Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Katiskan asennosta

Started by Anonymous, June 25, 2002, 01:30:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Kalamiehet kertokaapa onko sillä mitään merkitystä mihin suuntaan katiska on laitettu rantaan nähden? Siis jos katiska lähellä rantaa on.

Jotkut kun sanovat, että portin pitää olla rannan suuntaisesti, toiset taas että rantaan päin...

??

Fisherman

UL_Tommi

ite vaihtelen nielun suuntaa enkä mitään isoja eroja oo huomannu

Antti

En ole itsekkääb huomannu suuria eroja. Joillakin on vaan "tapana" pitää katiska johonkin suuntaan, se on vähän mielipide tyyppinen juttu. No voihan sillä olla kuitenkin jotain merkitystä ???

Salmo

En tiedä, mutta itse olen saanut paremmin kun on aita/portti rantaan päin...saattaa tietysti olla sattumaakin. ???

Masa

Niihän sitä selitetään...et aidan pitää olla rantaan päin ku kalat kulkee rannan suuntasesti.... voi olla tottakii...
Luulisin...

kalapoikapaavo

ei oo mullakaan ollu suuria eroja. ::)

slp^

aita on ollut rannan tai kiven suuntaisesti.
jep jep ja uutta matoa koukkuun..

s.p.o.t

aidan pitää olla rantaan päin ,koska kala ui ranta viivaa pitkin ja kohdatessaan aidan kala kääntyy aina keskelle järveä ,koska luulee törmäävänsä rantaan mutta uikin suoraan katiskan sisään. :)

tämä on totta!

Sepeteus

Selkävesillä nielun suunnalla ei ole juurikaan vaikutusta mutta rannan tuntumassa aita aina rantaan päin.

Silppukatiska ei välttämättä tarvitse johtoaitaa, mutta hauki- ja lahnakatiskassa johtoaidasta on huomattavaa hyötyä.

paulinho

Minullekin on kerrottu, että suun tulisi olla rantaa kohti, mutta eroja en ole huomannut suuaukkojen eri suunnissa...

Reaper

En kyl oo yhtään huomannu mitään eroo, et onko se mihin perin. Sinne järveen mie sen vain viskaan....
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

tonireps

ukki opetti että aina rantaan päin tai virtaa myöten  :)
_-_--_-_

Plague_T

Ei kai sillä mitään väliä... Yleensä vaan heitetään katiska veteen ja kalaa tulee!

-PerhoKalastaja-95

tietääkö kukaan onko sillä katiskan asennolla joessa jotain väliä??

Rambo-Jonne

Quote from: -PerhoKalastaja-95 on May 09, 2009, 20:57:31
tietääkö kukaan onko sillä katiskan asennolla joessa jotain väliä??

Varmasti on. Varsinkin, kun kalastetaan jokeen nousevia kaloja. Silloin katiska asetetaan nielu alavirtaan päin.

-Juippi-

Minulle on opetettu että nielu selälle päin, mutta syytä siihen en tiedä. KAloja kuitenkin olen saanut, vaikka katiska olisi mitenkäpäin tahansa.
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

Miskala

Riippuu siitä, että mihin suuntaan se kala liikkuu. Jos se tulee syömään rantaan niin portti kannattaa olla rannan suuntaisesti, sillä se peittää enemmän alueesta. Jos kala ui rantaa pitkin, niin portin pitäisi olla rannasta poispäin. Tietääkseni törmätessään porttiin kalat lähtevät uimaan rantaan päin, joten ne uivat katiskaan.

Eli jos katiskan vie vaikka hauen reviirille niin portin pitäisi olla rannasta poispäin. Jos pyydetään esim. rantaan syömään tulevaa ahventa, niin portti rannan suuntaisesti.

En ole kuitenkaan varma sanomistani neuvoista.  :-D

Hagge

Mitenkäs sitten näiden Weke-katiskoiden kanssa joissa ei ole porttia. Yksi sellainen löytyy ja varmaan ensikesänäkin tulee vedessä olemaan. Viimekesänä pidin sitä "nielu" rantaan päin, mutta mikäs on se parhaaksi todettu/oikea tapa?

Samppa919

En kyllä edes koskaan ajattele miten päin sen mallaan sinne järven pohjaan, kunhan vaan aina nakkaan jotenkin päin ja kalaa on kyllä tullu.

Joten tuskin mitään merkitystä.
Hyvää jatkoa, jos oma ei riitä.

Morripoika

Katiskan nakkaan aina niin, että se "kieli" on rantaan päin. Kun kala törmää kieleen se lähtee vaistomaisesti rannasta pois päin ja ui näin katiskaan.

En minä tiedä miten tämä menee, mutta isä tämän aikoinaan näin mulle selitti  :-D
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Murmeli

Nielu alavirtaan joessa yms, missä vesi liikkuu. Järvellä kait se on sitten ihan sama, jos vie keskelle ei mitään. Sitten on näitä kaislikon reunoja yms. mihin itse veisin nielu kaislikkoon päin.

seppo

Portti rantaan päin koska törmättyä esteeseen kala sukeltaa syvempää, koska yleensähän rannallapäin olisi lisää esteitä. Mihin siten weken portti pitäisi olla niin minulla on sellainen käsitys että se on aika sama mihin suuntaan portti osoittaa kun sen pyytävyys perustuu sihen että pikkukala menee sinne "suojaan" tai houkutus syötin houkuttamana ja sen jälkeen sinne tulee muita saamaa lajia olevia parvikaloja mukaan ja mukana myös petokaloja.
Tiedätkö milloin kala syö??
" tietenkin silloin kun sillä on nälkä "

Tornio_River

Pienenä nyrkkisääntönä voisi sanoa että illalla katiskan kokiessa muuta nielu  ulapalle päin,aamulla kokiessa laitat sen rantaan päin,ainakin jos kalastat suhteen lähellä vaikka rantaa taikka jotain saaren kuvetta.Selityksenä että useat kalalajit lähtevät "koisimaan" matalalle,monesti nähnyt ahven parvia aamu varhaisella matalassa heinien seassa kuten myös haukia.Eli kun nielu on ulapalle päin illalla tulevat kalat "ulapalta" rantojen suuntaan,aamulla lähtevät rannan suojista ja menevät taas väljemmille vesille,tällöin katiskasi odotteleee nielu juuri oikeaan suuntaan.

i hope joku tajusi mitä hain takaa

Zintti

Toi oli hyvä vinkki. Kokeilen sitä heti ku meen seuraavan kerran mökille.  :lol: Mä oon kuullu vaan että nielu rantaan päin.

janne-95

no asiahan on niin (olen kalastanut katiskalla 6vuotta) että ku se on rantaan päin niin voit saadaki jotain muuta ku heinää ja mutaa :wink: