Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tapsi vai morri

Started by Anonymous, January 14, 2003, 09:54:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Hei vaan Pilkkijät !

Olen menossa lammelle kilpailuihin.
Saisiko vinkkejä, esim. morrin väri jne. On kuulemma
tumma vesi. Kumpi morri vai tapsi ??

Hota

Laita ottiväri ja morri tapsin päähän.
Sillä tulee voitto.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Salmo

Mitä itse olen tummassa vedessä mormyskoinut, niin vihreä-keltainen-punainen Kuusamon drops on ollut hyvä.

kalamies_henkka

Moikka vaan pilkkiät.
Kannattais laittaa oranssin keltainen tapsi. Minä ja
muut pilkkijät yhdellä lammella saatiin ahventa aika mukavasti, ehdottomasti oranssin keltainen tapsi.
Olen myös saanut aika hyvin tasapainolla.

Reaper

Kuusamon morreilla kannattaa pilkkii.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Anonymous

Kannattaa hankkia halpoja venäläisiä morreja muutamat kappaaleet, jos meinaat morreja käyttää. Väreinä kupari ja hopea. Jos on mutapohja kannattaa käyttää hieman isompia ja leveämpiä morreja. Volframimorreihin saa helpomin tuntuman joka on kisassa eduksi.

Tasareita ei kisoissa kannata käyttää. Pystypilkki on varma valinta. Ketjulla kannattaa koittaa ni ei tuhlaannu aikaa katkenneiden tapsien korjailuun. Syötiks kannattaa laittaa kalan silmä, joka kestää useampia kaloja...

Selenius

Jos ihan oikeesti aikoo kaloja saadakin, kannattaa peliksi ottaa hieman uiva, pienehkö pystypilkki. Tummassa vedessä esim. hopea-kupari on toiminut pilkin värinä samoin kuin tummunut hopea. Pilkin koko syvyyden mukaan, <1,5m 25-30mm,  1,5-3m 35-45mm, syvempään 50mm. Harvoin lammilla tarvitsee yli 5m vedestä onkia. Pilkin alle noin pilkin mittaiseen tapsiin pieni _laadukas_ morri jonka väreinä kannattaa kokeilla keltaista, oranssia tai vihreää ja näiden yhdistelmiä.

Mielestäni Kuusamoilaisiin ja vielä selkeämmin (normi) veäläisiin morreihin ei ole mitään syytä laittaa penniäkään kiinnni, rahoille ei saa mitään vastinetta. Laadukkaat kotimaiset pienpajojen morrit antaa vastinetta rahoille.

Lammelle, jos vaan on mahdollista, kannattaa menneä treenaamaan kisoja varten. Etsiä syvyys josta kaloja löytyy sekä pari kolme paikkaa, ja harjoituksissa ei kannata paljoa kaloja tappaa, jää enemmän kisoihin. Jos neljä vierekkäistä reikää antaa kaikki kaloja, on kyseessä ottipaikka.

Pelkkä morri on yleensä onnettoman hidas peli kisoihin. Tapsilla kalojen syönti myös pysyy selkeästi paremmin päällä kerran alettuaan, itse en kisoissa juuri pelkkää morria ole käyttänyt (tosin yhdet kisat silläkin oon voittanut). Kuitenkin ehkä voi olla kokeilemisen arvoinen, pieni volframi morri värinä kiiltävä puhdas kulta oranssilla iskupisteellä.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

lohen pyytäjä

Tapsi se kannattaa laittaa avantoon! :wink:
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

pilkkiä

Tuota sen verran vain tässä muutaman vuoden kisakokemuksella mietiskelin. Ensinnäki miten näin moni on antanu maailman parhaita;) vinkkejä, vaikka eivät tiedä kyseisen kilpailun kilpakaloja. jos on esim ahven pelkästään kilpakalana, oman mielipiteen mukaan pieni hopeanvärinen pystäri, johka tapsilla hopea siipikirppu perään. mutta voihan olla että siellä kisassa on joku muu kilpailukalana, eli se kannattaa selvittää aina ensin ennenku alkaa suunnittelemaan/ostaamaan uusia pilkkejä kisaan. Mutta todellakaan tuolla en tarkoita sitä että joka kisaan pitäisi ostaa uusia pilkkejä ei niin ollenkaan, kisaan en ota koskaan uutta pilkkiä, se pitää aina kokeilla ja uittaa ja testata moneen kertaan ennenku sillä kisoihin mennään, sillä uittotekniikka pitää olla oikea jos mielii kalna saada, hyväkin pilkki nimittäin voidaan pilata sillä ettei sitä osaa käyttää ja taas päin vastoin huono pilkki voi ollakkin voittajan pilkki kunhan pilkkiä sitä osaa oiken käyttää.
---_Ville_--- = ent. FisherMan

Himopilkkijä89

Quote from: Anonymous on January 14, 2003, 09:54:26
Hei vaan Pilkkijät !

Olen menossa lammelle kilpailuihin.
Saisiko vinkkejä, esim. morrin väri jne. On kuulemma
tumma vesi. Kumpi morri vai tapsi ??
Kerroppa vielä kuinka syvää siellä on, mitä kalalajeja siellä on, mitä kalalajia haluat pilkkiä ja kuinka suuria kaloja paikassa on ja onko vielä lunta jäällä? Noiden jo annettujen tietojen perusteella suosittelisin isoa, kevyttä, hitaasti vajoavaa punaista tai punamustaa morria.

UnLimited

Quote from: lohen pyytäjä on April 02, 2006, 21:10:04
Tapsi se kannattaa laittaa avantoon! :wink:
kannattasko tuo viestin päivämäärä millon se on lähetetty kattoa...??? Kyllä nyt lohenpyytäjälläkin luulisi olevan sen verran taitoa katsoa tuota päivämäärää :evil: eihän se 3 vuotta vielä mitään tosin ole  :wink:

Järvisuomi

Millaista vapaa yleensä käytätte tapsipilkeillä?
Käytättekö jäykempää vai herkempää?

haukka_1

Quote from: Jupe_ on September 15, 2008, 18:28:33
Millaista vapaa yleensä käytätte tapsipilkeillä?
Käytättekö jäykempää vai herkempää?
Tällä hetkellä käytän tapsivavoissa tärpinilmaisinta taikka löysähköä kärkeä, josta tuntee kun kala käy kiinni. Tärpinilmaisimella varustetut vavat ovat kaikki kehivapoja ja löysähköllä vavalla taas normaaleja vapoja.

Tuhe

Omasta mielestä tapsipilkintään kannattaa käyttää haarukkavapaa. Helppo seurailla syyvyyksiä ja siimat pysyy oikosena. Kisoissa pystyy huomaamatta kiskoon kaloja haarukkavavalla, niin ei ole heti kaikki vierellä ko löytää kalapaikan.