Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kirjolohi perhokalana

Started by taimen, April 19, 2004, 16:41:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

taimen

Ookke. En löytänyt tästä aiheesta thriideja joten aloitan nyt sellaisen. Milloin kirret yleensä syövät?(vuorokaudesta sekä myös vuodenajat) Mitkä perhot toimivat kirreille etenkin näin keväällä? Mistä kohtaa koskea kirjot löytää? Miten kirjot taistelee esim verrattuna taimeneen? Ite en oo tuollaista fisuu vielä siiman päähän saanut ja nyt ois paras aika sille koska Robin Hood kymi open 2004 lähestyy ja siellähän on kohdekalana juuri 1-4 kiloiset kirjolohet joita istutetaan koskeen 3000kg muutama päivä ennen kilpailuja. Neuvoja kokeneemmilta kaivataan. Kiitos jo etukäteen  ;)

hk

Eli kun kyseessä ovat hetki sitten jokeen laitetut istukkaat, niin kalat syövät selvästi parhaiten siihen aikaan, milloin ne ovat laitoksellakin tottuneet syömään. (Oma kokemus n. klo 6 aamulla ja samaan aikaan tai vähän myöhemmin illalla, tietysti vaihtelee paikoittain). Perhoista uittaisin isohkoja ja värikkäitä streamereita esim. valkoinen, oranssi zonker tai leech jne. Pääsääntönä voidaan sanoa, että pohjalla ja hitaasti uitettuna. Kalojen pitäisi löytyä tähän vuodenaikaan joen hidasvirtaisilta alueilta. Suvannot, nivat sekä kosken niskat ja aluset ovat ottipaikkoja. Yleensä ottaen isteri kirre laittaa kovempaa vastaan, kuin istari taimen, mutta tässäkin tapauksessa poikkeus vahvistaa säännöt. Toivottavasti tästä oli jotain apua.
Jepulis

visa

Eli kun kyseessä ovat hetki sitten jokeen laitetut istukkaat, niin kalat syövät selvästi parhaiten siihen aikaan, milloin ne ovat laitoksellakin tottuneet syömään. (Oma kokemus n. klo 6 aamulla ja samaan aikaan tai vähän myöhemmin illalla, tietysti vaihtelee paikoittain).

Tuo on ihan totta! Tänä keväänä kun kaksi kertaa olen Merikarvianjoella käynyt niin molemmilla kerroilla on parhaiten kalaa tullut klo 15-16 välisenä aikana. Ja istutuserät tulivat tod.näk. samalta laitokselta ;) Mutta tuo pätee yleensä vain aluksi, kun kalat on ollut joessa pidempään ne ei enää mistään ruokinta-ajoista pidä kiinni vaan aika lailla aina syövät jotain eteen sattuvaa :)

Jorkki

Kyllähän kirre tarjoaa ihan hienon vastuksen, ainakin siinä kilon molemminpuolin olevat virkeät veikkoset.

semmonen kun tarttuu kosken reunalta kiinni ja päättää mennä alavirtaa parin loikan avustuksella niin kyllä miestä viedään mukana sinne alas.

Itse kyseisiä kaloja käyn narrailemassa pääasiassa karvionkoskelta jos on aika vuolas virta niin kalapaikat itse koski osuudella on vähissä, mutta niskalta yleensä tapaa moniakin kaloja.

Itse olen saanut larvoilla ja streamereillä, vanha kunnon sotaratsu kirrelle on kunnon tuuhea hyvin elävä musta zonkeri, koe uittamalla löytää parhaimman tyylin sitoa se zonker.