Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Hauen pyynti kutuaikana

Started by Monni, April 26, 2004, 17:17:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Monni

Kuinkahan sallittua on hauen pyynti kaislikosta atraimella kun se kutee? Meinaan sieltähän niit saisi kun menis vähän kahlaileen kaislikkoon atraimen kanssa...  ;) Mutta eikös tuulastus aika ole vasta syksyllä?
Poltinkoski

panumies

Jos nyt kuitenkin annat niiden haukien kutea kutunsa, niin on tulevaisuudessakin kalastettavaa. Sitten kudun jälkeen voi kalat takaisin päästämällä heitellä uistinta kaislikon laidassa, jos oikeaan aikaan pääsee oikeaan paikkaan, ei voi saaliilta välttyä. Sopivana hetkenä noita kuteneita haukia tuleekin sitten niin paljon ettei niitä jaksa syödäkkään, mutta kyllähän muutenkin hauet päästetään takaisin, vaan kiduksista tai muualta pahasti vaurioittuneet otetaan syötäväksi. Ruokakaloina nuo 1-2.5kg hauet ovatkin parhaimpia, isommat eivät ruokapyödässä ole edukseen.

jaba88

no niin,antaa niiden kuten,tavallaan jos menee ja tappaa yhden mätimamman niin se vastaa oikeastaan sitä että tappaa 20 haukea.

siksi juuri 20 että suurin piirtein korkeintaan nuin moni selviää aikuiseksi ja isoksi aikuiseksi.

Mikko_-Procyon-

Hmm.. minun mielestä tuollainen atraimella pyytäminen on moraalisesti vähemmän arveluttavaa kuin se, että verkkomiehet blokkaavat kutulahdekkeet verkoilla tai rysällä tai jopa molemmilla. Siinäpä sitten nostellaan puolet alueen kaloista ainakin ylös ja ollaan sitten niin perhanan taitavia kalamiehiä. Asiaa seuranneena tämä on valitettavasti jokavuotinen juttu haukien kutupaikkojen läheisyydessä. Eli minun puolesta yksi atraimella sohija sinne tai tänne, mutta verkkomiehet voisivat vähän rajoittaa toimintaansa. Kyllä se hauki käy kudun jälkeenkin pyydykseen ja maistuukin paremmalta, kun ei ole niin riutunut enää.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kalaboi

millioinkas hauen kutuaika päättyy niin pääsee haukiperhoon?

Peksim

Olen Mikon kanssa siitä samaa mieltä, että ei se atraimella kaislikossa heiluminen niin paha asia ole kun verrataan noihin verkko ja rysä kalastajiin. Eipä sieltä kaislikosta sentään niin paljoa niitä haukia saa, että se kamalan paljon järven haukikantaa verottaa, varsinkin jos kyseessä on järvi, joka on täynnä pientä haukea...

Nimimerkillä "Atraimen kanssa kaislikossa heilunut" :P
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

SledgeHammerFIN

Mä kalastan heti kun vedet sulaa, mutta lasken kalat myös heti veteen kutemaan
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

Anonymous

Mielestäni hauen kalastus kestää ympärivuoden normaalia kotitarve kalastusta. Keväällä on pakko jo rajoittaa pyyntiä kun kaikki meinaa tulla vedestä ylös ;)

kaivo

Oma kantani on se, että jos pyytää kutuhaukia on oikeastaan samantekevää kuoleeko kala atraimella, uistimeen tarttumalla, katiskaan/verkkoon uimalla jne. Lopputuloksenahan on joka tapauksessa kuollut kala, joka ei enää varmasti jatka sukua. Olennaisempaa on se, kuinka monta kalaa vedestä otetaan.

Monni

Kävin tuossa eilen illalla kokeilemassa hommaa kaverin kanssa. Tuloksena yksi vahingossa lyöty ahven ja 8 noin kilon painoista haukea. Mutta kutu on varmaan loppumassa kun perkailin ei näyttänyt olevan mitään maitia tai kutua enään mahassa. En tiö...
Poltinkoski

Kokslax

Miksi kaikki aina sanoo että hauki syö hyvin keväällä? Eihän hauet ota edes uistimeen kun ne kutevat, vaikka heittäisi uistimen suoraan hauen naaman eteen. Itse olen saanut ensimmäiset hauet vasta toukokuun puolivälissä.
Kaks mummoo ajo tandemilla, keskimmäinen keuli.

