Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Välineurheilua..."vanhan jäärän" saarna

Started by ipo, February 16, 2004, 11:51:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ipo

Kun 70 -luvun puolessa välissä kävin hakemassa Jyväskylän Sokokselta sen ainoan vavan mikä siellä oli myynnissä, lasikuituinen Daiva, en voinut kuvitella milllaiseksi välineurheiluksi perhokalastus muodostuu.

Onneksi keskustelussa on vielä mukana käytännössä todennettujakin asioita. mutta valitettavasti  "mikä on paras" -keskustelua perustellaan lähes "muldermaisesti", "truth is out there",  "musta tuntuu"  -periaatteeilla.

Minulla on nytkin kaapissa varmaan 20 vapaa. Yhtään en ole myynyt, niistä on tullut kavereita. On Kalakavereiden tekemiä Bambuja,  pullojen keräyksellä hankittuja Orviksia 70-luvun lopulta jne.  Jollakin vavalla on kivan keveä kalastaa. Toisen vavan kanssa nauttii sen estetiikasta, esimerkiksi bambulla kalastan mieluiten elokuun lämpiminä iltoina pinturilla(h-vetin sekopää).

Sitten 80-luvun ei perhokalastukseen ei loppujen lopuksi ole tullut paljon todellista kehitystä.  Hienoin homma on mielestäni CR -kalastus.

Enemmän mielestäni perhokalastus on menettänyt aikojen kuluessa.  Nykykalastajilla on hukkuneet käytöstavat. Nykyään Keski-Suomen koskilla kun törmää toiseen perhokalastajaan,  tuntuu kuin "päivää" -sanan sanominen olisi kovinkin tuskallista.  "Kalastusetiikasta" ei ole tietoakaan. Vielä 80 -luvulla porukalla vaihdettiin mielipiteitä kalastustilanteesta, kerrottiin jopa  kalahavainnot toisille.  80 -luvulla oltiin vielä hengenheimolaisia. Mihinkähän se on hävinnyt?

Nyt siellä tuijotetaan välineisiin. Tässä muutama vuosi takaperin Keskisellä kalastellessani, nk. ammamiehen, sagen -lippis päässä kommentteja: "Miten viittit kalastaa neopreeneilla,   Eihän tommosella hardyn -kelalla kalasta enää kukaan ...jne". Siinä ne pojat sitten puidulla pellolla heittelivät Sageillaan kauniita heittoja, kun minä olin kalassa koskella.

Myös luonnon kunnioittaminen on hävinnyt. Mielestäni tupakan tumpit ja kaljapullot/tölkit eivät kuulu luontoon.  

Minä olen jääräpäisenä päättänyt mennä toiseen suuntaan, kohti 50 -lukua.  Ostin semmoiset  vanhan henkiset canvas-kumi-canvas -kahluuhousut,   Natsi-siwasta halvan öljykangastakin.  Ensi kesän kalastan sillä ekalla Daiwan lasikuidulla ja perinteisillä pinta/uppoperhoilla.  Päässä pidän edelleen sen vanhan huopahatun. Jos se nyt pysyy enään sillä kuumaliimalla kasassa.

Tv.
ipo

"Perhokalastus on yksi harvoista harrastuksista, jossa voi olla lähes aina oikeassa."
"Ollaan kaikki oikeassa"

Perhokalastus on ihanaa... kaikki voivat olla oikeassa!

Anonymous

Jep jep, et ihan yksin ole ajatuksinesi. Tiesitkö että vieläkin pahempia propellipipoja löytyy osoitteesta http://www.bamburakentaja.com

Ei Saakeista tietoakaan...

ipo

Hupsista...ilmoittauduin Tuohon Fossiili -juttuun...Huopanalle ei ole matkaa kuin muutama kymmenen kilometriä...

Ois hieno nähdä jälleen semmosia jurrikoita. :?

Tuo Huopanankin on jäänyt kalastuskohteena tyystin.  70 -luvulla muuten oltiin Tumpin kanssa kalassa siellä, niin kalastajat saivat nukkua hautomon yläkerrassa yönsä. Jumakekka oli se hienoo herätä aamuyöstä kun vesiperhoset parveilivat ikkunassa.

