Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten saa parhaiten/helpoiten purettua perhon?

Started by flyfisher14, April 07, 2004, 14:43:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

flyfisher14

Jåå elikkä miten te puratte perhonne? Itse aika paljon saksilla ja sitten polttamalla, Tuosta poltosta olen kuullut että koukku vähän kärsii siinä, Onkos näin? Olisiko mitään nopeaa kikkaa millä perhon saisi purettua helposti? Tahtoo koukut olla lopussa välillä ja tuo saksilla purkaminen tahtoo olla aika hidasta ja työlästä, Kun taas sytkärillä perhojen käryttämisestä tulee kauhea lemu huoneeseen. Pistäkääs kaikenlaista vinkkiä asiaan liittyen tähän triidiin.

panumies

Puukolla pelkästään olen purkanut, usein kyllä heitän vähänkin monimutkaisemmat epäonnistuneet perhot suoraan roskiin. Kannataa sitoa rauhassa ja purkaa perho ennen päättelemistä/lakkaamista, näin säästyy suurelta vaivalta. Huolella sidotulla perholla on myös mukavampi kalastaa ja kestää käyttöä kauemmin.

flyfisher14

Puukolla pelkästään olen purkanut, usein kyllä heitän vähänkin monimutkaisemmat epäonnistuneet perhot suoraan roskiin. Kannataa sitoa rauhassa ja purkaa perho ennen päättelemistä/lakkaamista, näin säästyy suurelta vaivalta. Huolella sidotulla perholla on myös mukavampi kalastaa ja kestää käyttöä kauemmin.
Niin muttakun perho on sidottu joskus aiemmin ja lojunut rasiassa, ja sittenkun haluaisi sitoa parempia tilalle muttakun ei ole koukkuja, täälläpäin ei oikein ole paikkoja mistä saisi koukkuja. Minäkin kyllä puran huonot perhot samantien jos sattuu epäonnistumaan.

panumies

Niin muttakun perho on sidottu joskus aiemmin ja lojunut rasiassa, ja sittenkun haluaisi sitoa parempia tilalle muttakun ei ole koukkuja, täälläpäin ei oikein ole paikkoja mistä saisi koukkuja. Minäkin kyllä puran huonot perhot samantien jos sattuu epäonnistumaan.

Joo, silloin käytän puukkoa. Ronskisti kun vetäisee (pitää kuitenkin varoa sormia), lähtee usein paljon materiaalia kerralla. Purkaminen suht. helppoa, ainoastaan kuulapäät ja painotus vähän vaikeuttavat nopeaa purkamista.

Petri

Saksilla tai puukolla on aika helppo purkaa perhot ja mieluiten jotkut muut sakset kuin ne parhaat sidontasakset. Saksilla kun vähän aikaa "napsuttelee ja pyörittelee" niin on sitten perhot aika helppo purkaa ja loput sytkärillä pois. Koko perhoa ei kannata ruveta polttamaan sillä jos on painoa tai jotain muuta metallia koukulla niin ne tahtoo kyllä sulaa koukunvarteen kiinni.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

visa

Mä laitan perhon tukevasti penkkiin kiinni ja mattopuukolla sahaan perhon yläpintaa päätä kohti niin kyllä lähtee materiaalit siististi :) Huom, ei kannata mitää kaikkein laadukkaimpia mattoveitsiä tuohon hommaan ostaa kun tuppaavat kulumaan aika reilusti.