Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Vision 3zone osto Oulussa:Irtaallaan vai setti

Started by Livo, June 10, 2004, 16:34:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Livo

Vaihtoehto 1:
Vapa:       Vision 3zone luokka 6 , pituus 9´ hinta 135 €

Kela:        Orvis rocky mountain 56 €

Siima: 20 lb pohjasiima + Lumalux heittosiima 58 €

Yht 268 €

Näitä suositteli Oulussa Limingantullin prisman kalastustarvikemyyjä, jolla tuntui olevan amattitaitoa ja tietoa perhokalastuksesta runsaasti.

Vaihtoehto 2:

Sama vapa, paketti, jossa 3zone kela, pohjasiima, heittosiima ja peruke. hinta 190 €

Kävin vertailun vuoksi kysymässä ko. settiä kärkkäiseltä. Myyjällä oli heti jyrkkä asenne : on kuulemma turha tässä hintaluokassa sijoittaa 70 € extraa, kun ei se kuulemma muuta mitään. "Jos haluaa kunnon vehkeet, puhutaan useista sadoista euroista". Samalla kuitenkin kehuskeli, kuinka paljon viime kesänäkin settiä oli myyty.

Ottaakaa ihmiset kantaa asiaan ! Ei pelkkiä "Osta ensimmäinen.." vaan perustelut.Olen kalastanut perholla yli 10 vuotta, mutta ei ole tullut perehdyttyä lajiin/välineisiin syvällisemmin, ennenkuin löysin mahtavat kalassa.net sivustot. Asioita on jo nyt auennut paljon ja koko ajan vaan kiinnostus kasvaa. Lisäksi kun olen huomannut että sivuilla on todella paljon asiantuntevaa porukkaa ja vinoilujen sijasta saa tietoa, tulee luettua kekskusteluja päivittäin.
Kuume on kova!

Pete

Jos olet jo 10 kokonaista vuotta kalastellut perholla tiedät sitten varmasti mitä välineiltä haet.
Valmis setit ovat aina valmis settejä joihin täytyy/on syytä/voi vaihtaa erinäisiä osia kuten esim. siima, kalastus nautinnon ja heittämisen onnistumisen kannalta. Erikseen ostettaessa hintaa saattaa tulla enemmän, mutta saat juuri sellaiset kuin haluat, ja useimmin vielä sellaiset mitkä pelaa keskenään. Nyt puhun siimasta ja vavasta.
Omasta kokemuksesta itsellä meni aikaa ja vasta neljäs siima minkä ostin vapaani oli sellainen, mikä sen olisi pitänyt olla jo heti aluksi. Siimojen toiminnassa eri vapojen kanssa on suuriakin eroja. Itse omistan 4 yksikätistä ja 2 DH-vapaa ja kaikkiin on joutunut enemmän tai vähemmän etsimään "maukasta" siimaa, mutta kalastus tuntuma ja heittäminen on paaaaaljoooon helpompaa, hauskempaa ja mukavampaa kun vehkeet toimii keskenään.
Luulisi valmis setissä olevan vapaan sopiva siima, mutta epäilen vahvasti, että juuri siima on se missä setti-vehkeissä on säästetty. Kelahan pikkuluokissa on vain tasapainottamassa kokonaisuutta. Itse en ole koskaan settiä ostanut, mutta kokeillut olen montaakin. Itse olen tullut siihen tulokseen, että erikseen ostamalla saa mitä on hakemassa ja pitkässä juoksussa kuitenkin säästää.

Sinun tuolla 10 vuoden heittokokemuksella pitäisi olla joku haju mitä välineiltään haluaa. Kukaan ei pysty sinulle haluamiasi välineitä osoittamaan, hyviä voi kyllä ehdottaa, mutta onko ne Sinun mielestä hyviä onkin toinen kysymys. Ja sopiiko ne Sinun budjettiin.

Mikko_-Procyon-

Itse painin juuri vastaavien ongelmien kanssa, kun olin perhokamoja päivittämässä. Itse päädyin 3zone kelaan ja vapaan + presentation siimaan. Myyjä oli periaatteessa oikeassa, että ei tuossa hintaluokassa kovin suuria muutoksia saa aikaan vaihtelemalla osia, mutta omista mieltymyksistä se on pitkälti kiinni. Itse halusin kelalta oikean jarrun, mitä ei loopin kelassa ollut. Tämä oli minun valinta, joku toinen olisi valinnut toisin. Kelassa olisin voinut säästää valitsemalla Okuman, mutta siitä en ollut lukenut oikeastaan mitään kommenttia mistään. Todennäköisesti se kela on mitä mainion vempele, kuten myös loopin graphite... Kyllä niillä kalaa saa ja ovat edullisia.