Sitten patoaltaassa ongittiin sumarilla taimenia. Silloin oli rannoilla tiheät pusikot. Nyt tulee kyynel simmuun....

Nyttemmin olen käynyt motskarilla vilkaisemassa tätä "anssitettua" -koskea.  

Hota

Minä olen jääräpäisenä päättänyt mennä toiseen suuntaan, kohti 50 -lukua.  Ostin semmoiset  vanhan henkiset canvas-kumi-canvas -kahluuhousut,   Natsi-siwasta halvan öljykangastakin.  Ensi kesän kalastan sillä ekalla Daiwan lasikuidulla ja perinteisillä pinta/uppoperhoilla.  Päässä pidän edelleen sen vanhan huopahatun. Jos se nyt pysyy enään sillä kuumaliimalla kasassa.

Jees kun Retrohengistä perhostelua.
Meikäläiselle ei ole jäännyt aikojen alusta kun kaksi hyvää kaveria. Toinen on 8´5# Lamiglasin Bamboo Action lasikuitu huiska. Heittää mukavasti ja kilonen kala hiukan kovemmassa virassa taivuttaa kärkirenkaan melkein rystyseen asti ;)
Sitten on tuo Orviksen Springcreeck 9,6´ 5# aihiosta -85 tehty ikiliikkuja/jokapaikan höylä.
No onhan noita muita kepakoita tuolla nurkassa ( en kyllä tiedä miksi ) taimen/harjus/siikakoskilla kummasti tuo vanha hiilari tulee aina laitettua tositoimiin.
Sen verran mukavuuden halua on että käytän kyllä nyky trendien mukaisia kahluuvehkeitä.
Tarviskohan ensikesänä tehdä Retrokierros niille koskille joissa meikäläisen perhostelu alkoi -80 alussa ja muistella menneitä.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

ipo

Vai että Retrokalastusta...heh...heh

Keski-Suomessa on paljon paikkoja, joihin ei vielä kaikki tajua mennä.  Olen käynyt tässä 5 vuotta kalastamassa KUHAA perholla virtaavasta vedestä.  Paras Kuhani on 2750 g, sesonki alkaa tuossa toukokuun alussa.  

Mitäs niitä Retrokoskia olisi? Heijonen -> "Anssitettu".  Keskinen (Tänne ei anssi ole vielä kerennyt).

Passiivisella kieltolistallani ovat :
Äyskoski, Liian helppo paikka kalastaa. Vaan paikkana hieno. Ylihinnoiteltu. Kalastan mielummin 20 eekulla tyhjää, kuin kylki kyljessä äyskärillä patolan istarimonttua. Joo, Joo saahan sieltä alhaaltakin hyvin.

Kymö. Lopetin siellä käyntini kun "kunnostus" oli valmis.  Hämäläisen Erkin luona vieläkin. 80 -luvun alussa kävin parhaimmillaan 4-5 kertaa viikossa kalastamassa. Tästä onkin hauska tarina.  Erkki  70v, herätti minut aamulla 3 aikaan, "minulla on käsi kipeä, tule istuttamaan kaloja" .  Siinä erkin kanssa valkattiin kaloja.  Yksi taimen oli tosi kauniin keltainen ja ehjäeväinen. Kyljessä oli suomuvaurio, joka oli kuitenkin parantunut.  Painuin takaisin telttaan nukkumaan.

Herättyäni  keittelin myllysaaressa kahvia.  Seuraan liittyi myös nykyisin Guruna pidetty J V ....  "Sain aamulla seitsemän aikaan orginellin taimenen tuosta niskalta, oli tosi hyvä syönti".   Pyysin näyttämään kalaa, niin...siinähän se kaunis istari oli. En kuitenkaa poistanut kaverin hallusinaatiota.  Taisi olla seuraavassa Perhokalastus -lehdessä kuva hymyilevästä kalamiehestä.

