Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Miten aloititte?

Started by visa, April 07, 2004, 16:46:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

visa

En löytänyt haulla vastaavaa triidiä, joten avasin tälläisen. Elikkä, millaisella välineistöllä porukka aloitti perhoharrastuksen? Ostitteko heti hyvät välineet vai pitikö tuskailla löysien lasikuituruoskien ja tökkivien kelojen kanssa?

Itsellä ei perhokalastus olisi paljoakaan huonommin voinut alkaa. Ensimmäinen perhosettini oli 90€ maksanut Sheikkipirtelö+bfr:n räikkäjarrullinen kela. Ei ollut omaa rahaa, joten iskän nuukailua... No, siihen tuli kyllä sitten siimat, valmisperuke ja jopa yksi perho!(olikohan myyjän järkeä antaa aloittelijalle peruke 0,10mm kärjellä ???). No eihän mulla sitten ollut mitään käsitystä miten siimat tulee. Mihin väliin tulee pohjasiima, mihin heittosiima (ja kummin päin) ja mihin tulee peruke?

No, siinä sitten aikani pohdittuani mieleeni muistui, että aika paljon kalastetaan uppoperhoilla kumminkin ja siimahan pitää saada veden alle (joku voi tästä jo päätellä jotain). Katselin kelaa hetken ja laitoin ensimmäiseksi siimaksi heittosiiman! En tiennyt pohjasiiman merkitystä kunnolla ja luulin että sen pitää viedä perho pohjaan. Sidoin sitten sellaisen 5 metrin pätkän pohjasiimaa heittosiiman päähän (JÄRKI HOI!!!) ja siihen sidoin sitten perukkeen. Ja kaiken kukkuraksi laitoin vielä wf:n väärinpäin. -> ja eikun harjoittelemaan.

Menin eräällä niitylle jonka laidalla joku pulsuporukka remusi ja niityllä lojui pari rikkinäistä kaljapulloa. Aloin siinä sitten viskoa perhoa (huom, kiinnitin ainoan perhoni siimaan kiinni harjoitellessani, MIKSI?) nurmella tyyliin: kello yhdeksästä kello kolmeen sektorilla ;) Sen saattoi arvata että pianhan se 0,10mm kärki rapsahti kaljapulloon ja perhoni oli mennyttä, harmitti. No, seuraavana päivänä ostin uuden perhon, yhden!

Siinä sitten kun olin oppinut heittämään jotenkuten, aloin kaivata perhovaatetusta, liivejä ja kahluuvarusteita. Itsellä ei silloin ollut mitään käsitystä mitkä merkit ja mallit olisivat hyviä, joten ostin paikallisesta halpahallista 39€ pvc kahluulahkeet. Muutamaa viikkoa myöhemmin ostin prismasta masterin perholiivit -> aivan liian pitkät.

Sitä mukaa kun aloin oppia lisää tästä hienosta lajista, on tullut hankittua pikkuhiljaa parempia välineitä ja vanhoille on näytetty tylysti kaappia ;)

Näin siis minä, koettelemusten kautta edelleen perhostan ja haluaisin tietää miten kinkkisesti/vaivattomasti muut ovat tätä harrastusta aloitelleet? ;)

Huhhuh, tais tulla pisin postini :D

panumies

Itse tepastelin Kalastimeen, ostin ihan hyvän setin ja seuraavana päivänä menin uimahalliin harjoittelemaan (ei ollut onneksi ketään uimassa). Siinä jo opin jotenkin heittämään ja viikon päästä sitten pitkäkoskelle. Siellä riitti paljon katsojia sillalla, katsoivat kun heittoa harjoittelin. Tälläisiä "heittämisreissuja" tuli tehtyä koko kesä, kunnes ostin sidontakamppeet ja tein ensimmäiset perhoni. Sitten tuli jo kalastettua mistä sattuu, kunnes vasta kauden lopussa aloin vähän perehtyä että mistä ja miten sitä kalaa saadaan, aloin myös sitomaan muitakin perhoja kuin red tagia. Aika onnellisesti meni tuo ensimmäinen vuosi, toivottavasti nyt tulisi vähän saalisrikkaampia keikkoja tänä vuonna.

