Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kuinka paksua lyijylankaa larvan painoitukseen?

Started by Mie1, May 18, 2004, 18:24:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mie1

Niin eli kuinka paksua lyijylankaa käytät larvan painoituksessa?
Tietysti riippuu kuinka syvältä kalastaa,mutta.............
Itse käytän 0,30 paksuista,mutta joissakin paikoissa se on liian paksua(eli painottaa liikaa).

taimen

Jorkki

.010 Lead wire  Toi on ihan hyvä, voi laittaa pari kerrosta jos haluaa syvemmälle. toisin ku .030 saattaa jo eka kerroksella mennä liian painavaks.

Itse en käytä larvoissa painotusta kuin eturuumis aivan älyttömän vähän, silleen että vedessä se ui perä ylöspäin.
Ennemmin kannattaa painottaa peruke, koska sillon se larva ui vapaammin siellä pohjan tuntumassa, siellä virtaukset on heikompia ja painotettu larva ei välttämättä pysty liikkumaan siellä.

Perukkeeseen voi aina lisätä painoja ja poistaa mutta siitä perhosta on vaikee poistella niitä painotuksia tai lisätä siihen.

Petri

Menee nyt offtopicicsi mutta tarviiko peruketta painottaa jos painottaa larvoja tai käyttää kuulapäitä ?
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Jorkki

Petri, kuten tuossa edellisessä viestissä mainitsin:
Ennemmin kannattaa painottaa peruke, koska sillon se larva ui vapaammin siellä pohjan tuntumassa, siellä virtaukset on heikompia ja painotettu larva ei välttämättä pysty liikkumaan siellä.

Painotettu larva kopsahtaa sinne pohjaan ja ei liiku siellä heikomman virran takia, itsekin huomaat sen kun kahlaat kun jalka on pohjan tuntumassa niin se virta ei sitä niin paljoa paina, mutta kun nostat jalkaa lähemmäksi pintaa niin virtaus on kovempaa siinä.

Siksi larvastuksessa on juuri tarkotus liikuttaa sitä vapaa virran mukana että se larvakin siellä pohjan tuntumassa pysyy. Muuten siima menee virran mukana nopeempaa ja nostaa perhon pois sieltä pohjan tuntumasta.

flyfisher14

Itse olen käyttänyt jotain aika ohutta (En tiedä mitä kokoa) joskus. Nykyään en tee larvoihin ollenkaan painotusta koska en näe siinä mitään ideaa. Perukkeen voi painottaa aivan yhtä hyvin.

Anonymous

Itse painotan nynfini porauslastuilla. Larvoissa n.4mm terän lastu käy hyvin.
Esimerkiksi renkaan tasapainotuslyijy käy .Ei muuta kuin poramaan ja painottamaan.

Ernesti

Anonymous

En ole tulkannut 4mm terän lastun paksuutta,mutta olettaisin sen olevan aika lähellä 0.10 paksuutta.