Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Tekeekö kukaan kalasta itse ruokaa?

Started by -TIPE-, May 17, 2004, 22:04:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-TIPE-

Kyselen tämmöstä ihan siks koska tykkään itse TOSI PALJON kalasta. Aina kun vaan saan jonkin sopivan kokoisen kalan niin kyllä se ruokapöytään pääsee.
Tekisi vaan mieli tietää miten te muut valmistatte fisunne?  ;)
Erityisesti ahven ja hauki ohjeet olisi kivoja.

Jani1982

Tulee laitettua usein. Hauki ja ahven tulee leivitettyä ja paistettua pannulla. Kuhalle teen marinadin vaikkapa sitruunasta. Lohen rillaan yleensä nuotiolla.

toumi

Ahvenet paistellaan ja fileerausta opetellaan kovaa vauhtia
Alku aina kankeaa. Lopussa kiitos, jos seisoo

jaba88

no itse kalani valmistan paitsi savustamalla kun ei ole pönttöä=),
hauki on ihan hyvää kun savustaa ahvenen kanssa mutta haukeen pitää lisätä rasvaa...

ja hauki on hyvää kun laitta uunivuokaan rasvaa hauen fileet ja suolaa,persiljaa ja sitruunaa päälle.

taimen

Fileroin melkein kaikki kalat.
Se tapahtuu näin:
1. Viillän viillon selkärankaan asti heti kidusten jälkeen. HUOM. selkäranka EI saa katketa!
2. Laitan veitsen viiltoon ja käännän sitä pyrstöön päin, file irrotetaan selkärankaa pitkin
sahaavalla liikkeellä
3. File on irti. Nahka irrotetaan (paitsi jos haluaa jättää nahan fileeseen) siten, että
painetaan teräväpiikkinen haarukka fileen jompaan kumpaan päähän, mielummin pyrstöpäähän. File otetaan irti nahasta taas sahaavalla liikkeellä ihan nahkaa pitkin sahaten
4. Enää jää poistettavaksi kylkiruodot jotka vaan viilletään fileestä pois. Ne voi myös yksitellen nyppiä irti, mutta se vie enemmän aikaa.
Ja Voilà siinä sinulla on maukas file!
Enää rasvatulle pannulle paistumaan ja ripaus mausteita maun mukaan.

Kala_Jökke

Sopivan kokoisimmat hauet ja ahvenet menee kyllä uuniin tai pannulle. Suolaa ja sipulia vaan, niin kyllä hyvää tulee. :)
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

KalaKaapo

Täällä on jo valmiina pari kunnon ohjetta: www.kalassa.net/keskustelu/index.php?board=2;action=display;threadid=5618

Itse laitan ja syön kaikki sopivan kokoiset kalat mitä vaan saan, tai en nyt ihan kaikkia :).
Minun kalan laitto ohjeeni (lähinnä hauille) on kaikessa yksinkertaisuudessaan tämä:
- Ensin fileoin kalat
- Kastan fileet rikottuun kananmunaan
- Sitten pyörittelen korppujauhojen ja suolan sekoituksessa
- Lopuksi paistan ne rasvassa
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Bremes

Kyllähän sitä tulee yleensä aina tehtyä itse ruokaa kalasta kun sopivia ruokakaloja tulee.
Ahvenet fileiksi ja pannulle...ja kyllä tulee hyvää
Hauet kanssa menee yleensä fileiksi ja pannulle, vaikkei ehkä paras tapa olekkaan hauen kanssa.