P.S. Visa, onnistuitko heittämään tuolla ensimmäisellä siimaviritelmälläsi?  :)

visa

Kyllähän tuolla ainakin 10 metriä pysty viskaamaan ;)

Ps. en kyllä soisi kellekään samanlaista aloitusta kuin mikä mulla oli ;)

panumies

Joo, teit kyllä kaiken mahdollisen väärin mitä vaan voi kalastaja tehdä :D

visa

Kyllä, ja lähes kaikesta on kiittäminen avuliasta, neuvoja antavaa ja asiantuntevaa myyjää >:(

visa

Niin ja tiedoksi kaikille aloittaville! Ennen kuin ostatte paketin, kannattaa opetella kaiken maailman naula-, kirurgin- ja verisolmut. Ilman niitä ei hyvin pärjää. Itse en opetellut, ja sen kyllä huomasi...

Jani2

Hehee, Visalla vasta on ollut rankkaa. Missä uimahallissa Panu harjoittelit, oliko siellä silloin mahdollisuus uida? Mulla on sellanen tunne, että tämä mun tarina on kuultu joskus aiemminkin, mutta kerronpa silti.

N. 2 vuotta sitte kuulin perhokalastuksesta. Idea hautui kesän yli syksyyn ja sen jälkeen tuli luettua monia (enemmän tai vähemmän) perhokalastusta käsitteleviä kirjoja. (Kirjoja luen paljon vieläkin.) No, sitten sain joululahjaksi perhopenkin ja materiaaleja ja menin n. kuukauden päästä sidontakurssille. Heittämään opin perhoseuran järjestämissä (sulkapallohallisa) heittoharjoituksissa. Sitten sain toukokuussa synttärilahjaks Vision Intro-setin ja muutaman päivän päästä pääsin kalaan. Ensimmäiset kalatkin tuli sitten myöhemmin kesällä. Nyt tämä vuosi menee enemmän keskityessä ymmärtämään perhokalastajan hyönteisistä ja muustakin, kuin red tagista. :D

Mielestäni todella hyvä tapa aloittaa perhokalastus.

Suositeltavia kirjoja:
-Perhonsitojan kirja, tätä ei ole pakko lukea kovin tarkasti, mutta kannattaa tutkia usein.
-Perhokalastus ja vesiperhoset, välillä tylsää luettavaa, mutta paljon tietoa jää päähän. Toivottavasti jaksan lukea vielä uudelleen, niin jää enemmän tietoa.
-Harjuksen perhokalastus, paljon (ainakin itselleni) uusia kalastustylejä.
-Elämäni perhot, tämä taisi olla itselläni ensimmäinen perhokirja, tästä opin tajuamaan, miten perhoja sidotaan ja mitä ne yleensä on. Luin tämän kokonaan, vaikka tässä käsitelläänkin paljon perhoreseptejä.

Nämä ovat ainakin itselläni jäänet muistiin mainioina kirjoina. Ja niistä on ollut hyötyä. Kaikkia ei tarvitse omistaa! (Itse en omista mitään näistä, vaan lainaan kirjastosta ja kaverilta.) Lehtiä olen myös lukenut paljon.
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

panumies

Missä uimahallissa Panu harjoittelit, oliko siellä silloin mahdollisuus uida?

Sotilasalueen uimahallissa, ei ollut "sivullisilla" mahdollisuutta päästä seuraamaan tapahtumaa. Oikeastaan missä vaan voi harjoitella, veden äärellä on tietenkin parempi.

Järväri

Olin tutkinut ja kysellyt melko tarkkaan millainen perhosetti kannattaisi ostaa. Menin tyrskytaimeneen ja ostin sieltä Visionin Intro setin. Pääsin helpolla koska pohjasiima ja heittosiima olivat valmiina kelalla, peruke piti vain laittaa. Sekin kävi helposti koska osasin jo tällöin solmut hyvin.

