Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miksi klinkhämmerini eivät kellu ?

Started by Petri, February 20, 2004, 23:27:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Petri

Mistähän jostuu että klinkhämmerini eivät kellu kuin noin 5-10 sekunttia (jotkut pidempään) ja sitten uppoavat ? olen käyttänyt koukkuina partridge flashpoint 15bn klinhammer koukkuja koossa 14 ja 12 joiden pitäisi olla kai ihan ok. Häkilä on 2 laatua olevaa kukkoa, dubbingi fly-riteä jonka pitäisi olla vettäkevyempää eikä vieläkään kellu ja siipenä on polypropeeni lankaa jonka olen taittanut kaksinkerroin, mutta perhot eivät vain kellu.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

panumies

Voi johtua myös perukkeesta, jos peruke uppoaa, vetää se perhon mukanaan pinnan alle. Myös liian kovassa/voimakkaassa virrassa perho vettyy helposti, kannattaakin kalastaa pintaperhoilla peileistä ja hidasvirtaisemmilla alueilla. Jokaisen heiton jälkeen täytyy perho kuivata kunnolla useammalla takaheitolla. Perhoihin voi myös laittaa erilaisia kellunta-aineita, jotka edesauttavat perhon kellumista. Syy voi olla joku näistä tai useampikin, myös joku muu.

poka

Jep Laita laskuvarjohäkilään kellunta ainetta niin rupee kellumaan..

flyfisher14

Jep Laita laskuvarjohäkilään kellunta ainetta niin rupee kellumaan..
Tuo oli aika turha, ku tuo oli jo mainittu.

Kokeile cdc:tä siipeen polypropyleenin tilalle, hieman vaikeampi sitoa mutta cdc ainakin takaa kelluvuuden.

Royal Trude

Mistähän jostuu että klinkhämmerini eivät kellu kuin noin 5-10 sekunttia (jotkut pidempään) ja sitten uppoavat ? olen käyttänyt koukkuina partridge flashpoint 15bn klinhammer koukkuja koossa 14 ja 12 joiden pitäisi olla kai ihan ok. Häkilä on 2 laatua olevaa kukkoa, dubbingi fly-riteä jonka pitäisi olla vettäkevyempää eikä vieläkään kellu ja siipenä on polypropeeni lankaa jonka olen taittanut kaksinkerroin, mutta perhot eivät vain kellu.

Ensinnäkin, siivellä ei ole kellumisen suhteen mitään tekemistä, koska hyvin tehty Klinkhåmer ei kellu siiven varassa. Eli siiveksi voit laittaa periaatteessa vaikka mitä. Kunhan siipi ei ole ylipitkä. Ja ylipainava.

Josta päästäänkin melkoisen varmasti syyhyn jonka vuoksi perhosi uppoavat:

Käytät liian paljon materiaalia. Syy voi olla rungossa tai siivessä. Tai rungossa ja siivessä.

Ota vähän dubbausmateriaalia sidontalankaan. Käytä dubbausmateriaalia JUURI niin VÄHÄN kuin on mahdollista. Niin vähän kuin vaan kehtaat käyttää.

Jos käytät paljon dubbingia niin sillä ei ole mitään väliä vaikka dubbing olisi kuinka vettäkevyempää/vettäimemätöntä sillä sen ominaisuudet toimivat vain kun sitä ei käytetä kuin villalankaa.

Oikeasti, Klinkhåmerin runkomateriaalin tehtävä ei ole myöskään kelluttaa perhoa.

Sama koskee siipeä.

http://www.rackelhanen.se/eng/10109.htm

sidontaohje kuvineen:

http://www.rackelhanen.se/eng/10110.htm

Fly fishermen have longer rods.

Petri

Kiitos neuvoista. Vähensin dubbingin määrää ja tein cdc-höyhenistä siiven ja johan alkoi kellumaan.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.