Ahven on mielestä paras ruokakala, tai ainakin kuuluu parhaimmistoon.

panumies

Ahvenet melkein aina savupönttöön, on kyllä nannaa. Joskus kun saa monia isoja (yli 600g) aapoja, tulee ne laitettua fileiksi ja voin kanssa pannulle paistumaan. Siis itsehän en tee ruokaa, kun muut perheenjäsenet osaa paremmin kokata. Kalan perkaus kyllä sujuu. Hauet lähes aina C&R, vahingoittuneet ja satunnaisesti kaverin kinutessa syödään sitäkin laatua, ei se mitään herkkua ole, muttei huonoakaan. Jalompia kaloja, joita tulee satunnaisesti, pannulle, uuniin tai savupönttöön. Siikaa ja joskus kirjolohtakin pistetään graaviin, varsinkin graavisiika ruisleivän päällä todella herkkua. Kaikki on tähän mennessä maistunut.

exalted

Yksi ihan hyvä reissu ruoka on mielestäni nuotiolla tehdyt hauki voileivät.
Filleroidaan hauki
otetaan sopivan kokoinen folion palanen
Aletaan kasaaminen
voidellaan paahtooleivät molemmilta puolilta väliin laitetaan haukifilettä ohueksi suikaloituna ja pippurilla + suolalla kevyesti maustettuna
maksimissaan 5-6 kerrosta parempi tehdä useampia nyyttejä muuten keskeltä jää raaaksi tai reunoilta palaa
Kun kerrokset on tehty laitetaan sitruunan viipale päällimmäiseksi ja pieni loraus sitruuna mehua folion sisään ennen nyytiksi pakkaamista
Joko grillissä tai nuotion hiilloksessa n.15 minuuttia
Leipänä voi käyttää aivan hyvin mitä tahansa paahtoleipä helpoin eikä tarvitse niin paljon rasvaa kuin tummat leivät. Varmaan toimisi muillakin kaloilla muttei ole tullut kokeiltua.

Johannez

Kala pitää pystyä valmistaa itse tai muuten ei kalamies ole. Itse pistän usein haukeni grilliin ja paljon pippuria ja suolaa. Jos tulee yli 3  ja niin huonossa kunossa että ei voi palauttaa niin pistän myllyyn ja teen pullia tai pihvejä.  :)
Kalastaa vai eikö kalastaa?
Siinä vasta helppo kysymys!

TIIMU

Joo kyllä mä ite kalani valmistan usein pistän savustuspönttöön ja joskus paistan pannulla. Pakko sanoa tähän että olen kuullut että kun paistaa lahnan uimarakon siitätulee kuin sipsiä :D en ole ite kokeillu mutta jos joku kokeilee voiskertoa millasta oli ;)

Anonymous

Minusta paras ruoka hauesta on " kalasoppa". Keitän ensin hauen palat vedessä johon lisään sipulia, pippuria ja kalaliemikuution. Sitten otan kypsät kalapalat kattilasta ja otan niistä ruodot pois. Seuraavaksi kattilaan perunalohkot. Kun perunat ovat kypsiä, laitan kalapalat kattilaan ja lisään maitoa ja voita tms. Sitten lopuksi paljon tilliä ja ruohosipulia. Monenlaista olen hauesta kokeillut, mutta tämä on minusta ainakin parasta. Varsinkin kun sen kalan on itse pyytänyt.

virvelimies

Yleensä savustan kaikki kalat mutta on sitä loimutustakin tullu kokeiltua muutaman kerran.

Pete

Kalahan fileerataan viiltämällä, ei sahaamalla. Sahaamalla katkotaan puita.

Kalankäsittelyn ykkösasiat ovat puhtaat työvälineet sekä hyvät terävät työkalut(sakset,veitset)

Kalasta tulee tehtyä:
Uunikalaa
Savustettua
Paistettua
Leivitettyä
Uppopaistettua
Keittoa
Graavia
Nuotiolla tikkukalaa
Grillattuna
pari kertaa on tullut tehtyä oikein kalakukko, taikinasta lähtien.

Lohenuistelija

Quote from: Pete on May 26, 2004, 16:31:18
Kalahan fileerataan viiltämällä, ei sahaamalla. Sahaamalla katkotaan puita.
Aivan.
Tämä Taimenen antama fileerausohje pisti minunkin silmään.
Sahaavaa liikettä pitää nimenomaan välttää, file olisi irroitettava yhdellä, yhtäjaksoisella, loppuun asti jatkuvalla viillolla.

