Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hauen catch and release -kalastus

Started by pilkkiä, April 09, 2004, 23:24:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Grouse

Kaikki pienet (alle kilon painoiset). Isot otan kotiin ja paistan pannussa. Jos tulee paljon haukea niin otan pienetkin koska niissä on paras maku. Eli osittain harrastan Catch and releasea.. Mutta todellisuudessa se ei ole harrastus minulle.
|KALAVALE|

kaivo

QuoteKunnioitat kaloja viemällä ne roskiin ennemmin kuin jätät metsän elikoille ateriaksi, en ymmärrä, on vähän ristiriidassa nuo sun sanomiset!
Tästähän tuli mielenkiintoinen keskustelu. Tarkennan hieman omaa aiempaa lausahdustani:

Olen sillä kannalla edelleenkin, että jos saadulle hauelle ei ole käyttöä se tulisi mielestäni ennemmin vapauttaa kuin tappaa. Jos kala kuitenkin tapetaan - syystä tai toisesta - sitä ei pitäisi jättää rannalle lojumaan ja haisemaan muiden rannalla kulkevien näkyville. Ruokottominta toimintaa on kostaa hauelle jättämällä se rantapuun oksaan. Hauen-pari voisi kiikuttaa metsikköön pois silmistä. Sinnehän ne ajan kanssa maatuvat, kenties jokin elukka käyvät ne syömässäkin. Yritän vain ajatella tilannetta kokonaisuutena: paljon kalastettujen vesistöjen ympäristöt muuttuvat äkkiä epäsiisteiksi, jos jokainen kalamies heittee saamansa kalat metsikköön. Kalojen roskiinheittäminen tai kompostointi lienee tällöin fiksumpi menettelytapa, erityisesti kalastettaessa julkisilla kalapaikoilla.

K0lkkaaja

Kyllä harrastan. En koskaan ota montaa yli kahden-kolmen kilon kalaa, ellei ole pahasti loukkaantuneita.

Kyllä ne hauet siitä toipuu, jos koukku on vain suupielessä kiinni (eli ei esim. silmässä / kiduksissa)

KalaKaapo

Minun mielipiteeni on, että kaikki saavat tehdä kaloilleen mitä itse haluavat, mutta pitää kuitenkin muistaa, että kalakin on elävä olento, eikä sille saa tuottaa ylimääräistä tuskaa esim. heittämällä sitä elävänä jäälle (tämä koskee siis kaikkia kalalajeja ei pelkästään haukea).
Musitakaa myös se tosiasia, että ns. jalokalat elävät suurimmaksi eri elinympäristöissä kuin hauki, joka viihtyy jokien hitaasti virtaavissa osissa ja järvien kaislikkoisilla rannoilla, kun taas jalokalat viihtyvät paremmin koskissa ja järvien ulapoilla (koskee myös merta), Joten ei hauki niin hirveää tuhoa voi aiheuttaa jalokalakannoille. Tietysti on olemassa myös koskien suvantoja, mutta eihän yhteen suvantoon kovin montaa haukea voi mahtua.
Kaiken lisäksi kuolleiden kalojen luontoon heittäminen on mielestäni jossain kielletty, en ole kuitenkaan varma.

Ja sitten vastaus itse kysymykseen: Päästän kaikki alle kiloiset hauet menemään, elleivät ne ole jääneet kiinni jostain herkästä paikasta (silmät kidukset)

P.S Pieni on kaunista :)
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Anonymous

(Ei koske istutusjokia) Monet vuodet on kalat uineet sovussa joissa, aina syöneet omiaan tai toista lajia pysyäkseen hengissä, mutta tuskin hauesta on hävittämään joen arvokalakantoja, kun ei ole tehnyt sitä tähänkään päivään mennessä. Itse kalastelen paljon sodankylän korkeudella, jossa hauet on suhteellisen pieniä, mutta älyttömän hyvän makuisia savustettuna.

Päästän aina pienet hauet (en tietenkään jos ne kituaa koukun irrotuksen jälkeen), mutta silti siinä kosken koupassa on aina se iso taimen ja joki muutenki täynnä montaa eri kalaa täydellisessä tasapainossa.

Tällä viestillä tarkoitin, että tuskin hauet oikeasti syövät niin paljon arvokaloja, että siitä pitäisi huolestua. Kun pienet kalat syödään pois, on hauki isompi ja toisilla kaloilla on enemmän tilaa liikkua ja  syödä.

Tilanne voi olla aivan erilainen jos haukijokeen (runsaasti haukea) yritetään istuttaa arvokalaa. Silloin hauet todennäköisesti tuhoavat vähänkin pienet arvokalakannat, mutta annetaan se olla haukijokena, jos se on sitä aina ollut.

Rami

Päästän takaisin lähes kaikki hauet, varsinkin isot. Mahdolliset ruokakalat otan vahingoittuneista hauista.

Lisätietoa aiheesta Suomen Haukiseuran sivuilta.

exalted

Alle 1.5kg päästän takaisin jolleivat ole pahasti kiinni ja jos joskus tapahtuu sellainen ihme että isompia tulee enenmän kuin 3 niin päästän nekin takaisin.
Mitä teen kun yli 10kg tulee ylös ei ole vielä selvinnyt. Toivottavasti pääsen miettimään tätä ongelmaa tänävuonna  ;)
En ole ikinä ymmärtänyt logiikkaa että tapetaan kaikki hauet mitä tulee  >:(
Mutta tämä varmaan johtuu siitä että arvostan haukia ihan kalastuskohteena. Mikä tuntuu olevan harvinaista kun lukee näitä keskustelupalstoja nykyisin. (Ehkä hieman turhan kärjistetysti sanottu).