Taisin muuten nähdä Savon sanomissa tuon 3zone-vapa tarjouksen Rialinnassa. Muistaakseni nyt sen saisi hintaan 90?. Pitäisi melkein tarkistaa, oliko juuri noin...

Jos tuota 3zone settiä parantelet paremmilla siimoilla, niin hinta nousee  yli 200?:n. Sitä setin pyykkinarua en ole kuullut vielä kenenkään kehuvan (tosin silläkin voi kalastaa).

Itsekin pohdin tuon kallis-edullinen -asettelun edessä. Mieli olisi tehnyt ostaa kerralla KUNNON varusteet, mutta kun keloissa aletaan puhua 400?:sta, ja vapapuolella á 500?, niin sai jäädä toistaiseksi. Tuo 3zone on hintalaatu -suhteeltaan minulle paras valinta.

Siispä: tuntematta vaihtoehto 1:stä sen tarkemmin, uskallan sanoa että molemmat todennäköisesti ovat hyviä. Tuossa vaihtoehdossa 1 voi olla ihan käypät osaset, mutta setti on ainakin useassa kädessä käynyt ja todistetusti toimiva. Jos olet mieltynyt 1:een ja olet valmis maksamaan enemmän, niin osta se. Jos taas 2 riittää, niin osta se... mutta vaihda siima parempaan.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

PatilZ

Mainitsemillasi seteillä on eroa hinnassa lähes 80€. Tätä taustaa vasten yritän peilata vastaustani. Kokemukseni perustuu 3Zonen osalta luokkaa kevyemmästä setistä (josta olen vavan jo myynyt pois ja pitänyt kelan) sekä olen Orviksen RM -keloja kokeillut/omistanut/ sekä normaali että Large Arbour versioina. Vaihtoehto 1:n siimasta minulla ei ole kokemusta.

Eroa vaihtoehdoilla on siis keloissa ja siimoissa. Vavasta sen verran, että huolimatta kaikesta sen saamasta suitsutuksesta en itse täysin pitänyt siitä. Itse näin sen toiminnan hieman häiritsevän epätäsmällisenä. Näin tuli sellainen tunnottomuuden vaikutelma, joka pakotti keskittymään heittämiseen. Parhaimmillaan vapa-siima-yhdistelmä pelaa niin hyvin tunnokkaasti yhteen, että koko tarkkaavaisuus voidaan siirtää kalastamiseen. Vapa on kuitenkin huolella viimeistelty ja hinta-laatu-suhteeltaan tyydyttävä.

Orviksen RM (tavallinenhan tässä on eikä LA-versio?) on hyvä perinteinen peruskela. Mitään ihmeellistä siinä ei ole. Se täyttää hyvin tehtävänsä ja on luotettava. Sen hinta erittelyssä on kohdallaan ja on näin halvempi kuin 3Zone-kelan "irtohinta". 3Zone-kela on itselläni osoittanut oivaksi peliksi. Myös sen toiminta on luotettava eikä energiaa ole tarvinnut hukata mihinkään epäolennaiseen. LA-kelana siiman takaisin kelausnopeus on suurempi ja kalan vetäessä siimaa ulos jarruteho pysyy paremmin muuttumattomana verrattuna perinteiseen kelaan (esim. Orvis RM). Näin kelasta pisteet 3Zone setille.

Siima on todellakin 3Zone setin "Akilleen-kantapää". Sitä voi käyttää, mutta se on nihkeä. Jotenkin epämiellyttävä käyttää tätä kautta. Juoksusiimaosuus on muistaakseni yllättävänkin paksu. 1 vaihtoehdon siimaa tuntematta siimaosuuden pisteet tälle vaihtoehdolle.

Mutta. Ottamalla 2 vaihtoehdon ja ostamalla siihen toisen siiman (esim. Visionin Extreme Distance Compound tai Presentation, Rion Windcutter voisi myös toimia hyvin) päästään puolestaan tilanteeseen, jossa olet saanut halvemmalla kuin 1 vaihtoehto laadukkaamman kokonaisuuden.

Livo

Kiitoksia neuvoista!

Päätin, että ostan tuon setin hintaan 190 €. Ostan lisäksi paremman siiman. Kävin tänään molemmisssa liikkeissä uudelleen, eikä tuo kela (orvis)tosiaankaan poikennut 3zone:sta paljonkaan, paitsi kooltaan aika paljon suurempi.

Kuume on kova!