Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

vantaan alajuoksu

Started by pepe90, June 11, 2004, 23:26:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pepe90

ootteko käyny perhostelemassa esim pitkä tai ruutinkoskella.muutaman kerran oon käyny ja rauhassa saanu olla, niin muilta kalastajilta kuin kaloiltakin
(paitsi alam.taimenet)millasia perhoja suosittelisitte nyt kun vesi on aika matalalla..mitä ne kirjot oppii syömään istutuksen jäalkeen.? kannattaako esim larvastus ko.koskissa?????kiitos

taimen

Anonymous

Vantaanjoki on melko samea mikä tarkoittaa,että kalan näkevyys on erittäin heikkoa.Näin olleen,parhaiten näkyvät värit ovat musta,oranssi,punainen,keltainen yms mutta tämä ei tarkoita sitä,että kalaat ottaisi juuri niihin.Kuten tiedämme vastaistutetut ottavat mihin tahansa perhoon väristä huolimatta,mutta kokemuksen kautta olen huomanut sen että miten kauemmin kirre on ollut uudessa ympäristössa sitä nirsomaksi ja aremaksi se muuttuu.Jotta saisi paremmin kalaa olisi syytä hankkia värikkäiten lisäksi myös imitaatioperhoja jotta saalisvarmuus paranisi.Tässä tapauksessa tarkoitan kalaimitaatiota.Näitten kanssa olisi syytä käyttää ohuempaa siima (0,14-0,18 tai microkuituu (0.10-0.12) varmistakseen,ettei kala hylkää perhoa siiman takia.On myös muistettavaa kalastaa koko suvanon läpi huolella koska tarkkaa kalan olinpaikkaa ei tiedetä.Kirjolohit ovat useinmitten suvanoissa(isoissa) ja harvemmin koskessa.Esim.en ole itse koskaan saanut kirjolohta ruutinkoskelta siitä varsinaisesta koskesta vaan sen niskasta ja alavirrasta(eli siitä missä koski loppuu).Olen jopa joskus joutunut kalastaa samasta kohdasta muutaman tunnin ennen kun kala on vihdoinkin ottanut.Tämä on osaksi syytä siitä,että vesi on sameaa mikä tarkoittaa sitä että perhon ei tarvitse mennä kun 30-50cm ohi saalista niin se ei huomaa.
       Loppulauseksi voin sanoa että itse käytän erivärisiä kuulapäisiä liitsejä painojen kanssa ja streamereitä (6-10 koukkun sidottuja).Parhaat värit (jos niitä nyt on) voin mainita musta,valkoinen ja harmaa sillä niistä saa parhaimmat imitaatiot.Niitten värien lisäksi kannattaa sitoa jotain pientä ärsykettä (vaikka punaiset eväät)

Anonymous

Tässä on yksi liitsin sidontaohje:

koukku:6-10 pitkävartinen
    pää:Laita kultainen tai hopeinen kuulapää kokoa 5/32
pyrstö:musta marabou (voi myös laittaa vähän kimaletta ärsykeeksi)
 runko:musta(joko marabou tai antron dubbatuna)
 kierre:soikea hopea tai kultaa
 häkilä:musta kukko tai kana
kurkku:punainen (marabou tai antron dubbatuna)

Perhosmies

Tosiaan kala löytyy varmemmin suvannoista,mutta koska kys.
alueet usein ruuhkaisia olen itse napsinut kirret koskesta.
Mitä lämpimämpää vettä sen varmemmin on napsahtanut koski-
montuista kalaa.Usein illalla/yöllä olen siirtynyt luonnonravinnon
jäljittelyyn hyvällä menestyksellä.Kirrehän usein nousee myö-
hään illalla koskeen saalistamaan.Päivällä täysin tyhjä isompi
monttu saattaa illalla antaa pari kalaa hyvinkin nopeaan tahtiin.
Nyrkkisääntönä olen pitänyt Samea/korkea vesi iso/värikäs perho
Kirkas/matala  vesi pieni/luonnonmukainen perho.