Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Töihin kalastuksen pariin

Started by hesep, March 09, 2004, 20:32:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hesep

Eli oletteko ajatelleet missään vaiheessa että tulevaisuuden työnne voisi olla kalastuksen parissa, mikäpä sen mukavampaa, eikö?
Itse aion nyt lukion jälkeen hakeutua kalatalouden perustutkintoon Päijänne- instituuttiin (Asikkalassa), josta toivottavasti valmistun kalastuksen ohjaajaksi. Sieltä olisi tarkoitus jatkaa Paraisille ammattikorkeakouluun kalatalousalan jatko-opintoihin. Valmistuttuani haaveissa olisi perustaa oma kalastusvälineliike tai ryhtyä kalatalousneuvojaksi.
Mutta olisi mielenkiintoista kuulla onko muilla täällä saman kaltaisia ajatuksia.

Jani2

Ajatuksia on ja aikalailla samanlaisiakin sellaisia, mutta voi olla, että on kivempi pitää kalastus vain harrastuksena. Olisi sitten jotain, jolla rentoutua töitten jälkeen.

Nojoo, vähän kaukaisia ajatuksia vielä, kun olen vasta 7. luokalla.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

martti

Minullakin on aika lailla samanlaisii ajatuksii.Mutta pidän kalastuksesta ehkä enemmän  vain harrastuksena.Aika kaukana olen vielä työiästäkin.
kalastus on ihanaaa

visa

Mäkin oon aatellu, että jos vaikka RKTL:lle töihin tai jollei parempipalkkaisempaa työtä löydy niin sitten vaikka järjestämään omaa kalastusopastusta ;)

Mikko_-Procyon-

Kalastusalalla ei kovin helpolla pääse rikastumaan. Jos työnantaja on valtio, niin palkat ovat pitkälti myös sen mukaisia. Kalastusoppaat, ohjaajat, valvojat yms eivät myöskään ole kovin kovapalkkaisia hommia, eli niihin(kään) töihin ei kannata pyrkiä rikastumisen toivossa. Oikeastaan koko luonnontieteellisen alan voi haudata, jos motivaationa on ainoastaan raha.

Itse hakeuduin lukemaan Kuopion yliopistoon soveltavaa eläintiedettä, koska siellä oli kalakursseja ja kalatutkimusta. Ajattelin työllistäväni itseni juuri RKTL:ssa, mutta toisin kävi. Kalojenkaan kanssa en ole missään tekemisissä, työnantaja valtio ja työ liittyy ilman pienhiukkasiin ja toksikologiaan. Mielenkiintoinen on aihe, vaikka saattaa kuulostaa tylsältä. Tutkijan työ on kutsumusammatti pitkälti, raha ei sitä ainakaan motivoi.

Kaloista kiinnostuneille uskalla suositella myös Jyväskylän yliopiston kalataloutta. Siellä on kohtuullisen simppeli pääsykoe ja hakijoita suhteellisen vähän. Myös biologiaan voi hakea ja erikoistua limnologiaan ja/tai hydrobiologiaan. Takuulla hyviä vaihtoehtoja.

Mielenkiinnosta, mitä kalastuksen ohjaaja tekee työkseen? Kuka työllistää? Kuinka suuri työttömyys tällä alalla on?

Toinen: eihän nyt kalastustarvikeliikkeen pitäjäksi kannata mitään kalastuskoulua käydä, lue ennemmin vähän kauppatieteitä, taloutta tjsp.. siitä on enempi hyötyä, että menestyy.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Råtta

Joopa joo... Asiaa kannattaa kyllä harkita tarkkaan, pitääkkö harrastuksena vai tehdäkkö epävarma ammatti? Jos pitää älyttömistä riskeistä ja jatkuvasta jännityksessä elämisestä, niin mikä jottei  ;)