Anonymous

Täytyy muistaa kaikki kehittyy,myös perhokalastus ja ennenkaikkea välineet.Annappas nykyperhostelijalle bambukeppi käteen "kokeileppas tuolla,olen kalastanut sillä 20v."Todennäköisesti vastaus on "karmeen oloinen",eli ei istu välttämättä Sagella kalastavan käteen.Nykyperhostelija joka on opetellut perhostelun huippuvavalla Esim Sage,loomis,Y.m toteaa monen vanhan vavan olevan huonon.Miksi??.Häneltä puuttuu "tunnearvolataus",joka useimmilla vanhoilla jäärillä on vehkeistään.En halua morkata näitä "vanhoja" vehkeitä käyttäviä.Päin vastoin on upeaa nähdä koskilla erillaisia välineitä ja erillaisia kalastajia.Mutta on tunnustettava nykyvapojen laatu+toimivuus.Nuorilla on näihin uusin se "tunnelataus"

Hooded

Ipo puhuu asiaa. Olen havainnut aivan samanlaista käytöstä. Tän skenen sukupolvissa on ilmiselvästi sellanen äijä vaihe missä mikään ei ole osalle kalastajista pyhää. Enkä tarkoita nyt nuoria perhokalastajia. Mun kokemusten mukaan tuleva ikäluokka (10-18) osaa käyttäytyä koskilla huomattavasti paremmin kuin about 18-40 vuotiaat(itsekkin kuulun tähän ikäluokkaan). Osaavat kohteliaasti keskustella ja ovat aidon kiinnostuneita asiasta. Ymmärtävät mitä tarkoittaa liikkuva kalastus eli annetaaan toisillekkin tilaa. Tahto myös kehittää harrastusta on valtava mikä on ihailtavaa seurattavaa. Toki en halua yleistää ja havainnot ovat vain itseni tekemiä. Joka ikäpolveen mahtuu ne omat epäkypsät yksilöt jotka hölmöyttään aiheuttavat häiriötekijöitä. Siis tölkit, tumpit, yleinen mölyäminen jne.

Onneksi meillä on tässä maassa vankka ja arvostettu perhokalastuksen historia mistä löytyy nimiä jotka todella ovat ansainneet kunnioituksensa. Näiden pioneerien arvomaailmaa pitää ehdottomasti viljellä seuroissa sen vuoksi että perhokalastus saadaan pidettyä hengeltään hyvänä ja hauskana harrastusmuotona kaikenikäisille.

Miten tähän tavoitteeseen voidaan pyrkiä? Katsomalla peiliin ja tekemällä asialle jotain? Vai?

Eikä perhokalastus ole rahasta kiinni. Sanoo merkeille sielunsa myyneet mitä tahansa niin silti sen perhon sinne veteen saa halvemillakin vehkeillä.

ipo

hmmm... mukava että tuli keskustelua.

No. Tullaan jälleen tähän "tunnetasoon".  Vaikka jääräksi tunnustaudunkin, meillä on kalastusreissu 3-4 krt kesässä Keskiselle (varaamme koko kosken). Siellä on sitten näitä "Uuden suunnan" -kavereita, jotka ostavat näitä "uutuuksia".  Tietysti olen kokeillut niitä. Eipä niissä mitään mullistavaa. Vavoista sanoisin että niistä on tullut jäykempiä, joiden seurauksena niillä on helpompi heittää joen toisella puolella olevan kaverin eteen, koska siellähän ne kalat ovat.

Yksi kaverini touhotti #2 keppiä. olikohan se Scott...kokeile, kokeile...no kevythän se oli. Vaihdoin #4 siimat ja samalla tavallahan se heitti. Tosin taipui hieman enemmän.

Laatu? toimivuus? kuten perhostelija mainitsi. Laadun voi varmaankin todeta esim. materiaalin kestävyydellä...mutta toimivuus..ohhoh...

Miten joku voi sanoa toisen vapaa huonoksi? Sinä aikana kun olen kalastanut perholla, vastaani on tullut hyvin vähän vapoja, jotka ovat olleet lähes mahdottomia kalastaa. Jotkut vanhat lasikuituvavat menettivät voimansa pitkissä heitoissa l. Aihio meni ovaaliksi.

