus tapahtuu ilmassa.

Toisena tulee mieleen Masteryn Steelhead (on ainakin ollut tarjouksessa Helsingin Perhokulmassa), jossa taas on todella pitkä paino-osa. Olisiko peräti lähes 20 metriä. Täten se kai tarkoitettu alunperin isojen kohteiden siimaksi. Tuon kartion pituuden takia rullaus pitäisi olla vaivatonta ja jos muistan oikein niin etukartio on todella lyhyt, joten streamerien kanssa pelaaminen onnistuu. Itse en näihin siimoihin ole lähtenyt jo senkin takia, että miten se sitten tuo lisäarvoa DT-siimaan verrattuna.

No tämä tästä. Muut jatkaa.

MRI

Huomasin, että #6 vision extremessä on mieletön muisti, kun purin siimat keloilta. Cortland 444:ssä ei muistia pahemmin ollut.

hk

Löysin kaapin pohjalta käyttämättömän Cortland SIlver Stream DT8F perhosiiman. Tekeeköhän tuolla mitään kun hintakin on 100 vanhaa rahaa. No varmasti ainaki järkevää koittaa tuota siimaa ennen kuin menee ostamaan uuden?
Jepulis

PatilZ

Löysin kaapin pohjalta käyttämättömän Cortland SIlver Stream DT8F perhosiiman. Tekeeköhän tuolla mitään kun hintakin on 100 vanhaa rahaa. No varmasti ainaki järkevää koittaa tuota siimaa ennen kuin menee ostamaan uuden?

Ilman muuta kannattaa. Ja jos se on ko. Orwaiserille liian raskas, niin pätki se ampupääksi.