Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Millä systeemillä uistelet lohta/taimenta

Started by Cordon -Mikko T-, March 02, 2004, 10:33:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cordon -Mikko T-

Itse uistelen rakseilla järväri/tanea Puulalla seuraavalla systeemillä. 6-12 vapaa vedossa riippuen kelistä, tuulensuunnasta. Yleensä laitan 3+3 pikkuplaanaria joiden taakse 20-50g painot. Sisimpiin sidon välillä flasherit. Takiloihin tulee 2+2 vapaa joista, toisessa takilassa ylemmässä fläsheri ja toisessa alemmassa. Sitten joskus laitan viel syvääjälevyvavat 1+1 puolellensa. Takiloiden syvyydet vuodenajan mukaan ja yleensäkin painotus. Pääasia on se että kuulat lasketaan pyyntikalan optimilämpötilan kerrokseen (1-3m suuntaan jos toiseen), joka vaihtelee juuri vuodenaikojen mukaan. Uistelunopeus riippuu myös vähän vuodenajasta mutta yleensä 2-3km/h.
Kalastakaa järjellä, älkää ylimielisyydellä, ahneudella on kuuluisa loppu!

Järväri

Uistelen Paasi- ja pyyvedellä ja ajankohta on useimmiten keväällä ja syksyllä, joten pääasiassa pintavetoa. Vedossa ollut 5-9 vapaa joista 2-6 plaanareissa pinnassa, 2 vapaa takiloissa ja 1 vapa potkurivirrassa. Flashereita en käytä ,koska takiloillakin uistelen melko pinnasta (4-8m). Uisteluvauhti riippuu vuodenajasta ja siitä uistelenko rakseilla\pelleillä vai vaapuilla. Mitä kalaa olet käyttänyt syöttinä rakseissa, mulla on ollu muikkuu ,mikä ei ole kaiketi paras mahdollinen.

nt

Lähinnä vuohijärvellä käydään lohta nykimässä. Raksilla ainoastaan ja syöttinä kymijoen salakat...
Takiloissa (3kpl) menee 4-7vapaa ja pikku plaanareissa 2-6 vapaa. Levyjä käytetään yleensä yhtä tai kahta. Vauhdista en osaa sanoa tarkalleen mutta se on sopiva ja salakatkin pyörii välillä...ja kalaakin on joskus saatu.

visa

Toistaiseksi olen uistellut vain Näsijärvellä seuraavalla kokoonpanolla: 3+3 pikkuplaanaria, 2+2 takiloissa, yksi potkurivirrassa ja yksi sivulla 8) Tähän asti olen käyttänyt vain vaappuja ja lusikoita, mutta ensi keväänä tulee vetoon myös raksit  ;)