Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

moottori

Started by Anonymous, June 11, 2004, 11:13:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Onks 4 heppanen hyvä moottori keski kokoiseen soutuveneeseen, kun must tuntuu et se menee liian kovaa tyhjäkäynnilläkin jos ei oo niin mikä sit olis

Manaan

Ei ole kauhean hyvä. Itselläni on Mariner 4hp ja soutuveneenä Hirvas ja ei edes puolikaasulla pysty yksin menemään, etteikö perä hörppäisi veteen, vaikka keulassa on 20kg painokin. Yksin kun menen.

Sopivampi ainakin itselleni olisi 2hp kone.

Yleensä noissa tyyppikilvissä on merkitty maksimi suositus koneen kooksi.

Anonymous

mulla on toisena uistelu veneenä päijän 470 ja moottorina 4 hv:n "jammu". vene kulkee hyvin täysilläkin ajettuna. (ei "sukella") uistellessa säädän veneen nopeuden tyhjäkäynti ruuvista (kts. moottorin ohjekirja) joko tyhjäkäynnin kovalle tai pienelle. jos vauhtia pitää vielä hillitä, tee muovisankosta "ankkuri". se narun avulla kiinni veneeseen ja sankko veteen niin jo hidastuu liikakin vauhti. Vinkkinä! jos haluat uistella hiljaa pitkään hommaa 4 tahti kone. 2 tahtiset karstottuvat ja sammuvat tyhjäkäynnillä. varsinkin 1 mukiset ja 2 mukiset. joku 3 mukinen 50 - 75 hv:n kone tuorevoitelulla ei pätki.

KatchU

musta 2hp on paras. 4hp menee liian kovaa ja on liian painava. joutuu lisää paljon enemmän keula painoa...

Anonymous

kuinka iso se on se päijän 470

-escorvet-

ei mitään ämpäreitä ku säädät sen rikin oikeaan asentoon ja lisäät mahdollisesti kantotason ja säädät sen tyhjäkäynnin uudestaa,avot :D

heicci

Miulla on päijän 510 soutuvene ja 5hv yamaha.
Täyskaasulla pystyy laskemaa iha hyvi mut uistellessa ei kestä käynnissä.

Järväri

Meillä on Suomi 520 soutuvene ja 5 hepan 2t jammu. Loistava kone. Käynnistyy varmasti kelillä kuin kelillä, ei karstoitu vaikka uistelisi tyhjäkäynnillä miten pitkään vaan. On myös 2 tahdiksi hyvin hiljainen, eikä kuluta paljoakaan 4 tahtia enempää. Ei kuljeta venettä liian kovaa uisteluvaihdissa. Ei se 5 heppanen vielä liian iso kone ole jos se moottori vain on hyvä.

MinnowSpoon

Meillä on päijän 520 ja moottori myös..

jaska74

mulla on tässä 4hp suzuki
http://koti.welho.com/jsaari5/DSC00346.JPG
ja piti tehdä kaasukahvaan melasta jatke että pystyy yksin ajelemaan ilman että vene on pystyssä.
muuten kyllä laiska peli, ei mene edes plaanissa :-D

UnLimited

itselläni on suuritehoinen Honda (2hp)  :roll: hyvin sillä kuitenkin vene liikkuu, on vaan niin pirun kovaääninen

Twisted

Meillä on Päijän 510 ja siinä Suzukin 6 heppanen nelitahtikone.
Olen tänä kesänä alkanut perehtyä vetouisteluun, ja en pirullakaan tiedä meneekö tuo sitten liian kovaa tyhjäkäynnillä  :?

Yksin ajaessa ei voi kyllä kovin kovalla kaasulla ajella tai keula nousee komeesti pystyyn. Pitänee kehittää jatkovarsi kahvaan, jotta voi keskeltä ajella.

Naamis

Meillä on Suvi 470 pulpettivene ja siinä 20hp 2t Yamaha. Viimeksi eilen uistateltiin muutamia tunteja, hyvin pyörii kyllä. Vaikee vaan sanoo meneekö liian kovaa  :roll:

Mdr

Mulla löytyy soutuvene ja 4 hp 4 thati jammu, hörppii takaa vettä ja ei pysty ajaa, jos ei ole moottorissa siivekettä(sivekkeet) propellein yläpuolella. Silloin pääsee täys kaasulla ja yksin ilman mitää paino keulassa todella hyvin.
Uistelussa toimii myös todella hyvin, ei mene yhtään liian kovaa ainakaan kalan mielestä  :-D

