Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ampu-siimat

Started by Pete, March 03, 2004, 21:07:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

Onko perhosiimojen modifiointi menossa jo lähelle uistimen heittoa? Mitä mieltä olette näistä ampupää-siimoista, joissa alkaa painot olemaan jo liki pienen uistimen tai vaapun painoa. Erona on vain se, että siimalla heitetään perhoa jolla ei juuri painoa ole.

Isoissa vavoissa näkee vielä enemmän näitä siima viritelmiä, joissain jopa leikelty 3 tai 4 eri siimasta paloja liitettäväksi yhteen ampusiimaksi.
En sano että se olisi mitenkään väärin tai muutenkaan, mutta heittäminen lähestyy jo virvelikalastusta. Marc´s systeemihän ilmeisesti on jo pelkästään ampupään käyttöä.

Siiman mendaamista ei enää voi ohuella rannarilla tehdä, puhumattakaan niistä mestareista jotka käyttävät monoa runninglinena. Kaikki se siiman kastelu ja venyttely ennen kalastuksen aloittamista ym.

Kai se maailma muuttuu, mutta tarvitseeko kaiken mukana itse juosta ? ?

Mielipiteitä olisi kiva kuulla...

Jani2

Nooh, tossa sunnuntaina päsin ensimmäistä kertaa ampupäällä heittelemään (AFTM 6) ja ensi kommenttini olikin: "Olihan se niinku ois virvelillä heittäny."

Heittäminen oli vaikeaa, kun olen totunut heittämään paljon hitaammin, mutta loputulos hipoi jo täydellistä --> Siiman sai heitettyä ihan suoraksi ja tarkasti.

Mielestäni kehitys ei ole pahasta, mutta itse olen muutenkin enemmän perinteisen kannalla (tai mikä nyt on perinteistä...) Mutta vielä varmaa mielipidettä ei minulla ole, kun kokemukset on vähäisiä.

En kyllä aio käyttää ampumapäätä kevyemmissä vavoissa, mutta jos joskus hankin esim. Lohi- tai haukivavan, niin eiköhän ampumapää tule sitten kyseeseen, kun tuulessa on varmaan helpompi heittää.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

PatilZ

Virvelinheitoksi ei ampupään heitto vielä perhostelua tee.

Peten kritiikki mendaamisesta on kyllä paikallaan. Siiman ollessa vedessä se on mahdotonta, ainoa keino on laittaa siiman ollessa ilmassa siihen mutkia kompensoimaan virran liikkeitä. Tästä syystä olen itse luopunut kelluvissa ampusiimoista ja jättänyt vain uppoavat. Lisäksi käytän JAni25:n tapaan ampupäitä vain raskaammissa luokissa (#8, sitä raskaampia en ole hankkinut, koska lohihommat ei ainakaan vielä ole alkaneet kiinnostaa). Ja siksi käyttöaste on myös vähäinen.

Pete

Joo näin on, että ei se perhostelusta nyt aivan virvelöintiä tee. Uppoavia ampupäitä en ole vielä sen enempää testaillut, mutta varsinkin #6 ja ylöspäin ampupää kyllä on paikallaan. Siinä ei kyllä sillä mendauksella juuri sitten pääse kehumaan.
Itselle pitäis värkätä uusi ampu-mallin haukisiima entisen tilalle.
Vapa olis #7-8 (9 jalkaa) ja siihen olis tarjolla DT #9-10 puolikasta ja DT #10-11 puolikasta.
Olisko PatilZ tietoa painoista ja mitoista. Katselin comista jo hieman tietoja mutta kysympä sinulta (ja muiltakin) vielä.

PatilZ

Itselle pitäis värkätä uusi ampu-mallin haukisiima entisen tilalle.
Vapa olis #7-8 (9 jalkaa) ja siihen olis tarjolla DT #9-10 puolikasta ja DT #10-11 puolikasta.
Olisko PatilZ tietoa painoista ja mitoista. Katselin comista jo hieman tietoja mutta kysympä sinulta (ja muiltakin) vielä.

Joo, mulla oli [tarkoittaa sitä, etten löydä sitä mistään] netistä tulostettu [suomenkielinen] taulukko pituuksista ja painoista. Siinä oli erikseen vielä rakenteluohjeet yleiskäyttöön, yliolanheittoon ja alaheittoon tarkoitetuista siimoista. Katotaan vielä jos löytyisi.

ps. en löytänyt sitä guukkelillakaan

klinkki

Minä(kään) en ole oikein innostunut näistä ampumasiimoista. Ainoa hyöty minkä niistä keksin on todellakin tuolla merellä tai järvellä ja sieläkin lähinnä upposiimojen kanssa.

Koskikalastuksessa näistä siimoista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Jotkut ovat sitä mieltä, että koskillakin (lohihommissa) pitemmät heitot =  enemmän kalaa; mutta omat kokemukset on osin toisenlaiset, ja kun pitkillä siimoillakin on omiksi tarpeiksi tullut...

Toiset ovat sitä mieltä, että hiilikuitu tai hönkivät housut ovat turhia. Jotkut pitävät aitona perhokalastuksena lähinnä pelkkää pintaperhoilla kalastusta jne. Joku pitää itseään perhokalastajana, vaikka heittävät lähinnä spinfugaa ja litkaa. Minulle se on ihan se ja sama, mikä on "oikea"tyyli, kunhan itselläni on hauskaa. Olen toki omaksunut monta (turhaakin) asiaa viimevuosien kehityksesta, mutta ihan kaikkeen ei kuitenhkaan tarvitse mennä...

ps. Vilttihattu ei vaihdu lippikseen ;)
-De gustibus non est disputandum

PatilZ

Pete: ei löydy vaan enää taulukkoja. Pistä kyssäri vaikka perhokalastajat.nettiin, jossa pyörii näitä siiman virittäjiä.

Toinen vaihtoehto on katsoa vähän osviittaa A. Sorron kotisivuilta. Siellä oli joku supistettu taulukko.

Pete

Kiitosta vaan Kassu. Tuossa kalassa.netin sivuilla ei kyllä ole mitään mitä tarkoitin. Etsin siiman rakentamiseen tarvittavia paino/mitta taulukoita. En noita valmiita siimaluokitus painoja.

Sorron sivuilla jo jotain.