Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalastuksenvalvojat

Started by KalaKaapo, March 27, 2004, 08:42:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

KalaKaapo

Mietityttää vaan kun olen tuolla Nautelan- ja Halistenkoskilla suhteelisen monta kertaa käynyt kalassa, mutta en oo koskaan nähnyt yhtään kalastuksenvalvojaa, enkä oo kyllä missään muuallakaan nähnyt tämän ammatin harjoittajaa. Tämä pistää vaan miettimään mitä ne tyypit oikeen duunaa, kun niitä ei näy eikä kuulu. Ei niin että mä niitä kaipaisin, :D  mutta kai ne siitä hommasta palkkaa saa..
Kysymys kuuluu siis, kuinka moni on joskus oikeasti nähnyt kalastuksenvalvojan?
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Ipe

0 kertaa ja olen kalastanut ainakin 3 vuotta teurojoella ja siihen istutetaan kaloja ,että ei ole mikään korpijoki (menee keskustan läpi).
Niin ja ei missään muuallakaan.
Ipe

visa

Kaksi kertaa olen nähnyt kalastuksen valvojan ja kerran poliisit (siis pollarit veden äärellä). Kalastuksen valvojat näin Merikarvianjoella ja Puolakankoskella. Kummalakaan kerralla he eivät tulleet minulle juttelemaan vaan menivät isäni ja kaverini luokse. Kytät näin Hartolankoskella, jonne ne tulivat katsomaan ettei kukaan vaan kalasta laittomalla alueella.

Mitäpä niitä pelkäämään kun luvat on aina kunnossa ;)

KalaKaapo

Mitäköhän niiten hommiin kuuluu?

visa

QuoteMitäköhän niiten hommiin kuuluu?

Tarkastavat että kalastajilla on luvat ja että jos heillä on kaloja niin että ne on mitallisia. Jos ei ole lupaa ja kalat alamittasia niin ne antaa mukavat sakot ja ehkä kalastuskiellon. Jos on lupa ja alamittaset kalat ne luultavasti antaa sakot ja ottaa kalat. Ainakin poliisi voi myös takavarikoida kalastusvälineet, jotka saa sitten poliisiasemalta maksua vastaan (jostain 50€ olen kuullut) takaisin.

Mutta hyvät ihmiset! Lupatarkastajalla pitää olla myös oikeudessa valalla vannomalla saatu LUPA udella ihmisten kalastuslupia. Älkää ihmeessä näyttäkö kellekään tyypille lupaa ennen kuin hän on näyttänyt että hänellä on AIDOT lupatarkastajan paperit! Huijareitakin on liikkeellä ja heille ei pidä maksaa!

KalaKaapo

Tietääkö joku minkä näkönen se lupa on? Ois vaan kiva tietää, ihan varmuudeks.

Ipe

Mä olen kuullut/lukenut jostain että olisi lupavalvojakortti.
Ipe

visa

Kai se on aika virallisen näkönen paperi missä on poliisin leima, en tiedä kun en ole nähnyt ;)

Råtta

Se on/ tai oli (silloin kun itse sen sain) sellainen vanhan ajokortin kokoinen vaalean sininen pahvilappu (taitettava, tekstiä neljällä sivulla). Siinä on kortin haltijan nimi, päivämäärä jolloin kalastuksenvalvojan vala/ juhlallinen vakuus on annettu ja mille käräjäoikeudelle, nimismiehen kanslian leima ja nimismiehen allekirjoitus...

Valvojia näkee koskilla kun vaan seuraa tilanteita. Joskus on "valvoja"- nauha käsivarren ympärillä, joskus taas kalastellaan "anonyymisti" muina miehinä mukana, mutta silmä kovana seurataan kalamiesten käyttäytymistä, ja jos on huomautettavaa niin siihen myös puututaan. Ei ensin kovalla otteella, vaan paremminkin ohjaavasti ja neuvomalla, mutta jos ei tehoa niin sitten saattaa olla huomautukset ja varoitukset paikallaan, saatika viranomaisille ilmoitus.

Kalastusta valvotaan myös seisovassa vedessä, kesät, talvet. Eli pyydyskalastajat, lupamerkit näkyviin. Jossain hyväksytään myös käytäntö jossa on pyydysten laji, lukumäärä, omistajan nimi, osoite ja LUPIEN NUMEROT, jotka on pyynnissä, ei tarvitse nostaa ylös asti, mutta jos todella epäillään vilppiä, niin silloin sitten kans nostetaan.
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

rusakko

Oltiin faijan kanssa uistelemassa semmosella ihan pienellä järvellä, pienellä puuvenellä jossa 4hp motski. Oltiin ihan ihmeissämme kun sitten vastaan tuli poliisi vene ja se anto faijalle sakot kun sillä ei ollut pelastusliivejä  >:(

Velho

Merellä paljon kalastavana pää-asiassa Helsinki-Turku suunnalla olen
törmännyt suht. usein valvontaan.Valvonta ollut asiallista ja puuttei-
siin puututaan ja varsinkin liiveittä liikkuviin.Varsinkin Merivartioston
porukka tuntuu asiansaosaavilta ja auttavaisilta eivätkä niuhota tur-
hista asioista.Mutta koskikalastuskohteilla tilanne on ollutkin toinen.
Esim. pohjoisessa tapaus,luvat ok,valvoja tulee paikalle,käyttäytyy
erittäin "ylimielisesti"suorastaan yrittää savustaa meitä"muualle rosvokalaan".Luvat maksaneena en antanut periksi joten ukko luo-
vutti.Oli omat "lohi-intressit" vaarassa. Eli pitäisi hieman miettiä ke-
nelle näitä lupatarkastajakortteja/hommia annetaan.Jos valittavana
on tuo Lappalainen malli tai ilman valvontaa kannatan ehdottomasti ilman valvontaa :(

TIIMU

Joo iteen ole kyseisiä henkilöitä nähnyt mutta yksille tutuille kävisillain että tuli "kalastuksenvalvoja" ja kysy lupaa ja ne näyttiluvat ja se sano ettei nää käy tähänkohtaan nää luvat ja se otti kalat ja käski maksaa uudesta luvasta mutta tutut pyysi lupapapereita siltä "valvojalta" niin se näytti jotain itte tehtyä korttia ja tutut tajus heti että se huijjaa ja ehdotti että ne menis autolle niin se valvoja sais rahat siihen uuteen lupaan mutta tuttu soitti poliisille ja se oli sen valvojan loppu.

Monni

Pari kertaa olen nähnyt omalla kotipaikkakunnan koskella valvojan. Mutta ei se siellä usein käy... Lapissa kun mentiin ostaan lupia yhelle lohilammelle myyntipaikasta. Niin kehui vaan myyjä että mitä sä niillä luvill aiot tehdä kun ei täällä kalastuksen valvojaa ole käynyt kahteen vuoteen. Ja sit se sano että saat kalastaa muutenkin sillä lammella ilmaiseksi kun alle 15 vee ilman...  ;)
Poltinkoski

Jigi

Kerran oltiin kaverin kanssa vetämässä uistinta,eikä turvaliivejä päällä. Yhtäkkiä poliisivene hurauttaa ohi ja nostavat kättä. Siinä jo meinas pikkasen säikähtää että pysäyttääkö ne. No onneks ei pysäyttänyt. Liivit kyllä yleensä aina päällä.  

Kalastuksen valvojaa en ikinä ole nähnyt, eikä isänikään kuin kerran vaikka on jo aika kauan tällä järvellä kalastanut.

flyfisher14

Pari kertaa koskella oeln valvojan nähnyt, Kerran Q ei ollu lupaa ni uhkas viiä välineet :D

visa

Eikös noissa liivihommissa päde se, että liivien ei pidä olla päällä, mutta veneessä pitää olla? Tällästä olen jostain lukenut, mutta olenko väärässä? Itse en pidä ikinä liivejä vesillä (no, mitä nyt vesihiihdossa).

Kerran kyllä kun olin soutelemassa niin näin kun jotain sadan metrin päässä yhden moottoriveneen viereen ajo joku toinen vene ja näytti jotain (pysähtymis)kylttiä. Vene pysähty ja jotain ne rupes kinaamaan kun jotain huutoo kuulu. Äkkiä vaan soutamalla saaren toiselle puolelle ja sitä kautta kotiin ;)

Pete

QuoteMitäköhän niiten hommiin kuuluu?

Tarkastavat että kalastajilla on luvat ja että jos heillä on kaloja niin että ne on mitallisia. Jos ei ole lupaa ja kalat alamittasia niin ne antaa mukavat sakot ja ehkä kalastuskiellon. Jos on lupa ja alamittaset kalat ne luultavasti antaa sakot ja ottaa kalat. Ainakin poliisi voi myös takavarikoida kalastusvälineet, jotka saa sitten poliisiasemalta maksua vastaan (jostain 50€ olen kuullut) takaisin.

Mutta hyvät ihmiset! Lupatarkastajalla pitää olla myös oikeudessa valalla vannomalla saatu LUPA udella ihmisten kalastuslupia. Älkää ihmeessä näyttäkö kellekään tyypille lupaa ennen kuin hän on näyttänyt että hänellä on AIDOT lupatarkastajan paperit! Huijareitakin on liikkeellä ja heille ei pidä maksaa!

Mikä näissä sinun vastauksissa on varmaa tietoa ja mikä on pelkkää omaa arvaustasi ? ?    

Onko se luvan näyttäminen niin kovin vaikea asia.
Mitä mieltä olet, jos poliisi tulee siviilivaatteissa joen varressa kysymään sinulta kalastuslupaa virkamerkin esittäen, pitääkö sinun näyttää hänelle kalastuslupasi ? Mitä mieltä olet Visa?

matiaz

Kyllä niitä kalastuksenvalvojia jokaisella "kunnon" koskella tallustelee. Ainakin Kapeella, Heijostenkoskilla ja Ruunaalla on semmosia vastaan tullu...
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

visa

QuoteMitä mieltä olet, jos poliisi tulee siviilivaatteissa joen varressa kysymään sinulta kalastuslupaa virkamerkin esittäen, pitääkö sinun näyttää hänelle kalastuslupasi ?

Siis näyttää aidon virkamerkin ja kysyy lupaa? Enkös tuossa juuri kirjoittanut, että "Älkää ihmeessä näyttäkö kellekään tyypille lupaa ennen kuin hän on näyttänyt että hänellä on AIDOT lupatarkastajan paperit!" Huomaa sanat: AIDOT ja paperit. Mitä sitä nyt tuommoista kyselemään: "pitääkö sinun näyttää lupasi?" Tottakai silloin pitää.

Ota Pete ihan rauhassa, ei se maailma yhteen viestiin kaadu.

Pete

Ei tämä kaadu yhteen viestiin, mutta pehmeiden puhumiseen ja omien arvailujen totena puhumiseen kaatuu.

Tosiasiat tosiasioina ja arvailut arvailuina !

Ps. Oletko ikinä aitoa virkamerkkiä nähnyt ja mistä sen tunnistat ?

visa

Ps. Oletko ikinä aitoa virkamerkkiä nähnyt ja mistä sen tunnistat ?

Ja sitten 13 viestin verran ylöspäin....

Pete

No niin, virkamerkki ja kalastusvalvojan lupalappu ei ole sitten edes lähellekkään sanannäköisiä.

Puhut kovaan ääneen että pitää katsoa että paperit ja laput ovat oikeita ja aitoja. Et edes itse tiedä minkä näköisiä niiden tulisi olla. Tätä tarkoitin sillä pehmeiden puhumisella.

Jos kommentoit jotain niin kerro edes minkälainen paperi se tulisi olla jonka joko poliisi tai luvantarkastaja tarkastettavalle näyttää, se olisi jo apuna muille palsta lukeville. Kiitos !

visa

Ja sitten 14 viestin verran ylöspäin niin tiedät minkä näkönen lupatarkastajan lappu.

Älä nyt Pete käy ylikierroksilla ja tuki threadia valitusviesteillä, mieluummin vaikka pikaviestillä.

Pete

Tiedän kyllä millainen se lappu on, kun itse niihin leimoja olen lyönyt.

Siksi kirjoitan nämä viestit tänne,enkä pikaviestinä, koska tätä palstaa lukee niin paljon juniori-ikäisiäkin kalastajia, jotka tarvitsevat tietoa ja faktaa asioista. Ei sellaista paskanjauhantaa MUTU-tietoa, millä ei ole mitään käyttöä varsinkin tällaisia lupa asioita käsiteltäessä.

Peksim

Kerran olen kalastuksenvalvojan nähnyt. Kyseinen kerta tapahtui viime kesänä, kun olin veljeni ja hänen kaverinsa kanssa kuhaa uistelemassa särkisalossa.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Agentti 007

Eipä noihin turhan usein törmää. 25 vuoden rupeamalla noin
10 kertaa !!! Aina tosin ollut luvat kunnossa.
Mitä tähän luvankysyjän korttiin tulee,yhtä hyvin voi vilauttaa
kunnan kirjastokorttia,niin vähän porukat kiinnittää siihen
huomiota.Ja miksi kiinnittääkään jos lupapuoli on kunnossa.
James Bond

KalaKaapo

Onkohan tuo kalastuksenvalvonta homma ihan täysipäiväistä työtä vai tekeeköhän ne jotai muutakin?

Petri

2 tai 3 kertaa on lupia kysytty mun elämäni aikana. Luvat on kyllä olleet kunnossa joka kerta joten ei siinä mitään. Itse kyllä näytän luvat jos joku tulee kysymään enkä rupea kinamaan tarkastajalta jotain todistusta että on oikea kalapoliisi. Ja joka kerta kun minulta on kysytty lupia niin tarkastajat ovat esitelleet itsensä ja näyttäneet "korttia" ilmeisesti juuri semmoinen todistus että on oikea lupatarkastaja. Mutta kyllä jos ruvettaisiin välineitä takavarikoimaan tai sakkoja kirjoittelemaan niin kyllä silloin kysyisin sitä "korttia", ettei kukaan veisi kalavehkeitä omaan käyttöön. sekava viesti
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

jani vaan

ei mitään kokemusta kalastuksenvalvojista!(Onko semmosia ees olemassa?;) )
Peruskoulu loppu ja jätkä sen kun kalastaa!

ColdFusion

Lupia ei oo kysytty, mutta täällä tampereella poliisit rällää noilla vesiskoottereilla ja ne tulee aina puhalluttaan meikäläistä....
Just!