Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalavesillä: uistinpakki vs. vieherasiat yms.

Started by kaivo, June 16, 2004, 10:23:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

Vaihteeksi tällainen aihe. Kannatko kalalla mukanasi pakkia vaiko vieherasioita, kalalaukkua, reppua, vyölaukkua tms.?

Enimmäkseen kalastan rannoilta, tykkään liikkuvasta kalastuksesta eli kuljen rannalla heittopaikkaa usein vaihdellen. Tärkeintä minulle onkin liikkumisen vaivattomuus, ts. mahdollisimman vähän tavaraa jota kanniskella (ja unohdellakin pitkin rantoja) :)

Niinpä käytäntöni on seuraava: isohko vyölaukku, johon mahtuu vieherasian lisäksi sivutaskuihin pihdit, koukunteroitin, perukkeet yms. nippelit sekä kalastusluvat. Selässä reppu, jossa vesipullo, kalapussi, puntari, hyttysmyrkky tms. Eli käsiin ei jää kuin virveli, mahdollisesti nostokoukku tai haavi. Vyölaukun ansiosta uistinten vaihto onnistuu vaikka veteen kahlanneena: vapa pystyyn saappaaseen ja kädet ovat vapaat. Uistinpakin tehtävänä on jäädä esim. auton peräkonttiin viehevarastoksi, mikäli kyseessä on pidempi reissu.

Veneessä tulee sitten käytettyä pienehköä uistinpakkia, jonka alakertaan sopivat myös muut tarvikkeet.

Näin minulla, entäs muilla?

Mikko_-Procyon-

Kaivolla käytössä lähes täsmälleen minun tyyli. Vyölaukun olen korvannut erätakin lukemattomilla taskuilla. Hellesäillä käytän vanhaa fjäll rävenin takista tehtyä liiviä, jossa on myös taskuja paljon.

Nyt uutuutena kuljetan kalassa mukana sellaista planon vieherasia-laukku-"pakkia". Eli varsin pientä sellaista, mutta yllättäen sinne mahtui muutamaa magnum-vaappua lukuunottamatta KAIKKI minun 2-puoleisen pakin sisällöstä (eli ns. ykköspakin sisällöstä). Muutenhan vieheitä on vielä pari pakillista ja rasiallista ja jigejä vielä lisää, mutta eipä niitä kaikkia aina tarvita..  Eli tuon rasialaukkupakin mukana tulee 3 isohkoa planon rasiaa,  mutta sinne mahtuu vielä neljäskin helposti tai sitten 3 pienempää (minulla jigirasioita 2 + 1 ul-rasia). Nämä pikkurasiat nappaan mukaan, jos menen ul-kalaan jonnekin, jossa en tartte lusikoita ja vaappuja. Sivutaskuissa kulkee kaikki muu oleellinen. Keloja kuljetin ennen pakissa, mutta nyt ostin myös vapalaukun, jossa pidän kelat vavoissa kiinnitettyinä. Ainakin toistaiseksi olen pitänyt tästä systeemistä
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Kala_Jökke

Itse pidän yleensä mukanani kalastusreppua, joka on normaali reppu. Sielä sisällä on kuus pakkia. Lusikat, lipat, jigit, pienet vaaput ja isommat vaaput ja onkitarvikkeet, kuten kohot. Lisäksi sielä on puukko, puntari, pihdit, kaksi koukku rasiaa, missä on isommat ja pienemmät koukut, pieni painorasia ja hieman muuta pikku tavaraa rasioissa. Pilkkikin kulkee aina mukana ja siimarulla. Niin ja vielä hyvin pieni pilkkirasia. Siinä on tavaraa kerrakseen. :) Hyvin oon pärjäilly noitten kans, vaikka luulis et olis hankalaa. Matopurkki, varakela ja matkaonkikin on yleensä repussa mukana. :) Kaikki on aina mukana. :) Teen(yleensä yksikseni) pitkiä reissuja, missä kierrän useita paikkoja. Hyvin on ainakin tähän asti uistinten vaihto toiminu. :)