Itse lähdin 90- luvun alussa Enonkoskelle lukemaan kalataloutta, silloin olisi ollut töitä pilvin pimein ja virkoja auki siellä sun täällä... Mutta kas, tuli lama, ja kahden opiskeluvuoden aikana työt hukkui kuin tina tuhkaan. Vuodessa valmistui abaut 40 kalanviljelijää ja virkoja vapautui keskimäärin kaksi (2)/ vuosi. Aika suuri epäkohta ja muutamassa vuodessa olikin hakijoita yhteen virkaan pahimmillaan satoja, itsellä erääseen paikkaan Ahvenanmaalle hakijoita n. 250, avoimet paikat 1, olin muuten kymmenen viimeisen ehdokkaan mukana loppusuoralla sinnikkäällä soittelulla yms. jolla vaan sai paperit aina pinossa päällimmäiseksi, heh...

Täytteeksi kävin Jyväskylässä kalatalouden cumun, yms... Ja tein kaverin kans opasreissuja ja muuta sellaista.

Mutta sitten tuli hakemiseen täysi STOP!!! ja ajattelin että haloo, ai se leipä levene jatkuvalla virkoihin hakemisella, pidetään kalastus harrastuksena ja hankitaan joku toinen mieleinen työ. Nyt sitten ajellaan ympäri eteläistä Suomea rekalla ja vapaalla käydään kalassa, eikä palella kylmässä poikashallissa, hikoilla asvalttipihalla kyllästämässä nuottaa tai titrata purkkiin ikkunattomassa labrassa...

Olen kylläkin ylpeä että tuli kokeiltua sekin elämän aikana, oli haaveena työskennellä kalastuksen parissa, mutta aika ei ollut paras mahdollinen. Ja onhan se vieläkin mukavaa istua tervastulilla ja kuunnella väittelyitä, "miksi se kala ei ota"... Ja hymyillä salaa kun on joku pohjatieto takaraivossa, koulunpenkillä opittuu...
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

flyfisher14

Todellakin olisi hauskaa jos olisi kalastukseen liittyvä ammatti mutta ei taida olla kovin viisas ratkaisu, suuri todennäköisyys että töitä ei löydy ja jos niin yleensä palkka huono joten minäkin kyllä taidan pitää kalastuksen vaan harrastuksena.

Jigi

Joo tottakai sitä itselläkin olisi haaveena saada kalastuksesta ammatti... Saisi ainakin tehdä työkseen sellaista hommaa mistä pitää. Totta on ettei sillä varmaan kovinkaan paljon rahaa saa, mutta joskus pännii,kun aina joka asiassa RAHA on tärkeintä. Tietysti se raha tärkeetä on mutta ei kaikessa silti, arghhh! Oma kalastustavara liike se olisi siistiä!  Siinä sivussa jotain kalastus oppaan hommia jos kerkeää.Mutta no,eihän sitä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ja ainahan sitä saa haaveilla.

Mokki

Hmm, tokihan sitä on vaikka minkälaisia ajatuksia, ja monesti on tullut myös ajateltua tulevaisuuden ammattina kalastuksenvalvojaa/muuta kalastukseen liittyvää.
Kuitenkaan sitä ei nuorena junnuna paljoakaan mistään tiedä, niin eivätpäs ole suunnitelmat unelmia kummemmaksi kypsyneet, ja tuskin kypsyvätkään  :)
En itse usko, että minusta koskaan "kalastustyöntekijää" tulee. Motivaatiota varmasti hommaan riittäisi yllin kyllin, mutta eri asia on sitten palkka. Ei kyllä helpolla rikastu.
Olisihan se toki mahtavaa kierrellä maapalloa kalastusoppaana.... :D
Myös oma kalastusliike olisi mukava...

