Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Paljon tyhmiä kysymyksiä, täysin tietämätön haluaa tietää

Started by TGF, March 11, 2004, 20:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TGF

No niin, eli oon tässä talven aikana mietiskellyt perhoilun aloittamista vaikka en kyseisestä toiminnasta tiedä MITÄÄN. Olen nähnyt kun porukka viskoo siimoja edestakaisin ja siihen mun tietämys jää.

Kiinnostaisi aloittaa kyseinen harrastelu. Oon virvelöinyt koko pienen ikäni ja se homma rupeaa tuntumaan tylsältä. Olen kokeillut kaikkea ultra-lightista ahventoiminnasta ambassadorilla uisteluun. Tahtoo jotain uutta. Rajoittavana tekijänä on kalastusalue. Mökkeilen tammisaaressa ja haluaisin tietää mitenkäs tuo meriperhoilu toimii? Olen sitä katsellut lähinnä jokien ja lampien läheisyydessä. Olen varmaan nk. mökkikalastelija eli mökillä ollessani vietän aikani kalassa, ja uskoisin perhoilun tuovan paljonkaivattua piristystä.

Budjetti ois siinä €1000 pintaan. Haluaisin sekä kalastusvehkeet että sidontakamat. Riittääkö raha?

Haluaako joku selittää perusteet? Siimojen erot? Kelojen koot? Jos käyttää upposiimaa ja kelluvaa siimaa miten siimojen vaihto tapahtuu etc. Mitä eroja on vavoilla etc?
Minkälaiset vehkeet sinne tammisaareen tarvitsee? Tarvitseeko kahdet? Kevyemmät affenta etc varten, ja järeämmät haukea varten.. molempia nousee vieheillä kivasti.

Anteeksi vaan jos tuntuu typerältä vastata aloittelijoiden kysymyksiin, mutta olen ulalla ja netistä ei oikein löydy sopivaa kirjallisuutta. Hehe.. kaikki apu on tervetullutta :)
Mmmmmmmm..... kala.

TGF

Niin.. ja kalapaikkana on joko ranta tai vene. Ei missään ulapalla, siinä sisäreitin tuntumassa jos sillä on mitään merkitystä. :)
Mmmmmmmm..... kala.

Jani2

Täällä on kokeeempia perhostelijoita kuin minä, joten en nyt sitten vastaa kuin yhteen, tarkoitus oli korjata yksi virhe. Kokeneemmat antakoot sitten tarkat vinkit, niin ei jää arvailujen varaan.

Olet liian epävarma, sen huomaa jo otsikosta. "Paljon tyhmiä kysymyksiä..." Ensinnäkin viestisi on kirjoitettu huolellisesti, se jo tekee viestisäsi hyvän. Toiseksi, tyhmiä kysymyksiä ei ole, eivätkä varsinkaan sinun kysymyksesi ole tyhmiä, mitäs sitä muutakaan voi aloittelia kysyä kalastusfoorumilla.

Nojoo, meni vähän vuodatukseksi, mutta ilahduin kysyjästä niin...

Sen voin sanoa, että jos lasket ostoksesi tarkkaan, niin 1000 € riittää reilusti. Tosin rahaa alkaa kulumaan lisää vähän myöhemmin...!
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

TGF

Öööh... hyvän hintaisia noi vavat. Miksi vapa maksaa 400-1000€?
Mikä siinä on niin erilaista virvelivapaan? Jos menee esim http://www.perhokulma.fi/ :n kuikuilemaan ja kyselemään, niin ei kai ne vaan yritä riistää mun rahoja vaan antaa aloittelijalle sen mitä tarvitsee? Vai kannattaako mun hakea vähän perustietämystä ensin, ja sitten vasta lähteä shoppailemaan?
Mmmmmmmm..... kala.

HalDi

Kokeneemmat antakoot sitten tarkat vinkit,
Juuri niin, vaikken minäkään ole kokenut, mutta oon sentäs jotain kuullu. Tässä perustiedot, jos tosiaan et tiedä, kun siiman eestaas heittelystä.