Petri

Kyllähän sitä tulee silloin tällöin tehtyä itsekkin ruokaa kalasta mutta kun omat taitoni rajoittuvat lähinnä kalan grillaamiseen/polttamiseen notskilla niin yleensä annan suosiolla äidin valmistaa jotain syötäväksi kelpaavaa. No kyllä se kalan paistaminen onnistuu mutta kaikki vaikeammat tekniikat jää kyllä vanhempien hoidettavaksi. Ahvenesta saa ainakin ihan hyvää kun sen grillaa notskilla ja lisäilee jotakin mausteita.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

--PROFESSOR--i

taimenet suolaan hauet ja ahvenet paistan pannulla ja kirjolohet savustan.
MADE in Finland...

Vesku

Mitenkäs tuota graavikalaa laitetaan, kun savustus, paistelu, grillaus ja uuni onnistuvat, mutta etenkin tuo graavisiika ruisleivän päällä toi veden kielelle ?

Siis yleispätevä graavausohje kalalle viikonloppua varten jos saan pyytää. Kiitokset.
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Venne

Tässäpä graavaus ohje:

Tarvikkeet:

Ilmatiivis astia
Kala
Merisuola
Sokeri
Valkopippuri (jauhettu)
Tilli

1.Laita fileroitu kala tuonne astian pohjalle nahkapuoli alaspäin.
2.Hiero sokeri, tilli ja valkopippuri kalanpäälle, sokeria ja vp:tä ei tarvi paljon.
3.Ripottele merisuola päälle (reilusti).
4.Kansi kiinni, ja jääkaappiin.
5.Seuraavana päivänä raavit suolat pois, leikelet ohuita siivuja ja syöt...!

Tässä oli yksi tapa graavata kala, muitakin varmaan on, mutta itse olen tehnyt noin.
Jos file on iso, niin kannattaa laittaa jokin paino päälle, ja antaa olla hieman kauemmin.  Jos suolaa 2 filettä, niin fileet voi laittaa päällekkäin (lihapuolet vastakkain).
Tuollainen peruskirren suolaus onnistuu kun antaa yön yli olla.

Vesku

Kiitti Venne ja kireitä!

Takuulla muuten nollareissu tulossa viikonloppuna, kun rupeaa pyytelemään etukäteen ruoka-ohjeita kaloille...
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Palamu

Quote from: Lohenuistelija
Sahaavaa liikettä pitää nimenomaan välttää, file olisi irroitettava yhdellä, yhtäjaksoisella, loppuun asti jatkuvalla viillolla.

Tylsän fileerauspuukon merkki, jos joutuu sahailemaan...

Itse vedän kalan fileiksi siten, että ensin maha auki ja suolet veke, sitten aloitan fileen irroituksen mahan puolelta, että yksi tai kaksi (riippuen kalasta) etummaista evää jää fileen ulkopuolelle. (vaikea selittää, pitäis ottaa kuva) Siitä vedän viillon kalan niskaan ja selkärankaa pitkin file irti. Sama toiselle puolelle. Nahka ja kylkiruodot lähtee myös, paitsi jos fisu on savupönttöön menossa.

Ahvenet tulee sitten nylettyä. Tulee valmista kalaa paistettavaksi nopeasti ja helposti.

Kyllähän nuo omat saaliit ruuaksi päätyy:

Ahvenet: paistetaan tai savustetaan
Hauet: uunissa. (näin siitä parasta tulee)
Kuhat: paisto-, graavi-, savu- tai uunikalana.
Lohikalat: nuotioilla, savussa tai graavissa.
Lahnat: savussa.
Minä mitää kalaa oo saanu....

Eräjormat

hauen savustan otan pään irti ja paljon suolaa(mutta ei liikaa) sitten annan vähän aikaa jäähtyy silleesti et se ei oo lämmintä eikä kylmää sitten syödään on muuten v*tun hyvää :-D
SaaMamiES!!! :wink:

käy reenistä ku vetää kalaa sen minkä jaksaa...

Peikko

Hauessa ehkö huonoin puoli on ruotoisuus, mutta kun tekee fileet ruodottomiksi, on makunautinto taattu ilman häiritseviä ruotoja. Fileet pannuun, ja sitten sopiva kastike, esim. aura-juusto- tai valkoviinikastike sopii erinomaisesti. Pienistä ahvenista tai isompien fileistä on hyvä tehdä kalakukkoa, vaikka harvemmin saan kasaan tarpeeksi ahvenia.  :|

turunsaaristolainen

Kalakukon sijaan voi tehdä patakukkoa. Eli kalat ladotaan läskin kanssa pataan, suolaa ja ehkä pippuria ja uunissa haudutetaan pehmoiseksi. Tässä ruoassa voi käyttää myös vaikka aurajuustoa, kermaa tai mitä mieleen juolahtaa, eikä ruodot haittaa lapsiakaan. Tällainen tapa sopii "roskakalalle", vaikka esim. särkeä roskakalaksi sanova on enempi roskakokki.

jaska74

Ympäristömyrkkyjen takia joillekin kaloille on asetettu käyttösuosituksia:
- Isoja, perkaamattomana yli 17 cm:n silakoita voi syödä 1-2 kertaa kuussa tai vaihtoehtoisesti Itämerestä pyydettyä lohta 1-2 kertaa kuussa
- Merestä tai järvestä pyydettyä haukea voi syödä 1-2 kertaa kuussa
- Sisävesialueiden kalaa lähes päivittäin syöville suositellaan elohopeaa keräävien petokalojen (isokokoiset ahvenet, kuhat ja mateet) käytön vähentämistä
- Raskaana oleville ja imettäville äideille ei suositella hauen syömistä elohopean takia

http://keventajat.fi/cm/2.10/2.109/1.182745

kalastan_kaikkea

Kermassa ja sipulissa haudutettuja rautuja savustettuja rautuja voissa paistettua rautua
nyt tuli nälkä

osmanhauki

Kyllähän kaloja tulee savustettua, ja pannulla paistettua, niin ja nuotiolla tikun pääs. :-P

Tosimies

Näitä kaikkia olen tehnyt;

Savustanut muikkua, siikaa, haukea, ahventa, lahnaa..
Paistanut vaikka mitä kaloja pannulla kera voin
Nötskällä tulee silloin tällöine grillailtua hauen palasia  :-)

Tämä on ollut tähän asti valmistamistani ruuista paras;

Sain ongella 1-1.5kg lahnan. 
Otin sisukset ulos, mutta suomut jätin!
Mätin suolaa kalan päälle ja sisälle.
Käärin kalan folioon ja vielä folion päälle märkää sanomalehteä.
Tuo koko hoito nuotion päälle paistumaan.

Oli uskomattoman hyvää! Liha irtosi suomuista ja ruodosta todella helposti. Tuota täytynee kokeilla hauellekkin.

perza

QuoteSain ongella 1-1.5kg lahnan. 
Otin sisukset ulos, mutta suomut jätin!
Mätin suolaa kalan päälle ja sisälle.
Käärin kalan folioon ja vielä folion päälle märkää sanomalehteä.
Tuo koko hoito nuotion päälle paistumaan.

Oli uskomattoman hyvää! Liha irtosi suomuista ja ruodosta todella helposti. Tuota täytynee kokeilla hauellekkin.

Koitappa samaa kuhalle ja ahvenelle!
Itsekkin olen tuolla tavalla tehtyä lahnaa syönyt ja hyväähän se oli. Tosin folion sijaan käytin ihan voipaperia.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com