Ihan mielenkiinnosta peräänkuuluttaisinkin että mitä olennaisesti uutta on perhokalastukseen tullut sitten 80 -luvun?

itse tulee mieleen:
* hengittävät housut (goretex)
* Levyjarrulliset kelat (yleistyivät ainakin)
* Apinahyrrät eli nämä isokehäiset perhokelat.
* Sidontatarvikkeissa nämä Glitterit ja keinokuidut.

esim. Siimat ovat samaa roskapussikamaa kuin ennenkin. tosin luisto on hieman parantunut.

Anonymous

Yhden asian voi sanoa satavarmasti: Nimimerkki Perhostelia ei ole ikinä kalastanut hyvällä bambuvavalla. Yksikään noista "huippuvavoista" ei pääse lähellekään sitä tuntumaa ja herkkyyttä mikä on bambulle ominaista. Molempia on ollut, sekä huippuhiilareita että splittejä. Nykyisin vain splittejä, niissä ei ole mitään vanhanaikaista, ne ovat todella hyviä työkaluja.

Anonymous

Pakko on kommentoida.Niin kyllähän perhon saa veteen huonommillakin välineillä=miksi ostaa mersu kun ladallakin pääsee.Ja vavoissa ei ole tapahtunut kehitystä ja kaveri ei nykyvavoista löydä sopivaa ja mennään "kalaan VARATTIIN KOKO KOSKI"MEININGILLÄ,annetaan toisille "tilaa"eikä siimoissakaan ole tapahtunut kehitystä???.Huh tosi Jäärä.Itse olen käyttänyt g-loomisin 7,6 jalk.Adventurea luokka 3-4 joka pelittää hyvin pienillä puroilla ja vähän isommillakin:Siimat pääasiassa Vision presetation WF4F sopii ja toimii minun kalastuksessa hyvin.Ei minulla tästä siimasta huonoa sanottavaa.Mistähän olet siimasi väsännyt(varmaan silkki).Ja kyllä vapaa voi sanoa huonoksi,jos se on huono .Itselläni on 4 huonoa 2 toimivaa (omasta mielestäni,eli NAUTIN NIILLÄ KALASTAMISESTA!!! joku nauttii ladasta joku mersusta,näin se vaan menee

Anonymous

Ja mitä hattukaverin kommenttiin tulee VÄÄRIN.Olen omistanut bambuvavan(saatu perintönä isän kuollessa)tämä laatuvapa napsahti poikki pilaten kalastusrupeaman siltäerää.Lisäksi olen kokeillut kahta muuta tositoimissa.En väitä että olisivat huonoa kategoriaa,mutta ei minun juttu.Tässä on kai turha jatkaa jäärät oikeassa muut väärässä.

ipo

Niimpä niin, vihdoinkin löytyi yksi besser wisser.

Lainatakseni perhostelija:
> ja mennään "kalaan VARATTIIN KOKO KOSKI"MEININGILLÄ,
Vastaus: Valitettavasti jos kalakaveriporukkaan kuuluu 7 -miestä ja Keskiselle on 7:n luvan rajoitus...niin...väkisinhän se koko koski tulee varatuksi, jos ymmärrät. Toivottavasti.

>Huh tosi Jäärä.
Kiitos

>Mistähän olet siimasi väsännyt(varmaan silkki).
Olen kyllä kokeillut silkkisiimoja, mutta ovat liian työläät ja soveltumattomat pitkäaikaiseen pintaperhokalastukseen.

>Ja kyllä vapaa voi sanoa huonoksi,jos se on huono .Itselläni on 4
huonoa 2 toimivaa (omasta mielestäni,eli NAUTIN NIILLÄ KALASTAMISESTA!!! joku nauttii ladasta joku mersusta,näin se vaan menee

Sinulla on näköjään mielipiteitä. Voisitko antaa minulle jäärälle faktaa. Siis ei mitään "minun mielestäni" -juttuja,  millä määrittelet mersu- ja ladavapoja??? Eli mikä esim. on olennaisesti muuttunut hiilikuituvapojen materiaalissa 80 -luvulta? tai esim. mikä on olennainen ero 80 -luvun Orviksissa tähän sinun g-loomikseen.

Itselläni ei ole #3 luokan vavasta kokemuksia, vaan muutama vuosi erehdyin käyttämään kevyttä #4 luokan vapaa, vaikka tiesin että Heijosten koskeen oli noussut muutakin kuin istutustaimenia. Siinä sitten juostiin ja ruikutettiin kuin useampikiloinen taimen viiletti pitkin Rakinkoskea. Ei kai maltti pitänyt kun kala pääsi karkuun.

