Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kumpi parempi: räminä vai ei-räminä?

Started by Paul.K, June 04, 2004, 12:00:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kertokaapas kumpi on parempi räminä tai ei räminä viehe?

Räminä
24 (52.2%)
Ei räminä
22 (47.8%)

Total Members Voted: 42

Paul.K

Nyt kesän suulla täytyy perehtyä tarkemmin vieheisiin ja tämä kysymys on tullut monesti eteen: räminä vai ei räminä. Ja vaappuun vai johonkin muuhun. Itse olen huomannut räminävaapun olevan oiva kapine, mutta kertokaapas omia kokemuksia ja saaliita, mitä jommalla kummalla on tullut, ja kertokaa viehe. Kiitos jo valmiiksi.

edit: otsikko ja kieliasu

SledgeHammerFIN

En ole mitään normaalista poikkeavaa eroa saaliissa huomannut, räminä vieheinä on ainakin Rapaloita mulla.
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

Rapsutiini

Nuo 2 parasta ottiviehettäni on juuri räminä vaappuja, toinen adu tormotor ja toinen muistaakseni shakespearen , kummassakin ahvenväritys, viime reissullakin viikolla oli vedossa 3 vapaa eri vieheineen ja vain tuohon abuun hauet iskivät.

´Matziki`

olen huomannut että räminä vaaput eivät kelpaa kuin juri istutetuille kaloille sillä vanhemmat kalat tuntuvat säikkyvän niitä.
Kalle kustaa korkki muniansa sorkki, munat meni rikki ja kalle sitä itki. Äiti osti uudet, oli liian suuret, sisko antoi omat, oli liian somat, isä teki puusta ja kusi tuli suusta !

(vaihdoin nimen ennen olin kalajäbä93)

Ammattilainen

En ole kauheasti huomannut mitään eroa näiden kahden vaihtoehdon kalastavuuden suhteen, mutta kai tuollainen räminäsysteemi jotain auttaa kun kerran niitä niin moniin vaappuihin pistetään. Ja muistan myös kuulleeni, että nimen omaan hauenkalastukseen erikoistunut Arto Kojo sanoi räminän auttavan.
Kalaan aina kun pääsee !

pjk

Enpä ole ostanut yhtään vaappua tai jerkkiä nimenomaan sen takia, että niissä on räminäkuulat. Ei vieheen lisä-ääntelystä ainakaan haittaa ole, räminä saattaa auttaa kalaa löytämään vieheen paremmin silloin, kun näkyvyys veden alla on jostain syystä heikentynyt tai jopa huono. Kuulat tuovat vieheeseen myös hieman lisää painoa, joissakin malleissa (esim. Rapala X-Rap) ne toimivat samalla heitossa vaapun lentoa vakauttavasti.

--pikeye

pilkkiäijä

Ahvenia en oikeastaan ole saanut räminävieheillä, joten sille on parempi ilman räminää, Kuha ottaa melkein yhtä hyvin molempiin, niinkuin haukikin.. Eli kai se perus on parempi ainakin näissä järvissä missä minä kalastan.

Sellasissa järvissä joissa tosiaan näkyvyys on huono, kalat harvassa tai muuten vaan huonolla syönnillä niin sanoisin että räminä on parempi.
Olen kalastelijapoika!