Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kellunta-aineet

Started by erästäjä, February 18, 2004, 20:14:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

erästäjä

Mitä kellunta-aineita suosittelette käytettäväksi kalastuksen yhteydessä? Kirjoittakaa kunnon perustelut.
-Kala Eemeli-

Järväri

Suosittelen kestokelluketta ,kun kastaa perhoja siinä jo kotona ja vielä kalastuspaikalla. Perhoja ei tavitse kastella aineessa niin usein kun perus kellutusaineessa.

ipo

Morgon.

Perhoon puhtaan siliconin ja hiilitetrakloridin yhdistettä. Sitten perään vielä sipaus Ginkkiä.

Perukkeeseen Jousimetsästyksessä käytettävää jännevahaa.
Perhokalastus on ihanaa... kaikki voivat olla oikeassa!

MRI

Hiilitetrakloridi on kovaa myrkkyä. Pysyisin siitä kaukana. Silikonia liuotetaan muihinkin pahoihin liuottimiin esim. ksyleeniin Hempel:in pressukyllästeessä, jota jotkut käyttävät perhoihin. Terveydestään kannattaa pitää huolta näiden aineiden kanssa touhutessa.
Järväri, onko mainitsemallasi kestokyllästeellä kauppanimi?

Tirpitz

Ma ainaki suosin semmosia kellunta-aineita, joista ei jaa kauheeta rasvalaikkaa veteen perhosta. Nain kay joka tapauksessa jos kellunta-ainetta laittaa liikaa, mutta ma suosin vahaa tai nestemaista. En sitte tiia kuinka noi jauheet toimis. Mutta joka tapauksessa kylla mun perhot ainaki hyvin kelluu vaikka en laita aineita kovinkaan paljon.
Suuria puheita, pieniä saaliita..

Hooded

Mä käsittelen perhon välittömästi sitomisen jälkeen. Aineena mulla on jotain 3M:n geelimäistä töhnää. Piti teipillä fiksata tuubi kun alko vuotamaan saumoistaan. Siksi en tarkkaa mallia voi tähän laittaa. Hitto kun on tää sama pää kesät talvet. ;)

Niin..siis heti sitomisen jälkeen käsittelen pinturin jos siihen on tarvetta. Näin säästyn turhalta nyhräämiseltä kalastustilanteessa.

Järväri

MRI: Käyttämälläni kestokellukkeella on kauppanimi ,mutta purkki on tällä hetkellä mökillä enkä muista sen nimeä. Ostin sen ainakin Tyrskytaimenesta.

Piiskaaja

Mä käytän sellasta suihkepullossa olevaa nestemäistä kellunta-ainetta.. Nimi tais olla Gore Up, muistaakseni kalastuskolmiolta. Se kelluttaa ihan riittävän hyvin. Kalapaikalla vain laittaa muutaman suihkauksen, odottaa minuutin pari ja ei muuta ku räiskimää!!! :D

ipo

Vai että kestokellunta-ainetta, kerran kun kastaa, niin toimii koko kalareissun, oon näemmä jääny jäläkeen pahemman kerran.

Korkealla kelluvissa perhoissa materiaalin merkitys kelluntaan on olennainen. Lisäksi kelluntaan vaikuttaa enemmänkin peruke ja sen kelluvuus. Niimpä käyttämäni jousivaha toimii erittäin hyvin: hävittää nailonsiiman kiillon, kestää hyvin perukkeessa, estää siiman "vettymisen".  Ainoa huono puoli on sen levittäminen. Sitä kun ei tahdo saada sormista pois.  Mitenkäs nuo kestokellunta-aineet toimivat kun saa kalan? . Minulla tosin on näitä Green Caddiksiä rasiassa 30-40 kappaletta, vaihdan siten uuteen. Tosin ennen rasiaan laittamista pesen perhon,kuivaan sen sillä Visionin "puuterilla" ja rasiaan. Sitten kun tarvitsen sitä uudelleen, kastan sen kelluntanesteeseen, kuivaan valeheitoilla ja lisään häkilän latvoihin Gink:iä. Pitänee kokeillä näitä kestokellukkeita.

Näissä kalvossa olevissa pintaperhoissa, wonderwing, klinkki jne, en käytä rasvaa ollenkaan. Riittää kun ne sitoo oikeasta materiaalista ja kalastaa niillä oikein (vapaalla kellunnalla).

Perhokalastus on ihanaa... kaikki voivat olla oikeassa!

Royal Trude

Meikä ei oikeesti paljoakaan käyttele litkuja. Kyse on pitkälti materiaalien valinnasta ja siitä ettei sido liian isoja perhoja. Tai oikeammin siitä että osaa kunkin perhomallin pitää oikeissa mitoissaan eikä rupea tunkemaan kymmentä kierrosta häkilää #16:n koukkuun.

Ja lisäksi kun käyttää perhonkuivainta... elikkä Amadou kuivaajaa, jonka voi tehdä itse... nin ei silloin mitään litkuja tai rasvoja tarvita....

Koskaan en ole perhojani kotona litkuissa hukutellut ja hyvin ne kelluvat, oli sitten korkeeta tai runkokellujaa...

Fly fishermen have longer rods.

Hooded

Joo..Ipo ja R-T ovat täysin oikeessa. Eli materiaali tietenkin ratkasee. Ja tähän tietysti itsekkin pyrin että parhaasta mahdollisesta matskusta sidotaan pinturit. Ja nykyään pyrinkin sitomaan pajon sellaista jäljitelmää mihin ei tarvii kelluntamönjää laittaa. :)