Oli pakko vielä lisätä, että kiitos Perhostelija....siinä oli ensimmäinen keskustelussa, joka mainitsi että joku on OIKEASSA ja toinen VÄÄRÄSSÄ...hahahahah. Tätähän minä hain, perhokalastuksessa siis voi jokainen olla oikeassa ja muut väärässä.

Tässä totisten torvikunnassa on yksi syy miksi siirryin harrastamaan moottoripyöriä, siellä ei ole ihan näin totista "musta tuntuu" -meininkiä, vaan sielä pätee faktat.  Ja suvaitsevaisuuskin on laajempaa. Niin ja on rennompi meininki.

Minulle on ihan sama millä vavalla/siimalla kukin kalastaa ja vielä vähemmän kiinnostaa mitä ne on maksanut.

Anonymous

Niin miksi minä vertaisin minulla "toimivaa vapaa" sinun "toimivaan vapaan.Ja mene Orviksen sivuille katsomaan mitä on tapahtunut kehityksessä.Ja sattumakaloja on minullekkin (ihme ja kumma )sattunut kohdalle.Suurin Ivalojoen taimen painoi 3,6kg ja oli  "sattuma".Olin nimittäin kalastamassa harjusta.Eli kyllähän välineet täytyy stemmata kalastusmuodon(kalakoon mukaan),vahinkoja tietysti sattuu.Itse vain tykkään "keveämmästä kalastuksesta"keveillä välineillä.Ja mitä tähän moottoripyöräilyyn tulee on tullut harrastettua sitäkin ja Katupyörä=lada,Harley Dav,=mersu niinkös se meni.Heh

ipo

joo. olihan tuossa komeeta tekstiä kuinka hiilikuitua on kehitetty.

Vaan jos itse olisin vavanrakentaja, niin eikös sitä aina yrittäisi "kehittyä"?.

Vaan onhan ne hiilikuituvavat varmaan tulleet kestävämmiksi ja keveammiksi.

Mulla on yksi kaveri joka tekee bambuvapoja. No. se sitten antaa minulle niitä kalastettavaksi. Oliko hyvä kartio? heittikö hyvin?  Kerran tässä kaveri oli tehnyt ihan ikioman kartion. Vapa paino pirusti ja kalastuksen päätteeksi vapa katkesi holkin yläpuolelta. Tuli komee vapa takan yläpuolelle...ei siis takkaan.

Eiköhän vaan nautita elämästä ja kalastella.

Anonymous

Näin me tehdään kalastetaan vaan.Tästä aiheesta voisi "vääntää "loputtomiin oikeassa,väärässä n.j,mutta vastakkainasettelu herättää myös keskustelua ja mielipiteitä ja niitähän riittää kuin meitä kalastajiakin.Odottelenkin jo mielenkiinnolla tulevaa kautta,voi olla että avaan sen Turkissa.Olen lähdössä vähän huilaileen ja ajattelin ottaa matkasetin mukaan,saas nähdä löytyykö sieltä virtavettä ja jos löytyy lupa y.m asiat voi olla kinkkisiä.Ja kun on toi kielisivistys vähän heikko niin???
Keskustellaan ja  naatiskellaan

Anonymous

Pakko ottaa kantaa tähän vapa-asiaan.
Esim Loop on ottanut käyttöön uuden valmistusmenetelmän ,jonka ansiosta kestävyys on huomattavasti parantunut.Taivutuskokeissa on päästy yli kaksinkertaisiin lujuuksiin.Hiilikuituvapojen valmistuksessa yleisesti käytetty lasikuituscrimmaus(harsokangas)tekee vavoista sitä kriittisempiä,mitä parempaa ja kimmoisampaa hiilikuitua on käytetty.Loop on kehittänyt aivan uuden hiilikuituharsoituksen,jonka ansiosta vavoissa ei ilmene lainkaan lasin aiheuttamia haittavaikutuksia eli ovat kestävämpiä kuin aikaisemmat .Tässä vain yksi esimerkki

Anonymous

Kiitokset Jäärä ja otan osaa!!

Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä. En vain ole ole oikein viitsinyt vaivautua kommentoimaan asiaa. Hyvä, luonnonläheinen ja >pari kymmentä vuotta? sitten Suomessa vielä varsin neitseellinen harrastus on joutunut kaiken maailman markkinavoimien alttarille.
Unohdettu on jalon harrastuksen syvin olemus, vaikkapa periaatteella  " etsimistä, löytämistä, mahdollisuutta,,, orgasmi"  (= mahdollinen tyydytys, ettei aleta ihan onanistiksi haukkumaan).

Olen varsin surullisena seurannut tätä kaupallisuuden kylvämistä varsin otolliseen maaperään (=nuoret ja innostuneet) ja samalla erään arvomaailman tietoista hävittämistä.

Itse pidän tähän yhtenä pääsyyllisenä 20 vuotta sitten syntynyttä alan suomenkielistä  lehdistöä, joissa sivujen täyttämisestä ovat huolehtineet muutamat erikoisavustajanimikkeen alla toimivat testaavat ammattilaiset, esimerkikiksi joka paikan sellainen J.J. (=ei tarkoita Järvilehtoa). Oleellinen asia, itse perhokalastus, ilmeisesti  tukijoiden markkinointivaateiden vuoksi on jouduttu jättämään lapsipuolen asemaan. Korostan sitä, että muutama rikka sopassa pilaa helposti koko keiton.

Otan osaa suruusi istuessamme vierekkäin koskitörmällä katsellen keskellä virtaa seisovia kummajaisia, jotka ovat pyntätty kaiken maailman krääsällä kuin Diorin mannekiinit. Ammattimalleiksi heidät tunnistaa strutsin- sorry fasaanin pyrstysulkatupeella varustetusta päähineestä, minkä lieren vasta käynyt sadekuuro on kääntänyt kasvojen peitoksi kuin suruharson.
Poistumme hissukseen taakse katsomatta porisevalle kermakahville, sinulla Daiwasi minulla vanha Henry's.

Tämä on minun kiitokseni ja myötäelämisen osoitukseni ainoastaan Jäärälle asiasta, johon hän on ottanut kantaa puolestani. Asiasta, mihin itse turhamaisuuttani en ole viitsinyt vaivautua.

Anonymous

Taisit miettiä tuota aika pitkään.Kummastuttaa m.m tämä sexistinen
kannanotto,minun mielestäni ei sovi katekoriaan,tiesitkös niin isänikin aikoinaan eli 50-60 luvulla aina kun oltiin kalassa,mutta pallo pyörii,mukana on mentävä,hän ymmärsi kuitenkin paluuta ei ole,ehkä teidänkin on aika ymmärtää.

ipo

joo...minäkin luin tuon  "Pikkujäärän" tekstin, ja täytyy myöntää että hyvää teki...Minäkin mietin tovin ennen kuin kehtasin kajota pyhimpään. Ollaan varmaan istuttu joskus joen penkalla?

Sitten tähän voisi vielä laittaa lisää kierrettä, kun ryhtyisi puhumaan...että sitten kun kalastaja on kotoisin ............ ja tulee tänne Keski-Suomeen, niin sitten ....... se kalastaa niitten maalaisjunttien kanssa....sorry..mää oon koulukiusattu 60 -luvulla. Opekin löi PUU-peräisiellä moralla päähän. Kyllä PUU -peräinen Mora on jotain verrattuna MUOVI -peräiseen Moraan.

Mutta siinähän se Perhostelija taasen on oikeassa että taaksepäin ei ole katselemista. Sen olen huomannut että perhonsidonta- sekä heittotaito kalastajien keskuudessa on noussut.  Johtunee osaltaan vituralleen luokitelluista vavoista. Pah...nykyinen 3# vapa heittää täysin normaalisti #5 siimoja. Ainakin ne Saget, joita minä olen kokeillut.

