Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Laajakehäperhokela #3 luokan vapaan

Started by peltzi, February 10, 2004, 17:30:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

peltzi

Elikkä tuollainen olisi tarkoitus saada jostain ja mielellään alle 200 ?. Olen tuossa rakennellut Lamiglassin lasikuituaihiosta itselleni "purovapaa" ja olisi tarpeessa saada siihen kela ja virlä mielellään ennen alkukevättä.

edit. oikeinkirjoitus

Anonymous

Osta Loopin Traditional Midge Luokka 0-2
Hinta noin 250e. Laatupeli

Royal Trude

Täytyypä kysyä tyhmä kysymys:

Miksi laajakehäinen kela mallia 'pajunvitsa' olevaan purokeppiin?

Itse en näkisi mitään syytä laajakehäiselle vasta kuin luokassa 6 ja siitä ylöspäin....
Fly fishermen have longer rods.

Royal Trude

Elikkä tuollainen olisi tarkoitus saada jostain ja mielellään alle 200 ?. Olen tuossa rakennellut Lamiglassin lasikuituaihiosta itselleni "purovapaa" ja olisi tarpeessa saada siihen kela ja virlä mielellään ennen alkukevättä.

Osta Loopin Traditional Midge Luokka 0-2
Hinta noin 250e. Laatupeli

Ja kaikki on kohdallaan.... nyt vaan tarttis löytää silmälasiliike...

Tirpitz

Itse pidan laajakelaisesta, koska siina siima ei ole niin pienella keralla. Ei tuommoiseen pikkuiseen purovapaan mitaan ruton kalliita keloja kandee ostaa. No jos tietty haluu esiintya niin mikas siina mutta kylla reilusti alle 100egen saa jo huippuja jos viittii kattella. Nyt se kuiteski kandee hankkia niin ei tartte maxaa "kesahintoja".
Suuria puheita, pieniä saaliita..

peltzi

joo ostin tossa jo itelleni ton visionin vr 35 kelan ja on ihan sopivan painoinenkin siihen lamiglassin vapaan... varsinkin kun itse pidän hieman takapainoisesta yhdistelmästä... hinta oli 189 €

Anonymous

Niin,ajattelin jos vaivautuu rakentamaan hyvän vavan niin kalastusnautinnon myötä kelakin on hyvää laatua.laajakehäisissä keloissa siimat todellakin istuu mukavammin ja haluaisin painottaa miksi laatukela.Purokalastuksessa kalastetaan usein erittäin arkoja kaloja eli ohuet siimat.Ohet siimat tarkoittavat jarrun erittäin pehmeää ja varmaa toimintaa.Lisäksi paino keloissa on kohdallaan.Ne on helppo pitää puhtaana ja tasapaino on hyvä.Esim Loopin pfw2 toimii vähän järeämmmässäkin kalastuksessa ,paino  lienee 108g.Midgen malli painaa noin 80g.Itselläni on myös visionin Midge olikohan 35 malli.Toimii sekin kevyessä kalastuksessa,mutta kyllä Loopin kela on parempi.(tämä tietenkin oma arvio)Ja kyllähän nämä kelat maksavat liikaa se on tosi,mutta jos aikoo nauttia vuosia kys.kalastuksesta suosittelen satsaamaan laatuun.Halvemmillakin tosin pystyy kalastamaan Mutta???

Anonymous

Yhtyisin valaan komentteihin.Kyllä laatuun kannattaa satsata jos esim. purokalastuksesta tulee intohimo.Yleensähän aloitteleva perhokalastaja joutuu tinkimään välineistään(hinta),mutta jos retkahtaa alalle niin varmaankin halppistekeleet vaihtuu laatuvehkeisiin(itsekkin kokenut).Eli pitkässä juoksussa "säästää halpisvälineiden hinnan" .Huippukelalla kalastelet vuosia ja homma pelaa.Ennenkaikkea kalastusnautinto on kohdallaan.Halpapuolelta suosittelisin Loopin Graphite laajakehä,paino 86g Hinta kai noin 70e

Anonymous

Royal Trubelle!!

ymmärtänet asian sitten kun kasvat "isoksi" :D

Royal Trude

Valas,

on aiwan oma asiasi mihin rahasi sijoitat. Laajakehäinen kela tuossa kokoluokassa nyt vain kuulostaa niin kornilta vaatimukselta, että piti sitä ihmetellä. Olisi nimittäin luullut että mieluummin olisi painottanut jarrua eikä laajaa kehää.

Jos minulle annettaisiin kaksi luokan #3 kelaa, á 200€, joista toinen on kapeapuolainen ja huippujarrullinen ja toinen leveäpuolainen ja hyvällä jarrulla niin valitsisin ehdottomasti parempijarruisen. Ilman toista ajatusta.