Joki- ja puroluokassa AFTM, eli vapa- ja siimaluokka on siinä 4-6 paikkeilla (kevyin on 1 ja raskain taitaa olla 13) Kevyinmpään luokkaan kuuluvat semmoset ruohot, jotka on melkeen siiman paksusia ja muutenkin letkuja (niitä käytetään UL-perhostuksessa) ja raskaimmat ovat niitä kahden käden lippusalkoja, joita käytetään kai jossain eksoottisemmissa paikoissa ja lohijoilla. (suuremmille kaloille, pitemmille heitoille ja "väljemmille vesille")
Vavoilla ja siimoilla on sama mittayksikkö, tuo AFTM. Se siis kertoo siimojen raskaudesta ja vavan notkeudesta sekä pituudesta. Jotta setti olisi hyvä, pitää AFTM-luokkien olla tasapainossa. (vavalla sama luokka kuin siimallakin) Silloin siima lentää hyvin ja heitto sujuu.

Tuosta meriperhokalastusluokasta en mee mitään sanomaan, koska en tiedä siitä hönkäsen pölähtämää, mutta jokikalastus kyllä kolahtaa paremmin.

Ja tuhat euroa kyllä riittää. Ja myöhemmin rahaa kans kuluu, se on totta. Sun pitää siinä merikalastuksessa varmaan koota setti itte, mutta tarkistat vaan yhteensopivuuden, niin eihän siinä sitten kummempia. Kannattaa kysellä vielä muiltaki, jokka on kokeneempia.
Sidontavehkeiden ei omasta mielestäni tartte olla niin justiin priimaa. Halvemmillaki pärjää, kun ei nosta päätä pilviin, mutta se taitaa olla jokaisen oma mielipide. Sain pari kolme vuotta sitten joululahjaksi sidontasetin, joka maksoi 300 silloista markkaa ja hyvin on toiminu. Aivan tarpeeksi hyvin.

Ja alottelijoiden kysymyksiin ei oo ollenkaan typerää vastata. Tunteepahan olevansa avuksi.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

TGF

Alright..

kiltti setä kalastuskaupassa osaa varmaan välineiden kanssa vähän neuvoa. Voiko joku kertoa merkeistä etc että mitkä voi suoraan ohittaa p*skoina? Ei huvita ostaa kakkaa.

Ja takas perusteisiin, voisko joku selittää yksinkertaiselle miehelle yksinkertaisesti siimojen erot, ja mitä streamerit, larvat ja muut perhonimikkeet on? Heh, pitäähän se joskus oppia ;)

Se kanssa ihmetyttää että jos eri siimatyyppejä on monta, ja eri perhot vaatii eri tyyppiset siimat, niin eikö se ole hirveä homma vaihtaa siima aina toiseen kun haluaa vaihtaa pintaperhosta esim uppoperhoon? Ei viitsisi ihan sen takia montaa kelaa ostaa..
Mmmmmmmm..... kala.

PatilZ

Perustietoja perhokalastuksesta voit lukea vaikka täältä:

http://www.perhokalastaja.com/articles/flyfishingabc/toc.shtml

Sieltä selviää perusteet myös larvoista ja streamereistä.

Koska pääosa perhostelustasi tulisi olemaan merialuilla niin saaliskohteena varmaan olisi pääasiassa hauki. Uusimmasta Pohjolan Perhokalastaja-lehdessä aiheesta artikkeli. Siellä myös välinesuosituksia.

Ja kyllä. Kun menet ostamaan perhovapaa yms. (lähes mistä tahansa liikkeestä) niin on tyhmää maksaa se hinta mitä pyydetään. Kysyt mihin hintaan vapa lähtisi, kysyt sitten sopivaa kelaa ja mihin hintaan se lähtisi. Kun kaikki on kasassa kysyt sitten - mikäli tavara miellyttää - koko köntälle pakettihintaa. Säästät!