Mutta tuosta JJ:stä...oltiin yhden symbosiumin jälkeen, 80-luvulla, perhoseurojen hallituksen jäsenet saunomassa erään henkilön luona. No siinä äijäporukalla istuttiin saunanlauteilla, kun tämä ko. henkilö tuli muovipussi päässä. Minua rupesi hiukkasen naurattamaan, mutta naama pokkana kysyin syytä moiseen lakkiin:

"Permanentti menee pilalle"

Anonymous

Itse perhostusta kauan harrastaneena rohkenen tuoda esiin lajin voimakkaan kasvun mikä minun mielestä on hyvä asia.Tietenkin laajuus tuo lieveilmiöitä,mitkä toivoisi poistuvan.Roskaaminen,piittaamattomuus,kalojen kunnioitus y.m.Mutta jos ne vedet olisivat vieläkin neitseellisiä,se tarkoittaisi sitä,että kys. harrastus olisi herrojen eikun harvojen herkkua.Vain tietyn suppean piirin etuoikeus.Olen iloinen että olen saanut "käännytettyä" perheen pojat kys.harrastuksen pariin ja en voi kuin ihmetellä vanhojen perhokalastajien suhtautumista nuoriin kalastajiin joilla varustus on nykyaikaista.Onko se kateutta,omahyväistä ajattelua,nuorten kalastajien aliarviointia,samaistamista kaikkien kohdalla tiettyyn raamiin.En tiedä.Itse koen samat tunteet kuin silloin ennen ja  enemmänkin kun omat pojat jatkavat siitä mihin vanha jäi.NYKYNUORET OSAAVAT NAUTTIA YHTÄPALJON KUIN ME SILLOIN ENNEN.Ainoa ero on että varustus on muutunut ja vedet vähenmän neitseelisiä

Anonymous

Toi muovipussijuttu oli hyvä!Hehehe
Ei tullut kiusausta vetästä vähän syvemmälle Heh

ipo

Oli se niin söötti siinä muopussissa. Eikös se nykyään taida olla niin rikas että pääkin on nahkaa.

Vasgo, Olen kanssasi aivan samaa mieltä.

Vaan neitseelliset joet taitavat olla jossakin 40 -luvulla?

Laji on muuttunut ja se on hyväksyttävä. Ja onhan Joissa ollut viimeisen 10 vuoden aikana kalaa erittäin paljon. Kiitos istutusten.

Ja vielä kun tämä uusi sukupolvi on jalostunut tähän cr-touhuun, niin koskissamme ui vielä lähes "orkkis tamu" ja "orkkis kirri ;-)".

Saimpahan keskusteluva aikaiseksi...Muutama tarttui oikein hyvinkin. Voishan sitä vielä keskustella....kyllä minusta bambu-vapa on paljon parempi ku..... :)

Anonymous

Ehei kyllä se on toi toi Orviksen lippulaiva T-3
Tehty 80-luvun aihion mukaan :D

Anonymous

Onhan tuolla varastossa yksi vanha "neliskanttinen",taitaa vaan olla niin hapero,että keväällä nappaan hiilikuitua käteen :D

Royal Trude

Kylläpä harmittaa kun missasin tämän laatuthreadin, mutta kannanpa korteni (AFTM#4, 9' 6") kekoon.

Välineurheilua --- verrattuna entisaikoihin. Mutta niin se vaan oli yhtälailla välineurheilua vuonna Mooses. Erona on "vain" se että nyt välineitä on enemmän. Tunnearvoa tulee tämän päivän nassikalla olemaan tämän päivän ensimmäisestä vavastaan 30 vuoden päästä yhtä lailla, kun silloin kalastellaan titaanialumiinivahvisteisilla geenipajuvavoilla.

Yksi mikä nykykalastuksessa ihmetyttää on se, että suurin osa kalastajista ei edes noteeraa pintaperhoja. Liitsit ja supertinselit ja pupat aina siiman päässä. Istaria,nam!

Kuinka moni kalastaa esim. koko kesän pääasiassa pintureilla? 0/

Jahas, töihin kai sitä tästä pitäisi....

Muistakaa! Minä olen oikeassa. Mutta älä huolestu: sinulla on vielä pieni mahdollisuus tulla yhtä hyväksi ja viisaaksi kuin minä. Se ei vaadi sinulta mitään muuta kuin että olet samaa mieltä kuin minä.
Fly fishermen have longer rods.