Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalan syönti Oulun seudulla?

Started by kaivo, August 13, 2004, 11:32:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Ajattelinpa kysäistä, miten kala on liikkunut ja syönyt viime aikoina Oulun ympäristössä? Omalla kohdallani viime viikkoina ainakin hauki on ollut tosi nirsolla tuulella; esim. kolmella viime reissulla on tutuista paikoista (Oulussa Oulujoki ja Kuivasjärvi) tullut vain muutama tärppi. Lienevätkö säät sotkeneet tilannetta? Oulujoellakin virtaama on ollut sateisen kesän takia melkoinen. Parempaa odotellessa...

mike2

Haukea on tullut Oulujoen suistossa lähes joka reissu, tuntuvat viihtyvän tuossa kovassa virrassa yllättävän hyvin. Huvittavinta on se, että niitä ei ole tarkoitus edes pyytää, niin haukea tulee. Joskus taas lähtee hauen pyyntiin isoilla vaapuilla, niin tyhjää tulee.

Ahvenia on saanut etsiä kovastikin, varsinkin isompia.

Venne

Itse kalastelen pääasiassa jokivesissä, ja itselle tämä kesä on ollut kalasaaliiden osalta huonoin mitä muistan. Syyksi olen ajatellut tuota säätä. Viimeisen kuukauden ajan on ollut lähes tulvavedet noissa paikoissa missä enemmän kuljen, sillä varmaan on jotain merkitystä.
Toivotaan että syksystä tulee vähän kuivempi, niin ei jää p***an maku suuhun täsätä kesästä.

t.V

kaivo

Quote from: mike2Haukea on tullut Oulujoen suistossa lähes joka reissu, tuntuvat viihtyvän tuossa kovassa virrassa yllättävän hyvin. Huvittavinta on se, että niitä ei ole tarkoitus edes pyytää, niin haukea tulee. Joskus taas lähtee hauen pyyntiin isoilla vaapuilla, niin tyhjää tulee.

Ahvenia on saanut etsiä kovastikin, varsinkin isompia.
Jokisuussa tilanne on siis parempi. Itse olen veneettömänä heitellyt rannalta alueella Turkansaari-Lapinsaari-Pikkarala, mutta vesi on ollut viime aikona niin korkealla että kalastus on muuttunut käytännössä mahdottomaksi: vesirajaan ei pääse tulvan takia ja vesi huuhtoo rantapusikoita. Tiistaina vesi tosin näytti vihdoin olevan laskusuunnassa, ainakin siltä Turkansaaressa näytti.

Anonymous

Viime aikoina syönti on ollut virtavesillä (pikkujoet/purot) melkoisen heikkoa, tosin hetkellisiä syöntipiikkejä on päivän mittaan tullut. Pelipaikat näyttävät olevan kovan virtauksen takia aivan rannan tuntumassa.

Näyttäisi siltä, että kirjavat ja mielikuvitukselliset uistimet tuovat roskaisessa vedessä kalaa selvästi pieniä ja tummanpuhuvia uistimia paremmin. Perhot ovat tietenkin asia erikseen.

Laskisipa tuo vedenpinta edes 20-30 cm, niin olisi varmaan huikea kalastussyksy tiedossa.

Kiinnostunut

Eräs vanha kalamies sanoi lehden lähdön vaikuttavan kalan syöntiin huonontavasti? Voiko pitää paikkaansa? Sanoi että kotilammestaan on ihan turha edes yrittää saada kalaa juuri tähän vuoden aikaan. Kuulemma kun jäät tulee niin kalaaki alkaa saamaan koukuilla jään alta. Voiko pitää paikkaansa??

kaivo

Quote from: KiinnostunutEräs vanha kalamies sanoi lehden lähdön vaikuttavan kalan syöntiin huonontavasti? Voiko pitää paikkaansa? Sanoi että kotilammestaan on ihan turha edes yrittää saada kalaa juuri tähän vuoden aikaan. Kuulemma kun jäät tulee niin kalaaki alkaa saamaan koukuilla jään alta. Voiko pitää paikkaansa??
Minäkin olen kuullut samansuuntaista. Rantapuiden ruska ja veteen tippuvat lehdet saattavat pelottaa kaloja tai ainakin tehdä niistä arempia...

Varmoja havaintoja asiasta en omaa, mutta sen ainakin huomaan että jos vedessä on runsaasti tippuneita lehtiä niin kalastus muuttuu hankalaksi: lehtiä tarttuu uistimen koukkuihin tämän tästä, siimaan kelauksen aikana takertuva lehti nostaa uistinta kohti pintaa jne. Nämä hankaloittavat kalastusta, jolloin saalistakin saattaa kertyä heikommin kuin "puhtaassa" vedessä.

Pike Fisher

Itse en usko lehtien kaloja häiritsevän, kalastajaa kylläkin, kuten kaivo jo sanoi.Täytyy siis käydä tällä viikolla kokeilemassa ja todeta uskomukset vääräksi, näin ainakin toivon.
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.