Johtunee varmaan siitä että olen testaillut noita keloja jo muutamia vuosia... en varmaan silti ole tarpeeksi... iso?

Mikä tuonkin 'ison' määritelmä sitten lienee....

Anonymous

Heh .Nuo kommenttisi kertovat jo paljon mitä sisältyy viitteeseen kasvaa isoksi..Mitä kommentointiisi tulee keloista voinen yhtyä tuohon täysin.

Anonymous

Valitettavasti sama pätee kalastusvälineissä kuin muussakin.Huippuvehkeet maksaa.Mitä rahalla sitten saa ja mitä on valmis investoimaan perhoharrastukseen.Itse olen sijoittanut aika tukun kyseiseen harrastukseen,mutta myös nautin perhokalastamisesta niin paljon että hyväksyn sijoitetun rahan.Toki halvemmillakin välineillä tulee toimeen,mutta omalla kohdallani paluu vanhoihin välineisiin on kuin hyppy mersusta ladaan.Ajatellaan vaikka kahluusaappaita/housuja+kenkiä ero on aikamoinen,mutta niin on hintakin.Jos on valmis tinkimään laadusta ja mukavuudesta säästää selvää rahaa.Näin se vaan menee

peltzi

ostin sitten tuossa tuon visionin vr35 kelan ja on ihan sopivan painoinenkin siihen lamiglassin vapaan nähden... itse suosin laajakehäisiä sen takia enemmän, että niissä siima ei ole niin sykkyrällä kelasta ulos tullessa => parempi suoristuminen ja onhan tuossa visionin vr35 kelassa omasta mielestäni hyvä jarrukin ja mielestäni vielä helppo säätöinenkin...
joten jokainen tallaa tavallaan... jotkut tykkää enemmän normaalikehäisistä ja jotkut laajakehäisistä... itse kuulun tähän viimeisenä mainittuun kastiin...

MAKUASIOISTA ON TURHA KIISTELLÄ!!!

Foorumini

MAKUASIOISTA ON TURHA KIISTELLÄ!!!

Näin on, tätä kun eivät kaikki käyttäjät ymmärrä.

Vision vr35 on varmasti laatu kela. Henkilökohtaista kokemusta ei ole, mutta koskella pari kaveria on ainakin ihan hyväksi ko. kelan todennut. Laitahan kokemuksia kun saat testattua sitä uutta kelaasi. Kiinnostaisi tietää miten sopii vavan kanssa yhteen.

Tirpitz

Hommasin just laajakehaisen Orvis Rocky Mountain Large Arbour III kelan. Ja koska se on laajakehainen niin se on iso ja hieman raskas. Nain laajakehaiset ovat. Eli jos haluaa laajakehaisen purovapaan niin kannattaa tsekata sen paino ja koko. Ei semmoseen purovapaan mitaan kovin raskaita kukaan halua.
Jos haluaa laajakehaisen niin pitaa ymmartaa kysya itseltaa miksi. Etuja ovat nopeampi sisaankelaus ja siima on vahemman pienella rullalla. Siimakapasiteetti voi myos olla suurempi mutta siita ei puroilla kalastaessa tartte huolehtia jos ei nyt joku majava satu siiman paahan iskemaan  ;)

Anonymous

Laajakehäpuolaiset raskaita????
Loopin Traditional midge  80g
Loopin Nymph Wide         88g

??????

erästäjä

Laajakehäpuolaiset raskaita????
Loopin Traditional midge  80g
Loopin Nymph Wide         88g

??????

Riippuu valmistajasta. Orviksen laaja kehäiset kelat ovat aika raskaita, kuntaas visionin ja loopin aika kevyitä.
-Kala Eemeli-

Anonymous

Joo viittasinkin pahaan virheeseen yleistää asioita.
"näin laajakehäiset ovat"

Tirpitz

Joo nainhan asia on. Kaikki laajakelaiset joita ma oon kasitelly on ollu raskaita ja luulin et nain kaikki on. Joo siis toi oli lipsahdus  :)   Orvis tekee laajakehaiset alumiinista ja Loop ja muut siis graphitesta eli onhan siina painoeroa.

Pete

Joo nainhan asia on. Kaikki laajakelaiset joita ma oon kasitelly on ollu raskaita ja luulin et nain kaikki on. Joo siis toi oli lipsahdus  :)   Orvis tekee laajakehaiset alumiinista ja Loop ja muut siis graphitesta eli onhan siina painoeroa.

Tuliko taas lipsahdus ja vahinko? Loopin kaikki muut laajakehät on alumiinista paitsi tietysti Graphite. Samoin Visionin muut paitsi Graphite malli.
Älkää hyvät ihmiset yleistäkö vertailuissanne.