MRI

Vavoista on yhtä monta mieltä kuin on kalastajia, mikä näkyy näillä palstoilla mikä-hyvä-vapa keskusteluista. Alle 200€ saa kelvollisen setin, josa on vapa kela ja siimat. Aluksi ei kannata laittaa hirmu summia vapaan, koska kokemuksen karttuessa alkaa kyllä itse käsittää, mitä tarvitsee. Sidontakamoista kertyy järkyttäviä summia ajanoloon ja turhiakin ostoksia kosolti. Siksi olisi erittäin suositeltavaa, että saisit mukaasi jonkun kokeneen perhostelijan valitsemaan perustarvikkeet perhonsidontaan. Ja myös näyttämään perusasiat sidonnasta. Perhokerhoon liittymistä suosittelen lämpimästi.

TGF

Perustietoja perhokalastuksesta voit lukea vaikka täältä:

http://www.perhokalastaja.com/articles/flyfishingabc/toc.shtml

Sieltä selviää perusteet myös larvoista ja streamereistä.

Toi oli ihan hyvä linkki, kertoi hyvin perusteet. Hassua ettei google sitä mulle kertonut aikaisemmin. :)

Vielä semmoinen kysymys noista vapojen painoluokista.. Eli jos saaristossa  narraisin sekä pientä ahventa että n. 5kg asti olevia haukia, niin onko joku 5-6 luokan välineet riittäviä haukeen, ja tarpeeksi pieniä ahveneen? Ei olisi kiva että ahveniä ei edes tuntisi vavassa ja hauki veisi vehkeet hautaan. :) Molempia kalastelen sattumanvaraisesti, eikä niistä hauista tiedä mihin ne nappaa. Hulluja. En myöskään usko että tätä harrastelua varten ainakaan aluksi haluan 2 eri vapaa/kelaa ostaa. On sen verran tyyriitä. :)
Mmmmmmmm..... kala.

erästäjä

Kyllä nuo 5-6 välineet riittää hyvin tuon kokoluokan kaloille, mutta tuulesta ja isoista haukiperhoista tulee ongelma. 5-6 välineillä on hankalaa heittää suuria haukiperhoja. Perhojen ja tuulen takia suosittelen vähintään 8 luokan välineitä.
-Kala Eemeli-

TGF

Kyllä nuo 5-6 välineet riittää hyvin tuon kokoluokan kaloille, mutta tuulesta ja isoista haukiperhoista tulee ongelma. 5-6 välineillä on hankalaa heittää suuria haukiperhoja. Perhojen ja tuulen takia suosittelen vähintään 8 luokan välineitä.
Luulen että pää-asiassa kalastelisin ahvenia pintaperholla iltaisella kun on tyyntä. Tai mitä ikinä nyt perhoilla voikaan saada, mutta tuskin otan haukea varsinaisesti kohdekalakseni. Hauki ei ole niin hyvän makuista kun ahven. :) En ole niitä Catch-and-release tyyppejä, kalastan mitä syön ja menen saunomaan. Todellinen urheilukalastaja, hehe. :D
Mitä nyt oon parin päivän aikana lukenut niin nuo 8-luokan välineet on vähän turhan järeitä ahvenille ja muille pikkufisuille? Vähän kun kalastais isolla hyrräkelalla ahvenia? :)
Mmmmmmmm..... kala.

Jermoni

Yleensä hauestuksessa on hieman järeämmät välineet kuin vaikka taimenjahdissa. Semmoinen #7-8 on aika hyvä semmosille perus 1-5kg hauille. Sitten jos ei osta kaikkein kalleinta vapaa, niin voi ostaa vaikka ahvenjahtiin semmoisen #3 luokan vavan. Myös pienempikin luokka voisi olla hyvä, tulee vähän tuntumaa. Mutta sen verran tuosta sidonnasta, että jos keskittyy vain pelkästään esim. haukiperhoihin, niin se perhojen sitominen ei vie niin suurta osaa nuista rahoista. Sitten ahvenille käy samat perhot kuin harjukselle ja taimenellekkin, mutta yleensä ei tarvitse niin tarkkoja jäljitelmiä. Hyviä ovat esim. leechit, perinteiset uppoperhot aika isoon koukkuun sidottuna, ja pintureista en kyllä osaa sanoa. Ahven ei ole minun tietääkseni ole mikään hirveän kova syömään pinnasta (?), mutta jos jotain pitäisi sille pintaan heittää niin siinä perhossa olisi ainakin punaista. ;) Ahvenet tykkää punasesta ja muista kirkkaista väreistä.

Tuolla 1000e:llä saa ihan hyvät vermeet, laskien vaikka että:

Vavat 250-300e, kelat (ahvenkalastuksessa lähinnä siimavarasto) noin 250e, siimat 60e, sidonta 400e. Sittenhän sitä tulee osteltua kaikenlaista kun vauhtiin pääsee, ja sitä ei sitten (ainakaan minulla) pysäytä mikään. Itselläni on sidonta vienyt jo varmaan 10000 mummunmarkkaa, mutta eipä tuo mitään, pitäähän sitä hyvään harrastukseen satsata. Sitten, kannattaa muistaa, että perhokalastuksen välineissä tärkeysjärjestys menee näin: 1. Vapa, kaikkein tärkein, vaikuttaa kaikkeen. 2. siima, vaikuttaa myös moneen asiaan, esim. kalastussyvyyteen, ja heittoihin. 3. kela, pieniä kaloja kalastettaessa lähinnä siimavarasto, mutta sitten lohijoilla, suurhaukijahdissa ja eksoottisten kalojen kalastuksessa kelalla saa olla enemmän kriteereitä, kuin että "Pelkkä siimavarasto". Mutta Sinun tapauksessasi TGF arvojärjestys on tuo edellämainittu.

Vielä vinkki: jos perhokulmassa ovat vavat 400-1000e, niin saat ne jostain muualta vähintään satasen halvemmalla, eikä sitä kalleinta kannata edes ostaa, jos on budjetti 1000e. Onnea uuteen harrastukseen! :D
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

TGF

Vielä vinkki: jos perhokulmassa ovat vavat 400-1000e, niin saat ne jostain muualta vähintään satasen halvemmalla, eikä sitä kalleinta kannata edes ostaa, jos on budjetti 1000e. Onnea uuteen harrastukseen! :D
Onkos salakala sitten edullisempi paikka? En tiedä helsingistä kun 2 kalastuskauppaa, se joka on siinä mansku 100:n tienoilla ja salakala. Onko muita ehdotuksia mistä sitä lähtisi välineitä etsimään?

Mitenkäs, pitääkö niille hauielle ja affenille ostaa omat vavat? Käykö sama kela, vai pitääkö nekin olla eri molemmille? Jos pitää niin luulen että jää toisen kalan kalastus kokonaan aluksi pois.
Mmmmmmmm..... kala.

Jermoni

noh, jos haluat kumpaakin kalastaa, etkä mitään "jytyhaukia" vaan semmosia 1-3kg puikkareita, niin silloin osta vaikka #5-6 välineet, niin voit kalastaa kumpaakin. Ajattelin vaan että olisi kivempi kalastaa ahventa esim #2-3 välineillä, mutta saa sitä nuillakin #5-6:lla. Ahvenkin tuntuu vaan kovemmalta vastukselta kevyillä välineillä, sitä vain ajattelin.
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

TGF

noh, jos haluat kumpaakin kalastaa, etkä mitään "jytyhaukia" vaan semmosia 1-3kg puikkareita, niin silloin osta vaikka #5-6 välineet, niin voit kalastaa kumpaakin. Ajattelin vaan että olisi kivempi kalastaa ahventa esim #2-3 välineillä, mutta saa sitä nuillakin #5-6:lla. Ahvenkin tuntuu vaan kovemmalta vastukselta kevyillä välineillä, sitä vain ajattelin.
Juu, samahan se on vieheillä kalastettaessa, kyllä se affen ultra-light välineillä kivempi on.
Pitää nyt katsoa minkä näköistä vehjettä rahoillaan saa.
Tuntuu vaan ahdistavalta että jos jostain syystä perhoilu ei kiinnostakkaan niin on useampia vapoja ja keloja nurkissa lojumassa. En nyt usko että käy niin, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Mmmmmmmm..... kala.

Jani2

Niin, sama mitä kaikille perhoaloittelijoille suosittelen: LIITY JOHONKIN PERHOSEURAAN, sieltä saa kokeneemmilta neuvoa perhoista, oppii alkuun heitossa (loput taidot tulee kokemuksen mukana), saa kuulla kalastuspaikoista jne...

Ja sitten vielä vavoista: sinulle voi tulla kalliimmaksi hankkia ensin 5-6 vapa, kun kuitenkin sitten innostut hankkimaan kevyemmät välineet. Jos ostat nyt vaikka Kolmosen (3) vavan, jolla sitten voit heitellä sisälahdissa tyynellä. Ja sitten myöhemmin kun alat päästä perhostuksessa jyvälle, niin voit sitten hankkia jonkun järeämmän vavan, tuulessa heittelyyn hauille.

Niin, ahvenelle ei tosiaan taida pintaperho kauheasti kelvata, mutta uppoperhoista suosittelisin pieniä streamereita (pieni supertinseli) ja punertavia uppoperhoja (red tag). Molemmat perhot löytyvät helposti netistä.

Siimoista suosittelisin uppoavaa siihen järeämpään- ja kelluvaa siihen kevyempään vapaan. Jos hankit vavan siitä väliltä, joudut tekemään ratkaisun noiden väliltä.

Kannattaa ottaa huomioon vapaa valitessa Vision Intro-setti, en ole kuullut keneltäkään huonoa sanottavaa siitä ja se on varta vasten tehty aloittelijoille. Siinä siis tulee mukana kelluva siima, pohjasiima, vapa, kela ja yksi peruke. Niitä settejä taitaa olla luokissa 3-7. Ja se kalastuskaupan setä kyllä neuvoo paikan päällä lisää näistä asioista ja pystyy kertomaan ominaisuuksista.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

panumies

TGF; sinun kannattaisi varmaan aluksi ostaa noin 3-4 luokan ahven välineet, opetella niillä heittämään ja kalastamaan. Jos alat tykätä perhostuksesta, osta myös haukivälineet. Niinkuin edellä mainittu, haukiperhoja ei vaan yksinkertaisesti pysty heittämään keveillä välineillä, ahvenesta taas ei ole paljoa iloa haukivavalla kiskottuna. Perhonsidonnassakin voit aluksi ostaa vähemmän materiaaleja, osta sitten lisää jos siltä tuntuu. Ja hetken mielijohteesta ei kannata tehdä mitään, itse kun aloitin perhostelua, oli se minulle vaikeaa, monta kertaa v*tutti kun en saanut kalaa tms. turhaa. Olin jo melkein myymässä välineitä, kun aloin oppia lajia, nyt kaduttaisi pahasti jos olisi vehkeet myyty. Siis kannattaa aloittaa rauhassa, osta sitten lisää välineitä jos siltä tuntuu.

TGF

Niin, sama mitä kaikille perhoaloittelijoille suosittelen: LIITY JOHONKIN PERHOSEURAAN, sieltä saa kokeneemmilta neuvoa perhoista, oppii alkuun heitossa (loput taidot tulee kokemuksen mukana), saa kuulla kalastuspaikoista jne...
Ei löydy aikaa liittyä kerhoihin ikävä kyllä. Työpäivä kestää n. 18tuntia, 7 päivää viikossa.. ja joskus pitäis nukkuakin. Oi tätä yrittäjän onnea.. no niin..
Kesällä voi viedä työt mukana mökille, ja kummasti löytyy aikaa kalastella ja harjoitella. :)

Luulen kanssa että kevyemmät välineet on se mun juttu aluksi. Ilmoittelen mitä sitä tuli ostettua kunhan saan aikaiseksi parin viikon sisällä ostokset tehtyä (jos vaikka löytyis talvi-ale) hehe :)

Eli, vielä jos joku osaa suositella hommaansa osaavaa kauppaa helsingissä niin olisin iki-onnellinen. Muuten menen sponsoroimaan salakalaa, tai tuota perhowhatever kauppaa. :)
Mmmmmmmm..... kala.

panumies

vielä jos joku osaa suositella hommaansa osaavaa kauppaa helsingissä niin olisin iki-onnellinen.

Itse ostin perhovälineeni Kalastimesta (http://www.kalastin.com/), siellä on hyvä palvelu, asiantunteva myyjä. Eihän nuo muutkaan kaupat huonoja ole, kannattaa ensin vertailla hintoja, alennukset vaihtelevat liikekohtaisesti.

Anonymous

Tervetuloa vaan perhostelun pariin.Mielenkiintoni heräsi kun mainitsit
meriperhostelun.Itse olen harrastanut jo vuosia merellä perhostelua.Ja mikä siinä meressä kiehtoo,paljon mahdollisuuksia.Ahventa, kuhaa ,haukea,siikaa,säynävää,Sattumataimenia n.j.e.Tuo 8 luokka kuullostaa aika järeältä.Suosittelisin 5-6 kieppeille.Mitä kevyemmät kamat sen mukavampi kalastella.Tietenkin jos tähtäimessä on 20kg hauki,silloin on syytä harkita,mutta kyllä ne isot kalat on harvinaisia.
Ja satsaa laatuvapaan,kelana menee halvempikin levyjarrullinen.Itse olen" mättänyt" luokka 5 kasettikelalla(Englantilainen halpamalli)ei levyjarrullinen jo monta vuotta ja hyvin on pelannut.Vapa onkin sitten laadukkaampi Sagen 10 jalkainen.Alkuun pääsee esim Loopin "valmispaketilla"jossa vapa kela+siimat.Mutta lyön melkein vetoa kun pääset tähän hommaan jyvälle budjetti kasvaa kummasti ja mikä ettei.Kyllä hyvään harrastukseen kannattaa satsata.Ja muuten tää perhostelu ei ole lainkaan niin vaikeata miltä se näyttää :D

Anonymous

Ai niin,meinasi unohtua.Ostettiin pojalle perhovermeet Hong Kongista
siis tavaratalosta :DMyivät vanhoja varastojaan erittäin edullisesti.Eli
aina ei "erikoiskauppa" ole se halvin vaihtoehto.Kannattaa seurata poistomyynnit/Alet.

Pete

Kyllä silti ehdotan merelle 7--- luokan varusteita ihan tuulen ja isojen perhojen takia. Keveyshän on tietysti etu mutta luokka saa mielestäni olla tuo edellä mainittu.
Kelana itselläni on grafiitti-mallinen, syystä ettei merivesi pääse tarttumaan ruosteen ominaisuudessa siihen. Mutta kai ne hyvällä huollolla menee muutkin.
Levyjarru eduksi ettei pala kämmenet kun hauki ottaa sen mukavan 10-20 metrin syöksyn. .......kesää odotellessa.....

Anonymous

Noin ajatuksena ahvenen,tai "kesähauen pyynnissä" tuo 8 on aikaste suuri.Ei siinä paljon naatiskella.Noh ainakin välineet kestää
ja käsi puutuu. :D

Petri

Hong kongia voin kyllä suositella perhovehkekitä ostaessa jos tietää mitä ostaa, koska hinnat huomattavasti edullisempia kuin "oikeissa" kalastusliikkeissä. Ja tavarakin on ihan laatukamaa esim. vision. Viimeksi kun kävin hong kongissa niin hämmästyin kyllä halvoista hinnoista kun vertaa esim. Helsingin perhokulmaa mutta toisaalta perhokulmassa myyjät osaavat hommansa, joten saa varmasti itselleen sopivan setin.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

TGF

Joo, luulen että mun on fiksumpi mennä johonkin kauppaan missä myyjä tietää enemmän kun minä. En edes tiedä mitkä on laatumerkkejä, ja mitkä roskamerkkejä. etc.
Mutta menen tossa reilun viikon päästä varmaan kattelemaan mitä käteen jää.. toivottavasti jotain kivaa.
Mmmmmmmm..... kala.

TGF

*bump*
No niin, en tiedä kuinka pahalla silmällä vanhan threadin ylösnousemusta katsotaan, mutta kun on lisää kysymyksiä.. ja ajattelin ne tähän samaan threadiin tunkea. Anteeksi.  :D

Eli, tuli ostettua perhosteluvehkeitä ja nyt niitä pääsee kokeilemaan (ja on jo kokeiltukin). Ostin Visionin 3zone kelan ja orviksen 9" vavan, clearwater classic 8 midflex, tai sinnepäin. Hyvältä tuntuu kuitenkin ja heitto luistaa. Kun nyt on päästy näinkin pitkälle jo, ja ilman mitään pointtia voisin ne kysymyksetkin asettaa.
1) Kuinka pitkiä heittoja kyseisellä vehkeellä tulisi pystyä heittämään (ihan että osaa laittaa tavoitteet). Ei kai se pohjasiimä pidä tulla ulos kelalta heitossa? Ihan niin pitkälle en nakkaa, mutta melkein ;)
2) Haukia tuntuu tulevan omasitomilla streamereilla (?) mutta kun hauki on tyhmä. Haluan ahvenia. Kalastan tammisaaren saaristossa ja olisikin kiva tietää minkälaisia perhoja ne affenet halajaa merellä. Onko vesi liian kylmää 10-12 astetta?
3) Ostin sekä kelluvaa siimaa, että medium nopeasti uppoavaa siimaa. Olen käyttänyt uppoavaa. Tulisko ahven paremmin kelluvaan?

Ei tässä varmaan tähän hätään muuta. Perhokalastus on kivaa. Näpit vaan jäätyy kun käsin sitä 10-asteista siimaa repii ylös vedestä. hehe. :)

Cheers. :)
Mmmmmmmm..... kala.

Anonymous

Vastaan nyt mitä osaan, gurut voivat korjailla ja täydentää vastauksia :)

1. N.10 pitäisi pystyä ainakin heittämään, alussa riittää varmasti vähempikin
Pohjasiiman ei ole tarkoitus tulla ulos kelalta.
2.Luulisin että ahven viihtyy vähän lämpimämmässä vedessä. Tarjoa sille jotain madon näköstä

erästäjä

Madon näköstä?
Minä en ainakkaan ensimmäisenä mitään madon näkösiä perhoja tarjoaisi ahvenelle.
Erilaiset leetchit ja red tag ovat varmoja valintoja ahvenelle.
-Kala Eemeli-

Anonymous

Kyllä niillä vehkeillä pitäis ainakin 20m lentää, suht kevyestikkin. :)

shimanomies

tuota noin, seki vielä, että tehdäänkö uppoperhoilla siiman korjausliikettä?
miten esim, nalle puh öljytään? upotetaanko koko perho kellunta-aineeseen (esim, vision foreplay)?
ja mites ampumaheitto? siima vedetään jalkojen juureen muutama metri, takaheitto alkaa normaalisti, mut entäs sitte? etuheitto lähtee hiukan voimakkaampana ja pysäytetään vähän aikaisemmin, milloin siima pitäisi löysätä?   lasketaanko vapa--->milloin?? ym ym..
mulla ei ainakkaa oo oikein onnistu tuo heitto ikinä?!
neuvokaa jos kehtaatte. :(
Parempi siemen syöksyssä kuin kymmenen pussissa.