Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Valmisperukkeeseen lenkki ...?

Started by arkaguru, May 06, 2004, 12:02:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

arkaguru

Kun nyt vihdoin sain askarreltua perhosiiman päähän kiinteän lenkin (on muuten helpompaa kuin uskoinkaan), niin jäipi nippu "lenkittömiä" valmisperukkeita hyllyyn.

Onko kellään kokemusta, miten tuohon valmisperukkeeseen saisi järkevänkokoisen lenkkisolmun? Kirurginlenkki ja tuo "perfection loop" ovat auttamatta liian suuria...

Hota

Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

arkaguru

Tuplalenkki toimii.

Pystytkö heittämään vähän solmimisohjetta tähän "tuplalenkkiin"...?

Nuo mainitut "Surgeon ja Perfection loop" loihtivat molemmat normiperukkeeseen (0.45-0.50 alkupätkä) aivan liian suuren solmun

Mie1

Nuo mainitut "Surgeon ja Perfection loop" loihtivat molemmat normiperukkeeseen (0.45-0.50 alkupätkä) aivan liian suuren solmun

Kyllä ainakin itse pystyn tekemään lenkistä sellaisen kuin haluan!

arkaguru

Ja siis selvennykseksi, jotta lenkin kokoa pystyn minäkin muuttamaan, vaikka tumpelo välillä olenkin... :D

Mutta itse ongelma siis on:
Solmusta vaan noilla siimapaksuuksilla tulee hermeettinen 2.5mm paksu möhkäle, joka ei luista kärkirenkaasta läpi mitenkään jouhevasti (pakkokos sitä tietysti on vetää niin lähelle kelaa, mutta joskus haavitessa vaan väkisinkin perukettakin tulee vavalle asti).

Noista kahdesta Perf-loop on tosin hieman pienempi, joten mennee hätätilassa, ellei parempaa löydy. Ja Aquasurella voitelemalla solmumöhkäleen saa virtaviivaisemmaksi, mutta iso se silti on.

Klinkhamer

Itse käytän kahdeksikko solmua se toimii parhaiten ja tietääkseni myös kaikki seurakaverini käyttävät  myös tuota solmua.Löytyy varmaan netistä ohjeet

arkaguru

Itse käytän kahdeksikko solmua se toimii parhaiten ja tietääkseni myös kaikki seurakaverini käyttävät  myös tuota solmua.Löytyy varmaan netistä ohjeet
Kiitti vinkistä, tämä näyttää sopivasti pienemmältä. Ja varmaan kestävyyskin on ihan noiden muiden luokkaa...

HalDi

Mä en uskalla ollenkaa luottaa noihi valmislenkkeihin. Näyttää vaa viritys sen sorttiselta, että ei voi pysyä! Toimiiko ne oikeesti? Aikusten oikeesti...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

arkaguru

Mä en uskalla ollenkaa luottaa noihi valmislenkkeihin. Näyttää vaa viritys sen sorttiselta, että ei voi pysyä! Toimiiko ne oikeesti? Aikusten oikeesti...
Kaverini on käyttänyt tuota perhosiimaan liitettävää sukkalenkkiä ("braided loop") monta vuotta ja hänellä se on pysynyt ihan hyvin kiinni eli ei kertaakaan irronnut. Toisaalta hänellä on sitten aina ollut valmisperuke kiinteällä lenkillä, eikä hän perukkeeseen ole omia lenkkisolmuja tehnyt.

Minä en itse tuohon sukkalenkkiin lähtenyt luottamaan, vaan tein itse tuohon perhosiimaan tällä paljon kehutulla tavalla kiinteän lenkin. Perhomessuilla Lappalaisen Marre näytti lenkkien tekoa (ja perhosiimojen liittämistä) tällä tekniikalla ja se rohkaisi kokeilemaan.

Eli vastaus kysymykseesi, jotta ainakin tällä jannulla tuon olen nähnyt toimivan.

jani vaan

Minkähänlainen tämä paljon kehuttu tapa on? Ohjeet tai linkki, kiitos.
Peruskoulu loppu ja jätkä sen kun kalastaa!

arkaguru

Minkähänlainen tämä paljon kehuttu tapa on? Ohjeet tai linkki, kiitos.
Täältä löytyy ihan hyvät ohjeet:
http://www.perhokalastajat.net/?action=artikkelit&id=198
Ja vielä toinen linkki:
http://www.sorro.com/siimalenkki.htm