Laajakehämalleja tekee paljon,paljon,paljon muitakin valmistajia kuin nämä mainitut kolme valmistajaa, jotka eivät kaikki edes välttämättä ole sieltä parhaimmasta päästä.

Anonymous

Todellakin noita kelan valmistajia ja malleja rupeaa olemaan
niin paljon tarjolla,että putoaa pikkuhiljaa tästä kehityksestä
jälkeen.Toivottavasti tuo kehitys-suuntaus on jotain muuta
kuin esin kännyköissä.Tarvitseeko sen kelan olla uusinta
"avaruusmateriaalia" että sen kanssa kehtaa mennä joelle tai
että kelan kanssa ylipäätään tulee jollainlailla toimeen?
Ajatelkaapas itse kelan rakennetta.Aika vähän "liikuvia" osia.
Automaattikoneet työstää runkoja aika määrän tunnissa.
Muutama ratas sisään+jarruvepatukset ja hinta saattaa olla
yli 500e Hmmm.Noin vaan ajatuksena :D

Tirpitz

Joo nainhan se no. Mutta eiko sillaki oo valia etta vapa on tasapainossa. Eli jos on liian kevyt kela isossa vavassa niin kippaa eteen ja taas liian painava taakse? Eli siis sita ma ny yritan tas sanoa et onx se aina hyva jos on kevyt kela?
Mun Orvis kylla naytta pelottavan isolta mun #5 vavassa mutta ainaki se on taydellisesti tasapainossa.

Anonymous

Puhut ihan asiaa,tasapaino myös tärkeä tekijä ja ne painoerot-
kin ovat usein niin marginaalisia ettei sillä suurtakaan merkitystä
ole kalastuksessa. Pää-asia kait lienee että vehkeet toimii ja on
mukavia käyttää ja itse nauttii niin homma on kohdallaan. :D

peltzi

no foorumini kysyi palautetta kelasta kokemuksien jälkeen ja voin todeta että kela toimii todella hyvin...
kyllä siinä jarrukin mielestäni on hiukan parempi kuin kaikissa kokeilemissani perinteisissä keloissa ( 3,4 kiloinen kirre 0,12 perukkeella ei ole huonosaavutus)
ehkä tossa oli kyllä vavallakin jotain osaa ja arpaa kun oli löamigalssin 3# lasikuitu vapa mikä on todella notkea ja pitää kalan kuin kalan hyvin kiinni....

oma mielipiteeni kelasta on seuraava

-hieman ehkä raskahko (ei haittaa itseäni koska tykkään hiuman takapainoisesta yhdistelmästä)
-kelan jarru on todella hyvä
-ei mitään koloja minne siima voi mennä
-jarrun säätö on hyvä ison nupin ja hyvän sijoituksen perusteella

Royal Trude

Quote from: peltzijoo ostin tossa jo itelleni ton visionin vr 35 kelan ja on ihan sopivan painoinenkin siihen lamiglassin vapaan... varsinkin kun itse pidän hieman takapainoisesta yhdistelmästä...

Quote from: TirpitzJoo nainhan se no. Mutta eiko sillaki oo valia etta vapa on tasapainossa. Eli jos on liian kevyt kela isossa vavassa niin kippaa eteen ja taas liian painava taakse? Eli siis sita ma ny yritan tas sanoa et onx se aina hyva jos on kevyt kela?
Mun Orvis kylla naytta pelottavan isolta mun #5 vavassa mutta ainaki se on taydellisesti tasapainossa.

Quote from: Anonymous
Puhut ihan asiaa,tasapaino myös tärkeä tekijä ja ne painoerot-
kin ovat usein niin marginaalisia ettei sillä suurtakaan merkitystä
ole kalastuksessa. Pää-asia kait lienee että vehkeet toimii ja on
mukavia käyttää ja itse nauttii niin homma on kohdallaan. :D

Tasapaino? :lol:
:mrgreen:

Kävellessä vapa kädessä - toki, hienoahan se on että vapa ei keinahda kärki edellä sammalikkoon tai kuusenoksiin huomaamattaan kun lompsii pelipaikalle muutaman sadan metrin päähän....

Kannattaa koittaa pientä testiä:
Heitä ensin normaalisti kela+vapa yhdistelmällä (#1-5). Visko vaikkapa tunnin verran. Kelan saat valita kevyimmästä päästä tai raskaimmasta.
Irrota sitten kela vavasta ja laita se taskuun.
Visko taas kuin heikkopäinen, pitkä tovi.

Kysymys: kumpi tapa on "tasapainoisempi" ja mukavampi heittää siimaa?

Ei mahda mitään, rupee naurattamaan oikein kympillä nuo jutut....  :lol: