Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

perhot ruotsin lappiin

Started by Anonymous, March 20, 2004, 13:56:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

mitä perhoja pitäisi ottaa ruotsin lappiin kun tarkoitus olisi kalastaa taimenta ja harjusta sekä nieriää :D
kiitos vastauksista ;)

visa

Ainakin mitä minä olen nuista ruottin joista kuvia nähnyt niin aikalailla ovat samanlaisia kuin mihin täällä kotosuomessakin ollaan totuttu. Lehdistä olen niistä myös lukenut ja samat perhot sielläkin pelittävät yhtälailla taimenelle ja harjukselle, samoja kalojahan ne on. Ja kun kerran samoilla leveysasteillakin eletään niin ovat suurinpiirtein samat ötökätkin siellä kalojen ravintona. Perusperhoja ja -tyylejä vain tarjoamaan.

Itse en kyllä ole ruohtissa kalassa käynyt niin en osaa antaa parempia vinkkejä, mutta toivottavasti joku siellä vieraillut osaa auttaa paremmin :)

taimen

Käväisin tossa viimekesänä Ruotsinlapissa perhoa heittelemässä.
Paikan nimi oli Sorsele, pieni kylä vähän isomman "kaupungin", Vilhelminan lähellä.
Perhoista jotka toimivat maininnan ansaitsevat: Red ant, Pheasant tail, Streaking caddis, Nalle puh, Peruslarva, ja Klinkhåmer special.

Ruotsin lappi on todella kaunista seutua, miellyttävää kalastaa ja saalisvarmuus korkealla. Kosket, kalat ja hyönteiset ovat lähes (ellei kokonaan) samat, niinkuin Visa tuossa sanoikin. Joten jos sinulla on kokemusta Koskikalastuksesta Suomessa, Toimii samat perhot ja kalastustaktiikat tms. myös Ruotsissa

H@rr

Admin haloo !!       Viesti poistetaan jos perho ei oo teille tuttu   ???  >:( >:(

Niin mun ehdotus oli siis Ismopuppan, (Suom. "Ismos Puppa" ; Perhokalastuslehti 3/2002)
"...erittäin hyvä harjus -ja taimenperho koko kalastuskaudeksi, toimii varmasti pohjois-Ruotsissa" (...ja muuallakin...)  )
Ruotsissa asuvat kaverit (ja niitä on jo aika monta...)väittävät että tämä on ylivoimaistesti paras perho harjuksille ja taimenille "(...Raudulle ei jostaan syystä kelpaa...)

Ismopupaa saa hankittua hyvinvaruistetuilta ruotsin perhokalastuslikkeistä...Itse tilasin pupat viimetalvena suoraan Ismo Hyväriseltä...(Suomessa syntynyt perhokalastaja-sitoja, asuu nykyään Ruotsin Kiirunassa...)

(Perhokalastuslehdessä sanotaan että koukkukoko pitäis olla 12...Ismon neuvot olivat seuraavat; korkea vesi nro.12, normaali vedenkorkeus 14 ja matala vesi 16...)

Kelpaako tää viesti Adminille ?? >:( :) :D

Never argue with idiots...
....First they drag you down to their level,then beat you with experience!

Vellamo

Admin haloo !!       Viesti poistetaan jos perho ei oo teille tuttu   ???  >:( >:(

Ei, viesti poistetaan, jos viestin sisältö on yksi sana/kaksi sanaa ilman muuta informaatiota. Mikähän lie estänyt Sinua kirjoittamasta edellistä tietotulvaa jo aikaisempaan viestiisi.
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Anonymous

moi

Voin yhtyä täysin Fireflyn näkemyksiin Ismon pupasta. Hommasin itsekin niitä Kiirunasta ennen reissua ja tappavan tehokkaita olivat. Lisäksi pelitti mm. erilaiset kuulapääpupat, E12, tummat ministreamerit ja Nelson caddis.

Firefly, mitä kautta muuten tilasit niitä Ismon pupia? Tartteis itsekkin.

-Jukkis

H@rr

"Ruotsin kalassa.net:in " kautta ( www.edgeflyfishing.com ), yksityisviesti Ismolle jne...  ;)

Jos oot tee-se-itse mies ja ymmärrät ruotsia;  

http://www.bigsalmon.se/ismo/  

Never argue with idiots...
....First they drag you down to their level,then beat you with experience!

Anonymous

Tulipa mieleen, että voisiko tuon tehdä solumuovista. Saunasta löytyi keltainen persiinalusta, josta sai koepalan (perän väri valmiina). Hyvinhän se onnistuu, paljon helppotöisempi, mutta ei tule ihan noin siisti.

Anonymous

On niitä pupia tullut foamista värkättyä. Pitäisi vielä istuttaa niihin jäykät jalat tiskiharjan harjaksista niin sitten pupa piirtää veden pintaan hienot viistätysjäljet, kuten Ismon pupalle on ominaista.

-Jukkis