Tapper

Selittäkääs vähän tuota logiikkaa, että miten se vaikuttaa asiaan pyydystääkö sen hauen kutuaikana, vai 3kk ennen? Kumpikaan niistä ei kuitenkaan enää lisäänny ja lopputulos on sama.

Vai kaikki kutuikäiset kalat sitten kude tai sotkeeko kutupaikalla tarpominen koko toimituksen?

kaivo

Selittäkääs vähän tuota logiikkaa, että miten se vaikuttaa asiaan pyydystääkö sen hauen kutuaikana, vai 3kk ennen? Kumpikaan niistä ei kuitenkaan enää lisäänny ja lopputulos on sama.

Vai kaikki kutuikäiset kalat sitten kude tai sotkeeko kutupaikalla tarpominen koko toimituksen?
Kai tässä ajetaan takaa sitä, että niin kauan kuin kaloilla on mäti/maiti mahassa niitä ei pitäisi pyytää.

Monni

Mä vähän luulen ettei se varmaan sitä hauki kantaa tuhoa jos vaikka niitä pyytäisikin kutu aikana. Jostain kumman syystä ketään ei huolestuta se että mateita ja kuhia pyydetään varmasti innokkaamiin kutu aikana. Ja niitä on takuu varmasti vähemmän kuin haukia siellä järvessä...
Poltinkoski

kala-ode.

Kaikki passiivinen pyydystely on ihan moraalitonta! Kutuaikana hauet pitää antaa olla rauhassa..... ei ainaskaa tartte atraimel mennä heiluu!

Monni

Mua kyllä huolestuttaa enemmän se että kuhia ja mateita pyydetään kutuaikana! Esimerkiksi meidän oman kotijärven kuha ja siika kanta on kärsinyt suuret tappiot koska hauen tunpulat nyysii niitten poikaset. Luulen että moni haluaa mieluummin kilosen siian siiman päähän kun sellasen kilosen hauen! Esimerkiksi Leppäsjärvessä ei ole yhtään taimenta jota sinne tuotiin järkyttäviä määriä poikasina. Kuitenkaan kukaan ei ole saanut järvestä yhtään taimenta. Olikohan edes hauet veloittamassa tätä poikas kantaa! Se on täysin turhaa sanoa että se vie kantaa jos tappaa yhden puikkarin atraimella!
Poltinkoski

Anonymous

No ehkä se on ihan omaa tyhmyyttä tunkea taimenen poikasia vesistöön jossa vahva haukikanta!! Ne taimenenpoikaset nimittäin on haukien ruokaa. (vai mitä?) jolloin haukikanta taas voimistuu. Koko istutus on ollu pelkästään haukien ruokintaa. Kannattaisi ehkä perehtyä ihan perus ekologiaan ennenkuin pistää rahansa johonkin poikasiin jotka menevät haukien mahoihin. Niinkuin tietysti oikein onkin.

Hemulisoturi

Quote from: AnonymousNo ehkä se on ihan omaa tyhmyyttä tunkea taimenen poikasia vesistöön jossa vahva haukikanta!! Ne taimenenpoikaset nimittäin on haukien ruokaa. (vai mitä?) jolloin haukikanta taas voimistuu. Koko istutus on ollu pelkästään haukien ruokintaa. Kannattaisi ehkä perehtyä ihan perus ekologiaan ennenkuin pistää rahansa johonkin poikasiin jotka menevät haukien mahoihin. Niinkuin tietysti oikein onkin.

Tiedän yhden järven mihin istutettiin pientä kirjoo .. Nyt sieltä ei löydy kun muutama kirjolohi , mutta suurta haukee sen sijaan on paljon ..

jättihaukimanniskan

no eihän hauen kutu oo kunnolla ees alannu Monni.Ne kutee vasta kunnolla joskus maalis-toukokuussa ja joskus myöhemmin,ainakin isot hauet
Hauki o kala,keso o raejuusto

Anonymous

Huom! tuo monnin viesti on toukokuulla laitettu!!!!!! :twisted:

ara_1

toi atrain juttu on aika älytön mutta haukia voi kalastaa kutuaikaaan vaapuilla kunhan päästää kaikki mammahauet takaisin kutemaan kutunsa :-)
Hauestaja ;)