Quotemutta joskus pännii,kun aina joka asiassa RAHA on tärkeintä
Kukaan tuskin sanoo, että raha on se tärkein juttu, mutta eipä voi kieltää, etteikö se olisi tärkeätä. Eihän sitä nyt ihan pelkällä kalastuksellakaan elä, täytyy sitä rahaa nyt vähän olla  ;)

Kuitenkin ainakin tämä herra pitää kalastuksen vain harrastuksena, ellei jotain aivan mullistavaa sitten tapahdu.
^^ Totta joka sana.

hesep

Totta on kyllä että ei noilla hommilla rikastumaan pääse, mutta kyllähän noista kalastusalan hommista (kalastusopas,kalastuksenvalvoja,kalatalousneuvoja) kuitenkin ihan peruspalkkaa saa, ja onpahan työ ainakin mielekästä.
Ongelmana voi tietysti olla tuo työllisyys tilanne, mutta eiköhän siitäkin selviä kun kunnolla koulunsa käy. Ja tietysti jos omaa kalastusvälineliikettä tai opastustoimintaa kehittelee niin eipä ole ainakaan ongelmia työn riittävyydestä, eri asia tosin on kannattaako nuo hommat kun liikkeitä on markkinoihin nähden täällä suomen maassa jo aika paljon. Eihän sitä tiedä millaiseksi tuo työllisyys tilanne tulevaisuudessa muuttuu.
Itse en nosta palkkaa kovinkaan tärkeäksi tekijäksi, tosin pitäähän sitä nyt sen verran tulla, että sillä pärjää ja rahaa jää vähän vielä ylimääräiseenkin, mutta tärkeintä ainakin itselleni on se että viihdyn työssäni ja en ainakaan vielä ole alaa löytänyt jossa viihtyisin paremmin kuin juuri kalastuksen parissa.

Mikko_-Procyon-

Puututaanpas tähän keskusteluun vielä vähäsen.. minä veikkaan, että rahan merkitsevyys kyllä nousee viimeistään siinä vaiheessa, kun iskä ja äiskä ei enää kustannakaan kaikkia menoja. Jos tällä hetkellä palkka on vaatimaton tai olematon, niin ei siinä paljoa hymyilytä. Kalastustarvike-kauppias on hieman riskialtis ammatti myös, koska suuri osa Suomen kalastajista kuuluu sunnuntai-luokkaan, joka ostaa vieheet marketista ja virvelin huoltoasemalta. Spesiaalitavaran jakelukanavana tuollaiset tarvikekaupat vielä menestyvät, mutta eipä tuo perhonsidontakaman, vaapunvalmistuskaman, erikoisvälineiden yms kauppa niin suurta ole pienessä maassa. Varsinkin kun liikkeitä löytyy joka pitäjästä ja loput tilaa netistä.

Pitäkääpäs kuitenkin mielessä, että työ on aina työtä. Jos omat harrastuksetkin alkaa tuntua "ylitöiltä", niin jossain vaiheessa hommasta saattaa mennä hohto.

Itsekin haaveilin joskus teininä kirjoittelevani johonkin kalastusalan lehteen. Kävin jopa journalistiikan pääsykokeissa pyörähtämässä. Jotenkin siellä kirkastui se, että "tää ei oo mun ala". Ei minusta humanistia saa sitten kirveelläkään. Jospa sitä pitäisi kirjoittelunkin harrastus-tasolla ja tekisi vaikka artikkeleita kalassa.nettiin :)
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Selenius

Uraa suunniteltaessa kannattaa vakavasti harkita uhraako hienon harrastuksen... Hupi ja työ erillään on mun mielipide. On nimittäin melkoinen riski pidemmän päälle leippääntyä (vaikka kalastusaiheiseen) duuniin jolla hät´hätään saa laskut maksettua. Ja kun keskiverto työura on 40v kannattaako riskiä ottaa, vai opiskeleeko kysytyn ammatin josta saatavilla palkoilla käy kalalla ja ostelee veneitä ilman stressiä laskuista.

Kouluaikana, jos on mahdollisuus, kannattaa vaikka kokeilla kesäduunia koukkukaupassa tms alanhommissa. Rupeaa hiukan eritavalla ymmärtämään alan realiteetteja.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.