Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kuhaa perholla ??

Started by Petri, March 10, 2004, 18:13:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Petri

Onko kukaaan kokeillut kalastaa kuhaa perholla ? Itse ajattelin kokeilla tätä merellä tai järvellä. Minkälaisilla perhoilla kannattaisi yrittää kenties zonkereilla, tinseleillä tai putkilla ? Entä Mihin aikaan yöllä, aamulla , päivällä vai illalla. Jos joku on kokeillut niin pistäkää vastauksia tulemaan.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

visa

Älä ny merelle tai järvelle kuhaa perhostamaan mene! Tai mee jos haluut... Uistelu on kylläkin 90% tehokkaampaa kuin pörhöstely järvellä/merellä, koskien kuhaa.

Kuhaa perhostellaan kyllä virtavedestä, putkiperhoilla, siis spinflugalla. Se on  kyllä tosi tehokasta :)

Anonymous

On tullut kokeiltua jo monta vuotta pääasiassa merellä(Tammisaari-Inkoo)Olen saanut pääasiassa parhaiten suht.suurilla Streamereilla.Koko noin 8-14cm.Väreinä pelaa Sinihopea(esim.tinseli)pilvisellä / aurinkoisella tarjoillaan vihreä/keltaisia mieluummin fluoriväreissä(riippuu veden sameudesta).Perho kannattaa sitoa n.s Tandemsysteemillä eli 2 koukkua.Päivällä/iltapäivällä perho saatava aivan pohjaan.Olen käyttänyt n.s lyijyperuketta(supernopea)+punottua siimaperuketta heittosiiman ollessa uppoava.Illalla/yöllä siirryn tarpeen vaatiessa kelluvaan siimaan+painottomaan perhoon.Kuha nousee usein syönnökselle aivan pintaan yöllä.Silloin se on hankalampi kalastettava koska parvet liikkuvat.Parhaat saaliit olen saanut illalla/yöllä pohjan tuntumasta kalojen ollessa paikallaan.Kannattaa merellä hakea virtauksia/ virtaavaa vettä esim.kapeat salmet hyviä,mieluummin lähellä kutupaikkoja.Vapa saa olla jäykähkö ei mikään halko Esim 5 luokalla pärjää hyvin.Itse kalastelen veneestä etuna kaikuluotain jolla kalat helppo löytää.Sesonki alkaa Toukokuulla jatkuen aina Syyskuulle saakka.Ihan kivaa puuhaa ja kalaa tulee kun oppii niksit+paikat uosittelen

Tärppi

Katoppa pari riviä alempaa, tuo Uistinjäljitelmä Papala-juttu, siinähän Ipo on saanut perholla kuhia...

Anonymous

Niin lisätäkseni vielä tähän kuhanpyyntiin perholla.Kaikilla Streamertyypeillä olen saanut kuhaa.Pienemmillä sidoksilla alkaa alamittaisten määrä tulla turhan suureksi.Tämä puoltaa suurempien perhojen käyttöä.Iso kuha on "laiska" lähtemään pienen saaliin perään.Kokoa kasvattamalla on saaliskalojen keskipaino noussut reilusti.Joka kesä kapsahtanut 3-4kg kaloja.Usein uistelumiehet ovat tulleet "ihmettelemään" perhoa heittävää kalastajaa.Ja yllätys on ollut molemminpuolinen,uistelleet tyhjää kun paikat+tekniikan osaava
perhostelia on pessyt mennen tullen 10 vavan vetojuhdan.Tässä tullaan juuri siihen ongelmaan,mihin uistinmiehet(itsekkin) törmää.Kuha jötköttää aivan pohjassa,uistin viipottaa 0,5-1m pohjasta ja  nopeasti kalan ohi/yli.Kala ei reagoi huonolla syönnillä.Perhon teho perustuu päivällä aivan pohjassa uittoon,saa välillä raapaistakkin  pohjaa ja ennenkaikkea on tiedettävä missä kala luuraa.Kala saattaa olla hyvin pienellä alueella,heitto 1-2m sivuun ja tyhjää pyytää.Mutta kun paikat ja tekniikka on hallussa,kalastus tuntuu joskus jopa "helpolta".Niin osittainen kiitos varmaankin  loistavien kuhakantojen .Kalaa on ainakin meressä todella paljon ja kun pitää hermot kurissa ja ottaa vain ruokakalat kannat kyllä kestää  :D joten eikun pyytämään. :D

miikka

Katsokaas Pohjolan Perhokalastajan numero: 4/2002.
Sieltä löytyy TARPEEKSI tietoa kuhan perhokalastuksesta joessa.
Ja "roskakaloja" ei olekkaan!!

heittäjä

Anteeksi jos tämä menee ehkä off topiciksi, mutta toimiikohan kuhalle semmoinen virveliin tarkoitettu viritelmä. Siinä pääsiimaan kiinnitetään heittopaino ja siitä heittopainosta toinen siima jossa on sidottuna putkiperho tai joku muu perho
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

visa

Anteeksi jos tämä menee ehkä off topiciksi, mutta toimiikohan kuhalle semmoinen virveliin tarkoitettu viritelmä. Siinä pääsiimaan kiinnitetään heittopaino ja siitä heittopainosta toinen siima jossa on sidottuna putkiperho tai joku muu perho

Oon saanu sillä ihan hyvin kuhia :) Ja sen "viritelmän" nimi on sitten spinfluga ;)