Isoa pakkiakin olen joskus käyttänyt, mutta liian hankalaa. Pyörällä, kun liikun, on pakko olla reppu. Vapa kädessä ja joskus kaksikin. :)
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

_KO_

Jos pyörällä liikun, otan mukaan vieherasian, johon mukaan muutama perusviehe pakista. Pakkeja mulla on kaks, raskaammille vieheille ja sitten kevyemmille. Semmosia Flambeau kolmetasoisia molemmat. Autolla liikkuessa on mukana noi kevyemmät (1-luokan) vieheet, mikäli ollaan menossa joelle, lammelle yms. Painavat 2-3 luokan vieheet sisältävä pakki on nykyään harvoin käytössä, sen verran kivempaa on kalastella kevyillä välineillä.

Kuitenkin veneestä kalastettaessa on usein mukana molemmat pakit ja siis myös kaksi virveliä. Ahdastahan tuo vähän kyllä tekee, etenkin kun sitä 2-luokan virveliä käyttää niin harvoin. Lähinnä jotain lusikoita heittelee...

Semmosta  :)

Anonymous

Zarpov

Kalastelen aika paljon veneestä jolloin mukana on pakki missä on kolmelle isolle rasialle paikat ja niissä ovat uisteet.  Rannalta kalastellessa mukana on yleensä reppu missä on vieherasiat + muut tarvittavat vermeet.

Potkuri

Veneestä heitellessä vieheet ovat rasioissa ison vedenpitävän urheilukassin pohjalla. Urheilukassiin meneee myös kaikki oheistarvikkeet, eli puntari, hookoutit, koukkuviila yms. myös vähän varavaatetta ja eväät mahtuu mukaan.  Uistellessa tapsit on tapsipakissa ja muu sälä (houkutinlevyt, syvääjät, koukut, leikarit, siimarullat yms.) kulkee planon pakissa.
Team Ruoto

KatchU

mä kun olen enemmän noita "mökkiuistelijoita" niin yksi puoleinen, kolme sivuinen flamebeaun 3 tasoinen pakki hoitaa asian malliikkaasti. sinne mahtuu pihdin, vaaka, hanskat ja pieni vieherasia jossa on lipat ja jigit. heitellessä pakki on rannalla tai vaan viherasia...

Nimimerkki

Mä olen käyttänyt aina uistinpakkia kalassa, mutta nyt olen ajatellut siirtyä rasian käyttöön. Minulla onkin jo rasia kotona, mutta en ole vielä sitä käyttänyt. Seuraavalle kalastus reissulle ois tarkoitus ottaa joitakin uistimia siihen rasiaan mukaan. ;)

SledgeHammerFIN

Flambeun 3-tasoinen pakki, tungettuna täyteen tavaraa
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

Anonymous

Minulla on käytössä tämmöinen bilhelvete viehekassi ja on mielestäni eri hyvä, tukevat vetoketjut ja muutenkin vahvatekoisen tuntuinen ja kätevä kantaa. Ainoa miinus tulee sivutaskun pienistä muovitaskuista joille en ole keksinyt mitään käyttöä. Isot plussat hinnasta:29,90.

t: Toeevo

suspi

tähän asti on pärjätty 2-tasoisella pakilla, mutta alkaa tila kuitenki kohta loppua. Ajattelin ostaa seuraavaksi viehelaukun kun siihen menee enemmän uistimia ja on helpompi kantaa.

erekki

mulla on kuusi kerroksinen pakki aina mukana plus planon todella iso rasia missä on jigeä jja sit abya gargian rasia missä on lipat...

Monni

Tietysti pidän viehe rasiaa mukana aina... Minulla on yksi iso pakki josta valkaan aina kuvat sen hetkisiin tarpeisiin pienempään rasiaan jonka otan sitten mukaan.
Poltinkoski

haro

Mä käytän reppua jossan on 2 pakkia toisessa kevymmät vehkeet kuten
varmat lipat ja liitsit ja semmoset, toisessa pakissa on isommat uistemet
(jotka eivät kyllä kovin isoja ole 5-10cm) kuten vaaput ja lusikat.
Repussa on myös kokoon taitettava haavi, pihdit muovipusseja esim. kaloille, evästä , juotavaa ja muuta pikkutavaraa tilanteesta riippuen.
Yleensä liikun pyörällä.