Setillä aloitus onnistui ihan hyvin ja enköhän pärjäile tuolla vielä pari vuotta (vaikea arvioida). Vapa on suhteellisen hyvä, mutta kela on onneton.

Hyvin onnistuneesta aloituksesta ei voi kuin vain kiittää ihmisiä jotka opastivat perhostukseen!    

Visalla on kyllä ollut tuskallista tuo aloitus, miten pitkään sinnittelit noilla vehkeillä?   :D

otto

Ihan näin nopeasti kerrottuna se meni näin:

Syksyllä 2002 luin perhokalastuksesta ja katosoin jonkin ohjelman. Innostuin aivan valtavasti. Mökillä koitin heittää virvelillä kuin perholla ja lapata siimaa jalkoihin... Kaikkea tyhmää! Sitten talvella 2002-2003 opiskelin paljon tästä lajista jotta keväällä olisi helppoa alottaa. Sitten toukokuussa ostin perhoja ja Vision Intro setin ja siitä se alko.

Visalla ei kyllä alku oikein sujunu! :D

Niin ja kiitokset  minut alkuun auttaneet henkilöt! (Aleksi,Jari, Markku ja moni muu!!)

Petri

Itse alotin oman urani noin vuosi sitten menemällä perhokalastuskurssille, joka kyllä kannatti, heittämään (ainakin jotenkuten) opin aika nopeasti sidonta alkoi yhden koukkurasian(pelkkiä redtageja) jälkeen sujua aika hyvin tietty opeteltavaa riittää. Ja kirjoja tuli luettua jonkin verran ja netissä surffattua oikein urakalla, joten oppiminen oli suhtkoht helppoa tai ainakin paremmin alko kuin Visalla. Itse kyllä suosittelen menemään kurssille tai jonkun mukaan joka osaa kalastaa niin ei tule urasta yhtä kivistä taivalta kuin Visalla.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

visa

Visalla on kyllä ollut tuskallista tuo aloitus, miten pitkään sinnittelit noilla vehkeillä?   :D

No jotain puolisen vuotta kalastin tuolla ekalla setillä, jonka jälkeen ostin vissun 3zone setin ja sheikkipirtelö siirtyi isälle. Ihme kyllä en lopettanut perhostusta noihin kuuluisiin alkuvaikeuksiin, vaan jatkoin. Niin ja 2002 syksyllä siis perhostuksen aloitin.

Anonymous

Itse olen nyt alottamassa perhokalastusta, sain joululahjaksi visionin intro setin mutta siinä on kyllä 3zone kela. Muuten ei ole eikä varmaan tule kovin hirveitä vaikeuksia koska isä on harrastanut perhokalastusta.Nyt kun vaan oppis tunteen kaikki kalastus tekniikat ja perhot!

Anonymous

Itse aloitin viime kesänä perhostelun.
Olin Levillä töissä 8viikkoa ja en viitsinyt lähtee kotio lomille kun ei ollu kuin 3pv vapaata.
No yksi tuttava tuli käymään siellä kun mulla oli toistasataa neliöinen mökki yksistään ja se ajatteli tulla sinne lomaileen kun ilmaista(firma maksaa,hehheee) kerta oli.
Toi minulle tuliaiseksi Intro setin(yllätys)ja siitä se sitten lähti. 1 illan harjoittelin kuivalla ja seuraavana aamuna joelle(Köngäskoski) kalaan, ja heti toisella heitolla kala(harjus).....meikäläistä vietiin.
Nyt on sidontavehkeet viimeisen päälle ja kaikki "vapaa" menee perhoja sitoessa(n.250-300 sidottu tai harjoiteltu ;)),vapojakin on tullu hankittua,keloja useampia ym ym ja loppua ei näy.
Koskaan aikaisemmin ei ole tullut mieleenkään aloittaa perhostelua koska viehekalastuskin on tarpeeksi monipuolista meikäläiselle, mutta nyt on tekemistä iltaisin kun sitoo/harjoittelee sitomista aikansa kuluksi ja odottelee avovesi kautta että pääsisi huiskiin perholla kutu haukia ja sitten kesällä Lappiin(Kapsa-,Lutto-,Suomu ja Naruskajoki) kalalle.

Mie1

Joo elikkä aloitin vuos sitten perhokalastuksen ja Loopin Adventure setillä hinta(167€).Vieläkin samaisella setillä kalastan ja tyytyväinen tuohon settiin olen kyllä ollut!

Anonymous

No... siit on kyl aikaa jo mmm... 15v tulee nyt... mulla toi alku meni niin päin että ekana sain sidonta tarvikkeet. Sese vasta surullisenhupaisaa oli :D ei sitten minkään näköisiä ohjeita perhojen tekemiseen.. muutamat kuppaset sulat ja flossin silkkilankaa... sillä käärin sitten kokoperhon alusta loppuun.. ei vain ollut hajuakaan mistään sidontalangasta. Nohhh... sitä meni varmaan puolvuotta kunnes sain sitten jonkun perhosidonnan alkeet kirjan käteen... tuli muutama AHAA! ilmiö sillä lukukerralla :) nohh.. sit siit pikkuhiljaa alkoi tulemaan perhojakin.. seuraavana jouluna sainkin sitten jo kalastusvermeet. Abun vapa.. Daiwan kela ja oisko ollut hardyn dt siima. Se oli ihan hyvä setti kuitenkin. Annoin sen muutamavuosi sitten eräälle aloittelevalle harrastajalle. Heittäminen luonnistui ihmeen hyvin alunalkaenkin... ehkä se että olin haaveillut salaa jo muutamia vuosia ja treenaillut virvelillä perhokalastamisesta.. pari perhoo päähän ja armohuitominen... ja plots 3-4m päähän ne sai kovalla tohinalla raivottua :D sitten laitettiin matoonkeen samapatentti.. mut päähän koukku ja siihen mato.. ja eteen 1 tai 2 perhoo.. ja mentiin pyytään siikoja veneellä.. sillä patentilla sainkin ekalla reissulla n10 isohkoa siikaa.. siitä tuli tunne "Aivan pakko saada perhokalastus vermeet"
Heittämiseenkään minulla ei ollut opettajaa... vaan ihan itse treenasin.. harjoittelin ja harjoittelin.. mutta sitä ihan kivisintä alkua ei ollut.. vaan että heitin sitä alussa heti 15m ja kun seuraava kesä tuli... heitin jo tyynellä ilmalla koko dt siiman pihalle :) oli aika elvis fiilis :)... nohh.. vapa meni sitten kuitenkin poikki... sain uuden.. kävimme tenolla.. se jäi sinne.. sain sen sitten vasta taas monen monen kuukauden päästä vasta kun se sieltä vaivauduttiin minulle lähettään... sitä rataa se sitten jatku... ja hommasin kahdenkäden skeban ja muutamii ykx kätisii... loppua ei sitten näykkään :)

Jorkki

Jepjep, oma hieno perhokalastus ura alkoi 8-9vuotta sitten. Kipinä lajiin syntyi kaverini innoittamana, kaikesta opeista ja perhokalastukseen liittyvästä saan kiittää häntä.

Aluksi seurailin kaverin perhonsidontaa ja tulihan sitä sidottua parikin itse silloin opastuksella tietenkin.
Sitten omat varusteet sain tutultani joka oli ostanu joskus kelan ja vavan, mutta ei ollut koskaan käyttänyt niitä. Joten sen jälkeen siimaa ostamaan.
Serkun isä sai luvan opettaa pohjasiima,heittosiima ja peruke jutut.

Siinähän se kesä meni takapihalla heittoja harjotellessa ja kaverin kanssa venelaiturilla. Monta monituista hauskaa ja ei niin vähemmän hauskaa tapahtumaa mahtuu tähän minun perhokalastus uralleni.

Ajan kanssa on tullut hommattua parempia vehkeitä, käytyä eri paikoissa perhostelemassa. Joista mieleen painuvin on reissu Hossaan, jonne olisi mahtava päästä uudestaan mutta raha ratkaisee kaikessa :).

Eiköhän tämä tässä.

Piiskuri

Heips. Mä alotin melko rankalla tavalla, nimittäin kalastin tenolla harjuksia isän jumalattoman pitkällä lohivavalla.. heittäminen oli raskasta ja kalat vailla mahdollisuuksia. Seuraavan kerran heitin jälleen tenolla, seuraavana kesänä ja sillä kertaa olin varustautuneena ikivanhalla 9 jalan lasikuituvavalla. Sittenpä se innostus tosissaan iski ja ostin uudet välineet.. Ja oon todennu että perhokalastus on ihanaa!!!!!

arkaguru

Loopin Blueline #5-6, Trout Graphite -peruskela ja joku DT-nyöri. Niillä aloitin muutama vuosi sitten ja tähän luokkaan en ole uutta peliä vielä kaivannut.

Tänä suvena tosin meinaan hommata ehkä toisen rullan (tai varapuolan) ja kokeeksi vaikkapa WF-siiman. Saa nährä ... :)

Ja siis harrastus alkoi ihan yht'äkkiä, kun nuo vehkeet tuli hommattua. En vielä kuukautta aikaisemmin uskonut moiseen ryhtyväni, mutta niin vain vei laji mennessään...

Perhopoika

Mun eka setti makso 20 juerova! :D
Se on kyllä hyvä setti. Mutta kun ostin sen, niin se oli alennettu vahigossa liian monta kertaa! :D  :) :D
Sellanen abun diplomat 56:sen setti...
Hölömö.

Jorppa

ite aloitin tossa viime kesänä ja ensimmäinen paketti oli hiukan alempaa laatua makso 50 € Vapa oli pfluegerin, kela oli shakespearin räikkä jarrullinen Kakka , mukana tuli pohjasiima, heittosiima ja lyhyt peruke. Tirtysti kun paketti oli valmistettu jossain halpamaassa ni mukana tuli kuus kalan säikytintä

Kala_Jökke

Voitin tossa urheilukalastusliiton arvonnassa 700egen perhokalastus setin. 2,70m pitkä vapa ja visionin 5-6luokan kela. Itse en ole koskaan perhokalastanut joten opastusta tarvitsisin. Onko täällä länsi-suomessa jotain perhokursseja. Kuin pitkä heittosiima siihen tulee?
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

visa

Tuo vapa on siis 5-6 luokkainen ja 9 jalkanen. Siihen kuuluu 5 tai 6 luokan siima, kelluva on käytetyin. Ensimmäiseksi siimaksi kannattaa valita joko WF tai DT. WF:llä on helpompi ampua siimaa sen ohuen juoksusiiman ansiosta kun taas DT sopii paremmin rullausheittoon. Kaikki heittosiimat on valmiina pakkauksessa noin 30 metrin mittaisena.

Heittokursseja on ainakin Tampereella 15. ja 16.5. Kurssin pitää Antti Sorro ja siellä opetetaan pääasiassa alaheittoa. Antti Sorron saa kiinni numerosta 0400-312565. Olen itsekin tulossa tuonne sunnuntaina harjotteleen lohiperhovehkeillä ;)

panumies

Voisinpa lähteäkkin :D Pitää vaan hommata siimat ja vähän harjotella, niin kyllä se siitä :) Kalakirjasta luin että pohjasiima sais olla 50metrii pitkä. Onko totta? Miten perhoa kuuluu uittaa??? Kuullut oon että perhoja on pinta ja uppoperhoja. Sit vie jotain streamerejä?

Pohjasiimaa laitetaan sen verran mitä heittosiiman alle kelalle menee, riippuen tietysti kelasta. Aika harvoin suomalaisten istarikalojen ja pikku harjusten ja tammukoiden kanssa tarvitsee käyttää pohjasiimaa väsytyksessä, mutta kannattaa se ilman muuta pitää siellä alla varalta, kyllä sitten harmittaa kun kesken harrin pyynnin iskee lohi ja vie kaikki siimat  >:(  Tuosta perhoasiasta varmasti löytyy paremmin tietoa netistä hakemalla, on vähän liian pitkä aihe tähän kirjoitettavaksi, mutta voisin kuitenkin yleistää että useimmiten kalan ravintoa jäljittelevät hyönteisimitaatiot tarjotaa kalalle viistämättä, virran mukana. Pikkukalaperhoja (eli streamereita) sitten voi uittaa vaikka nykien imitoiden vahingoittunutta pikkukalaa. Mutta etsippä tästä aiheesta lisää jostain muualta.

Monni

Eipä ollut mun alkukaan mikää helppo! Ostin kaupasta 20 egellä shakepeare setin. Kela armoton räikkä ja vapa etu painonen kun mikä! Sitten sain viellä tietää että kyseinen setti oli luokkaa 7/8 sehän ei silloin sanonut mitään mutta nyt sanoo että oli vähän ehkä iso luokka. Aluksi laitoin kelaan pelkän perhon heitto siiman ilman pohjasiimaa. Ja siima oli varmaan shakeperelle vedetty jostakin vanhasta puhelin lijasta. Siltä se ainakin näytti...

No sitten heittämään! Vavan kanssa tuli heti hartija kipeeksi koska se painoi varmaan kilon tai painaa vielläkin tuolla varastossa pohjakerroksessa. Lisäksi vapa oli totaalisen susi heittää kun päässä roikkui sellanen kuulakärki kynä harjoituksen vuoksi!

Se touhu loppui hyvin lyhyeen sillä vehkeillä Mutta nyt toivo elää taas aion ostaa varmaan loopin adventure setin tai sitten jonkun visionin paremman kuin huippu hyvä rihkama tavara kaupan setti... Eipä se alku koskaan oo niin kultanen...  Heh...  ;)
Poltinkoski

Perhopoika

Eipä ollut mun alkukaan mikää helppo! Ostin kaupasta 20 egellä shakepeare setin. Kela armoton räikkä ja vapa etu painonen kun mikä! Sitten sain viellä tietää että kyseinen setti oli luokkaa 7/8 sehän ei silloin sanonut mitään mutta nyt sanoo että oli vähän ehkä iso luokka. Aluksi laitoin kelaan pelkän perhon heitto siiman ilman pohjasiimaa. Ja siima oli varmaan shakeperelle vedetty jostakin vanhasta puhelin lijasta. Siltä se ainakin näytti...

No sitten heittämään! Vavan kanssa tuli heti hartija kipeeksi koska se painoi varmaan kilon tai painaa vielläkin tuolla varastossa pohjakerroksessa. Lisäksi vapa oli totaalisen susi heittää kun päässä roikkui sellanen kuulakärki kynä harjoituksen vuoksi!

Se touhu loppui hyvin lyhyeen sillä vehkeillä Mutta nyt toivo elää taas aion ostaa varmaan loopin adventure setin tai sitten jonkun visionin paremman kuin huippu hyvä rihkama tavara kaupan setti... Eipä se alku koskaan oo niin kultanen...  Heh...  ;)

Mä ostin kanssa 20 eurolla, mutta se on ihan huippu. Sen oikee hinta on jotai 150 €, mut siitä oli alennettu hinnat väärin, kuten ylempänä sanoin. Se kela mikä siinä tuli on parempi (ehkä), kuin visionin 3zone, mut se on pieni. Vapakin on hyvä!!  :D
Hölömö.

M1kko

Reilut 10 vuotta sitten perhostus tuli aloitettua. Välineistä minulla ei ollut juurikaan tietoa. Eikä ollut kyllä yhtään enempää tietoa urheiluvälineliikkeen myyjälläkään, kun välineitä menin ostamaan. Jostain Nyt Nappaasta! tutkiskelin, että tommonen 7-9 AFTMA -luokka voisi olla sopiva. (Joo-o. Onpas sopiva aloittelijalle..) No liikkeestä kävin sitten ostamassa Daiwan 6-8 luokan vavan ja Daiwan 7-9 luokan kelan. Siima oli myös samaa merkkiä. Ei ne välineet nyt aivan heikointa tasoa olleet. Taisivat maksaa yhteensä n. 500 mk.

Kyllähän noilla välineillä yhdessä kesässä joten kuten heittämään oppi. Vapa on nyt ihan kohtuullinen, jopa nykyäänkin hätätilanteessa sillä viitsii heitellä. Siima oli niin syvältä, että joutui melkein heti uuden ostamaan. Ja on tuo kelakin nykypäivänä melkoinen ilmestys. Painaa varmaan puoli kiloa, siinä 1:2 välitys ja pitää helvetinmoista ääntä. Kyllä varmaan taimenpuron arat kalat menisivät kiven koloon piiloon, kun tuosta kelasta reilusti siimaa ulos vetäisisi.. ;)

Ernesti

Mulla on vielä pahempi :D Ylivieskan Kärkkäisestä 39€ maksava aloitteluvapa joka on vieläkin käytössä!!!! Mukana tuli siimat ja 2 perhoo.

Noilla pitäs pärjätä, jos edes alan kunnolla harrastamaan perhokalastusta. :)

vesgu

_visa_ sulla ei ois voinu kyllä paljoa huonommin alkaa. Hauska tarina kumminkin  :)

Mulla ura alko ihan hyvin.
Ensimmäisen settini tilasin netistä. Tietysti halvimman mitä vaan sai, tosin se ei ollut ihan huono. Muuten ok setin pilasi vavan paino, joka oli varmaan kilon verran :D Siinä sitten Vantaanjoella treenasin heittoa ja nostelin särkiä ylös. Tietenkin ranne oli päivän puolessavälissä jo ihan sa***nan kipeä. Perhonsidonta ei sitten mennytkään ihan niin putkeen...

akhummas

Vähällä olen tainnut päästä, kun pikkutenavasta asti olen kulkenut kalalla isän kanssa. Ensimmäisinä vuosina isä heitti perhoa ja minä virvelillä perhopalloa. Tottakai perhokalastus oli sen verran hienon näköistä että halusin siirtyä siihen heti kun isä antaa luvan. Ensimmäisen harjoittelukerran mummolan pihalla muistan hyvin, vaikka aikaa on vierähtänyt noin 10 vuotta. Vapana oli joku isän 15 vuotta vanha daiwa(jotain 6 luokkaa) ja siima taisi olla lähes yhtä vanhaa. Into oli kovaa, vaikka välineet olivat syvältä. Ensimmäiselle reisulle isä osti uuden heittosiiman ja teki viisaasti sitoessaan valmiiksi perukkeita ja pikku zuluja. Perhokalastajan urani alkoi parhaalla mahdollisella tavalla; ensimmäinen heitto ja ensimmäinen kala(harjus 350g). Toisella heitolla sainkin jo saaliiksi reilun kokoisen männyn. Perhovehkeet olivat alkutaipaleella pääsääntöisesti isän kanssa "yhteisiä" ja parempiin vehkeisiin pääsin käsiksi sitä muukaan kun taidot karttuivat. Ensimmäisillä kesätyörahoilla ostinkin sitten ensimmäisen oman setin (7#luokan vision 9'jalkaa, kelluva 7:skan siima + pilipali kela). Perhonsidonnankin opin isältä ja siitä innostuinkin juniorina siinä määrin, että isä joutui piilottamaan kalliita riikinkukonpyrstöjään. Ensimmäinen omalla perholla(Nalle Puh) saatu kala oli siika(1300g), sen jälkeen olikin pikku nasselilla suu messingillä ainakin viikon.
Hassisen Kone