JuP3

Honda Marine 5hp on työntänyt nelimetristä lasikuitupaattia Pielisjoen aalloilla ensimmäistä kesää moitteetta.Pysyy tyhjäkäynnillä, on hiljanen, sekä sillä pääsee juuri sopivaa uisteluvauhtia. :-) Ensi kesänä olisi tarkoitus tehdä veneeseen pulpetti ja rattiviritykset, niin ei tule elinikäistä olkapäävaivaa. :-D
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

taildancer

meillä on Hondan bf50 nelitahti vuos malli 2000 ja vene bella490r kyllä pääsee hiljaa minimi nopeus2,5km/h

tuli tuossa `heräte ostos´ päijän 510 ja hondan 5 molemmat uusia ei hörpi perästä

suomi 400

Meillä on 4 metrin soutuvene ja perässä
4 hv johnson. Tyhjäkäynnilläkin menee vähän
turhan kovaa uistelussa.

Toni__92

Jonssonin 15 heppanen vanerisessa soutuveneessä ja silti tuntuu että vauhti loppuu kesken

ottivaappu

Quote from: UnLimited on August 19, 2006, 19:05:12
itselläni on suuritehoinen Honda (2hp)  :roll: hyvin sillä kuitenkin vene liikkuu, on vaan niin pirun kovaääninen

No ei ainakaan tyhjäkäynnillä bf2 hondan ääni häiritse. Joskus oon ruvennut uistelemalla ajamaan litran tankin tyhjäksi niin ennen bensan loppumista oon itse kyllästynyt... Niin iteltä löytyy Honda bf2 vuosimalliltaan 1991 ja tunteja löytyis jos ois vaan mittari... :-P

.Ville

Itellä on veneen perässä Sheakspearen sähköperämoottori. Kyllä sillä uistelee mielellään. Pitäs vaan hankkia parempi akku.
Toi 4hp perämoottori ei toimi. (tiedän kokemuksesta)  :roll:
<><

Satunnaikalastaja

Itsellä 15 hv Selva nelitahti plaaniveneessä. Mukavan hiljainen ja tyhjäkäyntivauhti riittää uisteluun, parin hengen kuormalla matkakin taittuu hyvin tarvittaessa. Ahventa ja haukea yms. Kuhia hieman saatunnaisesti, luulen että hieman hitaampi veto olisi niille paikallaan.

Hankinnassa mahdollisesti olisi kevyt moottori pienehköön soutuveneeseen (joku Päijän-malli, pituutta en muista). Tästä oliisikin mukava kuulla vinkkejä. Arvostan hiljaista käyntiä. Tehoja ei tarvita paljon mutta pitäisi kulkea myös vastatuuleen. Kaksitahtimoottorit hieman arveluttavat karstoittumisen vuoksi, koska käyttö olisi pääasiassa muutaman tunnin uisteluretkiä.  Miten nuo akkulaitteet - minkä tehoisia ja paljonko tarvitaan amppeeritunteja neljän tunnin ajolle?  Entä kokemuksia pienistä nelitahdeista?

Edit: Ah tuolla olikin oma ketjunsa sähköperämoottoreista.

nelitahti

Quote from: Satunnaikalastaja on February 07, 2009, 14:26:49
Itsellä 15 hv Selva nelitahti plaaniveneessä. Mukavan hiljainen ja tyhjäkäyntivauhti riittää uisteluun, parin hengen kuormalla matkakin taittuu hyvin tarvittaessa. Ahventa ja haukea yms. Kuhia hieman saatunnaisesti, luulen että hieman hitaampi veto olisi niille paikallaan.

Hankinnassa mahdollisesti olisi kevyt moottori pienehköön soutuveneeseen (joku Päijän-malli, pituutta en muista). Tästä oliisikin mukava kuulla vinkkejä. Arvostan hiljaista käyntiä. Tehoja ei tarvita paljon mutta pitäisi kulkea myös vastatuuleen. Kaksitahtimoottorit hieman arveluttavat karstoittumisen vuoksi, koska käyttö olisi pääasiassa muutaman tunnin uisteluretkiä.  Miten nuo akkulaitteet - minkä tehoisia ja paljonko tarvitaan amppeeritunteja neljän tunnin ajolle?  Entä kokemuksia pienistä nelitahdeista?

Edit: Ah tuolla olikin oma ketjunsa sähköperämoottoreista.
Itellä yamaha 4hv 4t mukavan hiljainen uistelunopeuksilla. suosittelen.
-nelitahti