Stimppa

Quote from: Kalamies_JertziItse pidän yleensä mukanani kalastusreppua, joka on normaali reppu. Sielä sisällä on kuus pakkia. Lusikat, lipat, jigit, pienet vaaput ja isommat vaaput ja onkitarvikkeet, kuten kohot. Lisäksi sielä on puukko, puntari, pihdit, kaksi koukku rasiaa, missä on isommat ja pienemmät koukut, pieni painorasia ja hieman muuta pikku tavaraa rasioissa. Pilkkikin kulkee aina mukana ja siimarulla. Niin ja vielä hyvin pieni pilkkirasia. Siinä on tavaraa kerrakseen. :) Hyvin oon pärjäilly noitten kans, vaikka luulis et olis hankalaa. Matopurkki, varakela ja matkaonkikin on yleensä repussa mukana. :) Kaikki on aina mukana. :) Teen(yleensä yksikseni) pitkiä reissuja, missä kierrän useita paikkoja. Hyvin on ainakin tähän asti uistinten vaihto toiminu. :)

Mulla on samanlainen systeemi, mut ei todellakaan ole noin paljon kamaa mukana!  :lol:
Uskomatonta, että kaikki kalat ovat mätiä ennen syntymistään.

HalDi

Joo, perusvarustus. Veneessä pakki, perhostaessa liivi (mikäs sitten...) ja liikkuvassa rantakalastuksessa virvelillä reppu, jossa on Abu Cargian rasia. On muuten hyviä rasioita nuo. Ei oo semmosta kovaa muovia, joka hajoaa vähän kylmemmällä ilmalla.

Veneessä pakissa luotetuimpia soutukuviani sekä lippa ja lusikka heittelyä varten. Varakuvia toki on, varsinki lippoja. Pakki on joku alkuvuosien halpa kakskerroksinen, mutta hyvin mahtuu kaikki papit, pihdit ja puntari.

Kulkiessa heitellessä se Abun rasia, jossa edelleen oman kuvakokoelman kärkikaarti ja muu tilpehööri on taskussa. Tuo reppu (Prosec, 10 € Sittarista) täytyi sitten pyhittää kalastukselle loppujen lopuksi. Siinä oli hyvät kompressiohihnat, joihin sai virvelin kiinni näppärästi varsinkin mopolla kulkiessa. Nyttemmin kovassa käytössä ovat hajonnu. Huono reppu.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Kala_Osku

Itelläni on yleensä Planon pakki tai sitten ihan tavallinen reppu tungettuna täyteen vieherasioita ja muuta sälää.
Toi vyölaukku systeemi on varmaan aika käytännöllinen.
XIITOMGLOL

Hemphöö

No mulla on tommonen laukku jossa on 5 semmosta rasiaa. Sitä yleensä kuskailen mukanani veneessä ja rannoilla. Kun en tuota kahlaamista harrasta. Joten se on ollut tähän asti ihan käyttökelpoinen "pakki".

Minulla oli ennen semmonen shakespearin iso 3 tasoinen pakki mutta se koitu suhtellisen hankalaksi kun pyörällä tai mopolla kuljin kalassa. Joten ostin yhden vieherasian jota kuskailin repussa, mutta kun uistimia alko kerääntymään enemmän niin päädyin tuohon laukkuun johon olen ollut tähän asti ihan tyytyväinen!
-Ei niin pitkää yötä ettei aamu tulisi-

kaivo

Tulevana kesänä tulen käyttämään rannalta haukea pyytäessäni viehelaukkua, jollainen löytyi Biltemasta ja hintaakin oli päätähuimaavat 9,90 € Vaikuttaisi ihan pätevältä vehkeeltä, isohkoja uistinrasioita mahtuu sisään 2 kpl ja lisäksi parit sivutaskut pihdeille, perukkeille yms. tarpeelliselle. Laukku kulkee kätevästi hihnasta selässä, joten rannoilla liikkuminen on vaivatonta. Vyölaukku + reppu(jakkara) -systeemi puoltaa edelleen paikkaansa, kun tarvittavat uistimet ovat pieniä ja kalaa on tarkoitus ottaa reppuun asti.

