Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Jarrun säätö

Started by Anonymous, May 17, 2004, 15:13:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Termos, niin sitä piti vaan kysyä, että jos kalastelee killee joesta niin kuinkas löysälle/kireälle se jarru kantsis säätää? Entäs pitäiskö siihen koskee vielä sit väsytyksen aikanaki? Ei meinaan tuu yhtään liikaa sitä kalaa, et ainakaan jarrun takii en haluis niit ryssii. Ja virpassa on UL-haspeli, jos sillä jotain merkitystä on.

Upeita hetkiä luonnossa saaliista nauttien itse kullekin!

Ernesti

Sillee et se ei kovassa vastavirrassa rupee huutaa (jos sitte ei oo kalaa) ja ettei se oo liian tiukalla.

Petri

Hyvän saa niin että kun ottaa peukalolla ja etusormella siimasta kiinni niin sitä saa vedettyä suhtkoht helposti ulos ilman että sormet pahemmin liukuu ( joku tuon tapainen vinkki luettu jostain erästä tai m&k:sta). Mutta parhaiten se selviää kun itse kokeilee, itse yleensää löysään jarrua sen jälkeen kun kala on tartutettu ja vielä vähän lisää kun se on saatu ihan lähellä jalkoja/venettä.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

kaivo

Jarrun kireys riippuu tietenkin siiman lujuudesta, mutta yleisesti ottaen: oma tapani on ollut pitää UL-kelan(kin) jarru kalastuksen aikana melko tiukalla, jotta vastaiskut lähtevät löysällä vavalla tarpeeksi jämäkästi; näin erityisesti haukien kanssa. Luonnollisesti myös terävät koukut parantavat lopputulosta.

Kireyden tarkistan pitämällä vapaa normaalisti kädessä ja vetämällä siiman päästä kuin iso kala. Vapa saa oman makuni mukaan taipua vähän samaan malliin kuin pohjatärppiä vetäisi irti ennen jarrun inahtamista. Tärpin ja vastaiskun jälkeen, kalan tartuttua kunnolla löysään sitten jarrua aika reippaastikin, jos kalapaikalla on tilaa väsyttää ja mikäli kala vaikuttaa sen kokoiselta että se siimaa vaatii (UL-vehkeillähän jo alle kiloinen hauki jaksaa kiskoa siimaa kelalta, kirjolohista puhumattakaan). Kala myös kypsähtää nopeammin kun se saa syöksyä halujensa mukaan.

Ylösoton loppupuolella saattaa jarruni olla melkein niin löysällä että se meinaa narahtaa pelkästään kalaa ohjailtaessa, koska loppuvaiheessa kala saattaa olla jo huonosti kiinni ja välineissä on heikommin joustoa lyhyen siiman takia.