Veneessä perinteinen kalapakki puoltaa edelleen paikkaansa.

Mie1

Koskien rannoilla heiteltäessäni käytän perholiiviä,jonne mahtuu hyvin vieherasiat ja muut sälät/härpäkkeet.

Quote from: kaivoVeneessä perinteinen kalapakki puoltaa edelleen paikkaansa.

Näin on.

hiihoo

Mutta löytyykö semmoista reppua mihin saisi myös vavan kiinnitettyä ulkopuolelle?

Semmoista olen hakenut mutta ei tunnu löytyvän

Mikko_-Procyon-

Siis mitä varten vapa ulkopuolelle? Tilapäisesti, kun tarvitsee molempia käsiä johonkin muuhun? Kävelyn aikana kiinnitys?
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Feikki O

Itselläni on reissulla mukana pakki kaikkinepäivineen(se painaa aika hirvittävästi) ja selässä reppu jossa kulkee virveli, haavi ja juomapullo.

Ylläolevia vastauksia lueskellessa tuli mieleen, että voisin itsekkin jättää pakin kotiin ja ottaa vieherasiat mukaan :)
Terveisin: Feikki O

hiihoo

jep, juurikin esim. kävellessä, pyöräillessä tms.

Jos vapa on repun sisällä, se ei tunnu kovin vakaalta siellä, mutta jos sen saisi kiinnitettyä ulkopuolelle, tavaroiden liikkuminen repun sisällä ei pääse vahingoittamaan vapaa.
Siksi etsin juuri semmoista reppua.

Mikko_-Procyon-

Mjoo. Mun entisen retki-repun ulkopuolella oli pari hihnaa, joihin pienellä tuningilla olisi saanut vapapaikan jotenkin tehdyksi...

Mutta: Itsekin pidin joskus "teininä" vapaa repussa, yleensäkin pyöräillessä. Sitä etenemistapaa sanottiin "seivästämiseksi", koska monesti alamäessä tuli ajettua kyyrymmyssä ilmanvastuksen vähentämiseksi. Tällöin vapa sojotti suoraan eteenpäin. Ajettaessa poluilla tämä seivästyskeppi takerteli puiden oksiin ja ei todellakaan ollut hyvä ratkaisu. Pidemmillä matkoilla siirryin itse sitomaan vavan pyörän runkoon kiinni minisuksen siteillä. Kädessä kuljettaminen onnistuu lyhyillä matkoilla, mutta on haittana vaihteiden ja jarrujen käytölle. Kaveri sai vavanperän survottua pinnoihinkin, joten omat riskinsä siinä todella on.

Metsässä kävellessä en sitoisi vapaa reppuun. Vaelluksilla joku 5-jalkainen kulkee kyllä kätevästi rinkan sivulla, mutta joku pieni päiväreppu ja 7-10 jalan vapa.. ei onnistu.

Pari vaihtoehtoista tapaa kuitenkin:

a) repun ja selän väliin. Häiritsee mukavuutta tehokkaasti, mutta suojaa vapaa eniten.

b) repun sivulle. Asettuu ehkä luontevimmin pystysuunnassa juuri sivulle, mutta jos et ota kelaa irti, tulee repusta häiritsevän sivupainoinen.

c) repun "taakse". Suojaton paikka ja vapa helpolla sojottaa mihin sattuu, ts. takertelee ja rikkoontuu helposti.

Kokeileppas tehdä itse se kiinnike. Osta jostain kangaskaupasta tarranauhaa ja ompele pari kiinnikettä siitä siihen kiinni. Ei ole niin mahdottoman kallista ja erärepun ei tarvitse kovin esteettinenkään olla. Ei sillä, että epäilisin ompelijanlahjojasi  :wink: